Binnenlandse Politiek

Het is ook cultuur. Denk aan het roken. Ik kom nog uit de tijd dat er een feestje gegeven werd en er manden met pakjes klaargezet werden. En dan de hele woonkamer blauw. Toen hier het rookverbod binnen werd afgeschaft vond ik het belachelijk. En ik rook(te) niet eens. Maar ik vond dat het er gewoon bij hoorde in de kroeg. Nu is het jaren later en vind ik het heerlijk.

Dat zou ook zo kunnen werken bij drankgebruik. Misschien moeten we er meer aan wennen of zo.
Ja, met filtersigaretten voor de dames en diverse merken sigaretten en sigaren voor de heren.
Ik raakte eind jaren 50 al verslaafd toen de slogan luidde "het is geen man die niet roken kan".
Tot zelfs in de klas tijdens de les heb ik gerookt.
Ik prijs nog de dag dat ik, decennia later, eindelijk mij - cold turkey - van die verslaving kon verlossen.
Het is inderdaad vaak een kwestie van wennen.
Met geduld kan ook alcoholgebruik teruggedrongen worden.
Helaas wachten dan obesitas en gokken als volgende verslavingsproblemen.

Weltmeister en Mohr; goed gegokt. Ik vind nog steeds Monty Python leuker dan Coleridge.
Al weet ik niet hoe sober John Cleese en de zijnen precies leefden, hun producten zijn weergaloos.:)
 
Ja, met filtersigaretten voor de dames en diverse merken sigaretten en sigaren voor de heren.
Ik raakte eind jaren 50 al verslaafd toen de slogan luidde "het is geen man die niet roken kan".
Tot zelfs in de klas tijdens de les heb ik gerookt.
Ik prijs nog de dag dat ik, decennia later, eindelijk mij - cold turkey - van die verslaving kon verlossen.
Het is inderdaad vaak een kwestie van wennen.
Met geduld kan ook alcoholgebruik teruggedrongen worden.
Helaas wachten dan obesitas en gokken als volgende verslavingsproblemen.

Weltmeister en Mohr; goed gegokt. Ik vind nog steeds Monty Python leuker dan Coleridge.
Al weet ik niet hoe sober John Cleese en de zijnen precies leefden, hun producten zijn weergaloos.:)
“There’s something rotten in the state of Denmark.” Ik vond het wel een leuk vak. Kan me een door de docent samengestelde collectie kopieën herinneren met veel Keats, Shelley en Shakespeare.
 
Ik denk dat ik mij persoonlijk niet zo goed kan voorstellen welke rol een biertje of alcohol in zijn algemeenheid in het leven van de gemiddelde Europeaan speelt. Ik kom uit een land waar het tot 40 jaar geleden nog gewoon een normaal gegeven was als je op de club of in een bar of restaurant of thuis een biertje ging drinken. Maar zelfs toen was het niet zo dat dat een onderdeel was van het uitgaan of als je bij elkaar zat. Mijn vader dronk overigens alleen maar sterke drank en vond de wijn bijv “iets voor vrouwen”. Maar ook voor hem was het eens per zoveel weken drinken, als hij 4 dagen vrij had na 5 ploegendiensten gedraaid te hebben. Maar wij hadden het zonder alcohol net zo gezellig onder mekaar als velen met “behulp” van alcohol. De vraag is of je als samenleving open staat voor de vraag waarom voor die gezelligheid altijd weer een biertje nodig is. Dat is geen kritiek maar gewoon een constatering. Het is natuurlijk het werk van jaren lang massacommunicatie en reclames en psychologische aspecten die er in wordt gebruikt. Je ziet altijd de gezelligheid tussen vrienden icm een biertje.
Overigens drink ik zelf in de weekenden ook graag een biertje maar er zijn ook weken die voorbij gaan zonder alcohol. Dat bedoel ik dus met je kunnen verplaatsen in de gewoontes en cultuur en wat een bepaalde gewoonte betekent voor mensen en hun gemoedstoestand etc. Dat is iets wat alleen vele van jullie kunnen beantwoorden maar ik niet zozeer.
De alcohol voorkomt stiltes omdat men tegenwoordig niet meer weet wat communiceren is. De alcohol maakt dat weer wat makkelijker wat dan gezellgheid wordt genoemd.
 
Maar het is toch simpelweg - kater daargelaten - gewoon lekker om dronken te worden en je vrij te voelen? Zolang je niemand ermee lastig valt zie ik geen enkel probleem met alcohol. Hoort bij ons mooie vrije Westen. Ik vind ‘t heerlijk om af en toe naar de getver te gaan. Ontlading van het dagelijkse bestaan. Waarom moeten we dat zo nodig ontmoedigen? (uiteraard op misbruik / alcoholisme / wangedrag na)
 
Maar het is toch simpelweg - kater daargelaten - gewoon lekker om dronken te worden en je vrij te voelen? Zolang je niemand ermee lastig valt zie ik geen enkel probleem met alcohol. Hoort bij ons mooie vrije Westen. Ik vind ‘t heerlijk om af en toe naar de getver te gaan. Ontlading van het dagelijkse bestaan. Waarom moeten we dat zo nodig ontmoedigen? (uiteraard op misbruik / alcoholisme / wangedrag na)
Eens, zo zie ik het ook. Zeker het punt van ontlading, in een steeds meer beladen wereld. Hoewel je 'dronkenschap' natuurlijk wel op heel veel manieren kan definiëren. 'Misbruik' en 'wangedrag' zijn multi interpretabel, en hebben dus hele wijde grenzen. Je zoekt toch wel die grens op, waardoor er vaker over de grens heen gegaan zal worden. Laat ik het zo zeggen: Als veel moet kunnen mbt drank, drugs en dergelijken, is de kans gewoon groot dat de grenzen opgezocht gaan worden. Dat zit er gewoon in, en dat is ook een beetje onderdeel van het hele gebeuren.

Maar zo gezegd, ik hou er zelf ook wel van. Met name drank dan. Maar bij mijn vereniging hadden we wel de regel dat echte dronkenschap niet getolereerd wordt. Die grens was altijd moeilijk te bepalen, waardoor je daar vaak het gesprek over voerde. Perfect, zo leerde je als jonge bosgod je eigen grenzen stellen en rekening houden met elkander. Ik zat zelf altijd redelijk aan het liberale einde van het spectrum, en had er geen problemen mee om zwalkend weg te lopen. Ook omdat ik wist dat ik de dienstdoenden nooit lastig val - ik heb immers vaak genoeg zelf verantwoordelijkheid gedragen daar. Maar als het kwam tot black-outs, spijt van uitspraken, vallen van de fiets of vloerpizza's, dan is het voor mij niet meer leuk. Die grens heb ik gelegd, omdat ik er 'spelenderwijs' wel eens overheen ben gegaan.

Overigens, ik drink echt alleen maar omdat ik de drankjes lekker vind. Het drinken voor de dronkenschap of gezelligheid zit er voor mij niet (meer) in. Een lekker speciaalbiertje, een goeie wijn of in de juiste setting een cocktail of whiskey. Heerlijk. Vroeger was het wel normaler om in te drinken voor een feest, met de goedkoopste drank. Dat vind ik nu dus juist zonde. Dan verbruik je je 'alcoholbudget' aan troep, terwijl je beter een goeie tripel kan nemen. Maar ja, ik ben nu ook een saaie, werkende burger, en geen jonge bosgod meer.
 
Eens, zo zie ik het ook. Zeker het punt van ontlading, in een steeds meer beladen wereld. Hoewel je 'dronkenschap' natuurlijk wel op heel veel manieren kan definiëren. 'Misbruik' en 'wangedrag' zijn multi interpretabel, en hebben dus hele wijde grenzen. Je zoekt toch wel die grens op, waardoor er vaker over de grens heen gegaan zal worden. Laat ik het zo zeggen: Als veel moet kunnen mbt drank, drugs en dergelijken, is de kans gewoon groot dat de grenzen opgezocht gaan worden. Dat zit er gewoon in, en dat is ook een beetje onderdeel van het hele gebeuren.

Maar zo gezegd, ik hou er zelf ook wel van. Met name drank dan. Maar bij mijn vereniging hadden we wel de regel dat echte dronkenschap niet getolereerd wordt. Die grens was altijd moeilijk te bepalen, waardoor je daar vaak het gesprek over voerde. Perfect, zo leerde je als jonge bosgod je eigen grenzen stellen en rekening houden met elkander. Ik zat zelf altijd redelijk aan het liberale einde van het spectrum, en had er geen problemen mee om zwalkend weg te lopen. Ook omdat ik wist dat ik de dienstdoenden nooit lastig val - ik heb immers vaak genoeg zelf verantwoordelijkheid gedragen daar. Maar als het kwam tot black-outs, spijt van uitspraken, vallen van de fiets of vloerpizza's, dan is het voor mij niet meer leuk. Die grens heb ik gelegd, omdat ik er 'spelenderwijs' wel eens overheen ben gegaan.

Overigens, ik drink echt alleen maar omdat ik de drankjes lekker vind. Het drinken voor de dronkenschap of gezelligheid zit er voor mij niet (meer) in. Een lekker speciaalbiertje, een goeie wijn of in de juiste setting een cocktail of whiskey. Heerlijk. Vroeger was het wel normaler om in te drinken voor een feest, met de goedkoopste drank. Dat vind ik nu dus juist zonde. Dan verbruik je je 'alcoholbudget' aan troep, terwijl je beter een goeie tripel kan nemen. Maar ja, ik ben nu ook een saaie, werkende burger, en geen jonge bosgod meer.
Even een feitje tussendoor... (had ik wel eens gezegd dat ik mezelf graag hoor praten?... black-outs komen niet omdat je niet meer weet wat je doet op dat moment. De black-outs komen omdat je door het alcohol gebruik tijdelijk het vermogen kwijt raakt om herinneringen aan te maken. Dus je reageert waarschijnlijk redelijk in karakter tijdens de black-out.

Ik ben opgegroeid met alcohol. Mijn eerste slokjes waren thuis. De eerste keer drinken was bij mijn ouders. Toen ik op kamers ging had ik mijn grenzen al goed opgezocht en kon die bewaken. Uiteraard nog steeds genoeg de grens overgegaan maar vergeleken met studiegenoten die thuis nooit mochten drinken was het daardoor wat netter. Die grenzen thuis leren is denk ik wel verstandig. En het is erin gegoten dat dronken zijn prima is, maar overlast niet. En dat als je in de avond een man bent je in de ochtend dat ook moet zijn. Mijn houding richting alcohol is ook verander. Dus ook minder en lekkerder. Hoewel ik aangeschoten worden nog steeds lekker vind.

Ik ben wel aan het worstelen met de definitie van alcoholisme. Ik zou mezelf nooit alcoholist noemen. Ik heb er geen probleem mee. Ik heb hooguit het probleem van matigen, als ik drink ga ik vaak door en drink ik veel. Ik drink ook niet elke dag. Maar na een paar dagen niet drinken krijg ik er wel echt zin in.
 
Even een feitje tussendoor... (had ik wel eens gezegd dat ik mezelf graag hoor praten?... black-outs komen niet omdat je niet meer weet wat je doet op dat moment. De black-outs komen omdat je door het alcohol gebruik tijdelijk het vermogen kwijt raakt om herinneringen aan te maken. Dus je reageert waarschijnlijk redelijk in karakter tijdens de black-out.
Zeker. Maar het is zonde van de avond als je de herinneringen niet meer hebt. Zovaak heb ik niet de gelegenheid om in het glaasje te kijken, dan wil ik er volop van genieten haha.
Ik ben opgegroeid met alcohol. Mijn eerste slokjes waren thuis. De eerste keer drinken was bij mijn ouders. Toen ik op kamers ging had ik mijn grenzen al goed opgezocht en kon die bewaken. Uiteraard nog steeds genoeg de grens overgegaan maar vergeleken met studiegenoten die thuis nooit mochten drinken was het daardoor wat netter. Die grenzen thuis leren is denk ik wel verstandig. En het is erin gegoten dat dronken zijn prima is, maar overlast niet. En dat als je in de avond een man bent je in de ochtend dat ook moet zijn. Mijn houding richting alcohol is ook verander. Dus ook minder en lekkerder. Hoewel ik aangeschoten worden nog steeds lekker vind.
Eens, hier hetzelfde. Toen nog op je 16e, maar mijn eerste slokje bier gehad. Proberen met een strak gezicht te zeggen: Lekker hoor! Haha. Toen was de regel, 2 biertjes per weekend. Langzaamaan werd dat iets meer. Had ook wel een prettige omgeving, waarin vrienden elkaar niet onder druk zetten. Toch, als je op eigen benen staat (bijv in je studententijd), ga je op heel veel vlakken nieuwe grenzen en gewoontes stellen. Prachtige tijd. Zeker als je een omgeving hebt waarin je los kunt gaan met elkaar, maar elkaar ook kunt aanspreken op irritant gedrag of overlast.
Ik ben wel aan het worstelen met de definitie van alcoholisme. Ik zou mezelf nooit alcoholist noemen. Ik heb er geen probleem mee. Ik heb hooguit het probleem van matigen, als ik drink ga ik vaak door en drink ik veel. Ik drink ook niet elke dag. Maar na een paar dagen niet drinken krijg ik er wel echt zin in.
Ook wel herkenbaar. Dat moeite met matigen is vooral op momenten dat ik écht even vrij ben. Op een feestje terwijl de kinderen uit logeren zijn, of zoiets. Heerlijk om dan niet alleen maar bezig te zijn met morgenochtend, en dan sla ik niet vaak een rondje over. Maar goed, die momenten zijn er ook zeker niet vaak. Ik drink ook zeker niet elke dag, hoewel een biertje bij de PSV-wedstrijd bijvoorbeeld wel kan gebeuren. Ook als het op een schoolnight is.
 
Premier Rutte en Edith Schippers halen hard uit naar PvdA en GroenLinks - https://nos.nl/l/2461531

Zow, de VVD kiest de aanval. Alsof het nu lekker gaat in Nederland met de VVD. Echt joh wat een verschikkelijke partij.
"Halen hard uit".

Vind het reuze meevallen. Uit het bericht staat dat ze liever niet willen dat links aan de macht komt, en dat links belastingen gaat verhogen. Nou nou. Niet echt een 'harde aanval' van een politieke tegenstander in tijden van verkiezingen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
FnhRkQ3WYAAM0le
 
Kennelijk heeft Rutte/VVD geen sterk verhaal/antwoord op de hedendaagse problematiek dat ze de Amerikaanse route kiezen, het zwartmaken van de ander. Een zwaktebod wat mij betreft.
 
Kennelijk heeft Rutte/VVD geen sterk verhaal/antwoord op de hedendaagse problematiek dat ze de Amerikaanse route kiezen, het zwartmaken van de ander. Een zwaktebod wat mij betreft.
Hoort toch een beetje bij de verkiezingstijd. En de VVD voelt de hete adem van Ja21 in de nek. Ze moeten wat. We hebben gezien dat de VVD de meest “flexibele” partij is als het komt op regering vormen.
 
Hoort toch een beetje bij de verkiezingstijd. En de VVD voelt de hete adem van Ja21 in de nek. Ze moeten wat. We hebben gezien dat de VVD de meest “flexibele” partij is als het komt op regering vormen.
Ja, nu harde taal uitten aangaande links en straks samenwerken, dat zal het fragile vertrouwen in de politiek vast versterken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan