Okido!
Aanvoerder
1. Ik krabbel helemaal niet snel terug en suggereer absoluut nergens dat Israël daar boven staat. Ga me geen woorden in de mond leggen om een stromannetje te bevechten.Nou niet snel gaan terugkrabbelen. Je houdt een relaas over de discriminatie en vervolging van Joden in Arabische landen en suggereert dan doodleuk dat Israël daar ver boven staat. Terwijl Israël in 1948 met geweld ongeveer 750.000 Palestijnen verdreven heeft volgens een vooropgezet plan van etnische zuiveringen. En tot op de dag van vandaag doorgaat met het onderdrukken, discrimineren, onteigenen en verdrijven van Palestijnen. Als Palestijnse familie kun je thuiskomen om vervolgens Israëlische kolonisten in je huis aan te treffen, die vervolgens niet meer weggaan en beschermd worden door het leger. Om nog maar te zwijgen over het bulldozeren van Palestijnse huizen en scholen door Israël en het voortdurend moeten leven met de angst daarvoor, terwijl de illegale nederzettingen blijven toenemen en uitbreiden.
Eerder deze week is er nog een Palestijnse gemeenschap van 200 mensen gevlucht voor de terreur van Israëlische kolonisten en onder druk van het apartheidsbeleid op de Westelijke Jordaanoever, nadat ze eerder al van hun land verdreven waren om plaats te maken voor een Israëlische nederzetting.
Waarom hadden de Palestijnen die partitie moeten accepteren dan? Een plan dat van buitenaf werd opgelegd en waarbij de Palestijnen, die twee derde van de bevolking vormden, het grootste deel van hun land zouden moeten afstaan aan een minderheid van grotendeels recente immigranten. Ook zouden de Palestijnen bijna de hele kuststrook en de beste landbouwgronden kwijtraken. Bovendien waren er nog andere partitieplannen die een stuk eerlijker waren. Zoals die van de Peel Commission, die door de Zionisten afgewezen werd omdat ze het hele Mandaatgebied Palestina opeisten. Of het vredesvoorstel van VN-gezant Bernadotte, die door Joodse extremisten vermoord werd om het plan tegen te houden.
Sorry, maar ook dit is onzin. Je weet zelf ook wel dat Egypte en Jordanië hun grenzen met Israël erkennen en dat de Palestijnen (PLO) de staat Israël en de groene lijn/grenzen van voor 1967 erkennen sinds de Oslo-akkoorden. Net zoals de hele Arabische wereld al lang geleden aangeboden heeft om de relatie met Israël te normaliseren in ruil voor een tweestatenoplossing op basis van de grenzen van voor 1967. Het is Israël dat Syrisch grondgebied geannexeerd heeft, de groene lijn niet respecteert en met zijn koloniale expansiedrift blijvende vrede in de regio onmogelijk maakt.
2. Ook zeg ik nergens dat de Palestijnen die deal hadden moeten accepteren. Een derde van het land terwijl je een dubbel zo grote populatie hebt is gewoon een heel slechte deal voor ze.
3. Hier komt ie dan: een medeforummer maakte de opmerking dat als Israel "zich had gehouden aan het hun geschonken land dat deze situatie er niet was geweest". Dat is gewoon 100% klinkklare bullshit en heb ik met heel wat voorbeelden geïllustreerd.
4. Egypte erkent de grenzen van Israël pas sinds 1979. Dus niet in 1948 en ook niet in 1967. Oslo akkoorden zijn uit 1993.
5. Israël is inderdaad de oppressor. Is dat goed? Nee. Gezien de historie met de Palestijnen en hun buurlanden kan ik me er wel wat bij voorstellen, die boodschap en historie is echter volledig aan je voorbij gegaan.
Ik word nogal moe van die slecht onderlegde eenzijdige houding die er in zijn algemeen heerst. Er zijn twee kanten aan dit verhaal, en wat de Israeli's is overkomen valt dus absoluut geenszins mee.