hier het fragment
Het gesprek (ongeveer)
Beller:
Wat we elke keer te horen krijgen is dat Putin het kwaad is en dat hij alleen maar uit is op oorlog. Waar niet over gepraat wordt is het waarom. De grens van de NATO wordt naar de grens van Rusland geduwd. Waarom wordt er geen diplomatie gebruikt, waarom hebben we het niet over de overeenkomsten die we aangegaan zijn om NATO niet verder uit te breiden?
James:
Waarom heb jij een probleem met het zelfbeschikkingsrecht van Oekraïne?
Vanaf daar is het een discussie, niet meer over de verdragen tussen de NATO en Rusland, maar over de rechten van Oekraïne en of Putin daar iets over te zeggen heeft. Hij brengt zelf punten in die hij dan vervolgens verdedigd. Hij stuurt hier (volgens mij) heel erg het gesprek en is (in mijn ogen) vanaf begin af aan kleinerend. ("ik weet dat deze theorie populair is in bepaalde kringen".) De vraag is ook heel oneerlijk omdat het de beller volledig wegzet zonder dat er nog een tegenargument mogelijk is.
James:
Wij hebben in het Memorandum van Boedapest afgesproken dat we Oekraïne zouden verdedigen. Waarom zouden we dat nu niet nakomen?
Beller:
We zijn zoveel afspraken niet nagekomen.
James:
We praten hier over het Memorandum van Boedapest dat we moeten nakomen, jij praat over theoretische uitbreiding van de NATO.
Beller:
Ik respecteer je mening
James:
Ik geef geen mening, ik geef een feit.
Beller:
Ik zal je ook feiten geven
James:
Nee, dat doe je niet, nee dat doe je niet. Je geeft mij de mening dat Putin mag besluiten welke landen bij de NATO mogen en dat Putin een oorlog kan beginnen als een besluit van een land hem niet bevalt.
James is goed ingelezen en wederom, ik ben het eens met veel van zijn standpunten. Maar bovenstaande (deel) van een gesprek is iets wat me irriteert. Het is niet moeilijk om een gesprek te winnen tegen een "burger" met een andere mening als je het gesprek wegstuurt van het punt dat die maakt en hem eerst volledig over de zeik krijgt met oneerlijke vragen. Niet specifiek aan hem maar ook als trend in de media. Het is een soort van echo kamer waarbij andermans gedachten worden overschreeuwd. Hij is daar niet het ergste in, maar af en toe heeft hij dit soort streken.
Het lastige hiervan is dat hij het zo doet dat ik in eerste instantie volledig achter hem stond. Maar door het even nog een keer rustig te luisteren denk ik dat het geen eerlijke manier van discussiëren is.