Binnenlandse Politiek

tot 6.035 belastingvrij per kind dit jaar. Dus hou het zakgeld onder de €120 per week :maniac:

Daarnaast kan je een hoger bedrag belastingvrij schenken als het een doel heeft, zoals 60k voor een studie of ca 30k voor een woning.

Overigens schijnt het in 2024 helemaal niet meer te kunnen (neem aan dat zakgeld daar buiten valt...)

Zit je boven de maximale vrije bedragen dan zit je tussen de 10% tot 36% belasting afhankelijk van ontvanger en hoogte schenking.

Bij jouw voorbeeld zou het 10% zijn.
Toch vind ik het achterlijk, dat de overheid hun handje ophoudt bij het overgaan van een geldbedrag van ouders naar hun kind. Of dat ze 30% verlangen van een bedrag dat ik aan een vriend zou geven.
Wat nou als het een "lening" is die nooit afgelost wordt?
 
Toch vind ik het achterlijk, dat de overheid hun handje ophoudt bij het overgaan van een geldbedrag van ouders naar hun kind. Of dat ze 30% verlangen van een bedrag dat ik aan een vriend zou geven.
Wat nou als het een "lening" is die nooit afgelost wordt?

Over leningen naar familie en vrienden moet je in feite ook op papier afspraken maken.
 
Toch vind ik het achterlijk, dat de overheid hun handje ophoudt bij het overgaan van een geldbedrag van ouders naar hun kind. Of dat ze 30% verlangen van een bedrag dat ik aan een vriend zou geven.
Wat nou als het een "lening" is die nooit afgelost wordt?
Dat moet je hier maar eens aan Rangers komen vragen hoe dat gaat :sneaky:.

Leidde tot het failliet van de club en weer opnieuw beginnnen in de 4e klasse
 
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Ik werk nu en bouw daarmee een vermogen over. Hier heb ik keurig belasting over betaald aan de overheid.
Ik overlijd en geef mijn geld aan een dierbare (niet familie) en betaal ik dus bijna de helft weer aan de overheid.

Dus ik geef eigenlijk constant geld aan de overheid waar ik voor gewerkt hebt. Dat ik eventueel zelf nog niet hebben kunnen gebruiken maar ik wil wel mijn dierbare ermee helpen.
Vanuit dit perspectief vind ik het juist vrij oneerlijk.
Geld moet ook rollen. Niet bewaren. Waarom zou je dat doen? Behoudens een zinvolle spaarpot?
En zojuist heeft Shell 38 miljard winst geboekt en Exxon iets van 52 miljard. De "we moeten de prijzen verhogen" onzin wordt hiermee simpelweg nog maar eens onderuit gehaald. De inflatie komt van 2 kanten: corporate hebberigheid (lees: aandeelhouders' zucht naar meer, meer, meer) en2. de central banken die geld gratis hebben gemaakt.
En die benzineprijzen maar opvoeren. Het is blijkbaar ook gewoon een kartel.
 
Aangezien 'de kloof' deels gevolg is van het (ontbreken van) politiek beleid zetten we m hier dan maar even door. Welke plannen heeft ie om de kloof te verkleinen? Benoemd ie de rol van media die de extremen graag uitlicht en daarmee het idee dat er een kloof is versterkt ipv de verbinding tussen de partijen blijft zoeken.
Helemaal onjuist, de media heeft niks te maken dat er een kloof is: sterker nog, ze benoemen het wat mij betreft te weinig dat er een economische kloof is en een kloof in kansengelijkheid.
Hmm een aantal dingen vind ik toch twijfelachtig.

- Erfenis is maar hoe je erna kijkt mbt eerlijk. Qua maatschappij trekt het wel mensen gelijk maar motiveert dat juist niet meer om voor de dood flink wat te schenken aan kinderen?
Ik denk dat de ongelijkheid meer ligt tijdens het leven (dus betere school etc) dan per se wanneer iemand overlijd.
Daarnaast is het voor die familie verre van eerlijk. De overheid neemt een groot gedeelte voor zichzelf. In de vorm van belasting. Dit terwijl waarschijnlijk tijdens het leven van die persoon er ookal belasting is gerekend over het vermogen.

Nu snap ik dat het voor Quote 500 mensen anders is dan daar onder. Maar ik vind het eerste punt in het interview wel tricky. Ik moet wel zeggen dat ik de erfenis systeem sws graag op de schop zie gaan.

- Iedereen een jubbelton vind ik erg mooi gesteld. Maar dat brengt toch zoveel inflatie met zich mee dat je je kunt afvragen, hoeveel het geld nou echt waard is. Daarnaast vind ik het erg gefocust op dat je er een bedrijf mee moet starten of een studie. Zeg maar dan bepaal je hoe mensen succesvol zijn. Zijn genoeg mensen die niet gelukkig worden van een eigen bedrijf of een extra studie na hun 25ste.

Uit het interview krijg ik vooral het gevoel dat hij vermogende mensen nogal over één kam scheert en zelf toch behoorlijk wat aannames doet over de beweegredenen. Wat leuk kan zijn om te lezen. Hopelijk gaat zijn boek wat meer de diepte in over zijn aannames. Maar ik wel interessant gedachte goed.
- Daarom moet je of verbieden je kinderen een hoog bedrag (jubelton) te geven of een huis te schenken in hartje Amsterdam, of je belast het extreem. Een erfbelasting van rond de 100% vanaf een bepaald bedrag juich ik toe.
- Met de jubelton mag je doen wat je wil. Je mag reizen, gratis studeren, je bedrijf starten, een huis huren/kopen, noem 't allemaal maar op.
- Vermogende mensen kun je - over het algemeen - over een kam scheren.
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Ik werk nu en bouw daarmee een vermogen over. Hier heb ik keurig belasting over betaald aan de overheid.
Ik overlijd en geef mijn geld aan een dierbare (niet familie) en betaal ik dus bijna de helft weer aan de overheid.

Dus ik geef eigenlijk constant geld aan de overheid waar ik voor gewerkt hebt. Dat ik eventueel zelf nog niet hebben kunnen gebruiken maar ik wil wel mijn dierbare ermee helpen.
Vanuit dit perspectief vind ik het juist vrij oneerlijk.
Jij betaalt die belasting niet als je overlijd, de ontvanger betaalt het die er nog nooit iets voor heeft hoeven doen. Als iedereen eenzelfde erfbelasting betaalt, eenzelfde belasting op arbeid én het minimumloon/uitkering gaat omhoog, zijn álle dierbaren geholpen, niet alleen de jouwe. Win-win.
Hoe zit dat dan eigenlijk bij schenking bij leven? Als mijn moeder mij € 30.000 geeft, hoe wordt dat belast?

Noord-Korea. :sneaky:
Vervelend voor jou, Rednas, maar ik hoop dat het enorm belast gaat worden.
 
Helemaal onjuist, de media heeft niks te maken dat er een kloof is: sterker nog, ze benoemen het wat mij betreft te weinig dat er een economische kloof is en een kloof in kansengelijkheid.
Klopt, die hebben helemaal geen ruimte gegeven aan die polariserende haathippie. De kloof is meer dan de financiële kloof. De kloof is ook het onbegrip tussen groepen, aangewakkerd door het uitvergroten van de extremen in de samenleving. Mag je weer zeggen dat de media daar niets mee te maken heeft maar dan verschillen we daarin van mening.
 
Klopt, die hebben helemaal geen ruimte gegeven aan die polariserende haathippie. De kloof is meer dan de financiële kloof. De kloof is ook het onbegrip tussen groepen, aangewakkerd door het uitvergroten van de extremen in de samenleving. Mag je weer zeggen dat de media daar niets mee te maken heeft maar dan verschillen we daarin van mening.

Ik heb het idee dat je niet zo'n fan bent van Schimmelpenninck. Ik ken hem verder niet zo goed. Is het een Google waard?
 
Helemaal onjuist, de media heeft niks te maken dat er een kloof is: sterker nog, ze benoemen het wat mij betreft te weinig dat er een economische kloof is en een kloof in kansengelijkheid.

- Daarom moet je of verbieden je kinderen een hoog bedrag (jubelton) te geven of een huis te schenken in hartje Amsterdam, of je belast het extreem. Een erfbelasting van rond de 100% vanaf een bepaald bedrag juich ik toe.
Dus er is vanaf een bepaald bedrag geen erfenis meer mogelijk? Beetje apart en lokt alleen maar wegsluizen, in andere bvs zetten etc uit. Creëert weer onnodige controle posten.
- Met de jubelton mag je doen wat je wil. Je mag reizen, gratis studeren, je bedrijf starten, een huis huren/kopen, noem 't allemaal maar op.
Ja dus geld word minder waard. Want iedereen heeft op zijn 25ste een ton tot zijn beschikking. Daarnaast reizen lijkt me niet per se beter voor het milieu dus daarvoor mag een bedragje ook minder.

Klinkt allemaal heel mooi. Maar in werkelijkheid lijkt het me allemaal best complex en de vraag is of het resultaat beter word.
- Vermogende mensen kun je - over het algemeen - over een kam scheren.
Niemand kun je over 1 kam scheren...
Jij betaalt die belasting niet als je overlijd, de ontvanger betaalt het die er nog nooit iets voor heeft hoeven doen.
Nogmaals, mijn geld en mijn beslissing. Vrij semantisch wie het uiteindelijk betaald aan de belastingdienst. Het is uiteindelijk mijn kapitaal waarover iets betaald word.
Als iedereen eenzelfde erfbelasting betaalt, eenzelfde belasting op arbeid én het minimumloon/uitkering gaat omhoog, zijn álle dierbaren geholpen, niet alleen de jouwe. Win-win.
Eendezelfde belasting lijkt me niet verstandig. Dan gaan de rijken er juist op vooruit (of de arme er flink op achteruit)
Schijvenstelsel is in theorie een goede manier om het te balanceren.

Daarnaast is alle ook wat utopisch. In politiek zijn maar vrij weinig alle mensen geholpen.
 
Ik heb het idee dat je niet zo'n fan bent van Schimmelpenninck. Ik ken hem verder niet zo goed. Is het een Google waard?
Ehm de haathippie is Willem E. Sander ken ik niet zo goed, in het kader van opkomen voor de kloof heb ik slechts mijn vragen bij de reclame waar hij in zit. Geen idee of ik wel of geen fan ben, stukkie wat hier geplaatst werd aangaande hem en zijn programma juich ik van harte toe juist.
 
Ik heb het idee dat je niet zo'n fan bent van Schimmelpenninck. Ik ken hem verder niet zo goed. Is het een Google waard?
Vraag het Chat GPT! ;)

Ik snap Der Jaufe wel. Alleen hebben hij en The Joker het over verschillende kloven. Ik ben het ook eens dat de media graag extremen tonen, zodat de verkoop- of kijkcijfers lekker oplopen. Want wat is er nu spannend aan de grijze middenmoot. Maar die middenmoot vormt wel het grootste deel van ons gave land. Door de extreme denkbeelden uit te vergroten, lijkt het erop dat we allemaal een kant moeten kiezen en de strijd moeten aangaan. Dat lijkt mij helemaal niet nodig.
Het benoemen van rapportages over kansenongelijkheid en vermogensongelijkheid lijkt mij in die zin een goede zaak om de politiek aan te sporen om daar actie op te ondernemen. Ook dat is een taak van de journalistiek. Echter, wel een dunne scheidslijn, want polariseren ligt dan nu ook op de loer. Moeten de have-nots een (fysieke) revolutie starten tegen de haves?
 
Ehm de haathippie is Willem E. Sander ken ik niet zo goed, in het kader van opkomen voor de kloof heb ik slechts mijn vragen bij de reclame waar hij in zit. Geen idee of ik wel of geen fan ben, stukkie wat hier geplaatst werd aangaande hem en zijn programma juich ik van harte toe juist.

Oh, ik had effe gemist dat we het over Willempie hadden. My bad.
 
Ik heb het idee dat je niet zo'n fan bent van Schimmelpenninck. Ik ken hem verder niet zo goed. Is het een Google waard?

Ja, ik mag 'm wel. Hij is confronteren en schopt tegen heilige huisjes aan. Meestal wat rechtsere huisjes, maar hij schuwt niet om ook links aan te pakken. Je kunt debatteren over z'n stijl, maar vooralsnog ben ik fan.
 
Ehm de haathippie is Willem E. Sander ken ik niet zo goed, in het kader van opkomen voor de kloof heb ik slechts mijn vragen bij de reclame waar hij in zit. Geen idee of ik wel of geen fan ben, stukkie wat hier geplaatst werd aangaande hem en zijn programma juich ik van harte toe juist.
Het probleem, althans mijn probleem, met Schimmelpennink is dat hij Graaf Schimmelpennink is, afkomstig uit de bankierswereld, hoofdredacteur van de Quote :braak: daarna, en nu boekjes en zichzelf verkoopt met obligaat geblaat dat het allemaal anders moet. En u die reclame, die hij vast niet gratis doet. het is 1 grote marketingtruc, hij meent er waarschijnlijk helemaal niks van.

Ook Willem Enhel is een verdienmodel
 
Het probleem, althans mijn probleem, met Schimmelpennink is dat hij Graaf Schimmelpennink is, afkomstig uit de bankierswereld, hoofdredacteur van de Quote :braak: daarna, en nu boekjes en zichzelf verkoopt met obligaat geblaat dat het allemaal anders moet. En u die reclame, die hij vast niet gratis doet. het is 1 grote marketingtruc, hij meent er waarschijnlijk helemaal niks van.

Ook Willem Enhel is een verdienmodel
Ik ben niet de grootste fan van Schimmelpennink (iedereen een ton is echt een krankzinnig idee), maar het feit dat je hem beoordeelt op zijn afkomst is niet zo netjes imo. Het is prima dat je denk dat hij er niks van meent - die vrijheid heb je. Toch zou het niet uit moeten maken of hij uit de bankierswereld, de tennisballenfabriek of de bakker om de hoek komt. Dat heeft er niks mee te maken. Volgens mij zegt hij ook niet dat je niet mag werken, dus hij mag prima in een reclame verschijnen of een boek verkopen.
 
Ik ben niet de grootste fan van Schimmelpennink (iedereen een ton is echt een krankzinnig idee), maar het feit dat je hem beoordeelt op zijn afkomst is niet zo netjes imo. Het is prima dat je denk dat hij er niks van meent - die vrijheid heb je. Toch zou het niet uit moeten maken of hij uit de bankierswereld, de tennisballenfabriek of de bakker om de hoek komt. Dat heeft er niks mee te maken. Volgens mij zegt hij ook niet dat je niet mag werken, dus hij mag prima in een reclame verschijnen of een boek verkopen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik gaf alleen aan waar mijn tegenzin zit, en dat geldt voor mij alleen. Ik vind het een charlatan, net zoals bijv. Willem Engel, Baudet en Dries Roelvink.
 
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik gaf alleen aan waar mijn tegenzin zit, en dat geldt voor mij alleen. Ik vind het een charlatan, net zoals bijv. Willem Engel, Baudet en Dries Roelvink.
Daar heb ik totaal geen problemen mee. Ik vind het ook een blaaskaak.

Vind die andere namen die je noemt wel een stuk erger, overigens, haha. Maar dan noem je er ook een paar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan