Groot Brittanië / Brexit

Ik wel, ken ook mensen die er heilig van overtuigd zijn dat de overheid ons vergiftigd via de condenssporen van vliegtuigen. Wat dat betreft zit ik niet echt vast in 1 bubbel.
Ik zit bij wijze van tegengeluid ook in een Qanon Telegram group. En the Fall of the Cabal natuurlijk. Gewoon om af en toe eens de onderbuik van Nederland te gadeslaan. Puur hobbymatig.

Maar wat dat betreft zit ik wel in 1 bubbel inderdaad.

Schokkend artikel over de huidige staat van het VK. Dat land is compleet uitgehold door de conservatieven met als hoogtepunt van falen de Brexit. Als dit zo doorgaat dan krijgt alles buiten Londen, Cambridge & Oxford de status van 'onderontwikkeld land'.
Het Verenigd Koninkrijk zou veel meer als schrikbeeld moeten dienen voor Nederland. Het is ook heel simpel: conservatisme = stilstand, stilstand = achteruitgang.
We moeten vóóruit, progressie boeken!

Ik zal met alle wil van de wereld nooit kunnen begrijpen dat mensen op conservatieve partijen stemmen. Al helemaal niet van mensen die het al slecht hebben. Je graaft je eigen graf.

Het Verenigd Koninkrijk zou veel meer als schrikbeeld moeten dienen voor Nederland. Het is ook heel simpel: conservatisme = stilstand, stilstand = achteruitgang.

Ik zal met alle wil van de wereld nooit kunnen begrijpen dat mensen op conservatieve partijen stemmen. Al helemaal niet van mensen die het al slecht hebben. Je graaft je eigen graf.
Het realistische verhaal is niet makkelijk en geeft geen directe oplossingen. De populistische geven dit wel. De conservatieve (niet hetzelfde uiteraard) geeft het gevoel dat we terug kunnen. Vroeger was alles beter. Dat dit niet waar is zien we niet. We weten alleen dat we vroeger het beter hadden omdat het leven nog niet zo onrustig was. We hoefden alleen maar buiten te voetballen met vriendjes. We hoefden alleen maar met een fles wijn naar buiten te lopen om samen met een vriend een spelletje te spelen en een diep gesprek te hebben tot drie uur ‘s nachts. We hoefden alleen maar het hoofd op schoot van mama te leggen en de problemen werden weggeknuffeld.

We zijn vergeten dat de problemen toen ook niet opgelost waren maar het waren achteraf in ons leven geen echte problemen, hoewel ze toen enorm voelden. We zijn vergeten dat die goedkope wijn niet te zuipen was en we die week ook goedkoop vies eten hadden om die fles (en de kroeg) te kunnen betalen. We zijn vergeten dat het voetballen soms op ruzie uitmondde en soms uit verveling was.

We denken er niet bij na dat alle nostalgie nog steeds binnen bereik is maar dat dit ook offers betekend. Voor jezelf en voor je gezin. Ik heb prachtige herinneringen aan de studententijd maar zou niet meer met huisgenoten in een studentenhuis willen wonen. Dat komt met een prijs. Dat gevoel dat alles vroeger beter was zonder de nadelen eraan te koppelen is iets wat aansluit bij conservatief. Vroeger was alles beter.

Als je dat gevoel dan koppelt aan de huidige maatstaven van welvaart krijg je een schreef beeld. Ik wil dat gevoel van geborgenheid en eenvoudigheid terwijl ik ook een korte werkweek wil en een mooie vakantie en een vergelijkbare auto als de buurman en het beste voor mijn kinderen.

Natuurlijk is dit een erg versimpelde versie van hoe ik het zie. Natuurlijk is dit niet van toepassing op elke conservatieve stemmer. En natuurlijk is het zeer afhankelijk van de definitie van conservatief. Maar ik denk dat de combinatie van steeds meer willen zonder ervoor te willen opofferen een grote drijfveer is voor conservatief.

Levend in het VK, denk ik dat men in Nl wel een heel negatief beeld heeft van de situatie hier. Het valt allemaal wel mee, dezelfde soort problemen als in Nl. Nee, de Brexit helpt niet, maar de staat van het land komt, net zoals in Nl, voor het grootste deel door de keuzes die de regering heeft gemaakt.

We gaan volgende week een Labour regering krijgen. Mijn voorspelling is dat het meer van hetzelfde wordt: veel voordeeltjes voor de rijken, pamperen van de grote bedrijven, en elke moeilijke keuze die het land vooruit helpt, wordt vermeden. Net zoals in Nl dus. Links of rechts, het maakt geen zak uit

Levend in het VK, denk ik dat men in Nl wel een heel negatief beeld heeft van de situatie hier. Het valt allemaal wel mee, dezelfde soort problemen als in Nl. Nee, de Brexit helpt niet, maar de staat van het land komt, net zoals in Nl, voor het grootste deel door de keuzes die de regering heeft gemaakt.

We gaan volgende week een Labour regering krijgen. Mijn voorspelling is dat het meer van hetzelfde wordt: veel voordeeltjes voor de rijken, pamperen van de grote bedrijven, en elke moeilijke keuze die het land vooruit helpt, wordt vermeden. Net zoals in Nl dus. Links of rechts, het maakt geen zak uit
Na het lezen van het artikel in het Parool wat op vorige pagina stond ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een te positief beeld had van de situatie in het VK.

Jij leeft in Schotland toch? Is de situatie daar ongeveer gelijk als in Engeland?

Na het lezen van het artikel in het Parool wat op vorige pagina stond ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een te positief beeld had van de situatie in het VK.
Dat bedoel ik, van die journalisten die met een paar idioten praten en daar een artikel over schrijven.

Dat bedoel ik, van die journalisten die met een paar idioten praten en daar een artikel over schrijven.
Want als ze met andere mensen praten dan zijn er ineens minder voedselbanken? Dan nemen de wachttijden in de gezondheidszorg af? Of is de stagnatie in groei van lonen teniet gedaan? Artikel bevat aardig wat zaken die 0.0 te maken hebben met idioten interviewen, dat op die manier afdoen is wel heel makkelijk.

ps. vallen de rapportages van de VN ook onder gezwets van idioten?

Waarom maakt de Schotse overheid er niet serieus werk van uit het VK te stappen? We horen het al sinds het Brexit referendum maar tot nu toe zijn het vooral woorden. Ik kan dat toch niet echt serieus nemen

Waarom maakt de Schotse overheid er niet serieus werk van uit het VK te stappen? We horen het al sinds het Brexit referendum maar tot nu toe zijn het vooral woorden. Ik kan dat toch niet echt serieus nemen
De Schotse overheid heeft het tot het High Court, de hoogste rechter, uitgevochten, maar die heeft beslist dat alleen Westminster de macht heeft om een referendum uit te schrijven. Dat weigeren zowel de Tories, Labour en de Lib Dems. Wat de SNP en de andere pro independence partijen nu moeten doen is grote meerderheden halen bij de verkiezingen van deze week en de Schotse verkiezing in 2026, om de Westminster regering, nu Labour, te overtuigen dat het de democratische plicht is om Schotland een nieuw referendum te geven. Dat moet gepaard gaan met een stabiele meerderheid in de polls voor independence.

De verkiezingen van deze week zien er niet goed uit, maar voor de veel belangrijkere Schotse verkiezingen van 2026 is het waarschijnlijk een ander verhaal. De polls zijn nu al jaren stabiel op een flinterdunne meerderheid/50-50.

Het enige andere alternatief is eenzijdig de Schotse onafhankelijkheid uitroepen. Dat betekent een onafhankelijkheid die noch door de EU noch door de VS en VN erkend zal worden. En dat is nu het hele punt van de onafhankelijkheid: terug de EU in.

Het is dus niet zo dat er niks gebeurd, maar het is een lang process

Laatst bewerkt:
De Schotse overheid heeft het tot het High Court, de hoogste rechter, uitgevochten, maar die heeft beslist dat alleen Westminster de macht heeft om een referendum uit te schrijven. Dat weigeren zowel de Tories, Labour en de Lib Dems. Wat de SNP en de andere pro independence partijen nu moeten doen is grote meerderheden halen bij de verkiezingen van deze week en de Schotse verkiezing in 2026, om de Westminster regering, nu Labour, te overtuigen dat het de democratische plicht is om Schotland een nieuw referendum te geven. Dat moet gepaard gaan met een stabiele meerderheid in de polls voor independence.

De verkiezingen van deze week zien er niet goed uit, maar voor de veel belangrijkere Schotse verkiezingen van 2026 is het waarschijnlijk een ander verhaal. De polls zijn nu al jaren stabiel op een flinterdunne meerderheid/50-50.

Het enige andere alternatief is eenzijdig de Schotse onafhankelijkheid uitroepen. Dat betekent een onafhankelijkheid die noch door de EU noch door de VS en VN erkend zal worden. En dat is nu het hele punt van de onafhankelijkheid: terug de EU in.

Het is dus niet zo dat er niks gebeurd, maar het is een lang process
Over de polls is het ook geen duidelijk draagvlak. Het lijkt mij dat voor zoiets een significante meerderheid wenselijk is. Als het volk twijfelt moet je het niet doen. Je ziet aan de Brexit die zonder een duidelijke meerderheid hoe verdeeld men daar is..

De Schotse overheid heeft het tot het High Court, de hoogste rechter, uitgevochten, maar die heeft beslist dat alleen Westminster de macht heeft om een referendum uit te schrijven.
Dat hebben ze toentertijd niet erg handig vastgelegd dan. Of juist wel: afhankelijk van je gezichtspunt.

1707, enigsinds anfdere tijden. Ik vermoed dat de Schotten niet veel ander keuzes hadden
Ze kunnen toch zelf een referendum uitschrijven? Is niet bindend dan maar als 75 procent voor gaat stemmen kun je daarmee politiek gezien wel iets doen in het parlement daar. Londen kan dat dan niet zomaar negeren

Terug
Bovenaan Onderaan