Coronavirus

Don't shoot the messenger, ik heb de data van de data scientist geplukt.
Ik begrijp de message eigenlijk niet..? ;)
Iedereen met een prik, en zeker die met twee, en zeker als ze t al hebben doorgemaakt, of nog jong zijn en n goed immuunsysteem hebben, heeft een mate van bescherming tegen delta (is niet gelijk aan onschendbaar zijn natuurlijk).

Volgens mij (na wat Google werk) doel je op de Minnesota Data voor Juli, waarbij het aantal positieve test in gevaccineerden nog slechts 42% lager (Pfizer, Moderna rond zit daar nog rond de 72?) is dan in de ongevaccineerde groep (voordat delta dominant werd was het daar meer dan 68% lager als ik t goed las)? Dit gaat dus enkel om besmet raken en zegt weinig over het voorkomen of verlichten van symptomen, zorgbehoefte of sterfte. Daarnaast heb ik zelf het idee dat er een flinke bias gaat ontstaan op termijn bij een maand op maand vergelijking als er niet of slecht word gecorrigeerd voor eerdere besmetting. Ongevaccineerd en reeds doorgemaakt zou een specifieke subgroep moeten zijn waarvoor gecorrigeerd moet worden voor een faire vergelijking, anders verwacht je bij een onveranderde ware effectiviteit alsnog een daling van het effectiviteitscijfer (eenzelfde zou je kunnen zeggen voor apart benaderen van de groep gevaccineerd en eerder besmet voor lange termijn effectiviteitsstudies). Dit onderscheid maken doet de study van de Mayo-group (de GGD equivalent voor PCR tests voor o.a. Minnesota) oa niet voor zover ik het kan nagaan? De laatste data (published en peer reviewed) die ik gezien heb geeft aan dat de meeste vaccins ver boven de 80 tot diep in de 90% bescherming bieden tegen ziekenhuisopname en ernstige ziekte? Maar als je de bron kunt delen kijk ik er graag na.
 
Laatst bewerkt:
Prikken en niet tegen Delta beschermd: Holy shit!
- 1e prik: 81.6%
- Volledig gevaccineerd: 67.4%
Alle Nederlanders - 1e prik: 71.2% - Volledig gevaccineerd: 58.8%
- 1e prikken: 12.4 miljoen
- Volledig gevaccineerd: 10.3 miljoen

Niet tegen Delta beschermd: 7.2 miljoen - 41.3%
Simpele rekensom. Want men zegt dat men pas 2 prikken beschermd is tegen de delta variant. Dus logischerwijze is dit 100-58,8=41,3 (afronding, voordat er wijsneuzen beginnen te zeuren ;)). Ik ga er vanuit dat minimaal de ontbrekende 13,4% zijn 2e prik nog gaat halen. Dan is ruim 71% volledig gevaccineerd. Laten we hopen dat de overheid nog 15% weet over te halen tot vaccinatie.

Maar m.i. heeft iedereen tijd zat gehad om ingeënt te raken. Dus vanaf 1/9 (15/9 of 1/10, kies iets redelijks) zoeken de niet-gevaccineerden het maar uit. Desnoods lekker QR-codes scannen bij horeca, evenementen, inschrijving sportcompetitie: prima. Testbewijs gewoon te betalen door niet-gevaccineerde, behalve wanneer je een doktersbewijs kunt overleggen.
 
Simpele rekensom. Want men zegt dat men pas 2 prikken beschermd is tegen de delta variant. Dus logischerwijze is dit 100-58,8=41,3 (afronding, voordat er wijsneuzen beginnen te zeuren ;)). Ik ga er vanuit dat minimaal de ontbrekende 13,4% zijn 2e prik nog gaat halen. Dan is ruim 71% volledig gevaccineerd. Laten we hopen dat de overheid nog 15% weet over te halen tot vaccinatie.

Maar m.i. heeft iedereen tijd zat gehad om ingeënt te raken. Dus vanaf 1/9 (15/9 of 1/10, kies iets redelijks) zoeken de niet-gevaccineerden het maar uit. Desnoods lekker QR-codes scannen bij horeca, evenementen, inschrijving sportcompetitie: prima. Testbewijs gewoon te betalen door niet-gevaccineerde, behalve wanneer je een doktersbewijs kunt overleggen.

Maar wat doe je met de niet gevaccineerden die wel naar het ziekenhuis moeten? Want dat is het hele euvel tenslotte? De zorg?
 
Dan kan het toch? Maar is dat aannemelijk met de hoe eenheid gevaccineerde personen?

Maar heb je dan geen bezwaar dat de reguliere zorg weer moet worden afgeschaald voor de niet gevaccineerden? Gaat me meer om het gevoel dat we dan niks meer met ze te maken hebben en dat ze het uit mogen zoeken.

Of dat aannemelijk is met de eenheid weet ik niet, ik las vandaag dat ze onder normale omstandigheden voor 100 corona patiënten plek zouden hebben. Als de cijfers van Bouterbaas kloppen, lijkt de eenheid me afdoende voor IC issues.
 
Laatst bewerkt:
Maar heb je dan geen bezwaar dat de reguliere zorg weer moet worden afgeschaald voor de niet gevaccineerden? Gaat me meer om het gevoel dat we dan niks meer met ze te maken hebben en dat ze het uit mogen zoeken.

Of dat aannemelijk is met de eenheid weet ik niet, ik las vandaag dat ze onder normale omstandigheden voor 100 corona patiënten plek zouden hebben. Als de cijfers van Bouterbaas kloppen, lijkt de eenhoud me afdoende voor IC issues.
Hoeveel mensen die straks voor de reguliere zorg in het ziekenhuis komt vanwege een slechte levensstijl ga je voorrang geven op niet gevaccineerden?
Het ziekenhuis zou zowiezo een stuk leger zijn wanneer mensen de blikjes energy drink, cola, fanta, bier, zouden vervangen door water en de 2 wekelijkse big mac menu voor een krop sla.
Pak dan iedereen aan en laat niet alleen de niet gevaccineerden de kop van jut zijn.
 
Hoeveel mensen die straks voor de reguliere zorg in het ziekenhuis komt vanwege een slechte levensstijl ga je voorrang geven op niet gevaccineerden?
Het ziekenhuis zou zowiezo een stuk leger zijn wanneer mensen de blikjes energy drink, cola, fanta, bier, zouden vervangen door water en de 2 wekelijkse big mac menu voor een krop sla.
Pak dan iedereen aan en laat niet alleen de niet gevaccineerden de kop van jut zijn.

Daar ben ik het ook niet mee oneens, dus wellicht dat de achterliggende gedachte van mijn vragen daarover niet goed overkwam, of dat je me verkeerd begreep. Of ik jou nu. Ik vind namelijk ook niet dat je niet gevacinneerden de zorg moet ontzeggen, dus daarom juist kunnen we niet zomaar stellen dat ze het kunnen uitzoeken.

Het maakt het allemaal wel lastig, dat niet vaccineren. ;)
 
Daar ben ik het ook niet mee oneens, dus wellicht dat de achterliggende gedachte van mijn vragen daarover niet goed overkwam, of dat je me verkeerd begreep. Of ik jou nu. Ik vind namelijk ook niet dat je niet gevacinneerden de zorg moet ontzeggen, dus daarom juist kunnen we niet zomaar stellen dat ze het kunnen uitzoeken.

Het maakt het allemaal wel lastig, dat niet vaccineren. ;)
Yups, tel daarbij op de de Delta makkelijker verspreid wordt door gevaccineerden dan de eerdere Alfa variant (maar nog altijd minder dan door niet-gevaccineerden). Dan heb je met en kleine 60% volledig geprikt te weinig dekking. Maar, van de 40% is ruim 10% 1x geprikt, ca 15% onder de 12. Hou je een 15% van de bevolking over die niet geprikt is waarvan een deel in het ziekenhuis kan belanden na infectie (ja, kan ook na 2x prikken, maar kans is veel lager). Uitgaand van 1% opname (ws te hoog omdat deel van de 15% ook tieners zijn) kom je dan onder de 27.000 opnames uit. Een kleine 40% van wat er tot nu toe totaal is opgenomen. Komt dat in 1 golf in het najaar dan heeft de zorg (en de burger die daar gebruik van wil/moet maken) dus een probleem. Spreid dat over een langere tijd (bv. 1 jaar) dan zal het wel behapbaar zijn.
 
Maar heb je dan geen bezwaar dat de reguliere zorg weer moet worden afgeschaald voor de niet gevaccineerden? Gaat me meer om het gevoel dat we dan niks meer met ze te maken hebben en dat ze het uit mogen zoeken.

Of dat aannemelijk is met de eenheid weet ik niet, ik las vandaag dat ze onder normale omstandigheden voor 100 corona patiënten plek zouden hebben. Als de cijfers van Bouterbaas kloppen, lijkt de eenheid me afdoende voor IC issues.
Ik ben je even kwijt, geloof ik.

Mijns inziens is het achteraan aansluiten voor niet-gevaccineerde coronapatiënten. Eerst alle gewone patiënten.
 
Ik ben je even kwijt, geloof ik.

Mijns inziens is het achteraan aansluiten voor niet-gevaccineerde coronapatiënten. Eerst alle gewone patiënten.

Maar als die gewone patiënten niet eerst komen, dan dus wel de niet gevaccineerden corona patiënten? Het gaat me er om als er een toch weer een golf komt (en de eenheid groot genoeg is), die mensen toch weer de IC's bezetten. En dus toch weer een probleem is. En het dus niet een "ze zoeken het maar uit" situatie is.
 
Tenzij je van mening bent dat de zorg die mensen moet weigeren of uit het ziekenhuis moet zetten als er "gewone" patiënten komen. Maar dat lijkt me niet heel realistisch, ook gezien de eed om aan iedereen die het nodig heeft zorg te verlenen.
 
Tenzij je van mening bent dat de zorg die mensen moet weigeren of uit het ziekenhuis moet zetten als er "gewone" patiënten komen. Maar dat lijkt me niet heel realistisch, ook gezien de eed om aan iedereen die het nodig heeft zorg te verlenen.
Ja, nu hebben ze toch ook gewoon patiënten geweigerd? En dit zijn bewust risiconemende mensen, die een simpele injectie weigeren. Daar mag je best voor gestraft worden.

En op de IC voldoende capaciteit overhouden voor gewone gevallen.

Maar nogmaals, de geluiden gaan op dat Nederland wel meer dan 80% zal gaan halen (incl. 13-), dus het zal toch wel loslopen met een enorme toeloop met corona patiënten.
 
Ja, nu hebben ze toch ook gewoon patiënten geweigerd? En dit zijn bewust risiconemende mensen, die een simpele injectie weigeren. Daar mag je best voor gestraft worden.

En op de IC voldoende capaciteit overhouden voor gewone gevallen.

Maar nogmaals, de geluiden gaan op dat Nederland wel meer dan 80% zal gaan halen (incl. 13-), dus het zal toch wel loslopen met een enorme toeloop met corona patiënten.

Volgens mij is het zo ongeveer wie het eerst komt. En als het eerste komt in een golf..

Uiteraard hoop ik dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt.
 
Volgens mij is het zo ongeveer wie het eerst komt. En als het eerste komt in een golf..

Uiteraard hoop ik dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt.
Dat weet ik. Maar goed, ik vind het irritant dat mensen zich niet laten inenten. Dan vind ik dat daar consequenties voor moeten zijn.
 
Hoeveel mensen die straks voor de reguliere zorg in het ziekenhuis komt vanwege een slechte levensstijl ga je voorrang geven op niet gevaccineerden?
Het ziekenhuis zou zowiezo een stuk leger zijn wanneer mensen de blikjes energy drink, cola, fanta, bier, zouden vervangen door water en de 2 wekelijkse big mac menu voor een krop sla.
Pak dan iedereen aan en laat niet alleen de niet gevaccineerden de kop van jut zijn.
Hoewel er een best een aardig ideaalbeeld achter zit, neigt het ook naar totalitair en akelig controlerend.
Daarbij is een gezonde levensstijl prima te combineren met gematigd ‘zondigen’. 4 keer per week patat zal er ongetwijfeld inhakken. Om de week lijkt me dat te verwaarlozen. Datzelfde geldt voor zo nu en dan een biertje of een colaatje ipv je geregeld helemaal vol laten lopen en de hele dag frisdrank drinken ipv water.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan