Israël & Palestina

Alle posts lezende waag ik me hier niet aan.
Weet er ook gewoonweg veel te weinig van af. Dit kan best een interessante discussie zijn die ik graag mee ga lezen dus ik hoop dat men ieders standpunt waardeerd en er met feiten op in gaat of dat men de meningen van een ander die niet direct de waarheid hoeven te zijn met geduld kan beantwoorden en of weerleggen.
Hele goede reactie. Ik weet er ook veel te weinig van dus ik lees vooral (of kijk het nieuws) als ik het een beetje aan durf. Het is een enorm verdrietige situatie hoe dan ook
 
Hele goede reactie. Ik weet er ook veel te weinig van dus ik lees vooral (of kijk het nieuws) als ik het een beetje aan durf. Het is een enorm verdrietige situatie hoe dan ook
Zo moeilijk is het niet, gewoon een conflict over een stuk grond. Eigenlijk zoals alle oorlogen zijn qua motivatie. Beide partijen claimen hun gelijk en willen er niet over praten.
 
Ik kan me ook ergeren aan de enorme steun aan Israël. Zou dit nu de mening zijn van de meerderheid in Nederland?

Dit is de mening van de politiek omdat we niet zonder de steun van Amerika willen leven. Ik moet de eerste persoon die Israel openlijk steunt voor alle wandaden die ze verrichten nog tegenkomen.
 
Dit is de mening van de politiek omdat we niet zonder de steun van Amerika willen leven. Ik moet de eerste persoon die Israel openlijk steunt voor alle wandaden die ze verrichten nog tegenkomen.
Dat komt vooral omdat we nou eenmaal een joods christelijke traditie hebben in het Westen. Dat heeft in dit geval niet zoveel met Amerikaanse steun te maken of iets. Buiten dat kan het een (pro palestina) best bestaan naast het veroordelen van de barbaarse acties van eergisteren. Iedereen met wat fatsoen in z'n lijf zou dat moeten veroordelen.
 
Buiten dat kan het een (pro palestina) best bestaan naast het veroordelen van de barbaarse acties van eergisteren. Iedereen met wat fatsoen in z'n lijf zou dat moeten veroordelen.

Als de Duitsers mijn land zouden bezetten sinds 1967 en ik geboren en getogen zou zijn in een vluchtelingenkamp zou ik precies hetzelfde doen. Ik kan echt heel goed begrijpen wat de palestijnen doen en waarom ze het doen. Ik heb net zoals ik geen seconde medelijden heb met een dode rus, geen seconde medelijden met een dode isrealit.

Is het grof, misschien, is het hartenloos, misschien. Hebben ze het over zichzelf afgeroepen door al jaren deze rechts extremistische regeringen te kiezen als israel zijn, ja helemaal. De schuld voor de aanvallen liggen bij de keuze van het volk voor deze regering. Misschien moet de staat israel eens in een spiegel gaan kijken.
 
Als de Duitsers mijn land zouden bezetten sinds 1967 en ik geboren en getogen zou zijn in een vluchtelingenkamp zou ik precies hetzelfde doen. Ik kan echt heel goed begrijpen wat de palestijnen doen en waarom ze het doen. Ik heb net zoals ik geen seconde medelijden heb met een dode rus, geen seconde medelijden met een dode isrealit.

Is het grof, misschien, is het hartenloos, misschien. Hebben ze het over zichzelf afgeroepen door al jaren deze rechts extremistische regeringen te kiezen als israel zijn, ja helemaal. De schuld voor de aanvallen liggen bij de keuze van het volk voor deze regering. Misschien moet de staat israel eens in een spiegel gaan kijken.
Na gisteren zou ik als Hamas maar even in de spiegel kijken, en heel erg lang ook..
 
Gisteren heb ik kunnen zien hoe het lijk van een toeristen meisje, gestript tot haar ondergoed, als een trofee rond gereden werd door Gaza. De lachende Hamasleden met de laarzen op haar lichaam, terwijl een joelende menigte zich verdrong om op haar lichaam te slaan en spugen.

En zo gaat het altijd. Decennia terug al kregen ze twee IDF soldaten te pakken. Alleen doden was niet genoeg. Een van de moeders opbellen zodat ze kon horen wat haar zoon werd aangedaan, voordat er stukken verminkt lichaam als trofee werd omhoog gehouden.

En ook nu is het al heel waarschijnlijk dat er een kind is geëxecuteerd. Ik zou de komende tijd mijn hart vast houden wat er met die gijzelaars gebeurt.

Is Israël een gewelddadige, onderdrukkende, land stelende staat die keiharde sancties verdient? Absoluut.

Maar ik moet er niet aan denken dat de Palestijnse zijde ooit wint want het wordt één grote moordpartij en groepsverkrachting.

Ze zijn de verliezers die nog veel slechtere winnaars zouden zijn.
 
En ook nu is het al heel waarschijnlijk dat er een kind is geëxecuteerd. Ik zou de komende tijd mijn hart vast houden wat er met die gijzelaars gebeurt.

Is Israël een gewelddadige, onderdrukkende, land stelende staat die keiharde sancties verdient? Absoluut.

Maar ik moet er niet aan denken dat de Palestijnse zijde ooit wint want het wordt één grote moordpartij en groepsverkrachting.

Ze zijn de verliezers die nog veel slechtere winnaars zouden zijn.

en israel beschiet ambulances en ziekenhuizen, daar horen we niets over. Hoe kan het gvd dat men hulpverleners kapot gaat maken. Dit zijn gewoon misdaden van beide zijdes tegen de mensheid. Wat naar mijn idee het beste is, gewoon 300.000 blauwhelmen ernaar toe en iedereen die nog iets doet kapot schieten aan beide zijdes.
 
Als de Duitsers mijn land zouden bezetten sinds 1967 en ik geboren en getogen zou zijn in een vluchtelingenkamp zou ik precies hetzelfde doen. Ik kan echt heel goed begrijpen wat de palestijnen doen en waarom ze het doen. Ik heb net zoals ik geen seconde medelijden heb met een dode rus, geen seconde medelijden met een dode isrealit.

Is het grof, misschien, is het hartenloos, misschien. Hebben ze het over zichzelf afgeroepen door al jaren deze rechts extremistische regeringen te kiezen als israel zijn, ja helemaal. De schuld voor de aanvallen liggen bij de keuze van het volk voor deze regering. Misschien moet de staat israel eens in een spiegel gaan kijken.

Kun jij die 250 lijken op dat festivalterrein niet gaan opruimen dan? Hoeven mensen die wel iets geven om onschuldige levens ook geen trauma op te lopen.
 
Ik zie niemand hier begrip daarvoor opbrengen? Maar hoezeer ik ook anti Israel politiek ben is het goedpraten, rechtvaardigen of zelfs toejuichen van de aanvallen van afgelopen weekend wmb verschrikkelijk. Gaat ook op voor alle willekeur en geweld bij vergeldingen overigens.
Doorgaans waag ik me niet met meningen in dit topic - allemaal wel erg complex en het loopt snel uit de hand - maar achter dit statement kan ik mij wel scharen.
 
Partij kiezen in deze kwestie is vrijwel onmogelijk aangezien het naar mijn idee allemaal verschrikkelijk is wat beide partijen doen.
En dan kan het nog steeds zo zijn dat de verschrikkingen niet in evenwicht zijn. Dat is wat anders dan 'partij kiezen'.

Maar ja, eerder werd je dan al gauw een 'both-siders' genoemd.
 
Partij kiezen in deze kwestie is vrijwel onmogelijk aangezien het naar mijn idee allemaal verschrikkelijk is wat beide partijen doen.
Ik denk dat je ook geen partij moet willen kiezen. Alleen kies ik absoluut niet voor die Taliban-achtige Hamas, die in die 15 jaar dat ze aan de macht zijn de bevolking van Gaza nog geen mm in de richting van een leefbare situatie heeft gebracht. (en wellicht bewust)
 
En dan kan het nog steeds zo zijn dat de verschrikkingen niet in evenwicht zijn. Dat is wat anders dan 'partij kiezen'.

Maar ja, eerder werd je dan al gauw een 'both-siders' genoemd.
Ach, en als je nu zegt dat wat Hamas dit weekend barbaars is dan ben je zogenaamd blind voor het leed van de Palestijnen. Kennelijk heeft een deel van de mensheid behoefte aan een simplistisch wereldbeeld waarin geen ruimte voor nuance is.
 
Ik denk dat je ook geen partij moet willen kiezen. Alleen kies ik absoluut niet voor die Taliban-achtige Hamas, die in die 15 jaar dat ze aan de macht zijn de bevolking van Gaza nog geen mm in de richting van een leefbare situatie heeft gebracht. (en wellicht bewust)
En zo kies ik evenmin voor Netanyahu die het land Israël aardig de vernieling in helpt en geen klap doet om spanningen te verminderen.
 
Ik zie niemand hier begrip daarvoor opbrengen? Maar hoezeer ik ook anti Israel politiek ben is het goedpraten, rechtvaardigen of zelfs toejuichen van de aanvallen van afgelopen weekend wmb verschrikkelijk. Gaat ook op voor alle willekeur en geweld bij vergeldingen overigens.

Het is niet direct goed praten, maar ik kan het gevoel van ze heel goed begrijpen en de manier van reageren is daarmee ook te begrijpen. Het zijn allebei oorlogsmisdaden die bestraft moeten worden, maar wel pas als de grenzen van 1967 gerespecteerd worden en alle kolonisten weg zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan