Binnenlandse Politiek

Zeg, Retro , prima dat je mij in andere topics uitlacht vanwege mijn 'gemiddelde Nederlander'-opmerking, maar als je eens buiten je bubbel met een gemiddelde Nederlander die van een feestje en een drankje houdt een avondje meeloopt, kom je er vanzelf achter dat er onder 20-, 30- en 40-jarigen coke-gebruik heel gebruikelijk is, en er doorgaans ook vaak open over wordt gesproken tegenwoordig.
 
Ik ben de alcohol en de dope in ieder geval erg dankbaar voor het gehele oeuvre van The Beatles. En zo nog wat kunstwerkjes van bandjes, schilders, schrijvers enz enz.
 
Zeg, Retro , prima dat je mij in andere topics uitlacht vanwege mijn 'gemiddelde Nederlander'-opmerking, maar als je eens buiten je bubbel met een gemiddelde Nederlander die van een feestje en een drankje houdt een avondje meeloopt, kom je er vanzelf achter dat er onder 20-, 30- en 40-jarigen coke-gebruik heel gebruikelijk is, en er doorgaans ook vaak open over wordt gesproken tegenwoordig.

Nee joh, ik lach je niet uit. Af en toe en onbewust verworden dingen bij mij tot running gag. Der Jaufe heeft daar ook een handje van met zijn Oprah meme. Beschouw het gewoon als een inside joke voor de topicgenoten in binnenlandse politiek ;)

En natuurlijk weet ik dat er met name onder uitgaanspubliek gebruikt wordt. Ben zelf ook op zulke feestjes geweest in een grijs verleden. Maar ik zou dat niet meteen 1-2-3 de gemiddelde Nederlander noemen
 
Ja, wat drugsgebruik betreft kan ik me wel vinden in wat je zegt. Wel gruwelen van geweld Mexicaanse kartels maar niet realiseren dat door de behoefte aan maatschappelijke genot door o.a de gemiddelde gezellige Nederlander dit geweld plaatsvindt.
Tja, dan heb je aan de andere kant van die munt in Amerika. Daar heb je nu 25? jaar de War on Drugs. Veel straffen voor gebruikers (vooral minderheden) die in al die jaren veel gevangenisstraffen hebben opgeleverd en geen vermindering in het gebruik, onrust of geweld van/vanwege drugs.

Bovendien is een tegenoplossing van de gebruikers straffen de handel legaal maken. Zie de handel in weed en hasj. Daar was vroeger ook veel geweld omheen, nu het semi-legaal is geworden is het geweld daaromheen ook vrijwel verdwenen. Ik weet ook niet of dat zo'n goede oplossing is.

Overigens is het geweld niet alleen in Mexico. Zie zaak Ridouan Taghi. (Buiten de moorden in het milieu ook al meerdere moorden erbuiten)
 
Tja, dan heb je aan de andere kant van die munt in Amerika. Daar heb je nu 25? jaar de War on Drugs. Veel straffen voor gebruikers (vooral minderheden) die in al die jaren veel gevangenisstraffen hebben opgeleverd en geen vermindering in het gebruik, onrust of geweld van/vanwege drugs.

Bovendien is een tegenoplossing van de gebruikers straffen de handel legaal maken. Zie de handel in weed en hasj. Daar was vroeger ook veel geweld omheen, nu het semi-legaal is geworden is het geweld daaromheen ook vrijwel verdwenen. Ik weet ook niet of dat zo'n goede oplossing is.

Overigens is het geweld niet alleen in Mexico. Zie zaak Ridouan Taghi. (Buiten de moorden in het milieu ook al meerdere moorden erbuiten)
Moeilijk punt is natuurlijk het internationaal gedeelte. Als Nederland hard-drugs legaliseert zal er een enorme handel naar Nederland plaatsvinden. Maar door Schengen zullen die drugs zich ook eenvoudig over heel Europa gaan verspreiden. In de ogen van landen die niet willen legaliseren zal Nederland dus als een soort dealer worden gezien.
 
Ik denk dat ik mij persoonlijk niet zo goed kan voorstellen welke rol een biertje of alcohol in zijn algemeenheid in het leven van de gemiddelde Europeaan speelt. Ik kom uit een land waar het tot 40 jaar geleden nog gewoon een normaal gegeven was als je op de club of in een bar of restaurant of thuis een biertje ging drinken. Maar zelfs toen was het niet zo dat dat een onderdeel was van het uitgaan of als je bij elkaar zat. Mijn vader dronk overigens alleen maar sterke drank en vond de wijn bijv “iets voor vrouwen”. Maar ook voor hem was het eens per zoveel weken drinken, als hij 4 dagen vrij had na 5 ploegendiensten gedraaid te hebben. Maar wij hadden het zonder alcohol net zo gezellig onder mekaar als velen met “behulp” van alcohol. De vraag is of je als samenleving open staat voor de vraag waarom voor die gezelligheid altijd weer een biertje nodig is. Dat is geen kritiek maar gewoon een constatering. Het is natuurlijk het werk van jaren lang massacommunicatie en reclames en psychologische aspecten die er in wordt gebruikt. Je ziet altijd de gezelligheid tussen vrienden icm een biertje.
Overigens drink ik zelf in de weekenden ook graag een biertje maar er zijn ook weken die voorbij gaan zonder alcohol. Dat bedoel ik dus met je kunnen verplaatsen in de gewoontes en cultuur en wat een bepaalde gewoonte betekent voor mensen en hun gemoedstoestand etc. Dat is iets wat alleen vele van jullie kunnen beantwoorden maar ik niet zozeer.
 
Ik denk dat ik mij persoonlijk niet zo goed kan voorstellen welke rol een biertje of alcohol in zijn algemeenheid in het leven van de gemiddelde Europeaan speelt. Ik kom uit een land waar het tot 40 jaar geleden nog gewoon een normaal gegeven was als je op de club of in een bar of restaurant of thuis een biertje ging drinken. Maar zelfs toen was het niet zo dat dat een onderdeel was van het uitgaan of als je bij elkaar zat. Mijn vader dronk overigens alleen maar sterke drank en vond de wijn bijv “iets voor vrouwen”. Maar ook voor hem was het eens per zoveel weken drinken, als hij 4 dagen vrij had na 5 ploegendiensten gedraaid te hebben. Maar wij hadden het zonder alcohol net zo gezellig onder mekaar als velen met “behulp” van alcohol. De vraag is of je als samenleving open staat voor de vraag waarom voor die gezelligheid altijd weer een biertje nodig is. Dat is geen kritiek maar gewoon een constatering. Het is natuurlijk het werk van jaren lang massacommunicatie en reclames en psychologische aspecten die er in wordt gebruikt. Je ziet altijd de gezelligheid tussen vrienden icm een biertje.
Overigens drink ik zelf in de weekenden ook graag een biertje maar er zijn ook weken die voorbij gaan zonder alcohol. Dat bedoel ik dus met je kunnen verplaatsen in de gewoontes en cultuur en wat een bepaalde gewoonte betekent voor mensen en hun gemoedstoestand etc. Dat is iets wat alleen vele van jullie kunnen beantwoorden maar ik niet zozeer.
Het is ook cultuur. Denk aan het roken. Ik kom nog uit de tijd dat er een feestje gegeven werd en er manden met pakjes klaargezet werden. En dan de hele woonkamer blauw. Toen hier het rookverbod binnen werd afgeschaft vond ik het belachelijk. En ik rook(te) niet eens. Maar ik vond dat het er gewoon bij hoorde in de kroeg. Nu is het jaren later en vind ik het heerlijk.

Dat zou ook zo kunnen werken bij drankgebruik. Misschien moeten we er meer aan wennen of zo.
 
Als ik ff snel google kom ik bij alcohol op een jaarlijkse schade van 3 miljard, en bij roken 30 miljard. Zijn ongetwijfeld kanttekeningen bij beide onderzoeken te plaatsen, maar verwacht niet dat je het kan omklappen

kosten alcohol, 2016
kosten roken, 2016
Die cijfers verbazen me wel. Gevoelsmatig zou het dichter bij elkaar moeten liggen... Het zijn ook niet alleen de ziektekosten die ze meenemen in dat onderzoek. Ik verschuil me dan maar op dat het oude cijfers zijn. 2016... compleet andere tijd man! Niet te vergelijken :lmao:

Ik denk wel dat er ook meer minder directe gevolgen zijn van drankverbruik die niet zo "makkelijk" te onderzoeken zijn. De gevolgen van wangedrag/ vandalisme. De politiekrachten die op de been moeten zijn wegens agressie (die denk ik verhoogd wordt door drankverbruik). De schade door alcoholisme van ouders op kinderen. De kinderen die geboren worden door alcoholgebruik.

En de negatieve invloeden zijn misschien ook wat directer en heftiger dan bij roken. Roken is vervelend voor de omgeving. Een zatlap naast je met een slechte dronk kan een klap tegen je kop opleveren.
 
Ik denk dat ik mij persoonlijk niet zo goed kan voorstellen welke rol een biertje of alcohol in zijn algemeenheid in het leven van de gemiddelde Europeaan speelt. Ik kom uit een land waar het tot 40 jaar geleden nog gewoon een normaal gegeven was als je op de club of in een bar of restaurant of thuis een biertje ging drinken. Maar zelfs toen was het niet zo dat dat een onderdeel was van het uitgaan of als je bij elkaar zat. Mijn vader dronk overigens alleen maar sterke drank en vond de wijn bijv “iets voor vrouwen”. Maar ook voor hem was het eens per zoveel weken drinken, als hij 4 dagen vrij had na 5 ploegendiensten gedraaid te hebben. Maar wij hadden het zonder alcohol net zo gezellig onder mekaar als velen met “behulp” van alcohol. De vraag is of je als samenleving open staat voor de vraag waarom voor die gezelligheid altijd weer een biertje nodig is. Dat is geen kritiek maar gewoon een constatering. Het is natuurlijk het werk van jaren lang massacommunicatie en reclames en psychologische aspecten die er in wordt gebruikt. Je ziet altijd de gezelligheid tussen vrienden icm een biertje.
Overigens drink ik zelf in de weekenden ook graag een biertje maar er zijn ook weken die voorbij gaan zonder alcohol. Dat bedoel ik dus met je kunnen verplaatsen in de gewoontes en cultuur en wat een bepaalde gewoonte betekent voor mensen en hun gemoedstoestand etc. Dat is iets wat alleen vele van jullie kunnen beantwoorden maar ik niet zozeer.
Je hebt gelijk, hoor. Dat wordt inderdaad vaak gezegd, maar als daar de gezelligheid vandaan moet komen. Drink nu even een aantal weken niet. Borrel na de wedstrijd net zo gezellig. Ik vind een biertje wel lekker. Dat wel.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik ben de alcohol en de dope in ieder geval erg dankbaar voor het gehele oeuvre van The Beatles. En zo nog wat kunstwerkjes van bandjes, schilders, schrijvers enz enz.
Ik snap je en je hebt gelijk.
Maar toen ik verplicht in 1978 op een tentamen een gedicht van Samuel Taylor Coleridge moest verklaren dat hij gedrogeerd geschreven had hoorde je mij toch iets anders zeggen.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan