Groot Brittanië / Brexit

Ze kunnen toch zelf een referendum uitschrijven? Is niet bindend dan maar als 75 procent voor gaat stemmen kun je daarmee politiek gezien wel iets doen in het parlement daar. Londen kan dat dan niet zomaar negeren
Dat is wat sommigen willen, en Alba, de partij van Alex Salmond. Maar, dat referendum gaat dan geboycott worden door de remainers, zodat er een 99% of zo meerderheid komt voor onafhankelijheid. En dat telt dan niet, want de helft van de bevolking heeft niet gestemd. Het is echt niet zo simpel.

Wat nu wel duidelijk is, is dat de voluntary union between England and Scotland, zoals Westminster het altijd noemt, grote onzin is. Schotland is een kolonie van engeland.

Wat nu wel duidelijk is, is dat de voluntary union between England and Scotland, zoals Westminster het altijd noemt, grote onzin is. Schotland is een kolonie van engeland.

William Wallace draait zich al een jaar of 300 continue om in zn graf

Dat is wat sommigen willen, en Alba, de partij van Alex Salmond. Maar, dat referendum gaat dan geboycott worden door de remainers, zodat er een 99% of zo meerderheid komt voor onafhankelijheid. En dat telt dan niet, want de helft van de bevolking heeft niet gestemd. Het is echt niet zo simpel.

Als het om het eerste punt gaat, dan is er dus te weinig draagvlak. Ik kan me dat ook wel voorstellen. Zo'n ukexit kan ook verkeerd uitpakken. Ik zou als Schotland gewoon inzetten op een toekomstige rejoin van het Uk en de EU. Als het moment er is..

Verkiezingen in de UK exitpoll:
Labour halen een meederheid met 410 zetels, Conservatives verliezen 233 zetels en komen uit op 131.

De verwachte grote winst van Labour en grote verlies van de Conservatives is dus uitgekomen.

De Liberal Democrats staan ook op enorme winst; van 12 naar 61 zetels.

Laatst bewerkt:
Labour halen een meederheid met 410 zetels, Conservatives verliezen 233 zetels en komen uit op 131.

De verwachte grote winst van Labour en grote verlies van de Conservatives is dus uitgekomen.

Slechter dan de tories het hebben gedaan de afgelopen 14 jaar kan bijna niet.

92 lees ik nu voor de Tories. Poe.

Ze hebben daar een heel vreemd kiesstelsel. Labour heeft slechts 35% van de stemmen en 2/3(?) van de zetels. De PVV van Engeland scoorde 15%, maar dat levert meer 4 zetels op. Bizar.

Ze hebben daar een heel vreemd kiesstelsel. Labour heeft slechts 35% van de stemmen en 2/3(?) van de zetels. De PVV van Engeland scoorde 15%, maar dat levert meer 4 zetels op. Bizar.

Idd bizar
Verschil tussen Labour en Conservatieve is bijna 3 miljoen stemmen. 9,6 vs 6,7 miljoen.
Verschil in zetels: 411 vs 119.

Clown Farage krijgt 4 miljoen stemmen. 4 zetels.

Ben er niet rouwig om, dit keer, maar het slaat helemaal nergens op.
De Labour kandidaten in de kiesdistricten hebben eigenlijk telkens relatief nipt gewonnen dan. Zonder die Farage hadden de Conservatives er wellicht totaal anders voor gestaan.

Nog een raar iets: de Scottish National Party kreeg 1,3% minder stemmen dan bij de vorige verkiezingen, maar verloor wel 38 van de 47 zetels.

Zeer vertekenend beeld deze uitslag. Mis in de commentaren op nieuwssites deze nuancering van de uitslag.

Tijdens de verrechtsing van Europa is nu dus een land wat de andere kant op gaat, waar de mensen klaar zijn met de stoere praat die uiteindelijk niks oplevert. Althans, niet voor de massa. Wanneer zal Nederland volgen? Na de huidige muppet show of moet het eerst nog een tandje erger?

Omzigt wil in NL de boel ook wijzigen waarmee we meer die richting opgaan.

Tijdens de verrechtsing van Europa is nu dus een land wat de andere kant op gaat, waar de mensen klaar zijn met de stoere praat die uiteindelijk niks oplevert. Althans, niet voor de massa. Wanneer zal Nederland volgen? Na de huidige muppet show of moet het eerst nog een tandje erger?
Qua zetels wel, wat betreft het aantal stemmen valt dat wel mee zoals ELPSV en Mikasa hierboven uitleggen. Ik vind het in elk geval tekenend dat Nigel Farage ondanks zijn aangetoonde Brexit-leugens nog op de steun van 15% van de stemmers kan rekenen.

In Engeland was er een mislukte Brexit plus wat schandalen rond Johnson nodig het land zover te krijgen dat ze eindelijk verstandig gingen stemmen. Hier hebben we gisteren in het debat de eerste stap gezet. Maar de treinramp hier heeft nog wat hobbels nodig denk ik

Idd bizar
Verschil tussen Labour en Conservatieve is bijna 3 miljoen stemmen. 9,6 vs 6,7 miljoen.

De Labour kandidaten in de kiesdistricten hebben eigenlijk telkens relatief nipt gewonnen dan. Zonder die Farage hadden de Conservatives er wellicht totaal anders voor gestaan.

Nog een raar iets: de Scottish National Party kreeg 1,3% minder stemmen dan bij de vorige verkiezingen, maar verloor wel 38 van de 47 zetels.

Zeer vertekenend beeld deze uitslag. Mis in de commentaren op nieuwssites deze nuancering van de uitslag.
Echt bizar deze verschillen. Enorm oneerlijk ook.
Omzigt wil in NL de boel ook wijzigen waarmee we meer die richting opgaan.
Nou, dat lijkt me dan een heel heel slecht idee.

Ik denk dat we richting een Nexit moeten om veel mensen weer terug in de realiteit te krijgen. Voor nu slikken ze nog steeds alle verhaaltjes als zoete koek.

1707, enigsinds anfdere tijden. Ik vermoed dat de Schotten niet veel ander keuzes hadden

Er zit een jaartje of 400 tussen, maar ach, een kniesoor die daar om geeft:
giphy.gif

Idd bizar

En dan wil Omtzigt ook gaan werken met kiesdistricten. Lijkt mij geen goed idee.

Terug
Bovenaan Onderaan