Coronavirus

Ik vind het ook wel een tikje vreemd. De cijfers van Kroatië zijn nou niet zo heel schokkend lijkt me.

Vriend van mij zou naar Kroatië gaan. Zie je je geld even verdampen, en voor wat. 85 besmettingen. Poeh poeh. Wij hadden er gisteren 179, dan moet je consequent zijn en jezelf ook maar op de zwarte lijst zetten.
 
Vriend van mij zou naar Kroatië gaan. Zie je je geld even verdampen, en voor wat. 85 besmettingen. Poeh poeh. Wij hadden er gisteren 179, dan moet je consequent zijn en jezelf ook maar op de zwarte lijst zetten.

Ja, we kunnen toch gewoon blijven doen wat we willen van ons geld. De schuld en woede richten we wanneer het dan misgaat wel op de overheid of het RIVM - die ons onvoldoende van de ernst hebben kunnen overtuigen.
 
Blijft bizar, wij Kroaten zijn nu oranje met 85 besmettingen in afgelopen 24 uur en 125 doden in afgelopen maanden, een stad als Parijs alleen al heeft zulke cijfers in 1 wijk lijkt me maar hoor je weer niks over :FP: 85 op 1400 testen is dat dan veel of weinig weer :unsure:

Toerisme + corona = FAIL

Bizar he:


According to the latest report - Tuesday July 21, 2020:

  • Paris reports 373 people at the hospital, and 1,769 deaths (+0)
(https://www.sortiraparis.com/news/i...e-france-news-as-of-wednesday-july-22/lang/en)

Plus 0, dat zijn er 85 minder dan in Wij Kroatië. En dat in een stad met 3 keer zoveel inwoners.
 
Dat zie je toch echt verkeerd hoor. Hij heeft juist honderdduizenden levens gered door de vluchten uit China te weren op het moment dat iedereen hem voor gek verklaarde! Iedereen verklaarde hem voor gek, maar hij heeft het toch gedaan! Dat is echt een geweldige actie geweest, ondanks dat iedereen hem voor gek verklaarde. Het is de beste beslissing geweest in de geschiedenis van de mensheid! Hij heeft honderdduizenden levens gered! Terwijl iedereen hem voor gek verklaarde!
Je vergeet de Fake News Media nog ergens van te betichten op het eind.
Verder :clap: :grin:
 
Ja, we kunnen toch gewoon blijven doen wat we willen van ons geld. De schuld en woede richten we wanneer het dan misgaat wel op de overheid of het RIVM - die ons onvoldoende van de ernst hebben kunnen overtuigen.

Het gaat meer om de willekeur. Kijk naar de cijfers van MN223. Dan kun je wat mij betreft Parijs ook wel als oranje zone gaan aanmerken. Of wijzelf, dat cijfer zit inmiddels ook boven de 1. Maar ik denk dat Rutte de toeristen met open armen blijft ontvangen. Of zie ik hier iets verkeerd?
 
Vanaf 27e mogen geliefden naar Nederland komen voor max 90 dagen. Onder straffe van meineed bij misbruik. Goeie zaak dit. Niet uit te leggen dat je wel mag reizen voor zaken (essentiële reizen) maar niet om geliefden te bezoeken. Ben er persoonlijk erg blij mee want over een kleine 2 weken zie ik mn vriendin weer uit Indonesië na ruim 4 maanden.
 
Ik lees nu diverse pleidooien voor mondkapjesplicht in de buitenruimte. Ik snap dat niet helemaal. Als ik ook lees dat de nieuwe coronagevallen voornamelijk binnen gezinnen en van gezamenlijke feestjes komen, zie ik niet hoe een mondkapje op straat of in de supermarkt dit gaat voorkomen.
 
Ik lees nu diverse pleidooien voor mondkapjesplicht in de buitenruimte. Ik snap dat niet helemaal. Als ik ook lees dat de nieuwe coronagevallen voornamelijk binnen gezinnen en van gezamenlijke feestjes komen, zie ik niet hoe een mondkapje op straat of in de supermarkt dit gaat voorkomen.

Hoe effectief het is ligt hem voornamelijk in het bewust de openbare ruimte vermijden door deze restricties. Wedden dat als je bij de ingang van de kermis in Tilburg een mondkapje op had moeten zetten, je deze alleen in aangewezen vakken waar gegeten en gedronken kon worden kort mag afnemen, en je een paar honderd euro boete krijgt bij het overtreden - dat je dan een stuk minder problemen krijgt met brandhaarden of gebieden waar het te druk wordt en mensen bewust of gedwongen de 1.5 meter richlijnen niet respecteren..

Hier in Duitsland is gewoon de regel dat je binnen in openbare ruimtes een mondkapje draagt. En nu we bijna 2 maanden verder zijn moet ik toegeven dat ik dat geen enkel probleem vindt.
 
Ik denk dat het met Rednas te maken heeft.
Er was niks aan het handje, tot onze admin een bezoekje bracht.

We-ein-gut-Tass-Te-z-schtze-Kermi-de-Frosc-89072-detailnp.jpeg

Tsja, boeie. Ik ben er geweest. Gooi maar dicht. :sneaky:
 
Hoe effectief het is ligt hem voornamelijk in het bewust de openbare ruimte vermijden door deze restricties. Wedden dat als je bij de ingang van de kermis in Tilburg een mondkapje op had moeten zetten, je deze alleen in aangewezen vakken waar gegeten en gedronken kon worden kort mag afnemen, en je een paar honderd euro boete krijgt bij het overtreden - dat je dan een stuk minder problemen krijgt met brandhaarden of gebieden waar het te druk wordt en mensen bewust of gedwongen de 1.5 meter richlijnen niet respecteren..

Hier in Duitsland is gewoon de regel dat je binnen in openbare ruimtes een mondkapje draagt. En nu we bijna 2 maanden verder zijn moet ik toegeven dat ik dat geen enkel probleem vindt.
Ja, want de kermis die vrijdag is opengegaan in de buitenlucht veroorzaakt nu de piek?

Probleem zit m in met name in Zuid-Holland. Daar waar t virus ook al flink was. Vooralsnog lijken de grote boosdoeners voor nieuwe brandhaarden toch echt binnen events.

1595514901970.png
 
Overigens, voor de mede cijfer geinteresseerden: de meest interesante (en wellicht meest betrouwbare) maat voor de Covid epidemie impact (en haar directe en indirecte consequenties) is de overstefte-maat; om te volgen in hoeverre landen zich tot nu toe in de epidemie verhouden. Deze link is daarin erg interessant voor Europa: Link. Je kunt er van een stuk of dertig landen zien of en in hoeverre er sprake is (geweest) van een hoger sterftecijfer.

Vanuit de NY times kwam ik deze tegen (van 9 july): die ook een aantal landen buiten europa meeneemt. Inmiddels zijn echter landen als India (niet op deze kaart), Brazilie en Zuid afrika weer flink omhoog geschoten in de laatste twee weken.
coronavirus-missing-deaths_2.png

Zuid afrika, actueel:
Covid_SA_23 07 2020.png
 
Hier in Duitsland is gewoon de regel dat je binnen in openbare ruimtes een mondkapje draagt. En nu we bijna 2 maanden verder zijn moet ik toegeven dat ik dat geen enkel probleem vindt.
Het zal waarschijnlijk wel wennen, maar ik vond het gisteren knap irritant in de metro. Het is ook geen porem: een hele metro met bankovervallers.

Lucky_Luke_vs_Daltons.png
 
Ja, want de kermis die vrijdag is opengegaan in de buitenlucht veroorzaakt nu de piek?

Probleem zit m in met name in Zuid-Holland. Daar waar t virus ook al flink was. Vooralsnog lijken de grote boosdoeners voor nieuwe brandhaarden toch echt binnen events.

Bekijk bijlage 2129

Sorry voor jou als kermis fan, ik heb er zelf een pokke hekel aan kermissen en met de beelden van zuipende en feestende massa's die schurft leken te hebben aan de afstandregels was voor mij een grote ergernis - helemaal gezien de problemen met Carnaval in hetzelfde gebied..

Oorzaak van de piek is voornamelijk dat mensen elkaar weer meer opzoeken en richtlijnen als afstand, handen wassen, oppassen met niezen en thuisblijven bij (lichte) klachten laten varen. Leuke evenementen zoals zo'n kermis (feest) trekken veel te veel mensen die vervolgens na een paar biertjes die richtlijnen echt alweer vergeten zijn. En geen idee of het zo is - maar het zou me niks verbazen als in een maand tijd Noord brabant inderdaad weer de lijsten aanvoerd qua aantal besmettingen. Voor een Groninger, Drent of Fries is een beetje fysieke afstand houden van elkaar geen maatregel ;), dat is in het even knuffelen, bourgondische, keigezellige - ach doe nog een pintje - zuiden een stuk lastiger om vol te houden. Ik overdrijf wellicht een beetje, maar de tegenstellingen zijn er natuurlijk wel degelijk.

Maar mondkapjes binnen is wat mij betreft hetzelfde effect: de voornaamste winst zit er in dat het simpelweg minder druk word, en dat mensen bewuster met de situatie en afstandregels omgaan. Ik snap de RIVM reactie niet zo goed in waar ze op baseren dat mensen met maskers minder goed afstand houden. Ik had zelf in de nederlandse supermarkt het idee dat de helft zich "zoals vroeger" gedraagd en 0,0 extra afstand houdt, die hebben enkel de focus op het pak melk dat ze uit de koeling willen trekken en hebben echt geen oog dat er al iemand aan de koeling stond. Denk dus dat er weinig te verliezen is qua houden aan de richtlijnen als je binnen mond-neus maskers verplicht zou gaan stellen in NL. Maar misschien dat erg regionaal verschillend is - ik heb enkel Leeuwarden en Groningen meegekregen waar ik gewoon mijn masker in de supermarkt en Hema heb opgezet overigens. Kleine moeite.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor jou als kermis fan, ik heb er zelf een pokke hekel aan kermissen en met de beelden van zuipende en feestende massa's die schurft leken te hebben aan de afstandregels was voor mij een grote ergernis - helemaal gezien de problemen met Carnaval in hetzelfde gebied..

Maar mondkapjes binnen is wat mij betreft hetzelfde effect: de voornaamste winst zit er in dat het simpelweg minder druk word, en dat mensen bewuster met de situatie en afstandregels omgaan. Ik snap de RIVM reactie niet zo goed in waar ze op baseren dat mensen met maskers minder goed afstand houden. Ik had zelf in de nederlandse supermarkt het idee dat de helft zich "zoals vroeger" gedraagd en 0,0 extra afstand houdt, die hebben enkel de focus op het pak melk dat ze uit de koeling willen trekken en hebben echt geen oog dat er al iemand aan de koeling stond. Denk dus dat er weinig te verliezen is qua houden aan de richtlijnen als je binnen mond-neus maskers verplicht zou gaan stellen in NL. Maar misschien dat erg regionaal verschillend is - ik heb enkel Leeuwarden en Groningen meegekregen waar ik gewoon mijn masker in de supermarkt en Hema heb opgezet overigens. Kleine moeite.
Vooralsnog heb ik het idee dat de kans dat je in de supermarkt corona oploopt echt minimaal is.

Je moet wel een tijdje om elkaar heen hangen, in elkaars gezicht zingen, etc. zo lijkt het. Toch?
 
Sorry voor jou als kermis fan, ik heb er zelf een pokke hekel aan kermissen en met de beelden van zuipende en feestende massa's die schurft leken te hebben aan de afstandregels was voor mij een grote ergernis - helemaal gezien de problemen met Carnaval in hetzelfde gebied..

Maar mondkapjes binnen is wat mij betreft hetzelfde effect: de voornaamste winst zit er in dat het simpelweg minder druk word, en dat mensen bewuster met de situatie en afstandregels omgaan. Ik snap de RIVM reactie niet zo goed in waar ze op baseren dat mensen met maskers minder goed afstand houden. Ik had zelf in de nederlandse supermarkt het idee dat de helft zich "zoals vroeger" gedraagd en 0,0 extra afstand houdt, die hebben enkel de focus op het pak melk dat ze uit de koeling willen trekken en hebben echt geen oog dat er al iemand aan de koeling stond. Denk dus dat er weinig te verliezen is qua houden aan de richtlijnen als je binnen mond-neus maskers verplicht zou gaan stellen in NL. Maar misschien dat erg regionaal verschillend is - ik heb enkel Leeuwarden en Groningen meegekregen waar ik gewoon mijn masker in de supermarkt en Hema heb opgezet overigens. Kleine moeite.
Snap je punt, vermoed wel dat een groot deel van de feestende massa ook zonder de kermis dit gedrag vertoond had.
Het RIVM gaat van t volgende uit, zonder masker met 1.5m biedt betere bescherming dan t huis tuin en keuke mondkapje op een halve meter. Of dat zo is, geen idee. Maar als t klopt kan ik de redeneerlijn best volgen.
 
Snap je punt, vermoed wel dat een groot deel van de feestende massa ook zonder de kermis dit gedrag vertoond had.
Het RIVM gaat van t volgende uit, zonder masker met 1.5m biedt betere bescherming dan t huis tuin en keuke mondkapje op een halve meter. Of dat zo is, geen idee. Maar als t klopt kan ik de redeneerlijn best volgen.

Ik zou die vraag denk ik ook met ja beantwoorden - Maar is die vraagstelling terrecht?
Waarom niet 0.5 meter met kapje vergelijken met 0.5 meter zonder? En met name, wat is de gemiddelde onderlinge afstand die men houdt? Wordt die groter, kleiner of blijft die gelijk wanneer men een masker moet dragen? Voor mij is die aanname dat het ten kostte van het afstandshouden zou gaan niet zo logisch (zoals ik hierboven al aangaf voorkom je druktes en houdt je mensen juist allert om niet in hun oude patronen te vervallen) en zie ik eerder dat men meer en beter afstand houd als men maskers draagt. (Maar de groepen NL vs DSL zijn te verschillend om dat direct aan de masker-regels te kunnen toeschrijven).
 
Vooralsnog heb ik het idee dat de kans dat je in de supermarkt corona oploopt echt minimaal is.

Je moet wel een tijdje om elkaar heen hangen, in elkaars gezicht zingen, etc. zo lijkt het. Toch?

Moeilijk te zeggen, natuurlijk heeft intensief en langdurig contact met een besmet persoon meer risico's. Toch kan ook 1 barman gelijk een een cluster van 26 personen aansteken in een avondje, en zal niet iedereen de halve avond met hem gesproken hebben. Denk dus zeker dat er een deel van de besmettingen via het inademen van de lucht in druk bezochte ruimtes oploopt. Dat kan ook zeker in een supermakt zijn. Met name rondom het hoesten en niesen (en zingen, een schreeuwen) waarbij de uitstoot van particles door een drager relatief hoog is. Dus ja, zelfs een flimsy masker vind ik persoonlijk beter, niet om mezelf te beschermen maar om het risico dat ik iemand aansteek door een kuch of nies ermee verkleinen kan. Maar, belangrijker, door de maskers is denk ik het aantal bezoekjes en personen wat samen boodschappen doet enorm afgenomen. Men gaat niet meer zo snel samen of met de kinderen inkopen doen en men gaat liever twee keer in de week een rondje met een grotere inkoopwagen dan 8 keer in een week naar binnen voor kleinere inkopen. In dat laatste zit voor mij dan ook de grootste winst van mondmaskers in binnenruimtes.

een simulatie uit Helsinki (Karolinska instituut geloof ik)
 
Laatst bewerkt:
Ik lees nu diverse pleidooien voor mondkapjesplicht in de buitenruimte. Ik snap dat niet helemaal. Als ik ook lees dat de nieuwe coronagevallen voornamelijk binnen gezinnen en van gezamenlijke feestjes komen, zie ik niet hoe een mondkapje op straat of in de supermarkt dit gaat voorkomen.

De supermarkt kan ik me dan wel voorstellen, dat is binnen. Voor de rest eens. He
Sorry voor jou als kermis fan, ik heb er zelf een pokke hekel aan kermissen en met de beelden van zuipende en feestende massa's die schurft leken te hebben aan de afstandregels was voor mij een grote ergernis - helemaal gezien de problemen met Carnaval in hetzelfde gebied..

Oorzaak van de piek is voornamelijk dat mensen elkaar weer meer opzoeken en richtlijnen als afstand, handen wassen, oppassen met niezen en thuisblijven bij (lichte) klachten laten varen. Leuke evenementen zoals zo'n kermis (feest) trekken veel te veel mensen die vervolgens na een paar biertjes die richtlijnen echt alweer vergeten zijn. En geen idee of het zo is - maar het zou me niks verbazen als in een maand tijd Noord brabant inderdaad weer de lijsten aanvoerd qua aantal besmettingen. Voor een Groninger, Drent of Fries is een beetje fysieke afstand houden van elkaar geen maatregel ;), dat is in het even knuffelen, bourgondische, keigezellige - ach doe nog een pintje - zuiden een stuk lastiger om vol te houden. Ik overdrijf wellicht een beetje, maar de tegenstellingen zijn er natuurlijk wel degelijk.

Maar mondkapjes binnen is wat mij betreft hetzelfde effect: de voornaamste winst zit er in dat het simpelweg minder druk word, en dat mensen bewuster met de situatie en afstandregels omgaan. Ik snap de RIVM reactie niet zo goed in waar ze op baseren dat mensen met maskers minder goed afstand houden. Ik had zelf in de nederlandse supermarkt het idee dat de helft zich "zoals vroeger" gedraagd en 0,0 extra afstand houdt, die hebben enkel de focus op het pak melk dat ze uit de koeling willen trekken en hebben echt geen oog dat er al iemand aan de koeling stond. Denk dus dat er weinig te verliezen is qua houden aan de richtlijnen als je binnen mond-neus maskers verplicht zou gaan stellen in NL. Maar misschien dat erg regionaal verschillend is - ik heb enkel Leeuwarden en Groningen meegekregen waar ik gewoon mijn masker in de supermarkt en Hema heb opgezet overigens. Kleine moeite.

Het gaat hier in Brabant anders hartstikke goed qua naleven van de regels. Ik merk in mijn omgeving en de kanten waar ik vaker kom (West-Brabant), dat iedereen rekening houdt. Er zullen ook hier vast wat brandhaarden ontstaan, maar die zullen niet zo immens zijn als destijds na carnaval. De Tilburgse kermis is overigens een plek die bezocht wordt door mensen vanuit heel Nederland, ik denk zelfs dat die er meer zijn dan mensen uit Brabant. Dus nee, wij houden het goed vol.

Juist Amsterdam en omstreken is het grootste probleem. De illegale feestjes met jongeren reizen daar de pan uit, want als elite Amsterdammer ben je natuurlijk niet vatbaar voor dat virus. Dat is wat je nu ook terugziet in de cijfers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan