Schmidt zegt vandaag precies wat ik een paar maanden na zijn aanstelling al vermoedde en het ook hier heb gezegd: hij vindt dat de tijden veranderd zijn en dat PSV te vergelijken is met een Dortmund tov Ajax. Dat was ook zijn houding en zijn uitstraling richting de pers en de buitenwereld en waarschijnlijk ook zijn benadering van de Eredivisie, PSV en de wedstrijden. Dat voelde ik al meteen.. En dan kun je zo je best doen maar je gaat altijd met de gedachte zitten dat alles mooi meegenomen is bij deze club als je maar geen 3e wordt. En ook nu vind ik het onnodig dat hij zijn beleving nogmaals via de pers ventileert. Dan creer je een bepaalde beeldvorming en voor je het weet wordt dat de realiteit voor iedereen. Toon Gerbrands gaf destijds aan dat de doelstelling van PSV is om een x per twee jaar kampioen te worden. Dat is kennelijk niet echt goed doorgekomen bij Schmidt.. Die doelstelling heeft ie dan ook zelf niet gehaald hier.
Zijn enorme blijdschap na het winnen van de beker kwam bij iedereen al zo over alsof PSV kampioen was geworden. Ook hoe Gakpo en de rest dit als een soort ongeloof ervoeren was veelzeggend! Laat ik duidelijk zijn: omdat je in de finale van Ajax wint, mag je echt super blij zijn! Maar hoe Schmidt en de spelers dit gingen vieren, viel gewoon enorm op. Dat laat mij zien dat er zoveel ontzag voor Ajax gecreëerd is in de laatste twee jaar bij PSV, dat de spelers en de staf het deden voorkomen alsof ze naar de finale van de EL gingen oid.
Ajax heeft altijd al veel meer geld gehad en veel meer aan reclame, fans en merchandising verdiend dan PSV. En de verschillen zijn zeker toegenomen. Maar we hebben ook slechte beleidmakers hier en slechte onderhandelaars. Had je Overmars hier gezet dan had hij Denzel voor 25 miljoen verkocht en Malen voor 40, ondanks dat PSV tweede was geworden. Ik geef dit aan om wat positiever te eindigen: zet je een paar professionele scouts en een harde onderhandelaar als TD bij PSV neer, en je zult zien dat wij niet in die underdog die we nu gemanoeuvreerd zijn, hoeven te bivakkeren.