Nederlands Elftal

Nee Klaassen was vorig seizoen erg goed. Dit jaar heeft hij en met een dipje en met een blessure te maken gehad. Maar zowel tegen Feyenoord als tegen psv stond hij met zijn 21-22 jaar op, vocht voor elke meter enz. Ik ben veel meer gecharmeerd van Gini dan van die andere twee, daarom eis ik ook meer van hem.

Terecht. Ik lees op de site van VI dat Frank de Boer - die toch wel kijk heeft op het spelletje - zegt dat Wijnaldum "een fantastisch seizoen" doormaakt. Wat mij betreft is dat geen woord van gelogen, en komt je eis volkomen uit: Gini heeft als 24-jarige aanvoerder een cruciale rol gespeeld in het kampioenschap. Hij was samen met Guardado de dynamo en regisseur van het middenveld. Dan ben je in mijn optiek toch even twee stapjes verder dan Klaassen of Clasie. Ik zou in deze fase, met tien punten voorsprong, vooral trots zijn op zo'n speler, maar Gini heeft om de een of andere reden hier altijd weinig krediet gehad.
 
Terecht. Ik lees op de site van VI dat Frank de Boer - die toch wel kijk heeft op het spelletje - zegt dat Wijnaldum "een fantastisch seizoen" doormaakt. Wat mij betreft is dat geen woord van gelogen, en komt je eis volkomen uit: Gini heeft als 24-jarige aanvoerder een cruciale rol gespeeld in het kampioenschap. Hij was samen met Guardado de dynamo en regisseur van het middenveld. Dan ben je in mijn optiek toch even twee stapjes verder dan Klaassen of Clasie. Ik zou in deze fase, met tien punten voorsprong, vooral trots zijn op zo'n speler, maar Gini heeft om de een of andere reden hier altijd weinig krediet gehad.

Het is lastig om een eerdere reputatie weer teniet te doen. Wijnaldum stond bekend als notoire kansenmisser, die zijn claim op positie "10" niet kon waarmaken. Dit seizoen laat hij dit allemaal wel zien, maar kom maar eens van je reputatie af.
 
Terecht. Ik lees op de site van VI dat Frank de Boer - die toch wel kijk heeft op het spelletje - zegt dat Wijnaldum "een fantastisch seizoen" doormaakt. Wat mij betreft is dat geen woord van gelogen, en komt je eis volkomen uit: Gini heeft als 24-jarige aanvoerder een cruciale rol gespeeld in het kampioenschap. Hij was samen met Guardado de dynamo en regisseur van het middenveld. Dan ben je in mijn optiek toch even twee stapjes verder dan Klaassen of Clasie. Ik zou in deze fase, met tien punten voorsprong, vooral trots zijn op zo'n speler, maar Gini heeft om de een of andere reden hier altijd weinig krediet gehad.
Dat is ook weer waar. Ik gaf al eerder aan dat Gini mentaal nog een stap te maken heeft, dus niet alleen bij psv en in zijn veilige omgeving schitteren maar ook in een vreemde omgeving als bij Oranje zijn kansen gelijk grijpen, of als we in de vijnadige Kuip spelen etc. Twee dingen dus verbeteren: 1. hij is geen klootzak op het veld en 2. denkt te veel na.
 
De transfergekte staat alweer voor de deur. In Nederlands perspectief is het heel interessant wat er gaat gebeuren, een jaar voor het EK in Frankrijk.

Aanval

Memphis Depay - naar welke Europese topclub vertrekt hij? Naast Manchester United en PSG zijn nu ook Liverpool en Bayern München concreet.
Quincy Promes - de kans op een transfer lijkt niet heel groot, maar zijn sterke optredens in Rusland én als speler van de maand zullen die prestaties niet onopgemerkt blijven.
Robin van Persie - grote vraag is wat Louis met hem van plan is. Heeft nog een contract tot medio 2016 maar is voorbijgestreefd door Wayne Rooney, kampt met vele fysieke ongemakken en kan zijn ei totaal niet meer kwijt bij United. Geruchten vertellen dat van Persie naar Italië vertrekt.

Middenveld

Wesley Sneijder - elke zomer en winter keert zijn naam terug in het transfercircus. Vorige transferperiode was hij erg dicht bij een overgang naar Juventus, afgelopen twee zomerperiodes lag een transfer naar Engeland in het verschiet. Wesley Sneijder zit nu nog in een leeftijdsfase waar hij fysiek en voetballend optimaal zou kunnen presteren. Daarnaast heeft hij ook wel door dat de sportieve ambities van Galatasaray niet in de buurt komen van de werkelijkheid. Vraag is of hij nog één keer de sportieve uitdaging aangaat, of toch veilig voor 'de bankrekening' gaat. Heeft nog een contract tot medio 2018.
Nigel de Jong - transfervrij deze zomer. Gezien de sportieve malaise bij AC Milan heeft hij een voorkeur voor een nieuwe uitdaging. Benieuwd naar welke club hij verkast.
Jordy Clasie - grote kans dat hij bij Feyenoord vertrekt. Elke keer maar weer blijkt Feyenoord tekort te komen en ook Clasie zal waarschijnlijk zijn conclusies trekken. Zeker als je bedenkt dat Clasie vorige zomer Feyenoord al lang was ontgroeid om het nog één keer te proberen. Concrete interesse was er, en die zal niet minder zijn geworden.
Georginio Wijnaldum - Is er klaar voor. 24 jaar, als captain een kampioenschap met PSV en als basisspeler een WK met Oranje. Waarschijnlijk naar een club uit een topcompetitie die op Champions League niveau acteert.
Ibrahim Afellay - ook transfervrij deze zomer. Heeft, ondanks zijn magere jaren bij Barcelona, Schalke en Olympiakos de clubs voor het uitkiezen. Vanwege zijn leeftijd, 29, is het dan ook cruciaal om nu de juiste club te kiezen. Staat onder meer in de belangstelling van topclubs uit Italië, Spanje, Duitsland (!) en PSV.

Verdediging

Ron Vlaar - net als Nigel de Jong transfervrij deze zomer. Speelde een ijzersterk WK maar valt dit seizoen van de ene blessure in de andere. De interesse is dan ook wat verstomt. Misschien blijft hij ook wel bij Aston Villa en tekent daar een vernieuwd contract.
Virgil van Dijk - geen Oranje speler op dit moment (anderen zijn nu gewoon beter), maar daar kan verandering in komen als van Dijk een contract tekent bij een club uit de Premier League. Ideaal podium om zijn kwaliteiten (of gebreken) te tonen aan Guus Hiddink.
Gregory van der Wiel - steeds vaker moet hij zijn plaats afstaan aan de defensief betere Marquinhos. Vooral in de belangrijkste wedstrijden zit hij nu op de bank. Een teken aan de wand. Geruchten gonzen al van de nieuwe rechtbacks bij PSG. Van der Wiel doet er goed aan een nieuwe uitdaging aan te gaan want een plek op de bank is niet goed voor het perspectief op het EK 2016.

Doel

-


Verder:

Kevin Strootman sluit in juni weer aan bij de selectie van AS Roma na 1,5 jaar van vele blessures en andere fysieke ongemakken. Heeft al aangegeven bij Roma te blijven maar zeker is het nooit. Vooral vanwege de aanhoudende interesse van (vooral) Manchester United.
Bas Dost is eindelijk de eerste spits bij Vfl Wolfsburg, een niet al te lullig clubje. Toch twijfelt hij openlijk over een langer verblijf gezien zijn behandeling de voorgaande 2,5 jaren. Onder andere clubs in Engeland hangen al aan het vinkentouw.
Stefan de Vrij doet het zo goed in Italië dat die ontwikkeling niet onopgemerkt is gebleven. Hoewel hij zelf graag met Lazio de Champions League in wil en de clubleiding hem dan ook wil behouden kan die houding nog veranderen als de topclubs concreet worden.
 
Dat is ook weer waar. Ik gaf al eerder aan dat Gini mentaal nog een stap te maken heeft, dus niet alleen bij psv en in zijn veilige omgeving schitteren maar ook in een vreemde omgeving als bij Oranje zijn kansen gelijk grijpen, of als we in de vijnadige Kuip spelen etc. Twee dingen dus verbeteren: 1. hij is geen klootzak op het veld en 2. denkt te veel na.
Wie niet sterk is, moet slim zijn...
 
Jij hebt een probleem. :D

Nee, natuurlijk is Nederland een groot voetballand. En een EK is prachtig, maar toch faalt Nederland altijd op de beslissende momenten. Eigenlijk telt alleen het WK.

Als PSV de EL wint zijn we allemaal hartstikke trots, maar toch is de CL de enige echte prijs waar je voor vecht. Egypte heeft 8 keer de Afrika Cup gewonnen, dat is het dubbele van de nummer twee Kameroen met 4 keer. En toch blijft het op mondiaal niveau matig, met als enige prestatie de nummer 9 op de wereldranglijst zijn. Trots op je continentale prijs? Absoluut. Gepresteerd voor het oog van de wereld? Nee.
Ach, laat mij maar lekker chauvinistisch zijn :) ff n serieuze vraag, heeft Egypte wel eens het WK gehaald? neem aan van wel als ze zo vaak de AC hebben gewonnen?
 
Ach, laat mij maar lekker chauvinistisch zijn :) ff n serieuze vraag, heeft Egypte wel eens het WK gehaald? neem aan van wel als ze zo vaak de AC hebben gewonnen?

Zelfs tegen nederland gespeeld op het WK 1990, en Nederland heeft niet gewonnen, doelpunt Kieft.
 
8 PSV'ers in de voorselectie van Oranje:
Zoet, Rekik, Bruma, Willems, Wijnaldum, Narsingh, Depay, De Jong
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon gebruikelijk dat de kampioen veel spelers levert voor de nationale ploeg. Logisch, want je moet spelers selecteren die goed in hun vel zitten en weten hoe je successen kunt boeken.
 
Zoet, Bruma, Rekik en Narsingh horen natuurlijk niet thuis in het Nederlands elftal, maar de rest vind ik zeker gerechtvaardigd.

Mwah, ik vind Narsingh en De Jong internationaal gezien de zwakste schakels. Zoet zal alleen meetrainen, maar is de jongste keeper. Bruma en Rekik zouden nog steeds kunnen aanhaken. Wie zijn er centraal nu echt beter? Vlaar, De Vrij en dan?
 
Mwah, ik vind Narsingh en De Jong internationaal gezien de zwakste schakels. Zoet zal alleen meetrainen, maar is de jongste keeper. Bruma en Rekik zouden nog steeds kunnen aanhaken. Wie zijn er centraal nu echt beter? Vlaar, De Vrij en dan?

Martens-Indi?
 
Terug
Bovenaan Onderaan