Coronavirus

Excuseert u mij. 9 maanden. Een eeuwigheid.
Je herstelbewijs is 6 maanden.

Hoe dan ook.
Slaat zowiezo nergens op. Mensen die 3 keer per week sporten, gezond eten, op tijd naar bed gaan zijn gevaarlijker dan de mensen die 6 keer per week naar de Mac gaan met hun auto, Youtuben tot 2 uur snachts met een zak chips en dan 3 uur slaap pakken maar wel netjes braaf hun registratieprikje halen.
 
Ben ik nou gek - of las ik dat als 2G wordt ingevoerd dat het R-getal hetzelfde blijft als vervolgens de horeca de hele nacht open is? In dat geval is de keuze voor mij snel gemaakt: ik wil m’n oude leven terug en ongevaccineerden mogen wat mij betreft zo dwars mogelijk gezeten worden.
 

RIVM rapport van 28 december 2021.

Kijkt u eens naar de een-na-laatste kolom op bladzijde 7. Dat zijn dan enkel de ernstiger gevallen, uit een veel gunstiger pre-omikron tijdvak. God weet hoeveel groene vinkjes asymptomatisch momenteel overal doorheen wandelen. Maar dat het er vele tienduizenden zijn lijkt me niet onaannemelijk.

2G en 3G zijn complete disfunctionele waanzin op dit moment.
Eens dat het nu zinloos is. Maar die coronabewijzen zijn er juist om ongevaccineerden te beschermen.
 

RIVM rapport van 28 december 2021.

Kijkt u eens naar de een-na-laatste kolom op bladzijde 7. Dat zijn dan enkel de ernstiger gevallen, uit een veel gunstiger pre-omikron tijdvak. God weet hoeveel groene vinkjes asymptomatisch momenteel overal doorheen wandelen. Maar dat het er vele tienduizenden zijn lijkt me niet onaannemelijk.

2G en 3G zijn complete disfunctionele waanzin op dit moment.
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen, want die een-na-laatste kolom laat zien hoeveel van de mensen die in t ziekenhuis lagen dubbel gevaccineerd waren (absolute aantallen), per leeftijd, ten tijde van delta.

Als je dat veel vindt, moet je figuur twee bekijken. Die corrigeerd per leeftijd voor t verschil in kans daar te liggen voor geen, deels of dubbelgevaccineerd? Ongevaccineerd duidelijk veel hoger. In de text ook die laatste 8 weken een 81% reductie dacht ik (78%-85% met onzekerheidsmarges)?

Maar goed, we zijn een variant verder, met boosters voor wie wil, steeds minder immunologisch naive mensen (kinderen, ongevaccineerden en gevaccineerde volwassen hebben in grote aantallen al eens een besmetting doorstaan), testcapaciteit is uberhaubt naatje en de meeste omicron-gevallen merken vrij weinig qua symptomen, plus de vaccins voorkomen veel minder (+/- 10% beschermd na 6 maand dacht ik, 78% bij recente booster) het besmet raken zelf. In die zin (voorkomen dat besmette personen binnenkomen) ben ik ook van mening dat 2g/2g/3g nu niet heel erg werkbaar is.
 
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen, want die een-na-laatste kolom laat zien hoeveel van de mensen die in t ziekenhuis lagen dubbel gevaccineerd waren (absolute aantallen), per leeftijd, ten tijde van delta.

Als je dat veel vindt, moet je figuur twee bekijken. Die corrigeerd per leeftijd voor t verschil in kans daar te liggen voor geen, deels of dubbelgevaccineerd? Ongevaccineerd duidelijk veel hoger. In de text ook die laatste 8 weken een 81% reductie dacht ik (78%-85% met onzekerheidsmarges)?

Maar goed, we zijn een variant verder, met boosters voor wie wil, steeds minder immunologisch naive mensen (kinderen, ongevaccineerden en gevaccineerde volwassen hebben in grote aantallen al eens een besmetting doorstaan), testcapaciteit is uberhaubt naatje en de meeste omicron-gevallen merken vrij weinig qua symptomen, plus de vaccins voorkomen veel minder (+/- 10% beschermd na 6 maand dacht ik, 78% bij recente booster) het besmet raken zelf. In die zin (voorkomen dat besmette personen binnenkomen) ben ik ook van mening dat 2g/2g/3g nu niet heel erg werkbaar is.
Wat ik wil zeggen is dat vaccins redelijk goed werken tegen ziekte, maar nog steeds ladingen mensen met een groen vinkje besmet een zaak inliepen, al ten tijde van Delta. Dat 2G/3G systeem werkte toen al niet, gezien de huidige omstandigheden al helemaal niet.

Ik zal nooit ontkennen dat je als gevaccineerde veiliger af bent. Nooit.
Maar als een kwart tot tweederde van de opnames gevaccineerd is (totaalsom, meest recente maand), laat het zich raden dat er nog heel wat meer schijnveilig besmettelijk rondlopen. Toch?

(Edit: voor ic-opnames respectievelijk een vijfde en de helft, naar leeftijdscategorie).
 
Wat ik wil zeggen is dat vaccins redelijk goed werken tegen ziekte, maar nog steeds ladingen mensen met een groen vinkje besmet een zaak inliepen, al ten tijde van Delta. Dat 2G/3G systeem werkte toen al niet, gezien de huidige omstandigheden al helemaal niet.
Ik zie niet hoe uit de ic cijfers je de sprong naar "besmetten die binnen liepen met groen vinkje" maakt. Hooguit kun je t doortrekken dat QR-bewijs slecht in staat zou zijn om alle kwetsbare groepen buiten de deur te houden? Je weet niks met deze tabel over door wie (gevaccineerde/ongevaccineerde bron), of waar (2G/3G locatie of niet) ze besmet zijn geraakt?

Dat breaktroughs al voorkwamen bij delta is zeker waar, maar gezien Omicron vele malen vaker tot besmetting voert in gevaccineerden, is inmiddels het onderscheid maken tussen gevaccineerd of niet een stuk minder logisch qua "besmettingsrisiko".

Voor de gevolgen op verloop na besmet raken is dat onderscheid er zeker nog, maar daar was je het mee eens.

Recente test werkt juist nog wel. Dus van 3G naar 2G willen is echt onzin vanuit de verspreiding. De vraag is of 1G (zeer duur en onvoldoende test-capaciteit) de investering waard zou zijn. En Grosse denk ik niet, gezien de huidige zorgdruk. Hooguit bij evenmenten/locaties met een hoge 65+ dichtheid of hoge dichtheid mensen mensen met risikoverhogende-gezondheidsproblemen.
 
Recente test werkt juist nog wel. Dus van 3G naar 2G willen is echt onzin vanuit de verspreiding. De vraag is of 1G (zeer duur en onvoldoende test-capaciteit) de investering waard zou zijn. En Grosse denk ik niet, gezien de huidige zorgdruk. Hooguit bij evenmenten/locaties met een hoge 65+ dichtheid of hoge dichtheid mensen mensen met risikoverhogende-gezondheidsproblemen.
Van wat ik her en der lees is dat de nachthoreca hier aan denkt, dat zou qua belastingen best meevallen en mogelijk een oplossing zijn voor een van de grotere risico's.

Overigens is op Europees niveau besloten om de QR code vooralsnog tot mid 2023 aan te houden vanwege de onzekerheden in komend najaar. Mag hopen dat als het dan meevalt ze die dan ook vervroegd afschaffen.

Aangaande 2G ben ik nooit voorstander geweest. Met het besmettingsbeeld wat ik her en der om mij heen zie (nauwelijks symptomen) in combinatie de relatief lage ziekenhuisopnames heeft 3G ook niet heel veel nut meer.

Op basis van dat laatste zou je ook kunnen stellen dat de nachthoreca gewoon open kan, echter daar wil het kabinet nog niet aan, vandaar dat die verder kijken naar mogelijkheden om wel open te kunnen.

Heb nog even gekeken en vergeleken, voor zover dat gaat. We zitten nu op circa 200 ziekenhuisopnames per dag. Bij de vorige golf (eind 2021) hadden we die cijfers ongeveer half november. Nu komen we uit in situatie dat we net een golf hebben gehad, toen kwamen we vanuit een zomersituatie met minder druk in het ziekehuis. Maar, half november lagen er 2.000 mensen in het ziekenhuis tgv Covid. Nu is dat ongeveer 1.400 mensen. Waarmee het inderdaad lijkt dat wie in het ziekenhuis komt hier duidelijk sneller uit is. Wordt het nog wel ff afwachten wanneer de besmettingen gaan afnemen en hoe hoog die ziekenhuispiek wordt.
 
Recente test werkt juist nog wel. Dus van 3G naar 2G willen is echt onzin vanuit de verspreiding. De vraag is of 1G (zeer duur en onvoldoende test-capaciteit) de investering waard zou zijn. En Grosse denk ik niet, gezien de huidige zorgdruk. Hooguit bij evenmenten/locaties met een hoge 65+ dichtheid of hoge dichtheid mensen mensen met risikoverhogende-gezondheidsproblemen.
3G is eigenlijk een mislukking gebleken, omdat de vaccins verspreiding te weinig tegengaan. Daardoor is 2G een betere oplossing, omdat het voorkomt dat niet gevaccineerden ziek worden en de zorg belasten. Ik denk inderdaad niet dat met deze cijfers een van beiden zin heeft.
 
3G is eigenlijk een mislukking gebleken, omdat de vaccins verspreiding te weinig tegengaan. Daardoor is 2G een betere oplossing, omdat het voorkomt dat niet gevaccineerden ziek worden en de zorg belasten. Ik denk inderdaad niet dat met deze cijfers een van beiden zin heeft.
En zet daar het minder ziek worden van Omikron nog even naast dan is het typisch dat bepaalde partijen nog steeds hard voor 2G lijken te gaan. Kan dat slechts verklaren uit het niet gezichtsverlies willen leiden.
 
3G is eigenlijk een mislukking gebleken, omdat de vaccins verspreiding te weinig tegengaan. Daardoor is 2G een betere oplossing, omdat het voorkomt dat niet gevaccineerden ziek worden en de zorg belasten. Ik denk inderdaad niet dat met deze cijfers een van beiden zin heeft.
Dat kun je toch alleen aan de hand van cijfers over vastgestelde besmettingen (en verloop daarvan) met een bron op een 2g/3g locatie stellen? Dat is mijn punt.
 
Ik zag laatst een bericht waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar wel een interessant gedachten experiment. "Laat de bewust-ongevaccineerden maar een contract ondertekenen dat ze afzien van Corona-gerelateerde zorg."

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dan nog een vaccin zouden weigeren?
 
Ik zag laatst een bericht waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar wel een interessant gedachten experiment. "Laat de bewust-ongevaccineerden maar een contract ondertekenen dat ze afzien van Corona-gerelateerde zorg."

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dan nog een vaccin zouden weigeren?
Waarom zou je het daar niet mee eens zijn? Bewuste keuzes brengen real world gevolgen met zich mee.
Die wappies vertrouwen het vaccin niet, maar zodra ze in het ziekenhuis belanden met COVID laten ze zich wel volpompen met medicijnen waar ze ook niets van weten. Hypocriete kudtekoppen. Sterf dan ook gewoon bewust en weiger behandeling met voor jou totaal onbekende medicatie.
 
Ik zag laatst een bericht waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar wel een interessant gedachten experiment. "Laat de bewust-ongevaccineerden maar een contract ondertekenen dat ze afzien van Corona-gerelateerde zorg."

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dan nog een vaccin zouden weigeren?
Hoeveel mensen zouden stoppen met roken als ze een contract tekenen waarin longkanker-gerelateerde zorg is uitgesloten. Of alles wat er op los naait SOA-gerelateerde zorg.

Kort gezegd, die weg moet je gewoon niet op gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan