Wedstrijdchat Jong PSV

JONG PSV - FC DENBOSCH Tussenstand 1-1
Ihattaren voor Rosario, zou moeilijk is het allemaal niet.
Beter nog, Ihattaren op 10. Garantie voor goals, akties en assists.
Ik zie hem liever dan Bergwijn achter Malen.

Ik ook, maar dat komt puur omdat Bergwijn op de flanken moet spelen. Hopelijk vertrekt Lozano (voor alle partijen beter) en wordt het geld geherinterpreteerd in de andere linies. Dan kunnen Bruma en Bergwijn weer op de flanken. Malen spits, Mo erachter. Gakpo als rotatie/wisselspeler voor flanken.
 
Wéér een goede aktie van Piroe, gevolgd door een assist van hem op Catic.
Piroe heeft de 1e goal ook al gescoord.
Tussenstand: Almere City - Jong PSV 2-2
 
Rosario past perfect in Jong PSV. Er wordt veel achteruit en breed gespeeld, en verder is het lamlendig.
De beloften kunnen geen vuist maken. Sidebe is de enige die het tenminste probeert netals Ledezma.
 
Ik kon het niet meer aanzien. De coach roept de hele wedstrijd:" Vooruit vooruit" en ze tikken maar wat rond.
Het gemis van Aboukhlal en Piroe, maar ook Verreth, blijken een forse aderlating te zijn.
Sidebe werd een paar keer onderuitgehaald en die scheids floot er niet eens voor.
Bij die goal van MVV had Soulas moeten ingrijpen.
Madueke doet zijn best maar alleen kan hij het ook niet.
 
Ik zou daaraan nog Catic en Ledezma willen toevoegen. Vooral de eerste laat nu een redelijke ontwikkeling zien.
Ik heb van al deze spelers niets gezien waarvan ik dacht dat het wel iets zou kunnen worden. Vergelijk het eens met Lammers en (in mindere mate) Piroe en Gakpo. Die springen er boven uit. De bovengenoemde spelers doen mee, waarbij ik de eerste aanname van Ledezma nog eens dramatisch vond ook. Alle ballen springen van z’n voeten ((Sidibe is veel te wild)
 
Een zeer, zeer pover elftal waarvan slechts drie namen de potentie hebben om het eerste te halen. Drie per lichting is overigens al enorm veel, dus an sich doen we het per saldo niet zo verkeerd.

De enige drie die in potentie het eerste kunnen halen in dit elftal zijn Sidibe, Ledezma en natuurlijk Madueke die pas sinds het vertrek van Aboukhlal (de enige andere speler uit dit elftal die de potentie had om PSV1 te halen) is aangesloten bij dit team.

Op deze drie na, loopt er in dit elftal niets interessants rond voor PSV1 en dienen we in de lagere elftallen te gaan kijken.

Naast de genoemde drie (Sidibe, Ledezma en Madueke) hebben ook Teze en Mendonca nog flink wat potentie. Vraag voor hen is echter of het voldoende zal zijn om het eerste te behalen. Het scheelde echter wel een slok op een borrel of Mendonca op het middenveld staat of Daverveld/Oostenbrink/Zeegers/Lauwers* tevens hoop ik op een spoedige terugkeer van Vertessen in de punt van de aanval, gezien Catic gewoon een buitenspeler is.

* Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat deze vier onze jeugdopleiding hebben doorlopen? Dit zouden namelijk op zijn max talenten voor Feyenoord mogen zijn. Harde werkers, maar technisch onvoldoende bagage om ook maar te dromen van een carriere bij de top van Nederland.

P.S.(V): Nu ik erover nadenk maakt ook Justin de Haas nog kans om door te stromen. (indien hij zijn potentie benut en minder "Bruma-momentjes" zal gaan hebben. Het probleem dat hij echter heeft is dat PSV talenten in de verdediging moeilijk laat doorstromen en dat hij -indien er een vacature vrijkomt bij PSV1 op de LCV positie- Obispo nog voor zich heeft.)

P.S.(V)2: Tevens moet PSV gewoon veel eerder doorselecteren vanaf de B-jeugd en sneller filteren. Jong PSV kan niet promoveren anyway, ze kunnen dus vrijblijvend voetballen in een zogenoemde "volwassen-mannen-competitie". Geef dan ook gewoon de grootste talenten vanaf 16 jaar de kans om zichzelf door te ontwikkelen en vlieguren te maken en stop met het aankloten met spelers als: Daverveld, Oostenbrink, Zeegers, Lauwers en Schoonbrood en laat spelers met kans op het eerste hun minuten maken in dit elftal. Enkel op deze manier zal het voor PSV lucratief en ook financieel interessant blijven om op deze manier met Jong PSV door te blijven gaan.

Indien ik mijn elftal voor dit Jong PSV zal moeten opstellen zou ik dit dus als volgt doen:


-----------------------------------------------DeLanghe----------------------------------------
-----Teze----------Matuta(La Nkenda Nosa)------------de Haas---------------Gloster-------
--------------------------------------------Kjolo/Mendonca------------------------------------
-----------------------------Ledezma-------------------------Madueke------------------------
---------------Sidibe------------------------Vertessen---------------------Fofana-------------

Wisselspelers: Peersman, Landfeld, Sambo, Matoug, Oppegard, Antonisse, Bakayoko, Daniels.


Veel meer voetbal in de ploeg, veel meer talent en op deze manier zal de doorstroom naar het eerste enkel en allen verbeteren. Dat het elftal 'echt enorm jong is' vind ik geen excuus, vanwege het feit dat Jong PSV vrijblijvend kan blijven voetballen. Fouten maken is dus geoorloofd en vanwege het talent zal je altijd ergens in de middenmoot van de Keuken Kampioen Divisie blijven eindigen. Echter, indien je deze werkwijze blijft hanteren zijn er twee dingen die je realiseert:

1) Jong talent, krijgt veel eerder de kans wedstrijden op hoog niveau te spelen waardoor zij zichzelf dus sneller ontwikkelen. Bovendien komen ze op deze manier met meer bagage binnen bij het eerste, waardoor hun ondergrens hoger is dan wanneer het eerste pas hun eerste 'echte' ervaring met het profvoetbal is. Jongens die al 3/4 jaar in Jong PSV heeft gespeeld zullen over het algemeen een hoger basisniveau hebben.

2) Jong PSV zal nog aantrekkelijker worden voor talent over de gehele wereld. Zij zullen op jonge leeftijd minuten kunnen maken in een daadwerkelijke profcompetitie en zodoende dus de stap naar Eindhoven eerder willen zetten. Dit argument zal gelden voor zowel binnenlands, als buitenlands voetbal talent.

Wel dien je vervolgens een belangrijke kernvoorwaarde te stellen om nieuwe scenario's als Obispo/Paal/Rigo/Verreth en vele talenten voor hen: zodra je de leeftijdsgrens van 20/21 behaald, zal je worden beoordeeld:

Ben je goed genoeg om van enige waarde te kunnen zijn voor PSV1 -iets dat met de regel van 12 wisselspelers gemakkelijker is geworden (gezien een speler wel/niet goed genoeg zal zijn als back-up voor de basisspeler), stroom je rechtstreeks door naar PSV1. Zodra dit niet het geval is, zal je worden verhuurd aan een Eredivisie ploeg om aldaar minuten te maken en jaarlijks in aanmerking te komen voor een zogenoemde herbeoordeling voor het volgende voetbaljaargang.

Indien er geen enkele Eredivisieploeg de desbetreffende speler wil overnemen weet je als PSV zijnde ook voldoende. Deze speler dient dan te vertrekken. Hij heeft namelijk al diverse jaargangen erop zitten in Jong PSV in de Keuken Kampioen Divisie. Het biedt voor PSV geen enkele meerwaarde om deze speler te verhuren aan een andere club in dezelfde competitie. Deze speler is simpelweg niet goed genoeg om in aanmerking te komen voor een nieuw contract bij PSV.

Toen PSV, Ajax en in mindere mate AZ en Utrecht met de Jong ploegen toetraden tot de KKD, had ik een dergelijke werkwijze als hierboven omschreven eigenlijk al veel eerder verwacht bij al deze ploegen. Toch zie je dat zij nog altijd 'strugglen' op welke manier ze een Jong elftal in dienen te vullen terwijl, in mijn optiek het echt niet zo moeilijk kan zijn en ik hierboven al een aantal goede richtlijnen aangeef. Zeker de vier clubs met Jong ploegen in de KKD hebben een enorme voorsprong ten opzichte van de rest ten aanzien van de ontwikkeling van jonge talenten. Toch zie je dat dit nog niet ten volste benut wordt door alle vier de clubs, een gemiste kans in mijn optiek.
 
Laatst bewerkt:
Mooie post, alleen in Teze zie ik helemaal niets. Je ziet hem zelden een aanval opzetten, en bovendien grossiert hij in overtredingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan