Technisch Manager

Hadden wij inderdaad maar scouts die Bergwijn, Pasveer, Ihattaren, Berghuis, Brobbey, Gorter, Haller, Klaassen, Klaiber, Babel, Pirie, Blind, Promes, Tadic en Labyad konden scouten. Helaas moeten wij het doen met die bord op schoot scouting die alleen maar met (oud)-PSV/Eredivisie spelers aan komt zetten.
Nou ja, Bande, Maggalan en Marin waren toch niet zo bekend…
 
Laat ik even vooropstellen dat Ajax in de afgelopen 5 jaar een aantal goede, onbekende, transfers heeft gedaan met Neres, Sanchez, Tagliafico, Alvarez (al vind ik dat nog steeds een beperkte houthakker die bij ons ook bijna getekend had) en Antony. Maar daar tegenover staan dan ook weer Cassiera, Wober, Kristensen, Orejuela, Bandé, Magallan, Marin, Kudus en in de huidige vorm Daramy. En dan hebben we het nog niet gehad over die hele grote berg (oud)-Eredivisie/Ajax spelers, maar ik geloof niet dat je daar een paar goedbetaalde superscouts voor nodig hebt.

Daarnaast is er natuurlijk een probleem binnen PSV, wij moeten ook wat meer die talenten gaan opvissen uit bepaalde werelddelen. Bij ons komt dat lijstje onbekende van de laatste jaren niet verder dan Lozano en Sangaré. Ik hoop dat we door de samenwerking met Chivas misschien ook wat meer richting die kant gaan trekken en dit de 1ste stap in de goede richting gaat zijn.
En dan blijft het natuurlijk nog steeds geen exacte wetenschap. Op basis van hun PSV tijd zou je bij Gomes, Kezman en Alex verwachten dat ze tot de absolute top van Europa zouden komen. En van Robben waren sommige supporters blij dat hij vertrokken was…
 
Eens dat we meer en betere scouts moeten halen. Dat is nooit verkeerd.

Oneens over je conclusie van VOH. Hij is niet opeens hoofdscout (en nu assistent td) geworden. Hij heeft eerst vier jaar als scout gefunctioneerd bij PSV. Hij als goed functioneerde vind ik het niet gek dat hij promotie heeft gekregen. Heeft namelijk gewoon ervaring bij een topclub dat wil niet zeggen dat een scout van club x beter functioneert.
4 jaar scout zijn zegt helemaal niets.. kijk naar de lijst met alle scouts. En waar heeft hij eerst ervaring opgedaan op management niveau dat hij nu hoofd opleidingen is en zelfs adviseur binnen de directie?? Toen JdJ werd aangesteld werd er gezegd dat hij “10 jaar mee had gelopen met Brands”. Wat zegt dat voor zo’n verantwoordelijk en zo’n enorm belangrijke functie bij een topclub?? Overmars heeft jaren lang eerst bij GAE TD geweest en daarnaast ook maatschappelijk bewezen dat hij een uitstekend commerciële inzicht heeft. Hij is al sinds tientallen jaren een zeer succesvolle ondernemer.
Alleen met zulke cv’s kun je bij Ajax zulke hoge functies bekleden. Of ze regelen zoals bij vd Sar, eerst een opleiding voor je en daarna 3 jaar onder de supervisie van een ervaren directeur, je taken uitoefenen.
Wij zijn snel weer tevreden en kijken niet kritisch genoeg naar zulke belangrijke functies bij een miljoenenbedrijf. JdJ bewees zelf dat dat niet kan.
 
4 jaar scout zijn zegt helemaal niets.. kijk naar de lijst met alle scouts. En waar heeft hij eerst ervaring opgedaan op management niveau dat hij nu hoofd opleidingen is en zelfs adviseur binnen de directie?? Toen JdJ werd aangesteld werd er gezegd dat hij “10 jaar mee had gelopen met Brands”. Wat zegt dat voor zo’n verantwoordelijk en zo’n enorm belangrijke functie bij een topclub?? Overmars heeft jaren lang eerst bij GAE TD geweest en daarnaast ook maatschappelijk bewezen dat hij een uitstekend commerciële inzicht heeft. Hij is al sinds tientallen jaren een zeer succesvolle ondernemer.
Alleen met zulke cv’s kun je bij Ajax zulke hoge functies bekleden. Of ze regelen zoals bij vd Sar, eerst een opleiding voor je en daarna 3 jaar onder de supervisie van een ervaren directeur, je taken uitoefenen.
Wij zijn snel weer tevreden en kijken niet kritisch genoeg naar zulke belangrijke functies bij een miljoenenbedrijf. JdJ bewees zelf dat dat niet kan.
Inderdaad. Belachelijk dat je na 10 jaar onder een ervaren manager aan de slag kan. Dan kan zoals bij ajax ook al na drie jaar. En drie jaar TD bij een KKD-clubje, dan ben je dus geschikt voor het grote werk? Als niet Overmars maar Jan van Goederoode TD bij Go Ahead was geweest kon je er wel van uitgaan dat hij geen TD bij Ajax was geworden.
Overigens heeft ajax wel de jackpot gewonnen met Overmars. En die eet er zelf ook goed van.
 
Inderdaad. Belachelijk dat je na 10 jaar onder een ervaren manager aan de slag kan. Dan kan zoals bij ajax ook al na drie jaar. En drie jaar TD bij een KKD-clubje, dan ben je dus geschikt voor het grote werk? Als niet Overmars maar Jan van Goederoode TD bij Go Ahead was geweest kon je er wel van uitgaan dat hij geen TD bij Ajax was geworden.
Overigens heeft ajax wel de jackpot gewonnen met Overmars. En die eet er zelf ook goed van.
Op zich mee eens met je post, maar ik weet ook niet of het zo makkelijk is. Overmars was ook niet geweldig totdat Ajax de portemonnee begon open te zetten mbt salarisplafond en aankoop bedragen. Het is ook wat makkelijk presteren wanneer je de ruimte hebt om in de winterstop 22 mil mag uitgeven aan een enkele speler.

We hebben hier veel commentaar op JdJ (gedeeltelijk terecht) maar ik vind hem best aardig presteren als we de eerste periode vergeten. (Waarbij hij de eerste periode ook slechts de targets van Brandts opvolgde). Na elke transfer periode ben ik positief over de gehaalde spelers. Veel van de spelers vallen tegen maar dat is denk ik niet alleen te wijden aan JdJ. Dat komt denk ik ook omdat het geheel niet voldoende is/ er geen structureel idee erachter zit.
 
4 jaar scout zijn zegt helemaal niets.. kijk naar de lijst met alle scouts.
Hij heeft toch vier jaar ervaring opgedaan bij een topclub en beoordeeld op die prestaties? Het is niet alsof hij vandaag uit het niets promotie heeft gemaakt. Loopt al langer bij het bedrijf rond.
En waar heeft hij eerst ervaring opgedaan op management niveau dat hij nu hoofd opleidingen is en zelfs adviseur binnen de directie??
Lijkt mij dat hij juist ervaring opdoet als adviseur om wellicht de stap te maken naar td. Toch redelijk normaal dat mensen promotie maken als ze goed presteren binnen een bedrijf?
Toen JdJ werd aangesteld werd er gezegd dat hij “10 jaar mee had gelopen met Brands”. Wat zegt dat voor zo’n verantwoordelijk en zo’n enorm belangrijke functie bij een topclub??
Als hij 10 jaar oploopt dan kent hij de functie aardig goed lijkt me. Vind het niet gek dat je intern iemand promotie geeft. Daarna kun je hem bekritiseren. Maar de gedachte gang zie je bij ieder bedrijf.
Alleen met zulke cv’s kun je bij Ajax zulke hoge functies bekleden.
Nouja, als een andere man td was van go ahead. Dan vond ik het niet heel bijzondere cv.
Of ze regelen zoals bij vd Sar, eerst een opleiding voor je en daarna 3 jaar onder de supervisie van een ervaren directeur, je taken uitoefenen.
Dat deden ze toch bij JDJ? Die heeft ook gewoon ervaring opgedaan onder een ervaren td
Wij zijn snel weer tevreden en kijken niet kritisch genoeg naar zulke belangrijke functies bij een miljoenenbedrijf. JdJ bewees zelf dat dat niet kan.
Eens hoor dat er kritisch naar gekeken worden en de beste mensen op de plekken moeten worden gezet. Ik weet alleen nog niet of voh slecht of goed is.
 
PSV valt inderdaad snel en makkelijk terug naar mensen die eerder binnen de club werkzaam zijn geweest en daarbij lijkt vakinhoudelijke kennis (een speler is niet per se een goede scout. Scouten is een vak) niet leidend te zijn. Sterker nog; het voelt meer alsof de gunfactor leidend is. 'Het is een aardige jongen en hij ligt goed binnen de club' is leuk voor een amateurvereniging, niet voor een BVO.
En als je 4 hele goeie scouts hebt, die weinig binding mét de club hebben, kun je er best een gezellige Tukker als Lange Jan bij doen, maar niet andersom. We weten natuurlijk niet precies hoe ze werken, maar de aankopen van de laatste jaren pleiten niet in hun voordeel.
 
Op zich mee eens met je post, maar ik weet ook niet of het zo makkelijk is. Overmars was ook niet geweldig totdat Ajax de portemonnee begon open te zetten mbt salarisplafond en aankoop bedragen. Het is ook wat makkelijk presteren wanneer je de ruimte hebt om in de winterstop 22 mil mag uitgeven aan een enkele speler.
Met een dikke portemonnee is het inderdaad net wat makkelijker allemaal.
 
Inderdaad. Belachelijk dat je na 10 jaar onder een ervaren manager aan de slag kan. Dan kan zoals bij ajax ook al na drie jaar. En drie jaar TD bij een KKD-clubje, dan ben je dus geschikt voor het grote werk? Als niet Overmars maar Jan van Goederoode TD bij Go Ahead was geweest kon je er wel van uitgaan dat hij geen TD bij Ajax was geworden.
Overigens heeft ajax wel de jackpot gewonnen met Overmars. En die eet er zelf ook goed van.
Je verwart een aantal zaken met elkaar maar dat geeft niet. Ik zie nog de humor er van wat je post..
Ten eerste verwar je de functie van een algemeen directeur ( een meer functie op afstand maar wel met professionals en adviseurs om zich heen, met een functie van TD; voor deze functie heb je ervaring nodig in een verantwoordelijke functie. 10 jaar meelopen maar niets mogen beslissen zelf, is gewoon 10 jaar een duurbetaalde stageplek zonder enige verantwoordelijkheid. En hij bewijst ook mijn ongelijk geen moment maar jou heeft ie kennelijk wel overtuigd, dat mag en dat kan.
Ten tweede handelde vd Sar vanaf dag 1 echt zelf maar wel onder de supervisie. Dat is iets anders dan 10 jaar meelopen. Hopelijk zie je dat verschil wel.
Ten derde: waren zowel Overmars als vd Sar zelf topspelers, hebben bij topclubs in Europa gezeten en van dichtbij de sfeer geproefd van hoe het werkt en hoe de impact van je werk is etc. Dat is overigens geen vereiste maar wel mooi meegenomen bij een topclub. En dan heeft Overmars ook nog erg goed werk verricht bij GAE. Dit plus zijn maatschappelijke carierre plus zijn verleden als topvoetballer in verschillende landen, maken zijn cv behoorlijk inhoudelijker en voller dan die van JdJ of VoH.
Ik kan het ook op een plaatje zetten met de vraag zoek de verschillen, mocht je visueel ingesteld zijn. Want je vergelijkingen gaan steeds mank en gaan voorbij aan de kern en het totaal plaatje.
 
Hij heeft toch vier jaar ervaring opgedaan bij een topclub en beoordeeld op die prestaties? Het is niet alsof hij vandaag uit het niets promotie heeft gemaakt. Loopt al langer bij het bedrijf rond.

Lijkt mij dat hij juist ervaring opdoet als adviseur om wellicht de stap te maken naar td. Toch redelijk normaal dat mensen promotie maken als ze goed presteren binnen een bedrijf?

Als hij 10 jaar oploopt dan kent hij de functie aardig goed lijkt me. Vind het niet gek dat je intern iemand promotie geeft. Daarna kun je hem bekritiseren. Maar de gedachte gang zie je bij ieder bedrijf.

Nouja, als een andere man td was van go ahead. Dan vond ik het niet heel bijzondere cv.

Dat deden ze toch bij JDJ? Die heeft ook gewoon ervaring opgedaan onder een ervaren td

Eens hoor dat er kritisch naar gekeken worden en de beste mensen op de plekken moeten worden gezet. Ik weet alleen nog niet of voh slecht of goed is.
We worden het niet eens over de kwesties verantwoordelijkheid dragen en meelopen. Ze zijn voor mij niet hetzelfde. Vd Sar moest zelf alles doen maar onder de supervisie. Hij heeft geen stage gelopen maar zelfs bij een stage krijg je wel degelijk je eigen pakket met verantwoordelijkheden.
 
We worden het niet eens over de kwesties verantwoordelijkheid dragen en meelopen. Ze zijn voor mij niet hetzelfde. Vd Sar moest zelf alles doen maar onder de supervisie. Hij heeft geen stage gelopen maar zelfs bij een stage krijg je wel degelijk je eigen pakket met verantwoordelijkheden.
JDJ moest toch ook gewoon werken in een vergelijkbaar veld? Ik zie dat niet anders dan in het bedrijfsleven.

Staat trouwens los van of JDJ goed functioneert wel/niet. Want onder aan de streep zijn er nog meer matige aankopen dan toppers. Hoewel hij in de loop van jaren, naar mijn mening, wel beter is gaan presteren. Bij VOH, waarmee we begonnen, kan ik dat niet oordelen. Als hij goed heeft gepresteerd dan snap ik de promotie. Voor mij hoeft een scout/TD niet bij voorbaat een goede voetballer te zijn. Integendeel, er zijn genoeg goede voetballers met weinig verstand. Dat het scoutingsteam uitgebreid kan worden met kwaliteiten. Daar zijn we het over eens. Daar horen we bij PSV relatief weinig van.
 
Je verwart een aantal zaken met elkaar maar dat geeft niet. Ik zie nog de humor er van wat je post..
Ten eerste verwar je de functie van een algemeen directeur ( een meer functie op afstand maar wel met professionals en adviseurs om zich heen, met een functie van TD; voor deze functie heb je ervaring nodig in een verantwoordelijke functie. 10 jaar meelopen maar niets mogen beslissen zelf, is gewoon 10 jaar een duurbetaalde stageplek zonder enige verantwoordelijkheid. En hij bewijst ook mijn ongelijk geen moment maar jou heeft ie kennelijk wel overtuigd, dat mag en dat kan.
Ten tweede handelde vd Sar vanaf dag 1 echt zelf maar wel onder de supervisie. Dat is iets anders dan 10 jaar meelopen. Hopelijk zie je dat verschil wel.
Ten derde: waren zowel Overmars als vd Sar zelf topspelers, hebben bij topclubs in Europa gezeten en van dichtbij de sfeer geproefd van hoe het werkt en hoe de impact van je werk is etc. Dat is overigens geen vereiste maar wel mooi meegenomen bij een topclub. En dan heeft Overmars ook nog erg goed werk verricht bij GAE. Dit plus zijn maatschappelijke carierre plus zijn verleden als topvoetballer in verschillende landen, maken zijn cv behoorlijk inhoudelijker en voller dan die van JdJ of VoH.
Ik kan het ook op een plaatje zetten met de vraag zoek de verschillen, mocht je visueel ingesteld zijn. Want je vergelijkingen gaan steeds mank en gaan voorbij aan de kern en het totaal plaatje.
ZZAZZDB. En kappen met deze shit! ;)
 
Inderdaad. Belachelijk dat je na 10 jaar onder een ervaren manager aan de slag kan. Dan kan zoals bij ajax ook al na drie jaar. En drie jaar TD bij een KKD-clubje, dan ben je dus geschikt voor het grote werk? Als niet Overmars maar Jan van Goederoode TD bij Go Ahead was geweest kon je er wel van uitgaan dat hij geen TD bij Ajax was geworden.
Overigens heeft ajax wel de jackpot gewonnen met Overmars. En die eet er zelf ook goed van.
Overmars heeft een goed zakelijk instinct. En ook hij schiet er regematig naast, of neemt wel eens beslissingen die niet goed zijn. Zijn rol in een crypto-schandaaltje is ook niet fris: Marc trok zich terug, en "wist niet alles, had zich moeten verdiepen". Marc zal er zelf niet armer van zijn geworden. Daarom vind ik zijn verongelijkte reactie rondom Onana wel mooi. Opeens heeft hij het over moraal, terwijl hij crypto aanprees wat veel weg had van een piramidespel en regelmatig wat vermeende interesse in de media slingerde rondom spelers van een andere club.
Maar goed, verkoop gaat hem goed af, dat kunnen we natuurlijk niet ontkennen.
 
Het verschil met ajax en scouting?
Ten eerste geld.... ze hebben simpelweg meer te besteden. Ze hebben scouts waar Marc van op aan kan. Een wereldwijd netwerk waar ze diep in zitten en vanwege de hoge kwaliteit kunnen ze slippertjes opvangen en dan nog worden die verkocht voor een waarde waar wij onze toppers voor verkopen. Hier bij ons heeft JdJ dat niet.. geen geld...geen netwerk...vriendjes als collega's en daardoor is zijn scout simpelweg voor 80 procent de trainer. In dit geval is dat Roger(zie aankopen onder Roger zoals Mvogo..ramalho...Mwene..Max.. Gotze) en onder Van Bommel was dat ook zo(behic, thomas en bij gebrek aan een goed scoutingsapparaat veel te vroeg spelers brengen zoals sadilek en rosario).
In de top is geen netwerk hebben of een gebrek aan killing!
 
Valt me nog mee dat de toeschouwers geen Johnny rot op zingen. Dat heeft ie wel verdiend.

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dit sentiment jegens JdJ alleen hier leeft, ik zag op Reddit ook veel mensen JdJ verdedigen en in het stadion merk je er ook nooit iets van.
 
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dit sentiment jegens JdJ alleen hier leeft, ik zag op Reddit ook veel mensen JdJ verdedigen en in het stadion merk je er ook nooit iets van.
Dat is dus een van de redenen dat je hier nooit eens een echte verandering of kleine revolutie ziet. Gelatenheid. Dat zie ik ook vaak als ik naar de toeschouwers in het stadion kijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan