Binnenlandse Politiek

Eens met je constateringen.
En nog iets waar Nederlanders slecht (eufemisme) in zijn; acteren.
Je ziet de fraaiste acteerprestaties in Britse of Scandinavische series. Kijk vervolgens naar een Hollands product- serieus onderwerp of comedy maakt niet uit - en je krijgt tranen in je ogen.
Rijk de Gooijer draait zich om in zijn graf.
 
In het kader van bestuurbaarheid, horen van iedere stem en kiesdrempel hebben we hier wel vaker discussie gehad. Komt nu een idee naar voren wat minder rigoureus is dan alleen een drempel

FmQWp-XXkAApX5E
Interessant idee. Ik dacht overigens dat het grootste nadeel van de kiesdrempel is dat het als nieuwe partij heel lastig is om direct met 3 of 5 zetels in de Kamer te komen. In het verlengde daarvan vraag ik mij af hoe de kleinere partijen (nrs 7 en lager) zich dan in de kabinetsperiode profileren om nog een kans te maken bij de volgende verkiezingen?
 
In het kader van bestuurbaarheid, horen van iedere stem en kiesdrempel hebben we hier wel vaker discussie gehad. Komt nu een idee naar voren wat minder rigoureus is dan alleen een drempel

FmQWp-XXkAApX5E
Vanuit effectiviteit bestuur ben ik hier wel voorstander van. Vanuit gevoel vertegenwoordigd te worden door de politiek zou ik dit een slechte ontwikkeling vinden. We zijn als samenleving zo divers. Ik vind het krachtige van het Nederlandse stelsel dat in principe iedere boerenlul vertegenwoord wordt. In dit geval door Caroline. Iedere wappie door Forum. Iedere racist door pvv. Iedere black lives matter activist door Simons. Iedere rel Marokkaan door Farid. Maak er een beetje een karikatuur van natuurlijk, maar ik meen het wel. Kan me voorstellen dat het voor mensen fijn is om in de tweede kamer hun mening vertegenwoordig zien. Dat draagt bij aan het gevoel dat mensen zich vertegenwoordig voelen in Den Haag. En dan nog is het wantrouwen in de politiek groter dan ooit, maar ik wil het nog zien hoe dat zal zijn als je van die grote machtsblokken hebt. Van mij mag het zo blijven.
 
  • Leuk
Reactions: Bas
Vanuit effectiviteit bestuur ben ik hier wel voorstander van. Vanuit gevoel vertegenwoordigd te worden door de politiek zou ik dit een slechte ontwikkeling vinden. We zijn als samenleving zo divers. Ik vind het krachtige van het Nederlandse stelsel dat in principe iedere boerenlul vertegenwoord wordt. In dit geval door Caroline. Iedere wappie door Forum. Iedere racist door pvv. Iedere black lives matter activist door Simons. Iedere rel Marokkaan door Farid. Maak er een beetje een karikatuur van natuurlijk, maar ik meen het wel. Kan me voorstellen dat het voor mensen fijn is om in de tweede kamer hun mening vertegenwoordig zien. Dat draagt bij aan het gevoel dat mensen zich vertegenwoordig voelen in Den Haag. En dan nog is het wantrouwen in de politiek groter dan ooit, maar ik wil het nog zien hoe dat zal zijn als je van die grote machtsblokken hebt. Van mij mag het zo blijven.
Wordt het land niet compleet onbestuurbaar door al die clubs die alleen maar het belang van hun eigen kliekje vertegenwoordigen? Die partijtjes zijn te klein om in een regering te stappen, maar kunnen in eeuwige oppositie wel roepen wat ze willen. Ondertussen is door al die splinters een degelijke coalitie vrijwel onmogelijk. Ik zou het bovendien wel fijn vinden als partijen naast hun programma ook denken in het algemene belang, en daar ook verantwoordelijkheid durven nemen. Voor particuliere belangen heb je vakbonden, werkgevers, NGO's en andere lobbyclubs. En partijen die over hun schaduw durven en kunnen heen stappen zijn toch vaak grotere partijen. Wat mij betreft kan die kiesdrempel er niet snel genoeg komen.
Ik hou er ook wel van als er iets van gezond verstand in de Kamer zit - en dat valt bij partijen van onder 5 zetels helaas niet meer te garanderen (uitzonderingen daargelaten).
 
=
Vanuit effectiviteit bestuur ben ik hier wel voorstander van. Vanuit gevoel vertegenwoordigd te worden door de politiek zou ik dit een slechte ontwikkeling vinden. We zijn als samenleving zo divers. Ik vind het krachtige van het Nederlandse stelsel dat in principe iedere boerenlul vertegenwoord wordt. In dit geval door Caroline. Iedere wappie door Forum. Iedere racist door pvv. Iedere black lives matter activist door Simons. Iedere rel Marokkaan door Farid. Maak er een beetje een karikatuur van natuurlijk, maar ik meen het wel. Kan me voorstellen dat het voor mensen fijn is om in de tweede kamer hun mening vertegenwoordig zien. Dat draagt bij aan het gevoel dat mensen zich vertegenwoordig voelen in Den Haag. En dan nog is het wantrouwen in de politiek groter dan ooit, maar ik wil het nog zien hoe dat zal zijn als je van die grote machtsblokken hebt. Van mij mag het zo blijven.
Wat heb ik er aan als mijn hele specifieke geluid gehoord wordt maar het land onbestuurbaar wordt en geen visie heeft.
 
Wordt het land niet compleet onbestuurbaar door al die clubs die alleen maar het belang van hun eigen kliekje vertegenwoordigen? Die partijtjes zijn te klein om in een regering te stappen, maar kunnen in eeuwige oppositie wel roepen wat ze willen. Ondertussen is door al die splinters een degelijke coalitie vrijwel onmogelijk. Ik zou het bovendien wel fijn vinden als partijen naast hun programma ook denken in het algemene belang, en daar ook verantwoordelijkheid durven nemen. Voor particuliere belangen heb je vakbonden, werkgevers, NGO's en andere lobbyclubs. En partijen die over hun schaduw durven en kunnen heen stappen zijn toch vaak grotere partijen. Wat mij betreft kan die kiesdrempel er niet snel genoeg komen.
Ik hou er ook wel van als er iets van gezond verstand in de Kamer zit - en dat valt bij partijen van onder 5 zetels helaas niet meer te garanderen (uitzonderingen daargelaten).
Nog even toevoegen: wat ik ook echt een nadeel van kleine partijen vind, is dat ze soms onevenredig veel macht krijgen om een meerderheid in de Kamer te kunnen vinden - en waar soms enkele zetels het verschil maken. Bizar wat de ouderlingen van de SGP (een sekte uit de Veluwe) voor een macht hadden bij wetgeving rond abortus of gebruik van embryo's om erfelijke ziekten te onderzoeken.
 
Nog even toevoegen: wat ik ook echt een nadeel van kleine partijen vind, is dat ze soms onevenredig veel macht krijgen om een meerderheid in de Kamer te kunnen vinden - en waar soms enkele zetels het verschil maken. Bizar wat de ouderlingen van de SGP (een sekte uit de Veluwe) voor een macht hadden bij wetgeving rond abortus of gebruik van embryo's om erfelijke ziekten te onderzoeken.
Ergens is dat natuurlijk een vreemde voorstelling van zaken. SGP heeft 3 zetels, kamer 150. Zijn zat andere partijen die kunnen helpen om een meerderheid te krijgen lijkt mij dus. Als kleine partijen grote invloed hebben op een onderwerp kan je ook gewoon stellen dat er eigenlijk geen meerderheid voor is ipv de kleine partij die helpt het voorstel zoveel macht toe te dichten.
 
Ergens is dat natuurlijk een vreemde voorstelling van zaken. SGP heeft 3 zetels, kamer 150. Zijn zat andere partijen die kunnen helpen om een meerderheid te krijgen lijkt mij dus. Als kleine partijen grote invloed hebben op een onderwerp kan je ook gewoon stellen dat er eigenlijk geen meerderheid voor is ipv de kleine partij die helpt het voorstel zoveel macht toe te dichten.
Ja, eens. Maar Rutte doet nu eenmaal graag zaken met de SGP. Helaas. Zou staatskundig niet mogen. De 'meerderheid' is niet altijd de meest democratische beslissing.
 
Ja, eens. Maar Rutte doet nu eenmaal graag zaken met de SGP. Helaas. Zou staatskundig niet mogen. De 'meerderheid' is niet altijd de meest democratische beslissing.
Als hij daarmee de meerderheid lijkt mij dat staatkundig juist. Als andere oppositiepartijen niet vrolijk worden van de handjeklap die daarbij gebeurt dan moeten ze eens nadenken of ze zelf niet iets op die wijze kunnen bereiken.
 
Wordt het land niet compleet onbestuurbaar door al die clubs die alleen maar het belang van hun eigen kliekje vertegenwoordigen? Die partijtjes zijn te klein om in een regering te stappen, maar kunnen in eeuwige oppositie wel roepen wat ze willen. Ondertussen is door al die splinters een degelijke coalitie vrijwel onmogelijk. Ik zou het bovendien wel fijn vinden als partijen naast hun programma ook denken in het algemene belang, en daar ook verantwoordelijkheid durven nemen. Voor particuliere belangen heb je vakbonden, werkgevers, NGO's en andere lobbyclubs. En partijen die over hun schaduw durven en kunnen heen stappen zijn toch vaak grotere partijen. Wat mij betreft kan die kiesdrempel er niet snel genoeg komen.
Ik hou er ook wel van als er iets van gezond verstand in de Kamer zit - en dat valt bij partijen van onder 5 zetels helaas niet meer te garanderen (uitzonderingen daargelaten).
Een goed functionerende rechtstaat en democratie is af te lezen aan hoe met minderheden wordt omgegaan. Ik denk dat er in het huidige bestel ruimte wordt gegeven aan minderheden om hun input te geven. Ik vind het niet verkeerd dat de regering soms ook moet luisteren naar de oppositie om een breed draagvlak te krijgen voor bepaalde besluiten. GroenLinks en PvdA (dacht ik) hadden ook een voorstel ingediend voor prijsplafond energie. Weet ook van Denk dat zij een hele belangrijke rol hebben vervuld in toeslagenaffaire samen met de sp en omtzigt. En wat ik al zeg: het is heel belangrijk om in den haag de gevoelens, en meningen van alle mensen te kunnen horen voordat mensen zich helemaal vervreemdt voelen van de politiek. Dan krijg je nog meer dan dat we al hebben parallelle samenlevingen. Je kunt wel zeggen: ngo's en lobbyclubs maar dat is vaak weggelegd voor mensen die centrum van de macht wel weten te vinden en ook in Den Haag al zitten bij grote partijen
 
=

Wat heb ik er aan als mijn hele specifieke geluid gehoord wordt maar het land onbestuurbaar wordt en geen visie heeft.
Je zult verbaast staan hoeveel die kleine partijen voor elkaar krijgen door indienen van moties. Uiteraard heb je daarvoor ook meerderheid nodig maar dat hoeft dus niet altijd vanuit een coalitie te komen. Ik vind het niet verkeerd dat de regering hun beleid stevig moeten verantwoorden in de tweede kamer ipv dat je grote meerderheid hebt die zijn gang kan gaan en weinig kritiek te verduren krijgen
 
Je zult verbaast staan hoeveel die kleine partijen voor elkaar krijgen door indienen van moties.
Nope, ik volg de politiek, dus ik weet t.
Uiteraard heb je daarvoor ook meerderheid nodig maar dat hoeft dus niet altijd vanuit een coalitie te komen.
Juist, maar ook bij 6 partijen is er nog sprake van een oppositie, en juist doordat die gemiddeld genomen grotere fracties hebben kunnen ze meer/beter inlezen in specifieke dossiers.
Ik vind het niet verkeerd dat de regering hun beleid stevig moeten verantwoorden in de tweede kamer ipv dat je grote meerderheid hebt die zijn gang kan gaan en weinig kritiek te verduren krijgen
Bij mijn weten hebben we op de gedoogsteunperiode na altijd een meerderheidskabinet gehad.
Echter, daar de 1e kamer en 2e kamer verschillend verdeeld zijn zal het kabinet al vaak goed moeten luisteren omdat anders aardig wat wetgeving strand in de 1e kamer.
 
Nope, ik volg de politiek, dus ik weet t.

Juist, maar ook bij 6 partijen is er nog sprake van een oppositie, en juist doordat die gemiddeld genomen grotere fracties hebben kunnen ze meer/beter inlezen in specifieke dossiers.

Bij mijn weten hebben we op de gedoogsteunperiode na altijd een meerderheidskabinet gehad.
Echter, daar de 1e kamer en 2e kamer verschillend verdeeld zijn zal het kabinet al vaak goed moeten luisteren omdat anders aardig wat wetgeving strand in de 1e kamer.
Zo'n partij vd dieren is inmiddels zo groot dat ze wel een eventuele kiesdrempel overleven. BBB was eerst een splinterpartij maar liefst lijkt ook op flink wat stemmen te kunnen rekenen. Denk dat het gezond is voor de democratie om zulke partijen de kans geven te groeien omdat ze uiteindelijk delen van de samenleving vertegenwoordigen. Als je bij voorbaat kiesdrempel hebt kunnen zulke geluiden nooit in de tweede kamer komen.
 
Voor de duidelijkheid: als je jezelf vertegenwoordigd ziet door een grote partij als de VVD, CDA of links blok (PvdA, GL en SP) dan wil je natuurlijk graag het beleid gerealiseerd zien worden met zo weinig mogelijk ruis op de lijn. Maar juist puur vanuit het idee van volksvertegenwoordiging vind ik dat Nederland een van de meest democratische stelsels heeft die er zijn. In Nederland zeiken we veel over de politiek omdat we het gevoel dat wij er ook daadwerkelijk over gaan. In veel landen is men onverschillig tov politiek omdat ze zich sowieso niet vertegenwoordigd voelen. Dat pleit voor Nederland
 
Voor de duidelijkheid: als je jezelf vertegenwoordigd ziet door een grote partij als de VVD, CDA of links blok (PvdA, GL en SP) dan wil je natuurlijk graag het beleid gerealiseerd zien worden met zo weinig mogelijk ruis op de lijn. Maar juist puur vanuit het idee van volksvertegenwoordiging vind ik dat Nederland een van de meest democratische stelsels heeft die er zijn. In Nederland zeiken we veel over de politiek omdat we het gevoel dat wij er ook daadwerkelijk over gaan. In veel landen is men onverschillig tov politiek omdat ze zich sowieso niet vertegenwoordigd voelen. Dat pleit voor Nederland
nope, ik stem op geen van die partijen, ben het overigens op hoofdlijnen met een aantal best eens, dus zou het geen probleem vinden als die mij zouden vertegenwoordigen.
 
Voor de duidelijkheid: als je jezelf vertegenwoordigd ziet door een grote partij als de VVD, CDA of links blok (PvdA, GL en SP) dan wil je natuurlijk graag het beleid gerealiseerd zien worden met zo weinig mogelijk ruis op de lijn. Maar juist puur vanuit het idee van volksvertegenwoordiging vind ik dat Nederland een van de meest democratische stelsels heeft die er zijn. In Nederland zeiken we veel over de politiek omdat we gevoel dat dat wij er ook daadwerkelijk over gaan. In veel landen is men onverschillig tov politiek omdat ze zich sowieso niet vertegenwoordig voelen. Dat pleit voor Nederland
Ik ben n kleine partij stemmer (pvdd) terwijl die funest zijn voor t uitoefenen van mijn werk en passie (fundamenteel dieronderzoek naar gedrag en fysiologie van zoogdieren). En ik zie wel wat in een bredere stromingen model (zie mijn reactie op de zes-fractiespost van der Jaufe). Maar dan wel volgens mijn uitleg deze morgen, waarbij de kleine partij zetels en mensen zich bij blokken uitsluiten, met minder vetomogelijkheden. Dus ook de mensen die op Simons, Azarkan of een 50+er stemmen om t programma of de persoon (wie is de huidige henk krol?!) worden vertegenwoordigd. Niet 150 leden van de zes grootsten en de rest verdwijnt geheel (door n tweede stemronde).
 
nope, ik stem op geen van die partijen, ben het overigens op hoofdlijnen met een aantal best eens, dus zou het geen probleem vinden als die mij zouden vertegenwoordigen.
Ik ben D66 vergeten natuurlijk. Van mij mogen alle geluiden er zijn in Den Haag. Laat de coalitie maar een manier vinden om te regeren. Zoals je zei: ze hebben een meerderheid.

Wat de bestuurbaarheid eventueel zou kunnen verbeteren is dat je de eerste kamer depolitiseerd. Politieke kleur zou geen rol mogen spelen bij juridsche/grondwettelijke toetsing van wetsvoorstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan