Binnenlandse Politiek

Welke tools heeft een regering op huurprijzen in de vrije sector dan om dit op te leggen?
Hopelijk gauw de tools om de vrije sector af te schaffen en gauw in te voeren wat Rob van Gijzel destijds als burgemeester van Eindhoven al voorstelde.
Het puntensysteem dat bij sociale huur gehanteerd wordt door te voeren , ook bij hogere huren. Geen maximum meer aan de sociale huur.
Eindelijk eens iets doen aan eén van de vele wantoestanden in dit land door de prins Bernhard juniors en andere huisjesmelkers fors aan te pakken.
 
Welke tools heeft een regering op huurprijzen in de vrije sector dan om dit op te leggen?
Vrije sector ongetwijfeld minder tot niet. Maar de bijstandsmoeder zit daar zelden. Gaat mij primair om betere huisvesting voor wat ruim onder modaal zit.
 
Beginnen met bijvoorbeeld verhuurders belasting op hun ontvangen huur te laten betalen.
In een soortgelijke vorm is dit al recent veranderd. Vermogensrendementheffing over investeringen (huizen waar je niet in woont) is omhoog, en ca. 20x zo hoog als over hetzelfde geld wanneer je het op je spaarrekening hebt. Koop je dus een 2e huis om te verhuren, ga je (veel) meer belasting betalen.
 
In een soortgelijke vorm is dit al recent veranderd. Vermogensrendementheffing over investeringen (huizen waar je niet in woont) is omhoog, en ca. 20x zo hoog als over hetzelfde geld wanneer je het op je spaarrekening hebt. Koop je dus een 2e huis om te verhuren, ga je (veel) meer belasting betalen.
Dat is belasting op het pand. Ik bedoel belasting op de huurprijs voor de verhuurder.
 
Laatst bewerkt:
Dat is belasting op het pand. Ik bedoel belasting op de huurprijs voor de verhuurder.
Dat is een systeem waar ze heen willen, staat gepland op 2025. Gepersonificeerde belasting op het daadwerkelijke rendement van investeringen. Nu wordt dat simpelweg gegokt.

Is wel een heel ingewikkeld systeem daardoor. Vraag me af of het lukt voor in 2025.
 
Vrije sector ongetwijfeld minder tot niet. Maar de bijstandsmoeder zit daar zelden. Gaat mij primair om betere huisvesting voor wat ruim onder modaal zit.
De wetgever kan toch gewoon een maximum huur, of een puntensysteem opleggen aan de hele sector. Volgens mij is dat na de oorlog ook gebeurd. Alleen is de woningmarkt sinds de jane 70 in steeds groter tempo 'geliberaliseerd'. Dat moeten ze dan alleen wel doen en door de kamer loodsen. Dat zal het probleem zijn, niet het gebrek aan tools.
 
Dat is een systeem waar ze heen willen, staat gepland op 2025. Gepersonificeerde belasting op het daadwerkelijke rendement van investeringen. Nu wordt dat simpelweg gegokt.

Is wel een heel ingewikkeld systeem daardoor. Vraag me af of het lukt voor in 2025.
Nou, ik vraag me dat niet af. Met wat ik gelezen heb over de staat van de belastingdienst en hun IT systemen gaat dat zeker niet lukken de komende 5 jaar.
 

Afwachten of het daadwerkelijk tot een wet komt, mes snijdt aan 2 kanten. Zij die zich gek moeten stoken voor een redelijk leefklimaat houden zo meer over voor de energierekening. Andersom zal het gemis van inkomsten de verhurende partij mogelijk bewegen om te gaan isoleren.
Toevallig dat dit nu naar buiten komt, terwijl er verkiezingen voor de deur staan. Maar wel verkiezingen die hier helemaal niet over gaan…. Tsja
 
Toevallig dat dit nu naar buiten komt, terwijl er verkiezingen voor de deur staan. Maar wel verkiezingen die hier helemaal niet over gaan…. Tsja
Als de verkiezingen die er aan komen hier niet over gaan waarom breng jij deze koppeling dan juist op :maniac:
 
Waar Gaan de verkiezingen dan wel over?
Over provinciaal beleid en prioriteiten, niet over landelijke zaken. Daarnaast wordt de 1e kamer hier vanuit geformeerd, maar die zou in beginsel slechts een controlerende functie moeten hebben, geen politieke.
 
Over provinciaal beleid en prioriteiten, niet over landelijke zaken. Daarnaast wordt de 1e kamer hier vanuit geformeerd, maar die zou in beginsel slechts een controlerende functie moeten hebben, geen politieke.
Maar dit wordt uiteindelijk een eerste kamer stuk. Ik geloof niet dat je die zaken los van elkaar kan zien
 
En daarom willen gl en PvdA waarschijnlijk een groot progressief blok daar. Ook op het gebied van klimaat.
Ik snap je “daarom” niet. In principe moet de Eerste Kamer controleren op uitvoerbaarheid en de grondwet. Dus eigenlijk zou de partijkleur helemaal niet moeten uitmaken. De Eerste Kamer is niet om wetten van andere partijen af te keuren.
 
Ik snap je “daarom” niet. In principe moet de Eerste Kamer controleren op uitvoerbaarheid en de grondwet. Dus eigenlijk zou de partijkleur helemaal niet moeten uitmaken. De Eerste Kamer is niet om wetten van andere partijen af te keuren.
Sinds de populisten in opkomst zijn is dat anders geworden. Die zien een meerderheid in de 1e kamer als mogelijkheid wetten te frustreren.
 
Daar doen alle partijen tegenwoordig aan mij. En alle partijen zijn tegenwoordig niet vies van een dosis populisme.
Laten we zeggen dat de een iets inhoudelijker is dan de anderen. Het is leuk om af en toe Nexit te roepen, maar ergens moer je ook eens gaan denken over serieuze zaken. Gisteren zag ik mevrouw bbb tegenover Paternotte zitten bijvoorbeeld. Ze bleef hangen in d'r d66 wil de veestapel halveren maar is daar niet eerlijk over. Paternotte herhaalt 35x dat d66 dat vindt, doet suggesties om de pijn van de boeren zo klein mogelijk te maken en Caroline gaat weer in d'r 'd66 wil de veestapel halveren en is daar niet eerlijk over'.
Dat bedoel ik met populisme. Ze had ook Iers kunnen bijdragen mbt ideeën daarover. Maar helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan