Coronavirus

Ik denk dat we er niet zo heel anders in staan hoor, überhaubt mag er van mij best wat minder gevlogen worden. Zelfs binnen de sector vraag ik me af of het op de middenlange termijn wel verstandig was, aangezien er nu door de toenemende besmetting ook langer restricties en afname in animo om te vliegen zal zijn. Kan me goed voorstellen dat volgende zomer er nog altijd zeer grote problemen zullen zijn met het virus.

Wel vindt ik het lastig in hoeverre ik hoop en verwacht dat de overheid overal ingrijpt, en hoeverre toch echt aan de samenleving zelf moet worden toevertrouwd. Een hoop heeft ook te doen met sociale acceptatie en weerstand in hoeverre we succesvol verspreiding kunnen tegengaan. Als jij zelf het goede voorbeeld blijft geven, nog altijd met regelmaat je handen wast, je niet middagen gaat lopen shoppen en even een halve minuut geduld op kan brengen tot die oudere dame klaar is bij het koelschap helpt dat een hoop. Daar hoeft m.i. geen medewerker of cameratoezicht voor te komen met een boete systeem om het af te dingen. Dat een deel van de mensen "niet verboden" of "toch geen boete of consequenties" beschouwd als "veilig en normaal" is denk ik kern van veel problemen. Wat meer nadenken zou fijn zijn. IJdele hoop miscchien.
Volstrekt eensch! (Y)

Grenzen sluiten. Wij maken er hier gewoon Fort Brabant van!
Krijgen PSV'ers van boven de sloten dan wel een pasje?
 
Werk zoveel mogelijk thuis. Dat is in de praktijk echter geen verplichting, maar een verzoek. Dat is een beetje het euvel. Ik merk het bij mij eigen club ook. Er wordt niet op gecontroleerd of gehandhaafd, omdat het geen verplichting is.

Aan de andere kant, psverinamsterdam - ik weet niet of je werkgever er moeilijk over doet dat jij wel 5 dagen wil thuiswerken?

Ik werk in ieder geval sinds gisteren thuis en heb morgen een test gepland staan. Keelpijn, hoesten en snotneus. Helemaal niks spannends, maar laten we het maar niet riskeren.
Succes met de test en de uitslag
 
Voor de nerds/geintresseerden onder jullie: deze vond ik zelf wel interessant: Nature 2020 - Making sense of Corona-virus mutations.
Voor de minder diep geinteresseerden de samenvatting: het virus veranderd en tot nu eerder ongunstig (besmettelijker; meer overdracht) maar de veranderingen zijn nog klein genoeg dat antibodies (eerdere blootstelling, of de vaccins in ontwikkeling) op beide eiwitvormen kunnen aangrijpen.

1600851730767.png

En om positief af te sluiten, dat 1 variant nu enorm dominant is kan het ook een stuk makkelijker maken om een werkend vaccin te ontwikkelen, mocht je talloze verschillende vormen hebben dan is er meer risiko dat er een vorm is die ondanks het eventuele vaccin of de herd-immunology toch vrolijk verder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Die Famke bij Jinek.. :FP:
Dat zo'n dom mens dan miljoen volgers heeft, de mensheid is echt op zijn retour
Diederick is echt te goed voor deze wereld, hij had die bitch gewoon met de grond gelijk moeten maken live op tv
 
Die Famke bij Jinek.. :FP:
Dat zo'n dom mens dan miljoen volgers heeft, de mensheid is echt op zijn retour
Diederick is echt te goed voor deze wereld, hij had die bitch gewoon met de grond gelijk moeten maken live op tv
Hij is in elk geval een beter mens dan ik. 😅 Maar juist die empathie en dat geduld maakt Diederik Gommers zo geschikt voor zijn functie. Dit soort leiders heb je nodig in een crisis.
 
Ja ik was echt verbaasd, hoe debiel zij was en hoe respectvol en geduldig de rest aan tafel. Dit was het moment om zo'n zwakbegaafd persoon met opgespoten lippen keihard de grond in te trappen, uit respect voor alle mensen die corona niet hebben overleefd. Het is aan de ene kant zielig dat zo'n zwakbegaafd persoon een podium krijgt maar aan de andere kant vraagt ze om afgebrand te worden, dubbel hmm

Maar ze gaat door, vandaag praat ze over onze keeper ;(
EimHrWyX0AAng_x
 
Ja ik was echt verbaasd, hoe debiel zij was en hoe respectvol en geduldig de rest aan tafel. Dit was het moment om zo'n zwakbegaafd persoon met opgespoten lippen keihard de grond in te trappen, uit respect voor alle mensen die corona niet hebben overleefd. Het is aan de ene kant zielig dat zo'n zwakbegaafd persoon een podium krijgt maar aan de andere kant vraagt ze om afgebrand te worden, dubbel hmm

Maar ze gaat door, vandaag praat ze over onze keeper ;(
EimHrWyX0AAng_x
idd, stop met het geven van een podium aan mafkezen, stuur ze maar door naar ON.
 
Die Famke bij Jinek.. :FP:
Dat zo'n dom mens dan miljoen volgers heeft, de mensheid is echt op zijn retour
Diederick is echt te goed voor deze wereld, hij had die bitch gewoon met de grond gelijk moeten maken live op tv

Ik las 'n mooie op internet:

Er komt een moment dat de leeftijd van Famke Louise hoger is dan haar IQ. Op dat moment heeft ze nog lang geen recht op AOW.
 
Ik hoorde vanmiddag trouwens iets moois voorbij komen in de Tweede Kamer:

Premier Rutte geeft voortdurend iedereen de schuld, behalve het kabinet. Het ligt aan de voetbalsupporters, de pret-testers of tante Sjaan, maar niet aan het kabinet",

Ben ik het mee eens. Ze staan daar nu net te doen alsof niemand een 2e golf aan zag komen. En dat komt allemaal door die jongeren en die verdomde voetbalsupporters die hun bek niet houden. Blijf me gewoon frustreren over die vakanties. Het enige cijfer dat ik heb gehoord is dat 20% van de gevallen uit het buitenland komt. Voor de rest hoor je er niemand over. Domste fout die ze konden maken :FP:
Wil hier nog wel op reageren.

Uiteraard heeft het kabinet gefaald met het op orde krijgen van de testcapaciteit. Of eigenlijk het niet op orde krijgen van de testcapaciteit.
Schandalig! Om over die geweldige corona app nog maar te zwijgen.

Maar de huidige toename in het aantal besmettingen is een gevolg van verkeerd gedrag van een deel van de bevolking.
De regels kloppen gewoon en zouden bij goede navolging afdoende moeten zijn om de economie nog enigszins in stand te houden.

De oppositie probeer in mijn optiek iets te makkelijk te scoren door Rutte en de Jong nu te bashen op hun aanpak.

Je wil echt niet in de schoenen staan van beleidsbepalers die gedwongen een tweede lockdown invoeren.

Dat is toch gênant: de beleidsbepalers proberen een middenweg te kiezen in economie en beheersing van het virus. Vervolgens worden de beleidsbepalers alsnog gedwongen een tweede lockdown te hanteren omdat niet iedereen de situatie even serieus neemt.
 
Wil hier nog wel op reageren.

Uiteraard heeft het kabinet gefaald met het op orde krijgen van de testcapaciteit. Of eigenlijk het niet op orde krijgen van de testcapaciteit.
Schandalig! Om over die geweldige corona app nog maar te zwijgen.

Maar de huidige toename in het aantal besmettingen is een gevolg van verkeerd gedrag van een deel van de bevolking.
De regels kloppen gewoon en zouden bij goede navolging afdoende moeten zijn om de economie nog enigszins in stand te houden.

De oppositie probeer in mijn optiek iets te makkelijk te scoren door Rutte en de Jong nu te bashen op hun aanpak.

Je wil echt niet in de schoenen staan van beleidsbepalers die gedwongen een tweede lockdown invoeren.

Dat is toch gênant: de beleidsbepalers proberen een middenweg te kiezen in economie en beheersing van het virus. Vervolgens worden de beleidsbepalers alsnog gedwongen een tweede lockdown te hanteren omdat niet iedereen de situatie even serieus neemt.

Ik kan jou helemaal volgen. Maar ik vind het wel jammer dat ik dankzij wederom Lubach weer ergens achter ben gekomen (aangaande de testcapaciteit) wat me maar weer eens achter de oren doet krabben. Want waarom moet het nu toch allemaal weer zo lang duren om dat te regelen? Komst van een mogelijke tweede golf onderschat? Eigen laboratoria eerst belangrijker? Beetje belangenverstrengeling? Wellicht kan iemand de kern van het verhaal van Lubach nuanceren, maar ik begrijp niet zo goed waarom we met de aanbiedingen van de grotere clubs om te helpen bij het testen, al vroeg in de crisis, niets gedaan hebben. Om van de warrige communicatie van de overheid nog maar te zwijgen, want daar piept en kraakt het ook na iedere persconferentie. En vooral alles wel een beetje vrijblijvend houden, waarschijnlijk die middenweg waar je het over hebt. Problemen genoeg waar je tegen aanloopt in zo'n crisis, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar ik mis wel echt het doorpakken.
 
Ik kan jou helemaal volgen. Maar ik vind het wel jammer dat ik dankzij wederom Lubach weer ergens achter ben gekomen (aangaande de testcapaciteit) wat me maar weer eens achter de oren doet krabben. Want waarom moet het nu toch allemaal weer zo lang duren om dat te regelen? Komst van een mogelijke tweede golf onderschat? Eigen laboratoria eerst belangrijker? Beetje belangenverstrengeling? Wellicht kan iemand de kern van het verhaal van Lubach nuanceren, maar ik begrijp niet zo goed waarom we met de aanbiedingen van de grotere clubs om te helpen bij het testen, al vroeg in de crisis, niets gedaan hebben. Om van de warrige communicatie van de overheid nog maar te zwijgen, want daar piept en kraakt het ook na iedere persconferentie. En vooral alles wel een beetje vrijblijvend houden, waarschijnlijk die middenweg waar je het over hebt. Problemen genoeg waar je tegen aanloopt in zo'n crisis, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar ik mis wel echt het doorpakken.
Helemaal waar.

Als geld geen Rolex speelt om branches die stilliggen tijdens de lockdown te ondersteunen, zou het toch geen probleem moeten zijn om desnoods met hele dure private laboratoria de testcapaciteit op orde te krijgen?

Ik begrijp er ook niets van...
 
Ik kan jou helemaal volgen. Maar ik vind het wel jammer dat ik dankzij wederom Lubach weer ergens achter ben gekomen (aangaande de testcapaciteit) wat me maar weer eens achter de oren doet krabben. Want waarom moet het nu toch allemaal weer zo lang duren om dat te regelen? Komst van een mogelijke tweede golf onderschat? Eigen laboratoria eerst belangrijker? Beetje belangenverstrengeling? Wellicht kan iemand de kern van het verhaal van Lubach nuanceren, maar ik begrijp niet zo goed waarom we met de aanbiedingen van de grotere clubs om te helpen bij het testen, al vroeg in de crisis, niets gedaan hebben. Om van de warrige communicatie van de overheid nog maar te zwijgen, want daar piept en kraakt het ook na iedere persconferentie. En vooral alles wel een beetje vrijblijvend houden, waarschijnlijk die middenweg waar je het over hebt. Problemen genoeg waar je tegen aanloopt in zo'n crisis, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar ik mis wel echt het doorpakken.

Qua testcapaciteit blijf ik ook mijn vraagtekens houden. Ik kan alleen oordelen over het noodplan wat hier van kracht was in Maart zoals ik het heb begrepen (ben slechts semi informed, dus pin me er niet 100% op vast)

Hier in Duitsland was het zo: samples worden in het locale ziekhuis afgenomen bij de Covid straat
Deze sampels worden in hetzelfde ziekhuis in PCR gerunt, terugkoppeling van ziekhuis naar patient zelfde dag
Dagelijks doorgeven gegevens aantal positieve tests door ziekhuis aan het RKI (duitse RIVM)

Bij overschreiding testcapaciteit ziekenhuis (niet voorgekomen), kunnen de laboraria geschikt voor PCR reacties van de universiteit door het ziekenhuis worden gebruikt. Sampels worden voorbewerkt (sonicatie, isolatie: waarmee er wel RNA materiaal is maar geen hele virussen meer) voor vervoer. Uitvoering tests bij andere labs onder verantwoordelijkheid teststraat (COVID task-force). Universiteiten worden geacht een indexatie aanwezige materialen te maken en deze te delen met de COVID task-force. Analisten krijgen training en begeleiding vanuit deze taskforce en kunnen wanneer de nood hoog word (tijdelijk) van hun normale onderzoekscontracten naar ondersteuning van de COVID-force worden omgesteld. Labs die worden benut voor COVID-tests zijn niet langer toegankelijk of bruikbaar voor de reguliere onderzoeksstaff.

Ik heb het idee dat er in Nederland iets volledig misgaat met danwel de regie, danwel de juridische kanten, danwel wel politieke of financiele motieven. In principe is het uitvoeren door ervaren personeel belangrijk, je wilt tenslotte geen foute uitslagen of samples verwisselen. Maar die verantwoordelijkheid moet je durven neerleggen bij je ziekenhuizen. Die kunnen vervolgens prima die inschatting maken en kijken welke lokale samenwerkingen mogelijk zijn met centra die PCR reacties kunnen doen. Voldoende instellingen in NL die al meermaals hun hulp bij het OMT hebben aangeboden, als ik het goed begrijp, maar altijd afgewezen vanwege de ontbrekende medisch-diagnostische certificeringen.

Controlle door het RIVM van de protocollen en steeksproefsgewijs dubbel laten testen om te checken of alles goed verloopt is prima. De strenge eisen en centrale regie maken het nodeloos ingewikkeld. De toegelaten labs hebben er hoog connectie gehalte met het OMT en zijn eigenlijk zware expertise centra, terwijl de methode eigenlijk helemaal niet zo gecompliceerd hoeft te zijn. De eindverantwoording moet wel medisch blijven, maar dat kan locaal per teststraat/hoofdziekenhuis van een regio gebeuren lijkt me. En reken maar dat we nu veel en veel meer geld betalen voor tests in het buitenland terwijl we dat van vergelijkbare kwaliteit en tegen veel lagere kostten in eigen land zouden kunnen doen.

Misschien zit ik er op sommige punten naast en ik hoop dat als iemand er meer van begrijpt hij/zij het me kan laten weten. Mijn mond valt in elk geval open dat we (NL) nu met vliegtuigen onze sampels naar de UAE willen sturen?! :bandage:
 
Laatst bewerkt:
Helemaal waar.

Als geld geen Rolex speelt om branches die stilliggen tijdens de lockdown te ondersteunen, zou het toch geen probleem moeten zijn om desnoods met hele dure private laboratoria de testcapaciteit op orde te krijgen?

Ik begrijp er ook niets van...

Als geld geen Rolex speelt, weet je dat het om serieuze knaken gaat! :D
 
Ik las dat er binnenkort testen van de GGD opgestuurd gaan worden naar labs in Abu Dabi. Ook niet ideaal lijkt me als je de uitslag zo snel mogelijk nodig hebt.
 
Ik vind dit niet onlogisch klinken. Jammer dat Baudet het zegt dus dan wordt het al gauw als lulkoek weggeschreven.

 
Ik vind dit niet onlogisch klinken. Jammer dat Baudet het zegt dus dan wordt het al gauw als lulkoek weggeschreven.

Alleen al de titel 'geef ons onze vrijheid terug' Mijn hemel, alsof we in Noord Korea wonen. Gegeven 1, de besmettingen lopen op, gegeven 2 enkele ziekenhuizen geven al aan niet-acute zorg uit te stellen. Om de groei een halt toe te roepen lijkt minder vrijheid lijkt mij logischer dan meer vrijheid.
 
Ik ben trouwens doodsbang voor een lockdown, ik vond het echt verschrikkelijk de vorige keer. Maar binnenkort gaat die er waarschijnlijk wel komen? Of wordt dan de economie te zwak om de zorg draaiende te houden? Of zou het volk een tweede lockdown bijvoorbeeld niet pikken? Wat gaat er gebeuren, iemand een educated guess?
 
Terug
Bovenaan Onderaan