Die cijfers worden nu al genegeerd, laat staan over 5 jaar. Gevalletje doofpot. Wie gaat er meten wat het op de lange termijn met de volksgezondheid doet? Hoeveel meer hartaanvallen, burn-outs en depressies? Niemand. Hoeveel meer studie-dropouts, eenzaamheid en faalangst? We tellen dagelijks de besmettingen, maar alle andere cijfers ziet niemand. En als er al iemand over begint of teveel aandacht krijgt (Herstel NL) wordt het teruggefloten. We mogen blij zijn dat het dit virus was en niet een ebola-achtige. Wat mij betreft gaan we wat minder panisch doen over code zwart. De dood hoort bij het leven. Zeker die verrekte babyboomers. Kijk ze eens zielig zijn. Ze konden honderd jaar studeren, kochten huizen voor een prikkie, konden met 57 met pensioen en nu mogen ze nog niet dood ook. En wie mag het straks gaan oplossen? Juist, de jongeren. Die nu thuis zitten. Die niet eeuwig kunnen studeren. Die geen huis kunnen kopen en minstens tot hun 67e moeten werken. Samen tegen Corona is de grootste leugen van het afgelopen jaar. Samen tegen Corona was geweest dat iedereen 30% van zijn salaris inlevert. Niet alleen de ondernemers kapotmaken. Maar dan had het hele land op zijn kop gestaan. Diepe zakken. Diepe zakken. Diep laten zakken bedoelen ze. En het volk is zo slecht en luistert niet, lees ik overal. De omgekeerde wereld. De regering is een volksvertegenwoordiging en moet naar het volk luisteren. Niet andersom. Ik heb zelden zoveel misplaatste arrogantie gezien als in de media, maar ook hier op het forum als je er een andere mening op nahield als die van de massa. Hoe je zonder pardon in de wappie-hoek geflikkerd wordt als je even tegen de stroom inzwemt. En maar mopperen op de kerken en hun dogma's. Het verketteren en veroordelen gebeurt overal.
Het is een klotevirus. En sommigen zijn echt aan de beurt. Heel zuur. Maar het beleid van afgelopen jaar is bijzonder star, eenzijdig en kortzichtig geweest. En dan heb ik het niet over de eerste lockdown. Als er storm aan komt en je weet niet wat het gaat doen, doe je alle ramen en deuren dicht. Heel plausibel. Maar daarna is er fout op fout gestapeld, met als gevolg dat je hele groepen kwetsbaar hebt gemaakt om code zwart maar te ontlopen. Code zwart. Iets wat je blijkbaar wel mag toepassen op ondernemers, jongeren en studenten. En als er iemand even in opstand komt, dan noemen we het een wappie.