Herstructurering Europees voetbal

Langs dezelfde lijn van denken vind ik bijvoorbeeld ook dat de verdiensten in de CL voor deelnemers uit kleinere competities (ondanks de reeds bestaande verschillen met de ‘grote landen’) geringer zouden moeten zijn dan nu het geval is. De financiële - en daardoor vaak ook sportieve - mogelijkheden worden anders veel te groot in de kleinere competities, zodra een team een paar CL jaren heeft. Het zo uitgespaarde geld kan volgens mij bijvoorbeeld beter over alle clubs in de hoogste divisie van het betreffende land worden verdeeld (met een bedrag per club dat bijvoorbeeld afneemt naar mate men lager op de ranglijst is geëindigd)
 
Laatst bewerkt:
Zou ik ook denken

En even van een beetje afstand bekeken: het lijkt toch niet meer dan redelijk dat de sterkere competities met meer teams dan alleen de kampioen aan de CL meedoen? Begrijp het sentiment om alleen de kampioenen CL te laten spelen, maar dat voelt voor mij ook vanuit ‘fair play’ heel onredelijk. Als bijvoorbeeld goede Engelse club heb je anders een enorm zware dobber om je te plaatsen, terwijl zo’n team in veel andere landen met twee vingers in de neus jaarlijks kampioen zou worden en CL zou spelen... dat zou de teams in kleinere competities wel enorm bevoordelen
Maar na een slecht seizoen alsnog meedoen op basis van eerdere resultaten is gewoon kul. In theorie kan een club degraderen maar alsnog CL spelen.
 
Langs dezelfde lijn van denken vind ik bijvoorbeeld ook dat de verdiensten in de CL voor deelnemers uit kleinere competities (ondanks de reeds bestaande verschillen met de ‘grote landen’) geringer zouden moeten zijn dan nu het geval is. De financiële - en daardoor vaak ook sportieve - mogelijkheden worden anders veel te groot in de kleinere competities, zodra een team een paar CL jaren heeft. Het zo uitgespaarde geld kan volgens mij bijvoorbeeld beter over alle clubs in de hoogste divisie van het betreffende land worden verdeeld (met een bedrag per club dat bijvoorbeeld afneemt naar mate men lager op de ranglijst is geëindigd)
Waarom moet er dat prijzengeld überhaupt zijn? Verdeel de inkomsten maar over alle clubs. Dat zou de competities spannender maken. Alleen vette pech voor de Messi‘s. Dan moeten ze het slechts met hun sponsorcontract en salaris doen. ;)
 
Maakt het de kans op tenminste het winnen van de EL juist niet groter? Er stromen dan immers geen CL teams meer tussentijds in, dus je ontloopt in principe sterkere ploegen.
Ja, als je vanaf het begin EL speelt is die kans groter ja. Maar dat betekent dus dat je geen kampioen moet worden wat ook meestal inhoudt dat je team wat minder is en je je minder kan versterken omdat je spelers geen CL kan bieden.

Als ik ervan uitga dat Ajax elk jaar kampioen wordt, dan zullen ze nooit de EL winnen.
 
Langs dezelfde lijn van denken vind ik bijvoorbeeld ook dat de verdiensten in de CL voor deelnemers uit kleinere competities (ondanks de reeds bestaande verschillen met de ‘grote landen’) geringer zouden moeten zijn dan nu het geval is. De financiële - en daardoor vaak ook sportieve - mogelijkheden worden anders veel te groot in de kleinere competities, zodra een team een paar CL jaren heeft. Het zo uitgespaarde geld kan volgens mij bijvoorbeeld beter over alle clubs in de hoogste divisie van het betreffende land worden verdeeld (met een bedrag per club dat bijvoorbeeld afneemt naar mate men lager op de ranglijst is geëindigd)
Zelf zou ik pleiten voor een mindering aan prijzengeld inclusief bonussen voor gewonnen wedstrijden en aantal goals etc. in de CL, en een verhoging van het prijzengeld van de EL. Die twee staan momenteel in geen goede verhouding met elkaar qua financiële beloning. Als je elke wedstrijd wint in de EL en dus de EL wint, heb je ongeveer 21 miljoen verdiend. Groepsfase CL is al 15 miljoen, en als je 2x wint heb je zelfs als je in de groepsfase uitgeschakeld wordt al meer verdiend dan de winnaar van de EL. Dat slaat m.i. nergens op. Uiteraard is de EL niet het hoogste podium, maar zo is het echt een pauper-league, die op het sportieve na totaal niet interessant is.
Ja, als je vanaf het begin EL speelt is die kans groter ja. Maar dat betekent dus dat je geen kampioen moet worden wat ook meestal inhoudt dat je team wat minder is en je je minder kan versterken omdat je spelers geen CL kan bieden.

Als ik ervan uitga dat Ajax elk jaar kampioen wordt, dan zullen ze nooit de EL winnen.
Om wat ik boven jouw citaat aankaart zou ik sowieso geen EL willen spelen, ook al zou je hem dan eventueel kunnen winnen. Het levert niks op, en het is toch een beetje zoals kampioen worden van de KKD; je weet dat er nog een competitie boven je zit, waardoor je er toch een beetje een 'trofee voor best of the rest' gevoel bij krijgt.

Ik zou er overigens niet vanuit gaan dat Ajax elk jaar kampioen wordt. ;)
 
Het geld wint altijd. Laten we niet naief doen.

Ik vind het jammer dat er nog steeds gekeken wordt naar de CL. Boycotten tot ze er weer een toernooi van maken met echt alleen kampioenen, dat is voor mij een droomscenario.
Zolang de nummer 6 van een land nog kan spelen terwijl de kampioen van een ander land voorrondes door moet en die vervolgens niet overleeft, is het voor mij gewoon een toernooi met clubs waar ik geen zak om geef, met spelers die liever janken dan voetballen. Nul interesse, ga maar failliet.
Kunnen ze de naam champions league ook wel veranderen want er doen dan waarschijnlijk maar 5/6 echte champions mee.
 
Ronald Koeman beschuldigt de UEFA ervan dat ze alleen aan geld denken. Ook een mooi staaltje “de pot verwijt de ketel”. Barcelona is juist een van de clubs die extreme inkomsten nodig heeft. Hij verwijt de uefa dat ze niet aan de spelers denken, maar de clubs willen juist meer wedstrijden spelen om meer geld te krijgen. De oude opzet, het knock-out systeem, wordt juist door de grote clubs verfoeid. Want dan kunnen ze er uit vliegen tegen een kleinere tegenstander en dat is uiteraard niet de bedoeling. Lang in het toernooi, veel inkomsten. Dat is wat de clubs willen, en zeker clubs als Real en Barcelona. Dan moet je niet klagen als de UEFA dat mogelijk maakt.
 
Dat scenario is schattig maar nutteloos, omdat de winnaar altijd uit 1 van de 4 beste landen zal komen. Rest sukkelt er wat achteraan maar is kansloos en doet puur mee om mee voor de sier. De 6 uit PL zijn allemaal toppers die in potentie kunnen verassen, een fc Basel of fc Maribor niet. Zo krijg je dus zaadpotjes met ''kampioenen'' maar zijn de verschillen alsnog te extreem groot en heb je 0% spanning.

Kwaliteit = beste paar ploegen uit de beste competities = vermakelijk voetbal. Een Olympiakos vs Cluj zit niemand op te wachten
Zie mijn commentaar onder de volgende quote.
Zou ik ook denken

En even van een beetje afstand bekeken: het lijkt toch niet meer dan redelijk dat de sterkere competities met meer teams dan alleen de kampioen aan de CL meedoen? Begrijp het sentiment om alleen de kampioenen CL te laten spelen, maar dat voelt voor mij ook vanuit ‘fair play’ heel onredelijk. Als bijvoorbeeld goede Engelse club heb je anders een enorm zware dobber om je te plaatsen, terwijl zo’n team in veel andere landen met twee vingers in de neus jaarlijks kampioen zou worden en CL zou spelen... dat zou de teams in kleinere competities wel enorm bevoordelen
Het huidige systeem heeft dit toch juist in de hand gewerkt? Vroeger kwamen de topclubs uit heel Europa: Nederland, Roemenië, Joegoslavië, Rusland, Engeland, Italië, enz.

Juist door de hoge tv gelden en het telkens rijker maken van de rijke clubs vergroot je de voorspelbaarheid en verminder je de sportiviteit.
Kunnen ze de naam champions league ook wel veranderen want er doen dan waarschijnlijk maar 5/6 echte champions mee.
Superleague bijvoorbeeld? ;)
 
Prijzengeld verlagen zodat het een minder grote impact heeft op de nationale competities. Laat dat geld maar naar de amateur takken stromen en dan vooral voor de ondersteuning van de armere bevolkingsgroepen (in de vorm van geen contributie en materialen verzorgen). Binnen een paar jaar afbouwen zodat de clubs hun budgetten aan kunnen passen. Dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat bepaalde individuen iets minder dan 71mlj per jaar gaan verdienen om tegen een bal aan te trappen.

Een structuur opzetten dat er een mix komt van kampioenen en de betere clubs.
Bijvoorbeeld:

Groepsfase
- Finalisten van CL en EL
- Clubs uit het eindtoernooi van de vorige editie CL
- Nr 1 van de nationale competities

Playoff ronde
- Clubs uit de groepsfase van de vorige editie CL
- Clubs uit het eindtoernooi van de vorige editie EL
- Nr 2 van de nationale competities

Voorronde
- Clubs uit de groepsfase van de vorige editie EL
- Winnaars van de beker

Alle overlappingen van de bovenstaande criteria gaat naar de volgende in de competitie. Daardoor krijgen de sterkere competities automatisch meer tickets maar ze moeten dit wel blijven verdienen. Stel je voor PSG wint de CL en wordt 1ste in de ligue 1 dan hebben ze al 3 tickets voor de groepsfase. Het systeem zorgt voor een voordeel van de sterkere competities omdat (in dit geval de Ligue 1) het jaar erop al sowieso twee extra tickets hebben voor de play-offs.

De Europa League laten we voortvloeien uit de CL. Dus de verliezers uit de play-off rondes.
 
Om wat ik boven jouw citaat aankaart zou ik sowieso geen EL willen spelen, ook al zou je hem dan eventueel kunnen winnen. Het levert niks op, en het is toch een beetje zoals kampioen worden van de KKD; je weet dat er nog een competitie boven je zit, waardoor je er toch een beetje een 'trofee voor best of the rest' gevoel bij krijgt.

Ik zou er overigens niet vanuit gaan dat Ajax elk jaar kampioen wordt. ;)
Ik weet dat jij er zo over denkt, maar ik vind de EL wel een heel mooi toernooi (in de knock-out fase dan, in de groepsfase zitten er wel erg veel nietszeggende clubs in). Het is niet realistisch om ieder jaar tot ver in het toernooi mee te doen in de CL, maar wel in de EL. En als ik kijk wat 16/17 met de club Ajax en de supporters deed, dat mag van mij ieder seizoen hoor.

En nee, dat doe ik ook niet. Maar ieder jaar hoop ik daar wel op natuurlijk, maar dat houdt dan ook direct in dat je kunt fluiten naar een Europese prijs het jaar erop. Tenzij je zo'n lichting als 18/19 hebt, maar dat gebeurt denk ik maximaal eens in de 10 jaar.
 
Ik weet dat jij er zo over denkt, maar ik vind de EL wel een heel mooi toernooi (in de knock-out fase dan, in de groepsfase zitten er wel erg veel nietszeggende clubs in). Het is niet realistisch om ieder jaar tot ver in het toernooi mee te doen in de CL, maar wel in de EL. En als ik kijk wat 16/17 met de club Ajax en de supporters deed, dat mag van mij ieder seizoen hoor.

En nee, dat doe ik ook niet. Maar ieder jaar hoop ik daar wel op natuurlijk, maar dat houdt dan ook direct in dat je kunt fluiten naar een Europese prijs het jaar erop. Tenzij je zo'n lichting als 18/19 hebt, maar dat gebeurt denk ik maximaal eens in de 10 jaar.
Dat was natuurlijk vroeger ook. Je begon in de EC I (of II, III) en verlies was uitschakeling. Maar toen leek het speelveld eerlijker. Of in ieder geval hadden de Nederlandse clubs een fatsoenlijke kans, terwijl we nu vaak een soort Luxemburg zijn in de CL.
 
Dat was natuurlijk vroeger ook. Je begon in de EC I (of II, III) en verlies was uitschakeling. Maar toen leek het speelveld eerlijker. Of in ieder geval hadden de Nederlandse clubs een fatsoenlijke kans, terwijl we nu vaak een soort Luxemburg zijn in de CL.
Voor diegenen die vandaag niets te doen hebben: het zou aardig zijn om de spelerswaarde van de bank van Barcelona eens af te zetten tegen de spelerswaarde van de complete selectie van de kampioenen van de landen van vorig jaar.
Om af te trappen de kampioen van Bulgarije heeft een selectiewaarde van 34 miljoen. Dembele, die op de bank zat in de Copa del Rey, heeft een marktwaarde van 50 miljoen.
 
Florentino Perez:

:braak:

Misschien had je gewoon niet zo achterlijk veel geld moeten besteden en op de pof moeten leven. Verkoop een paar dure spelers en klaar..... eikels.
Tja, maar wie wil die dure spelers nog kopen, geld is overal minder aan t worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan