Economie

Ik drop deze hier, omdat ik deze column grotendeels als een aanklacht tegen het huidige economisch systeem zie.

Het is een wat absurdistische stijl soms, en niet alles is even letterlijk te nemen, maar de spijker op de kop wmb.

Het hele 'consumeren, "koop die auto", meer meer' denken en doen van deze tijd, het heeft diepe schaduwzijdes, waar niet iedereen even bewust van is.
We kiezen er zelf voor. En we komen er niet meer uit, al zouden we willen.
Omdat het gros dat niet wil?
De comfort van gewenning?
De illusie dat veel hebben, gelijk staat aan veel geluk?

Een fraai stukje filosofie, deze column.

Zat ff te twijfelen waar ik dit t beste kon plaatsen. T gaat over Brainport, had dus ergens bij sponsoring gekund maar t gaat ook over politiek dus das was ook niet vreemd geweest. T gaat over onderwijs, hebben we ook al een topic voor. Maar uiteindelijk maar gewoon over economie, omdat Brainport vanuit de bedrijven komt.

Interessante podcast over brainport, politiek en onderwijs. Sowieso 1 vd podcasts die ik met regelmaat luister (hmm, hadden we daar niet ook een topic voor??)

kan ook via spotifuy, podcast Betrouwbare Bronnen, aflevering 525

Wie kan mij helpen:

Ik wil graag kindgebonden budget aanvragen (of kijken of ik er überhaupt recht op heb) en daarvoor dien ik ons inkomen op te geven. Op dit moment hebben we echter ouderschapsverlof tegen 70% betaling. Dien ik deze verlaging mee te nemen bij het aanvragen of moet ik mijn normale salaris invullen? Ik kan het niet echt vinden ergens.

Wie kan mij helpen:

Ik wil graag kindgebonden budget aanvragen (of kijken of ik er überhaupt recht op heb) en daarvoor dien ik ons inkomen op te geven. Op dit moment hebben we echter ouderschapsverlof tegen 70% betaling. Dien ik deze verlaging mee te nemen bij het aanvragen of moet ik mijn normale salaris invullen? Ik kan het niet echt vinden ergens.
Neem je gewone loon, kom je niet in het gedoe van eventuele teruggave terecht.

Maar uiteindelijk gaat t om je jaarloon. Dar ligt nu dus lager, maar dan moet je niet vergeten om dit voor het komende jaar aan te passen.

Wie kan mij helpen:

De Belastingtelefoon.

Wie kan mij helpen:

Je kan op toeslagen.nl je toetsingsinkomen opgeven. Ze hebben al een geschat inkomen staan, maar dat kan je wijzigen en dan kan je per maand aangeven wat je fiscaal loon is, ook dus voor maanden tegen 70% ouderschapsverlof.

Wie kan mij helpen:

Geeft ChatGPT geen antwoord op deze vraag?

Wie kan mij helpen:

Misschien was je hier al verder mee, maar je moet het loon gebruiken dat uiteindelijk op je jaaropgave staat. Dus dit is het daadwerkelijke loon tegen de 70% betaling, dus niet de 100%. Je kan dus het bedrag van je loonstrook in een reguliere maand nemen en vermenigvuldigen met 12, en daar nog andere inkomsten als bonussen en vakantiegeld bijtellen. Hou ook wel rekening met het feit dat op een gegeven moment de 70% niet meer van toepassing is (als je 9 weken ouderschapsverlof hebt gebruikt ofwel als het kind 1 jaar is).

Terug
Bovenaan Onderaan