Coronavirus

Handen wassen, mondkapje op, thuisblijven met snot en 1.5 meter afstand (waar mogelijk) en niemand gevaccineerd? Ik betwijfel het.
Dat schrijf ik niet. Ik schreef dat het een hoop zou schelen. Het zou niet de oplossingen zijn, maar wel een hoop schelen.
Ja, dat is een enorm succes. Dat is wel gebleken..
De basis regels zijn volgens mij nooit echt volledig nageleefd. Al vanaf het begin waren er teveel mensen die zich er niets van aantrokken of hun eigen invulling ervan gaven. Ik kom vanaf het begin veel buiten en zag bijvoorbeeld vaak bij tankstations mensen binnenlopen zonder mondkapje.
 
Andersom is het wel waar. Als iedereen zich aan de (basis) maatregelen zouden houden zou het ook een hoop schelen.
Maar het uitgangspunt moet toch zijn: een wereld zonder maatregelen? Hoe krijgen we dat voor elkaar? ............... vaccineren! Hup, boosterprikken zetten.
Handen wassen, mondkapje op, thuisblijven met snot en 1.5 meter afstand (waar mogelijk) en niemand gevaccineerd? Ik betwijfel het.
Vast niet tot 0, maar het zal vast veel helpen. Ik heb overigens nog steeds weinig vertrouwen in dat handenwassen. Zou je nog echt besmet raken via een winkelwagentje of een teruggezette pot pindakaas? Ik ben eigenlijk dan wel een beetje een handenwaswappie.
 
Dat schrijf ik niet. Ik schreef dat het een hoop zou schelen. Het zou niet de oplossingen zijn, maar wel een hoop schelen.

De basis regels zijn volgens mij nooit echt volledig nageleefd. Al vanaf het begin waren er teveel mensen die zich er niets van aantrokken of hun eigen invulling ervan gaven. Ik kom vanaf het begin veel buiten en zag bijvoorbeeld vaak bij tankstations mensen binnenlopen zonder mondkapje.
Ah, ok, zo. Natuurlijk zou dat schelen.
 
Jij vindt het drogredenen en excuses. Dat mag. Maar heel fijn dat je 'andersdenkenden' op deze manier wegzet. Ik neem aan dat je ook zo reageert op mensen die homo zijn (die denken immers ook anders dan jij) of bijv. van ballet houden in plaats van voetbal. Want ook dat is anders-denkend. Die hebben dus ook schijt aan de maatschappij?

Ik blijf het zeggen: we maken een pandemie het probleem van ongevaccineerden. Gevaccineerd zijn betekent niet dat je onschendbaar bent. En dat is het huidige probleem in de maatschappij, niet het kleine groepje ongevaccineerden.
Dat is dus de fout van de overheid. Die heeft mét termen als Dansen mét Jansen mensen de indruk gegeven dat een prik je vrijheid teruggeeft. Tja, draai dat maar eens terug.
 
Dat schrijf ik niet. Ik schreef dat het een hoop zou schelen. Het zou niet de oplossingen zijn, maar wel een hoop schelen.

De basis regels zijn volgens mij nooit echt volledig nageleefd. Al vanaf het begin waren er teveel mensen die zich er niets van aantrokken of hun eigen invulling ervan gaven. Ik kom vanaf het begin veel buiten en zag bijvoorbeeld vaak bij tankstations mensen binnenlopen zonder mondkapje.
Klopt, maatregelen helpen, mits gehouden, tegen besmettingen. Het heeft echter geen enkel invloed op het uiteindelijke ziekteverloop. Dat lijkt het vaccin toch wel een beetje te hebben. Hebben we 2 keuzes, in de maatregelen leven totdat het virus weggaat/kapot muteert of iedereen het een keer heeft gehad (met nu een kleine 3 miljoen besmettingen zitten we dan op ongeveer 1/6e deel van de periode).
Of, we zorgen voor milder ziekteverloop met minder kosten voor de samenleving omdat:
- we niet van lockdown naar lockdown gaan;
- de ziekenhuizen minder zorg aan covid hoeven te geven;
- long-covid minder drukt op de samenleving;
- andere zorg niet uitgesteld wordt.

Ik heb toch wel de voorkeur voor die laatste variant.
 
Dat schrijf ik niet. Ik schreef dat het een hoop zou schelen. Het zou niet de oplossingen zijn, maar wel een hoop schelen.

De basis regels zijn volgens mij nooit echt volledig nageleefd. Al vanaf het begin waren er teveel mensen die zich er niets van aantrokken of hun eigen invulling ervan gaven. Ik kom vanaf het begin veel buiten en zag bijvoorbeeld vaak bij tankstations mensen binnenlopen zonder mondkapje.
Precies. Dus men is egoistisch, iets wat je nu dus ook ziet met antivaxxers..
 
Nee?

Ik beweer dat exponentiële groei uit het systeem halen prioriteit heeft.
Tja, als maar een heel klein deel het ziekenhuis in gaat is dat al een stuk minder interessant. Daarbij, gevaccineerden zijn nog altijd minder besmettelijk en minder besmetbaar. Of dat genoeg is om onder de 1 te komen is de vraag. Echter, de kans dat je het dan red met een semi verplicht thuiswerken, mondkapje op drukke plaatsen en andere lichte maatregelen is dan aanwezig.
 
Het OMT wil dus de restaurants en cafés, niet-essentiële winkels en 'doorstroomlocaties' om 17.00 uur laten sluiten. Vervolgens moeten de scholen etc. openblijven.

Uhh? En hoe denken ze hiermee iets te gaan oplossen? :rolleyes:

Ik hoor al een paar dagen dat we bijna tegen code zwart aanzitten, om vervolgens met een half bakken extra regel te komen? Laat ik zo zeggen, ik vind iedere regel tot nu toe klote. Maar ik zie dit weer als een regeltje waarvan we over 2 weken weer kunnen zeggen: het heeft niets uitgehaald. Om vervolgens nog langer met dit gedoe te blijven aankloten.
 
Het OMT wil dus de restaurants en cafés, niet-essentiële winkels en 'doorstroomlocaties' om 17.00 uur laten sluiten. Vervolgens moeten de scholen etc. openblijven.

Uhh? En hoe denken ze hiermee iets te gaan oplossen? :rolleyes:

Ik hoor al een paar dagen dat we bijna tegen code zwart aanzitten, om vervolgens met een half bakken extra regel te komen? Laat ik zo zeggen, ik vind iedere regel tot nu toe klote. Maar ik zie dit weer als een regeltje waarvan we over 2 weken weer kunnen zeggen: het heeft niets uitgehaald. Om vervolgens nog langer met dit gedoe te blijven aankloten.
Dat willen ze wel, maar ze hebben voor hun beurt gepraat. Mensen hebben de prik genomen mét het idee hun vrijheid terug te krijgen.
 
Het OMT wil dus de restaurants en cafés, niet-essentiële winkels en 'doorstroomlocaties' om 17.00 uur laten sluiten. Vervolgens moeten de scholen etc. openblijven.

Uhh? En hoe denken ze hiermee iets te gaan oplossen? :rolleyes:

Ik hoor al een paar dagen dat we bijna tegen code zwart aanzitten, om vervolgens met een half bakken extra regel te komen? Laat ik zo zeggen, ik vind iedere regel tot nu toe klote. Maar ik zie dit weer als een regeltje waarvan we over 2 weken weer kunnen zeggen: het heeft niets uitgehaald. Om vervolgens nog langer met dit gedoe te blijven aankloten.
Helemaal eens. Beter nu 4 weken ellende en dan een nieuwe poging doen met 2G dan blijven kwakkelen en de zorg overbelasten.
 
Ik snap het ook echt niet. De school in ons dorp gaat dicht vanwege de oplopende besmettingen, een vriend van mij kan zijn kind niet naar de opvang brengen want daar is ook corona zijn gang aan het gaan en ik hoor vanuit familie dat de besmettingen in klassen echt de pan uit stijgen. Maar nee, we naaien de horeca nog effe een oor aan. Ik snap best dat het klote is voor die kinderen, maar op deze voet doorgaan heeft toch ook totaal geen nut. Het is allemaal zielig voor onze kindjes, maar dat de jeugd een totaal uitzichtloos leven heeft en iedere keer klap na klap krijgt boeit allemaal geen zak. Het is of alles, of gewoon niks. Niet dit halfbakken gezeik continu.
 
Ik snap het ook echt niet. De school in ons dorp gaat dicht vanwege de oplopende besmettingen, een vriend van mij kan zijn kind niet naar de opvang brengen want daar is ook corona zijn gang aan het gaan en ik hoor vanuit familie dat de besmettingen in klassen echt de pan uit stijgen. Maar nee, we naaien de horeca nog effe een oor aan. Ik snap best dat het klote is voor die kinderen, maar op deze voet doorgaan heeft toch ook totaal geen nut. Het is allemaal zielig voor onze kindjes, maar dat de jeugd een totaal uitzichtloos leven heeft en iedere keer klap na klap krijgt boeit allemaal geen zak. Het is of alles, of gewoon niks. Niet dit halfbakken gezeik continu.
Heb jij kinderen?
 
Ik behoef hier toch meer uitleg bij. Gevaccineerden raken minder besmet, minder vaak in het ziekenhuis, minder vaak op de IC. Dat percentage is dusdanig lager dat de ziekenhuizen dat makkelijk aan kunnen. Welke maatregelen zouden er dan toch nodig zijn?

Ik vind die aantallen acceptabel. Na 1,5 jaar wil iedereen toch wel weer ongedwongen kunnen leven?

De hete appel is natuurlijk dat er teveel mensen tegelijk besmet worden. Hiervan gaat een percentage naar de zorg voor hulp. Daarnaast werkt hiervan een percentage in de zorg (welke uitvallen voor een x aantal dagen, niet onbelangrijk in de problematiek die we zien).

Vaccinaties beïnvloeden het percentage dat zorg nodig heeft, minder het percentage medewerkers dat niet inzetbaar is vanwege een positieve besmetting bij henzelf of hun gezin.

Delta is fucked up in vergelijking met de oorspronkelijke variant (40% meer dan alpha, die zelf al 30% meer was dan t orgineel). In een naieve populatie is zonder nadenken en maatregelen de r0 tussen de 3.8 en 4.8 geschat voor de orignele Wuhan variant. Gooi hier een seizoenseffect van 40% en je loopt van 2.4 (zomer minimum) tot 6.7 (winter maximum). Met de mutaties lijkt een bovengrens die nog eens +30,+40% hoger ligt op 10+ me best reëel. Laten we zeggen dat 50% effect is qua totale besmetting voorkomen door een vaccin en 100% gevaccineerden, en de duur van besmetting halveert. Dan ga je van 10 terug naar 2.5. Met 3.000.000 die het hebben doorgemaakt is er alsnog een groep van 14mio over die geen covid hebben doorgemaakt. Aanzienlijke meerderheid dus. 2.5 ga je daarmee niet redden zonder extra maatregelen te blijven uitoefenen.

Een exponentiële functie met een groeifactor van 2.5 houdt je echt niet lang vol. Het hele idee dat we nu al status 2018 zouden kunnen leven als iedereen maar een prik gehaald had is echt een misvatting. En de woede om het gemis daarvan puur aan niet geprikten toe te schuiven ook. Daarnaast ook wel eens goed te beseffen dat die r=1.2 die we nu zien, zonder vaccins en met identiek gedrag vermoedelijk het drievoudige was geweest, met daarop een nog hoger percentage van de besmettingen die naar het ziekenhuis had gemoeten. Wanneer we de "als 100% gevaccineerd was"-richting verheerlijken is het vergelijken met de 0% optie ook wel eens goed voor het moraal. Ik denk dat we namelijk zowel dankzij ons gedrag en de restricties die worden opgelegt, alsook de genomen vaccins, we nu maandenlang omstandigheden volhouden die de overdracht voor de helft of meer afremmen. Dat is ook gewoon knap. Maar we zullen nog een tijdje moeten volhouden, en accepteren dat in bepaalde fases soms zelf een extra stap gezet moet worden, bijvoorbeeld in de wintermaanden of tijdens pieken in de schoolbesmettingen, in de toekomst steeds vaker lokaal verwacht ik.

Dat neemt niet weg dat hopelijk voldoende duidelijk is dat mijn standpunt t.o.v. vaccinatie blijft staan, en dat we de nu al optredende nevenschade echt drastisch kunnen terugdringen als meer mensen alsnog zouden besluiten dat een extra immuuninstructie hun niet zwakker maar sterker maakt en iets is dat je doet voor jezelf, mensen zoals jij, ouders en/of familileden, thijs Slegers, mensen als PSVerinAmsterdam, De vrouw van derJaufe en wie-niet-meer doet, niet voor Rutte of Pfizer.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maatregelen helpen, mits gehouden, tegen besmettingen. Het heeft echter geen enkel invloed op het uiteindelijke ziekteverloop. Dat lijkt het vaccin toch wel een beetje te hebben. Hebben we 2 keuzes, in de maatregelen leven totdat het virus weggaat/kapot muteert of iedereen het een keer heeft gehad (met nu een kleine 3 miljoen besmettingen zitten we dan op ongeveer 1/6e deel van de periode).
Of, we zorgen voor milder ziekteverloop met minder kosten voor de samenleving omdat:
- we niet van lockdown naar lockdown gaan;
- de ziekenhuizen minder zorg aan covid hoeven te geven;
- long-covid minder drukt op de samenleving;
- andere zorg niet uitgesteld wordt.

Ik heb toch wel de voorkeur voor die laatste variant.
Ik ook. Het ging mij er meer om dat er even gedaan werd alsof dat geen invloed heeft. Ik denk dat de vaccinatie "maatregel" tot nu toe het belangrijkste puzzel-stukje is gebleken. Maar het loslaten van alle maatregelen lijkt mij ook weer niet verstandig. Ik denk dat als we in het dagelijks leven bepaalde kleine offers maken (handen wassen, waar mogelijk afstand bewaren, mondkapjes gebruiken, bij klachten een zelftest) in combinatie met de vaccinaties het normale leven verder wel weer kan. Dus gewoon evenementen, uit eten, stappen, etc.
Dat is dus de fout van de overheid. Die heeft mét termen als Dansen mét Jansen mensen de indruk gegeven dat een prik je vrijheid teruggeeft. Tja, draai dat maar eens terug.
Ik denk dat deze overheid communicatief waardeloos is. Dat had zoveel gescheeld als dat beter was geweest. Ook de media heeft daar een rol in gespeeld. Kijk naar de #ikdoenietmeermee beweging. Een gesprekje met een aanhanger ervan met Gommers op tv en we hebben er nooit meer wat van gehoord. Als we de "wappies" gewoon uitgenodigd hadden bij talkshows hadden we er (denk ik) veel minder last mee gehad. Dan was er nog maar een kleine kern echte wappies onder leiding van FvD en Willempie B. (Bengel, snap je?) geweest.
 
Ik ook. Het ging mij er meer om dat er even gedaan werd alsof dat geen invloed heeft. Ik denk dat de vaccinatie "maatregel" tot nu toe het belangrijkste puzzel-stukje is gebleken. Maar het loslaten van alle maatregelen lijkt mij ook weer niet verstandig. Ik denk dat als we in het dagelijks leven bepaalde kleine offers maken (handen wassen, waar mogelijk afstand bewaren, mondkapjes gebruiken, bij klachten een zelftest) in combinatie met de vaccinaties het normale leven verder wel weer kan. Dus gewoon evenementen, uit eten, stappen, etc.

Ik denk dat deze overheid communicatief waardeloos is. Dat had zoveel gescheeld als dat beter was geweest. Ook de media heeft daar een rol in gespeeld. Kijk naar de #ikdoenietmeermee beweging. Een gesprekje met een aanhanger ervan met Gommers op tv en we hebben er nooit meer wat van gehoord. Als we de "wappies" gewoon uitgenodigd hadden bij talkshows hadden we er (denk ik) veel minder last mee gehad. Dan was er nog maar een kleine kern echte wappies onder leiding van FvD en Willempie B. (Bengel, snap je?) geweest.
Eens. Kijk als voorbeeld naar die mevrouw in Nieuw-Zeeland. Communiceert alles, alles is open en ze komt weg mét ieder besluit en iedere lockdown, zelfs wanneer het niet eens nodig is.
Er hadden veel meer gedragswetenschappers en psychologen geconsulteerd moeten worden. Zeker aangezien de medische ellende slechts een relatief klein deel van de bevolking treft en de maatregelen het grootste deel.
 
Volledig terrecht, dat de mensen die de verstandige keuzes moeten nemen dat weer eens nalaten betekend niet dat de kinderen dan maar weer een periode de dupe kunnen zijn. Regel zelf maar als volwassenen dat de cijfers zakken ondanks open scholen. Een school is toch wel wat belangrijker dan een avondje bioscoop, een kerstmarkt, met zijn allen bier zuipen op carnaval of koopjes scooren in de mediamarkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan