Tja, dan zou je het hele verhaal vanaf seconde een moeten bijwonen. Hoe lang hebben die pubers hem gesard voordat een uitbarsting kwam? Hoe verliep de discussie? De intonatie? En dan kunnen we het hebben over het feit dat leraren professioneel moeten blijven en dat soort blabla, maar ik was zelf destijds ook een puber die menig leraar het bloed onder de nagels kon halen. Geen grote mond of zo, maar de juiste opmerkingen, de jusite antwoorden en hop, weer iemand over de zeik. Mijn lerares Nederlands maakte me ooit, tijdens een les "discussie" uit voor Hitler (heeft ze trouwens een dag later haar excuses voor gemaakt). Dan liep je niet klagend naar de directie, dat was een overwinning. Weer een volwassene uit de tent gelokt.
Dat in deze beide groepen de publiciteit opzoeken, zegt genoeg over de wel uitdelen maar niet incasseren-mentaliteit die tegenwoordig heerst. Zeker in het onderwijs, waar we maar wat voorzichtig met de prinsjes en prinsesjes dienen om te gaan. Als we dan ook nog onderwerpen gaan vermijden, omdat dat geloof/cultuurtechnisch lastig ligt, dan zijn we redelijk van het pad af, lijkt me.