Ook hier - vergelijkbare reactie. Het moet op de schop, maar hoe dan? Dit klinkt voor mij niet geheel ongelijk als onderbuikpraat eerlijk gezegd.
Het feit dat WUR net iets heeft gepubliceerd over de noodzaak van afname veestapel zegt in het grote plaatje ook weinig. Dat bij stikstof - wat bij uitstek een lokaal probleem is - alleen innovatie niet voldoende zal zijn op dit stukje meest stikstof-intensieve stukje land op aarde, verbaast mij weinig. Dat we op sommige (vele?) dingen ongetwijfeld moeten leren minderen - tuurlijk. Zo hebben we dat ook gedaan met schadelijke drijfgassen of enorme hoeveelheden smog door fijnstof. Ik denk ook dat weinigen pretenderen dat verduurzaming een makkelijke of goedkope weg is.
En moeten er ingrepen of risico's van overheden aan te pas komen? Zeker. Moeten we nadenken hoe we de grenzeloze consumptiemaatschappij moeten aanpassen en inbinden? Zeker. Ik denk alleen niet dat dat onmogelijk is vanuit waar we nu staan. Vooral niet omdat ik ook nog niet overtuigd ben door alternatieven.
Met alle plezier geef ik een inhoudelijke reactie. Met wel de kanttekening dat onderbuikpraat mij zeer beledigd.
Maar goed. Je bent wel voor de goede club. Dus ik kan het hebben.
Het is namelijk dit kabinet, Donald Trump en andere rechtse politici die als het gaat om onze toekomst, de toekomst van onze leefomgeving en een toekomstbestendig wereld beeld, redeneren vanuit hun onderbuik. Met grote oogkleppen op. “Drill baby, Drill”….
Mevrouw van der Plas noemde dat wensdenken. Met droge ogen beweren dat je de Nederlandse landbouw niet hoeft in te perken. Lachwekkend.
De kaderrichtlijn Water gaat Nederland op slot gooien. Op een meedogenloze manier. Dan zullen we met zijn allen niet blij zijn met het wensdenken. Dan hadden we liever beleid gehad dat toekomstbestendig is, in plaats van vertellen dat we alles kunnen blijven doen zoals we al doen, terwijl de druk op de leefomgeving te groot is momenteel.
Als het gaat om innovatie en onze economie op wereldtoneel de volgende stelling:
Kunnen we met innovatie er voor zorgen dat mensen in ontwikkelingslanden dezelfde levenstandaard en mate van consumptie kunnen hanteren als wij in het westen?
Jij weet het antwoord zelf ook wel. Dat kan niet. Maar dat is wel het natuurlijke proces dat ontstaan in onze huidige economie: streven naar productie en consumptie. Ongelimiteerd.
20 jaar geleden werkte ik bij het CBS. Een van de hoofd statistici in het milieu domein zei toen al: de wal keert het schip.
Ik vrees oprecht dat we dat punt gaan bereiken.
Mocht je een keer interesse hebben: Paul Schenderling is actief op LinkedIn en kan veel beter uitleggen hoe het zit dan ik.
Oprechte tip om daar even door te scrollen. Die man is vele malen intelligenter dan ik en geeft het beter weer.
Een van de elementen in het boek “leven na de groei” die me wel aanspreekt is een belasting op CO2 uitstoot. Dat klinkt in eerste instantie als een links-communistisch beperkend idee.
Maar het is misschien onvermijdbaar. Stel dat die belasting nog te behappen is om 1 keer Per jaar op vakantie naar Spanje met het gezin te gaan, maar als je 20 keer per jaar vliegt, wordt het exponentieel duurder.
Dan dwing je mensen om het vliegtuig minder te pakken, zonder dat vliegvakanties direct verbannen worden.
Of denk aan kleding of elektronica. Als de belasting op kleding en televisies er is, zorgt dat er voor dat bedrijven worden gestimuleerd om
Betere producten te maken. Dus kleren die langer dan een half jaar mee gaan. En een tv die niet uit zichzelf na 3 jaar begint te haperen. Het moge bekend zijn dat elektronica nu zo wordt gebouwd dat het na enkele jaren te traag kantoor gebruik: mensen kopen toch wel een nieuwe. Daar moeten we vanaf en dat moet door de overheid worden opgelegd.
Met ook elektronica die nog te repareren is. Zoals de FairPhone bijvoorbeeld.
Hier zitten hele rekenmodellen achter die aantonen dat de uitstoot aan CO2 afneemt. Dus hier zit ook een hele wetenschap achter.
Dat heeft toch wat minder met onderbuik te maken dan je veronderstelde…
Bijna een Brainz achtige post. Qua lengte dan, niet qua intelligent gehalte natuurlijk.