Rusland

Retro Willems

Assistent Coach
Het is geen tennisclubje. Maar dat beweert ook niet. Het is een pact ter verdediging van al zijn lidstaten zodat die alle beschermt zijn. Origineel opgericht vanwege de dreiging van de Svojet Unie.

Maar ik vind eigenlijk dat Rusland onder Poetin alleen maar meer bewijst waarom het goed is dat we een navo hebben. Lijkt me ook logisch dat landen hierbij willen aansluiten. Zie dat niet als provocatie maar juist om te zorgen dat ze niet worden aangevallen...
Tja, laat ik me toch verleiden om te reageren...

Het is een kwestie van perspectief. Voor westerlingen heeft de NAVO een defensieve insteek. De Russen zien het duidelijk als een dreiging. Bottom line is dat de Sovjet unie heeft communisme opgegeven in ruil voor garantie dat NAVO niet uitbreidt richting het oosten. Die afspraak is geschonden.
Maar het aspirantlid draagt zichzelf nog altijd aan en moet je dat lid dan weigeren omdat de concurrerende tennisclub het niet leuk vindt, als dit aspirantlid lid wordt?
Je hebt me denk ik niet begrepen. Ik stelde dat de NAVO géén tennisclub is.
Ik heb je Posts met interesse gelezen.
En ik waardeer het dat je een ander geluid laat horen dan wij in de mainstreammedia mee krijgen.

Maar de bottom line is en blijft: al is het geopolitiek gezien voor Rusland onverteerbaar dat de navo oprukt naar het Oosten en zelfs op de grens van Rusland aansluiting vind, de invasie is en blijft onacceptabel.

Overigens is het mijn overtuiging dat dit geopolitieke perspectief dat jij aandraagt niet de daadwerkelijke reden van de invasie is.

Putin wil het oude Sovjet-Unie in ere herstellen (of ben ik nu gebrainwasht door de media???). 🤪
Hij heeft de kracht van zijn eigen leger overschat en de saamhorigheid in het Westen en bereidheid om Oekraïene militair te helpen onderschat.

Ik geloof ook dat Poetin het oude Sovjet Unie heel graag in ere hersteld ziet worden en dat is juist wel ingestoken vanuit dat geopolitieke verhaal dat jij er los van ziet. Poetin ziet met lede ogen toe hoe de Sovjet unie uit elkaar is gevallen en de VS op Rusland schijt door al die landen in te palmen voor de NAVO. Hij wil wat van die oude glorie herstellen en meetellen op het wereldtoneel.
Overigens is het voor Poetin helemaal niet verstandig Oekraïne te annexeren. Zo krijgt hij er juist heel veel NAVO-buurlanden bij. ;)
Hij wil een buffer creëeren en ziet Oekraïne niet zozeer als onderdeel van Rusland

korfbaljack

Winnaar "Comeback van het jaar" 2021

Het is een kwestie van perspectief. Voor westerlingen heeft de NAVO een defensieve insteek. De Russen zien het duidelijk als een dreiging. Bottom line is dat de Sovjet unie heeft communisme opgegeven in ruil voor garantie dat NAVO niet uitbreidt richting het oosten. Die afspraak is geschonden.
Sorry, maar de Sovjet-Unie heeft het communisme opgegeven in ruil voor die garantie? Ik heb begin jaren 90 juist begrepen (weliswaar uit westerse bronnen, dus dat zou eenzijdige berichtgeving kunnen zijn) dat het communisme terzijde is geschoven omdat de wapenwedloop, die in de jaren 80 tot een hoogtepunt kwam, door de USSR financieel niet meer was vol te houden. Als ze daarmee door waren gegaan, was het land binnen 5 jaar failliet geweest. Dus waarom zouden de VS en de andere NAVO-landen dan zo'n toezegging doen, in de wetenschap dat ze binnen afzienbare tijd toch hun zin zouden krijgen?

Kira

Aanvoerder
Zeker ook doen! Of iniedergeval we zien het anders. Maar reacties/meningen lezen vind ik altijd interessant.
Het is een kwestie van perspectief. Voor westerlingen heeft de NAVO een defensieve insteek.
Het pact geld pas bij een aanval op een van de landen. Zo heeft Rusland ook allianties. Nogmaals, Rusland bewijst keer op keer dat het niet schroomt om land op te eisen en bij zich te voegen. Ik vind het niet gek dat andere landen bescherming zoeken.
De Russen zien het duidelijk als een dreiging.
En het westen ziet Rusland als een dreiging. Zolang poetin (dictator) heerst lijkt me dat ook een heel terechte visie.
Bottom line is dat de Sovjet unie heeft communisme opgegeven in ruil voor garantie dat NAVO niet uitbreidt richting het oosten. Die afspraak is geschonden.
Sovjet unie is om meerdere redenen uit elkaar gevallen en met name economisch. Ik weet van de geruchten van een deal. Maar echt een zwart op wit deal is het niet. Ze hebben ook niet communisme daarvoor ingeruild.

Je hebt me denk ik niet begrepen. Ik stelde dat de NAVO géén tennisclub is.

Ik geloof ook dat Poetin het oude Sovjet Unie heel graag in ere hersteld ziet worden en dat is juist wel ingestoken vanuit dat geopolitieke verhaal dat jij er los van ziet. Poetin ziet met lede ogen toe hoe de Sovjet unie uit elkaar is gevallen en de VS op Rusland schijt door al die landen in te palmen voor de NAVO. Hij wil wat van die oude glorie herstellen en meetellen op het wereldtoneel.
Over het oude glorie herstellen eens. Maar zo begonnen de meeste slechte veroveraars. Daarom is het juist goed dat landen een verdedigings pact hebben.

Wageninger77

Invaller
Referendum ging wel degelijk over aansluiten bij Rusland. En het ging om de Krim, niet om de Donbas. 97% stemde voor aansluiten bij Rusland. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
Ik had het dus over de Donbas referenda in gebieden die door onafhankelijkheidsstrijders bezet waren.
Want daar gaat de oorlog nu om.
De Krim is al 8 jaar van Rusland.
Dat was min of meer een gepasseerd station, alleen nu is het voor Oekraine weer "fair game", als ze de kans krijgen Rusland daar ook uit te schoppen doen ze dat misschien ook.

Maar bekijk het eens van een ander perspectief: zelfbeschikking.
Neem het referendum in Oekraine in 1991 toen de Soviet Unie uit elkaar viel.
Alle regios (inclusief de Donbas!) stemden heel ruim voor onafhankelijkheid, behalve de Krim waar het slechts 55% was.
(https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum)

-040-

Assistent Bondscoach
Nee dus. Gorbatsjov heeft dat zelf onkracht.
Dat Putin dit zegt is een typisch deel van zijn spelletje.
Ik betwijfel dat hij het zelf gelooft.
Dat is de KGB agent Putin.
Dat, en 1 lid van een organisatie kan natuurlijk niet iets voor alle leden en onafhankelijke Staten beslissen die geen lid zijn. Dat is zoiets als dat Italië en Nederland afspreken dat Russen geen Vodka meer mogen drinken.

Der Jaufe

Internationale Legende
Dat, en 1 lid van een organisatie kan natuurlijk niet iets voor alle leden
Als dat lid met het juiste mandaat op pad is gestuurd dan is dat gewoon mogelijk.
en onafhankelijke Staten beslissen die geen lid zijn.
Dat je als club een regel stelt zonder niet leden te consulteren is niet heel vreemd.
Dat is zoiets als dat Italië en Nederland afspreken dat Russen geen Vodka meer mogen drinken.
Slechte vergelijking, t is in dit geval meer dat NL en IT afspreken dat ze geen Vodka meer laten invoeren. Hoewel ook die analogie mank gaat.

Mikasa

Internationale Legende
De Tsjeteen Kadirov is gepromoveerd naar kolonel-generaal. Hij is een voorstander van de inzet van een kernwapen. Hij gaat ook zijn tienerzonen naar het slagveld sturen. Hoe hij dit precies wil combineren weet ik niet, maar hij lijkt me een gevaarlijke, impulsieve kerel, die minder dan Poetin oog heeft voor de geopolitiek. Het is gewoon een vechtjas.

Der Jaufe

Internationale Legende
Uhm, wat wil hij hier nu mee zeggen? Antenor enig idee?

Bovenaan Onderaan