Kansloos is hij ook in die zin. Ik denk niet dat hij terug komt op het niveau van 2019. Deze jongen is mentaal niet sterk genoeg plus dat zijn omgeving al sinds 2 jaar geen enkele invloed meer op hem lijkt te hebben. Is ook lastig denk ik: je bent zelf een leraar (een van die broers) die moet ploeteren en zweten voor een salaris van pakweg €2500 per maand en je broertje van 18 koopt een huis van 1 miljoen, is beroemd en deelt overal handtekeningen uit enz. De verhoudingen worden dan heel anders in zo’n gezin. En vaak wordt het moeilijk in de gezinnen waar niet je ouders zelf de touwtjes in handen hebben maar je oudere broers/zussen. Die hebben namelijk op een gegeven moment ook hun eigen leven die ze vorm moeten geven en kunnen niet alleen maar met jou bezig zijn.
Ik vind dit een heel belangrijke analyse. Op dit forum wordt nog wel eens aangehaald dat Marokkaanse voetballers nooit de top halen, omdat ze lui of niet gedisciplineerd zouden zijn. En daar houdt het met de conclusies vaak op.
Maar als dat zo is, hoe komt dat dan? Ik kan me voorstellen dat in veel Marokkaanse gezinnen traditionele waarden als familie en broederschap nog erg belangrijk zijn. Men let op elkaar, waarbij de ouderen een zeker gezag genieten. Een sociale structuur die ernstig wordt verstoord door de ongelooflijke hoeveelheden aan geld die opeens zo'n familie binnen komt, nota bene naar een jonger familielid. Plus daarbij de neoliberale waarden van hyperindividualisme en geld als belangrijkste doel van het leven.
Kun je wel Ihattaren gaan psychologiseren als narcist - en hij is ook duidelijk de weg kwijt - maar ik snap wel dat je gek wordt als vertrouwde sociale structuren opeens verdwijnen (ook door de dood van z'n vader) en nieuwe zich aan je opdringen.
Ik vraag me zelfs af of we niet meer in het lot van Ihattaren herkennen dan ons lief is. We zijn niet zo rijk als Ihattaren, en staan ook niet in de spotlights van de media, maar evengoed voelen velen van ons prestatiedruk, eenzaamheid, en de uitholling van ons leven door de alom bepalende waarde van geld.