En zie hier dus waarom we die toppers vaak verliezen. Dat doet Dortmund ook, ook als het er op aankomt. Ook als Bayern puntenverlies lijdt doen zij vaak hetzelfde, al moeten ze tegen een veel mindere tegenstander. Het is heel erg een mentaliteitsdingetje. Hoe ga je mentaal zo'n topper in? Als je vooraf al denkt ''het zal wel weer niet onze kant op vallen'' maar ook ''er zal wel weer tegen ons gefloten worden'' roep je het deels over jezelf af, dan ga je angstig spelen en laat je jezelf terugdringen, wat we zo vaak zien. Waarom wonnen we de bekerfinale wel? Omdat er daar een soort onverzettelijkheid in de ploeg kroop, omdat Roger ook heilig geloofde dat we die konden winnen, terwijl ik dat veel minder merkte in de competitietoppers. En zo waar, het grote Ajax was niet aantoonbaar beter als PSV in die wedstrijd en we wonnen hem verdiend (had beide kanten op kunnen gaan, maar in een 50/50 wedstrijd is de winnaar altijd terecht).
Bovendien als er een seizoen was waarin Ajax echt te pakken was voor PSV, dan was het dit seizoen wel. Ajax heeft vanaf februari echt niet goed gespeeld en de uitschakeling tegen Benfica was een mentale klap. Ze verloren veel punten hierna. Daar hebben we niet genoeg van geprofiteerd. Natuurlijk is die penalty tegen Feyenoord erg zuur maar je laat het zelf ook gebeuren in de tweede helft door niets te doen of door zomaar in de 90e minuut voor een opstootje te zorgen waardoor Feyenoord en de aanhang wakker werden. Nee echt slim waren de coach en zijn spelers niet echt. Tactisch werd de trainer ook nooit geholpen door zijn routiniers Götze en Zahavi daar waar Tadic en Blind maar vooral Tadic tactisch het verlengstuk van zijn trainer was.
 
Bovendien als er een seizoen was waarin Ajax echt te pakken was voor PSV, dan was het dit seizoen wel. Ajax heeft vanaf februari echt niet goed gespeeld en de uitschakeling tegen Benfica was een mentale klap. Ze verloren veel punten hierna. Daar hebben we niet genoeg van geprofiteerd. Natuurlijk is die penalty tegen Feyenoord erg zuur maar je laat het zelf ook gebeuren in de tweede helft door niets te doen of door zomaar in de 90e minuut voor een opstootje te zorgen waardoor Feyenoord en de aanhang wakker werden. Nee echt slim waren de coach en zijn spelers niet echt. Tactisch werd de trainer ook nooit geholpen door zijn routiniers Götze en Zahavi daar waar Tadic en Blind maar vooral Tadic tactisch het verlengstuk van zijn trainer was.
Zoveel punten hebben ze niet laten liggen na februari. PSV ook niet, maar niet gepiekt op de juiste momenten. Dan denk ik aan AZ thuis, Twente uit en Feyenoord uit. Hier hadden minstens 5 punten meer gepakt moeten worden.
 
Schmidt zegt vandaag precies wat ik een paar maanden na zijn aanstelling al vermoedde en het ook hier heb gezegd: hij vindt dat de tijden veranderd zijn en dat PSV te vergelijken is met een Dortmund tov Ajax. Dat was ook zijn houding en zijn uitstraling richting de pers en de buitenwereld en waarschijnlijk ook zijn benadering van de Eredivisie, PSV en de wedstrijden. Dat voelde ik al meteen.. En dan kun je zo je best doen maar je gaat altijd met de gedachte zitten dat alles mooi meegenomen is bij deze club als je maar geen 3e wordt. En ook nu vind ik het onnodig dat hij zijn beleving nogmaals via de pers ventileert. Dan creer je een bepaalde beeldvorming en voor je het weet wordt dat de realiteit voor iedereen. Toon Gerbrands gaf destijds aan dat de doelstelling van PSV is om een x per twee jaar kampioen te worden. Dat is kennelijk niet echt goed doorgekomen bij Schmidt.. Die doelstelling heeft ie dan ook zelf niet gehaald hier.
Zijn enorme blijdschap na het winnen van de beker kwam bij iedereen al zo over alsof PSV kampioen was geworden. Ook hoe Gakpo en de rest dit als een soort ongeloof ervoeren was veelzeggend! Laat ik duidelijk zijn: omdat je in de finale van Ajax wint, mag je echt super blij zijn! Maar hoe Schmidt en de spelers dit gingen vieren, viel gewoon enorm op. Dat laat mij zien dat er zoveel ontzag voor Ajax gecreëerd is in de laatste twee jaar bij PSV, dat de spelers en de staf het deden voorkomen alsof ze naar de finale van de EL gingen oid.
Ajax heeft altijd al veel meer geld gehad en veel meer aan reclame, fans en merchandising verdiend dan PSV. En de verschillen zijn zeker toegenomen. Maar we hebben ook slechte beleidmakers hier en slechte onderhandelaars. Had je Overmars hier gezet dan had hij Denzel voor 25 miljoen verkocht en Malen voor 40, ondanks dat PSV tweede was geworden. Ik geef dit aan om wat positiever te eindigen: zet je een paar professionele scouts en een harde onderhandelaar als TD bij PSV neer, en je zult zien dat wij niet in die underdog die we nu gemanoeuvreerd zijn, hoeven te bivakkeren.
Dit vind ik zo’n rake analyse…

Ik wilde na die beker ook niet zuur doen en heb best even vrolijk mee gedaan, maar ik dacht precies wat je hier aangeeft…ik had namelijk ook tegelijkertijd opeens het gevoel dat we ons veel kleiner maakten dan we zijn met de manier waarop we het vierden etc…de fucking beker…😓
 

Ik ga deze man oprecht missen. Sympathiek en heeft zo veel spelers goed ontwikkeld. Top level coach.
Vreemd. Zal hem geen seconde missen. Of Ruud moet er echt een zooitje van maken. Ik geef hem een 6,5, vooral voor de ontwikkeling van de Mario’s en Bruma’s in de selectie. Onvoldoende om nog lang bij hem stil te staan. Houdoe en bedankt.
 
Schmidt is misschien te veel een intellectueel voor de voetbalwereld en te veel gevoel voor rechtvaardigheid. Dat is een dodelijke combinatie in een domme en oneerlijke wereld.
 
Schmidt is misschien te veel een intellectueel voor de voetbalwereld en te veel gevoel voor rechtvaardigheid. Dat is een dodelijke combinatie in een domme en oneerlijke wereld.
Ik denk niet dat het een intellectueel is. Wel een beetje een technocraat. Iets teveel de cijfertjes. Iets te weinig op gevoel met wat branie en bluf. Als Schmidt iets minder binas en iets meer onderbuik was geweest, had het al anders uit kunnen pakken. Bovenal denk ik dat de samenstelling van de staf anders had moeten zijn. Ik denk dat Schmidt veel beter had kunnen functioneren met een paar hele goede veld trainers. Tactisch is het 2 jaar bijzonder zwak en wisselvallig geweest.
 
Ik denk niet dat het een intellectueel is. Wel een beetje een technocraat. Iets teveel de cijfertjes. Iets te weinig op gevoel met wat branie en bluf. Als Schmidt iets minder binas en iets meer onderbuik was geweest, had het al anders uit kunnen pakken. Bovenal denk ik dat de samenstelling van de staf anders had moeten zijn. Ik denk dat Schmidt veel beter had kunnen functioneren met een paar hele goede veld trainers. Tactisch is het 2 jaar bijzonder zwak en wisselvallig geweest.
Een veldtrainer is toch bij uitstek niet voor de tactiek?
 
Een veldtrainer is toch bij uitstek niet voor de tactiek?
Goed punt. Ik denk dat ik vooral doelde op het feit dat er weinig voetballende automatismen in het spel zaten. Een duidelijk plan. Of een duidelijke plan B als Vollgass voor de zoveelste keer niet de uitwerking heeft die je ervan verwacht had.
 

Omdat het hier op het forum ook weleens voetbalinhoudelijk mag zijn.

Prettig om te lezen dat de verdedigende middenvelder in balbezit zowel op het middenveld als tussen de twee verdedigers, niet per se maar wel vaak, wil opbouwen. Als enige en niet met twee van die a-technische breekclowns die we tot voor kort alsmaar zagen bij PSV-1.

Guti, Sangaré en Veerman: blijf nog maar effies.
 
Het lag na de winterstop niet aan PSV, inderdaad.

Ook niet zozeer aan Ajax.
Het waren eerder de ploegen waar Ajax tegen speelden die niet doorhadden dat er meer te halen viel of niet de laatste minuten over de streep wisten te trekken.

PEC had het al opgegeven voor ze heen gingen, Heerenveen had als gewoonlijk de eigen billetjes al ingevet (schandalig eigenlijk hoe die zich voor de wedstrijd profileerden), plus de ploegen die in de laatste minuten toch een goal moesten incasseren.

De enige wedstrijd na de winterstop die echt slecht van PSV was, was de eerste helft Twente-uit.
Dat was wellicht de meest slechte wedstrijd, maar er waren er wel meer..
 
De enige wedstrijd na de winterstop die echt slecht van PSV was, was de eerste helft Twente-uit.
Het kampioenschap is verloren vóór de winterstop.
Toen prutste PSV zo hier en daar, met als een van de laatste prutsmomenten vlak na de winterstop die tegen AZ.
PSV is winterkampioen geworden, na de winterstop bleven ze 1ste tot aan de wedstrijd tegen Ajax. Die daarna een inhaalslag maakten door onze puntenverlies tegen AZ en wat later Twente. PSV kon natuurlijk hoger staan voor de winterstop, maar om dan te zeggen dat de kampioenschap verloren was toen klopt niet helemaal. Beide helften hebben ze teveel punten verspeeld.
 
PSV is winterkampioen geworden, na de winterstop bleven ze 1ste tot aan de wedstrijd tegen Ajax. Die daarna een inhaalslag maakten door onze puntenverlies tegen AZ en wat later Twente. PSV kon natuurlijk hoger staan voor de winterstop, maar om dan te zeggen dat de kampioenschap verloren was toen klopt niet helemaal. Beide helften hebben ze teveel punten verspeeld.
Feyenoord en Ajax waren na de winterstop genaaide verliespunten.
Tegen Twente was slecht.
Tegen AZ een gelijkspel verprutst door een blunder.

Dat was na de winterstop. Daar heeft PSV heel weinig laten liggen.

Voor de winterstop was het minder: sowieso 4 punten laten liggen, wat zeg ik weggegeven, tegen Heerenveen en Willem-2.
En dan nog de vermoeienissen van de donderdag-zondag wedstrijden tegen Ajax en Feyenoord. Maar ik geloof dat sinds de bekerfinale en Feyenoord-uit die vlieger niet meer opgaat.

Dat was voor de winterstop. Daar zat meer in.
NEC-uit was voor de winterstop als enige wat lucky. Dat was het.
 
Misschien backpositie? Of negeren we die opnieuw?
Eerst maar eens de as op orde brengen. Lijkt me een pak noodzakelijker.

Een ander voor Max is sowieso makkelijk scoren. Werkelijk iedereen is beter, zelfs Jetro. Oppegard is er nog.
Aan de linkerkant (herstel: rechterkant) heb je Mwene/Mauro en Teze. Dat is zat.

De as, daar gaat het om. Met een beetje pech heb je alleen Veerman nog. Daar win je nul oorlogen mee.
 
Misschien backpositie? Of negeren we die opnieuw?
Eventueel ander antwoord op je opmerkingen: PSV, sla maar toe.

 
Niks bijzonders, die Wijndal.
Hoe is het eigenlijk met die Zwitser die hier een half jaartje goed presteerde?
Ik ga ‘m zoeken op het net.

Pom tie dom. Pom pom.

….Torino.
Sjonge jongen.

Off topic, maar dat is bovenstaande ook. Omdat de technische staf nieuw is, plus de transferopties die alleen hier op het forum suggesties zijn, plus de echte geruchten, zorgen er wel voor dat flink wat topics elkaar overlappen.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens de as op orde brengen. Lijkt me een pak noodzakelijker.

Een ander voor Max is sowieso makkelijk scoren. Werkelijk iedereen is beter, zelfs Jetro. Oppegard is er nog.
Aan de linkerkant (herstel: rechterkant) heb je Mwene/Mauro en Teze. Dat is zat.

De as, daar gaat het om. Met een beetje pech heb je alleen Veerman nog. Daar win je nul oorlogen mee.
Aangezien we de backpositie al seizoenen lang niet op orde hebben zou ik dat toch ook prioriteiten geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan