En in normale omstandigheden volg ik die lijn ook. Ik ben ook met je eens dat ik me over het algemeen geen zorgen maak over ondernemers. Slecht ondernemersschap moet worden gestraft (faillissement, eigen verantwoordelijkheid etc) en goed ondernemerschap wordt beloond in de vorm van winst.
Echter door deze pandemie gaat goed ondernemerschap je niet redden van een faillissement, het werken word je onmogelijk gemaakt. Je word gestraft door iets dat de hele wereld treft. Het is niet verwijtbaar aan slecht ondernemerschap, het is pure pech (en regels vanuit de overheid). Heel veel ondernemers hebben allang oplossingen waardoor ze toch open kunnen of omzet kunnen draaien, maar zij worden hierin tegen gewerkt door de overheid uit naam van landsbelang. Vanuit landsbelang moet je die mensen dan ook beschermen tegen deze zware tijden. Als burger moeten wij, uit naam van landsbelang, deze mensen helpen.
Dat Pietje het straks van Jantje overneemt is minder relevant, omdat Jantje wel lange tijd in de schuldsanering etc. zit. En Pietje wordt rijk over de rug van Jantje, want hij springt op het juiste moment in een gat dat Jantje heeft moeten laten vallen. En daar hoeft Pietje nauwelijks belasting over te betalen, omdat ie volgens de boeken geen winst maakt.