Coronavirus

Der Jaufe

Internationale Legende
Volgens mij poste Der Jaufe hier gisteren een preview van en komt er vanavond een docu op TV. Interessant.

Ben het overigens helemaal met je eens. Het mag weleens klaar zijn met anoniem onzin en haat verspreiden.

Edit: al weet ik niet of ik het eens ben met je laatste bijzin. :maniac:
Kruspe, in de diverse zaken die ik lees over trollenlegers, desinformatie etc. komt vaak een dubieuze rol van Rusland naar boven. In hoeverre kan jij, als Rusoloog, iets zeggen over de aannemelijkheid dat Rusland bewust tweedracht zou willen saaien in het westen (niet allen EU maar ook USA).

En dan meteen de gewaagde 2e stelling, is het mogelijk dat we reeds in WOIII zitten maar dat deze vooralsnog vooral digitaal gevoerd wordt?

Weltmeister

Na Bouterbaas de grappigste forummer 2020
Volgens mij poste Der Jaufe hier gisteren een preview van en komt er vanavond een docu op TV. Interessant.

Ben het overigens helemaal met je eens. Het mag weleens klaar zijn met anoniem onzin en haat verspreiden.

Je bedoelt op een forum verscholen achter je nickname roepen dat mensen in de gevangenis horen? Iets met een pot, een ketel en zwart zien.
Misschien moeten we gewoon allemaal even dimmen.

Der Jaufe

Internationale Legende
Je bedoelt op een forum verscholen achter je nickname roepen dat mensen in de gevangenis horen? Iets met een pot, een ketel en zwart zien.
Misschien moeten we gewoon allemaal even dimmen.
Tja, maar als we hier allemaal oproepen dat JDJ moet dimmen, een kopje kleiner gemaakt moet worden en een forummer hem daadwerkelijk gaat opzoeken met een raketwerper dan is t wel ff van andere orde neem ik aan? (zie zaak v Ranst).

Weltmeister

Misschien moeten we gewoon niet zo veel op social media zitten? Dit soort dingen gaan altijd compleet aan mij voorbij. Forum en Linkedin, meer doe ik niet.
Same here. Zit wel in een aantal app groepen, waar veel niet-zzp’ers precies weten hoe het zit met de ondernemers en mensen die geen COVID hebben gehad daar ook zo ontzettend veel van vinden. Beetje klaar mee.

Kruspe

Administrator
Administrator
Kruspe, in de diverse zaken die ik lees over trollenlegers, desinformatie etc. komt vaak een dubieuze rol van Rusland naar boven. In hoeverre kan jij, als Rusoloog, iets zeggen over de aannemelijkheid dat Rusland bewust tweedracht zou willen saaien in het westen (niet allen EU maar ook USA).

En dan meteen de gewaagde 2e stelling, is het mogelijk dat we reeds in WOIII zitten maar dat deze vooralsnog vooral digitaal gevoerd wordt?
Je eerste stelling: zeer aannemelijk. Er is ondertussen genoeg bewijs voor en ook wel redelijk wat onderzoek gedaan naar de beweegredenen. Het is in principe niets nieuws, en grootmachten doen dit al decennia lang, maar door Social media is het mogelijk om de oude tactieken op grote schaal toe te passen.

De tweede stelling durf ik niks over te zeggen, maar dat het een lont in een kruidvat is moge duidelijk zijn.

Weltmeister

Zie de reactie van Der Jaufe.
Dus als je maar vindt dat jij gelijk hebt, heb je altijd het recht te reageren of met harde termen te strooien? Dan ben je geen haar beter dan Engel, toch? Als hij iets strafbaars doet, moet je hem aanklagen.

Der Jaufe

Internationale Legende
Same here. Zit wel in een aantal app groepen, waar veel niet-zzp’ers precies weten hoe het zit met de ondernemers en mensen die geen COVID hebben gehad daar ook zo ontzettend veel van vinden. Beetje klaar mee.
tja, het is ook lastig, gekkies heb je overal, maar hoe gek zijn ze en corrigeert de groep ze (niet zozeer jouw app-groep, maar algemeen).

Je hebt er gradaties in

- roepen dat Covid niet bestaat
- roepen dat de overheid ons bewust kapot maakt
- roepen dat de overheid aangestuurd wordt door een overheersende elite
- roepen dat de overheid weg moet d.m.v. een revolutie
- roepen dat t tijd wrdt voor een burgeroorlog

En ja, in de krochten van het internet kom je groepen tegen (tot ca. 500 mens) waarin ook de regel zonder enige vorm van correctie geplaatst kan worden, en daar zit ergens wel een risico wat mij betreft.

Kruspe

Administrator
Administrator
Dus als je maar vindt dat jij gelijk hebt, heb je altijd het recht te reageren of met harde termen te strooien? Dan ben je geen haar beter dan Engel, toch? Als hij iets strafbaars doet, moet je hem aanklagen.
De fenomenen die zich nu afspelen, met alle grote gevolgen van dien zijn natuurlijk wel relatief nieuw. Vaak zijn er nauwelijks mogelijkheden om deze zaken aan te pakken, en als het wel mogelijk is, dan zijn de strafbare feiten waar je die persoon voor kan aanklagen een stuk milder dan de daadwerkelijke gevolgen.

Vroeger was je een gek als je geloofde in een platte aarde en werd je met rust gelaten. Nu vinden deze mensen aansluiting, een platform om deze desinformatie te verspreiden en kan er actie worden ondernomen. In dit geval vooral irritant, maar relatief ook onschuldig. Zodra het gaat om trollenlegers en mensen die een samenleving volledig ontwrichten (bijvoorbeeld door desinformatie te verspreiden over cruciale vaccinaties of over te gaan tot actie zoals in het geval van Van Ranst) hebben we natuurlijk wel een groter probleem. Laatstgenoemde kan dan wel aangeklaagd worden, maar dit had natuurlijk nooit zo ver mogen komen.

Mikasa

Internationale Legende
Forum voor Democratie?
Valt me tegen, als dat je eerste gedachte bij het woord "forum" is.
Zit ik mij hier te beheersen om geen flauwe grap te maken tussen al deze serieuze materie....
Dan kan ik ook een grapje plaatsen:

60a630661c109-648140e4-4919-40f2-969e-e3cfff2bfa82.jpg

Der Jaufe

Internationale Legende
Bovenaan Onderaan