Binnenlandse Politiek

Vedette

Eid al Fitr-expert
De oplossing is simpel. Een fonds met 20 miljard zoiets. Maargoed, dit kabinet en zaken netjes afhandelen..

Ok. Fonds van 20 miljard. 17 miljoen Nederlanders. Zie berichten over energierekeningen van 600-700 euro per maand. Dus, paar maanden. Potje op. Feest voorbij. Effectiever als ze het richten op lagere inkomens. Ook veel van, want de gruwelijk veel verdiende Nederlanders zijn er genoeg. Ook zonder tegemoetkomingen. Potje half jaar dan. En dan maar hopen dat de crisis na een half jaar voorbij is. Wat voor mij wel een optie is trouwens. Maar dan hopen we dus dat dit geen jaren duurt.

Die bedrijven die we eventueel willen belasten, moeten wel enigszins rendabel blijven. Ze moeten al die mensen die in dienst zijn ook hun salaris blijven betalen. Leningen afbetalen. Kosten afrekenen, anders komt de leverancier waar de kosten op gebaseerd zijn weer in de problemen. Krijg je daar weer problemen voor de werknemers.

J.B.

Trainer Coach
BTW verlagen profiteert iedereen van, hoewel ik zie dat ik wat minder kan sparen dit jaar heb ik liever dat het kabinet het geld geeft daar waar het echt pijn doet.
Bijstandsniveau. Daar beginnen. Als de minima meer te besteden hebben is dat goed voor je economie dus schatkist. Het perfecte model van sociaal economisch beleid is m.i. zorgen dat de onderkant relatief stapsgewijs meer geld heeft te besteden. Maargoed, dat gaat nooit gebeuren..

Der Jaufe

Internationale Legende
Ok. Fonds van 20 miljard. 17 miljoen Nederlanders. Zie berichten over energierekeningen van 600-700 euro per maand. Dus, paar maanden. Potje op. Feest voorbij. Effectiever als ze het richten op lagere inkomens. Ook veel van, want de gruwelijk veel verdiende Nederlanders zijn er genoeg. Ook zonder tegemoetkomingen. Potje half jaar dan. En dan maar hopen dat de crisis na een half jaar voorbij is. Wat voor mij wel een optie is trouwens. Maar dan hopen we dus dat dit geen jaren duurt.

Die bedrijven die we eventueel willen belasten, moeten wel enigszins rendabel blijven. Ze moeten al die mensen die in dienst zijn ook hun salaris blijven betalen. Leningen afbetalen. Kosten afrekenen, anders komt de leverancier waar de kosten op gebaseerd zijn weer in de problemen. Krijg je daar weer problemen voor de werknemers.
Dit ja, de minder verdienende NLer woont in het tochtige huurhuis, heeft amper geld voor isolatie, als die dat überhaupt al mag aanbrengen in een huurhuis. Wat dat betreft zijn woningcorporaties echt wel aan zet, dubbel winst ivm klimaatdoelen btw.

J.B.

Trainer Coach

Nee, ik bedoel voor de schade aan de woningen daar. 20 miljard.

Der Jaufe

Internationale Legende
Bijstandsniveau. Daar beginnen. Als de minima meer te besteden hebben is dat goed voor je economie dus schatkist. Het perfecte model van sociaal economisch beleid is m.i. zorgen dat de onderkant relatief stapsgewijs meer geld heeft te besteden. Maargoed, dat gaat nooit gebeuren..
Jan Modaal begint de pijn al te voelen hoor ik her en der (kan ook zijn dat die niet goed zijn in aanpassen van uitgiftepatroon).

J.B.

Trainer Coach
Jan Modaal begint de pijn al te voelen hoor ik her en der (kan ook zijn dat die niet goed zijn in aanpassen van uitgiftepatroon).
Misschien in die zin dat er een vakantie minder inzit en de nieuwe pc even later komt. Buiten dat gewoon op energieverbruik letten. Het zal moeten..

Der Jaufe

Internationale Legende
Misschien in die zin dat er een vakantie minder inzit en de nieuwe pc even later komt. Buiten dat gewoon op energieverbruik letten. Het zal moeten..
Tja, ik kan dan niet inschatten voor die groep. Of het echt nijpend is of een gevalletje 'bier na wijn'.

Vedette

Eid al Fitr-expert
Nee, ik bedoel voor de schade aan de woningen daar. 20 miljard.

Snap ik het al beter. Die 20 miljard moet ook wel ergens vandaan komen. Moeten we lenen of belasten. We moeten ook al veel geld uit trekken voor klimaatdoelen (ja, noodzakelijk) en andere ongein. Linksom of rechtsom komt die rekening ook weer terug. Geld lenen is ook weer duurder geworden dankzij de strijd tegen inflatie. De kapitaalmarktrentes schieten omhoog. Crisis-op-crisis-op-crisis.

Maar, eens. Voor de Nederlander zou het helpen Gronings gas te hebben. Energierekening daalt dan (hoop ik?), tegemoetkoming voor de Groningse huishoudens voor schade aan huizen.

Relix

Slimste Forummer 2020 & 2021
Met de huidige personeelstekort gaan de lonen gegarandeerd omhoog lijkt me. Daarnaast is er hier in Duitsland een forse stijging van t wettelijk minimumloon (dacht heel EU?). Ik denk dat deze zaken ook meespelen in t achterhoofd van de mensen op financien?

Probleem zit m in mijn optiek nog t sterkst in de woningenmarkt, en daarmee hypotheek en huurkosten, die in NL achterlijk hoog zijn. En mede door de gunstige rentes heeft iedereen hoog ingezet, waardoor er veel jan modalen weinig ruimte hebben voor financiële tegenslag (inflatie, energiekostten, renteveranderingen etc).

vb0ss

Winnaar wedstrijdvoorspellingen Eredivisie in 2015
Snap ik het al beter. Die 20 miljard moet ook wel ergens vandaan komen. Moeten we lenen of belasten. We moeten ook al veel geld uit trekken voor klimaatdoelen (ja, noodzakelijk) en andere ongein. Linksom of rechtsom komt die rekening ook weer terug. Geld lenen is ook weer duurder geworden dankzij de strijd tegen inflatie. De kapitaalmarktrentes schieten omhoog. Crisis-op-crisis-op-crisis.

Maar, eens. Voor de Nederlander zou het helpen Gronings gas te hebben. Energierekening daalt dan (hoop ik?), tegemoetkoming voor de Groningse huishoudens voor schade aan huizen.
Vergeet niet, het gaat om veel meer dan de financiële schade aan huizen. Het levert ontzettend veel stress op (bijvoorbeeld: krijg ik het vergoed en wanneer) en een gevoel van onveiligheid. Het is iets wat mensen hun leven in beslag kan nemen. Dan ben ik toch echt eerder voor geld lenen, Nederland staat er ondanks het coronagedoe financieel prima voor, staatsschuld ontwikkelt zich in positieve zin. Zou gaan om kortstondige uitgaves, dat kan prima worden opgevangen.

J.B.

Trainer Coach
Als we daar Shell in mee laten betalen, heb ik daar geen moeite mee.
Ik vind dat alle bedrijven die meeprofiteren een bedrag in dat fonds moeten stoppen. Of desnoods onder druk van het kabinet

We gaan op termijn dat gas uit Groningen nodig hebben. Er ligt voor 23 jaar las ik aan voorraad. Tijd genoeg om de inflatie op de gasprijs te drukken en door te schakelen naar oplossingen

Slaro89

Ballenjongen
Ok, dan verdelen we die 17 miljard winst van Shell, alles, op 17 miljoen Nederlanders. Hoe lang lost dat de problemen op voor de Nederlander? Paar maanden, als we optimistisch zijn, anders nog korter? Geen probleem dat de bedrijven hun steentje bijdragen, al zie ik het liever terug in structureel hogere lonen en dan maar hopen dat het niet tot nieuwe doorrekeningen leidt aan de kostenkant. Want ja, bedrijven moeten toch gezond blijven. Dus wat ze rekenen gaat omhoog. Dat is het risico. Maar dat de grote bedrijven mogen meedelen in de malaise op een manier, mee eens.

Rutte mag van mij weg. Maar wie heeft wel de oplossing hiervoor?
Lange termijn actieplan hoe lage inkomens maar nu dus ook middeninkomens structureel erop vooruit moeten gaan. Want we weten nu al dat ook als het dadelijk weer economisch beter gaat de prijzen niet automatisch omlaag gaan, we weten dat de middenklasse een flinke knauw heeft gekregen en die uitholling van de middenklasse zorgt voor een nog ongelijkere samenleving waar mensen heel moeilijk uit kunnen klimmen.

Een nationaal actieplan geeft veel meer duidelijkheid aan iedereen voor een bepaalde periode (lets say 5 jaar). Uitgangspunt is dat lage inkomens en middeninkomens meekomen in onze economische ontwikkeling.

1) We willen een duurzaam Nederland met lage rekeningen dus dat geldt voor iedereen en daar gaan we iedereen in meennemen. Voor veel mensen blijft het een enorme financiele brug en ze kennen nog altijd niet de mogelijkheden die er soms wel zijn. Snel groeiende kloof tussen mensen die wel de keuze (konden) maken om zonnepanelen te leggen of huis te isoleren, en zij die dat niet deden. Hele systeem nog altijd veel te vrijblijvend ingericht.
2) We willen niet dat vermogen maar werk/ondernemen loont dus richt daar je economie op in. Niet op vermogen. Wat kabinet nu van plan lijkt te zijn bij monde van Kaag is te weinig, komt te laag, en zal door vooral de VVD en CDA flink verwaterd worden.
3) We willen niet alleen dat zoveel mogelijk mensen werken maar ook goed werk hebben dus verbeter die voorwaarden. Van beter minimuminkomen tot zeker werk, lonen die sneller meestijgen met prijsstijgingen, en betere scholing/trainingsmogelijkheden ingericht op behoeften van wat er nodig is ipv onnodig (ja een deel echt onnodig) mensen uit het buitenland te halen.
4) Complete hervorming van de woningmarkt. Elke maatregel nu is puur cosmetisch en pakt niet een oneerlijke woningmarkt aan waar de overheid vrijwel geen grip op heeft en prijzen afhankelijk zijn van de waan van de markt (dus nu extreem hoog). Overheid heeft zich afhankelijk gemaakt van private ontwikkelaars, corporaties op enorme achterstand gezet, zelf ook niet meer aan de knoppen.
5) Basisbehoeften (dokter, gezond eten, tandarts, goede scholing en alles wat daarvoor nodig is, etc) zijn een recht. Alle kosten die een drempel vormen wegnemen.
6) Bedrijven moeten veel meer hun verantwoordelijkheid nemen op alle bovenstaande punten + meer. Minder vrijblijvende oproepen. Strikte afspraken met maatschappelijke partners in de lead.
7) Overheid nu ingericht op wantrouwen jegens lagere inkomens die afhankelijk zijn van bijstand, toeslagen, etc. Verander dat, scheelt capaciteit en mensen die niet meer door kleine foutjes enorm in de problemen komen, vertrouwen en stimuleren moeten de uitgangspunten zijn. Gevolg daarvan is dat overheid veel meer moeite gaat doen om beschikbaarheid bepaalde toeslag onder het brede publiek bekend te maken, veel minder wantrouwen, en hopelijk wordt het daardoor makkelijker om toeslagen aan te vragen wanneer nodig.

Teamspirit

Assistent Coach
onnodig (ja een deel echt onnodig) mensen uit het buitenland te halen.

Hoeveel bedrijven halen mensen op uit buitenland?

Hoeveel vacatures kunnen er nu niet ingevuld worden?

Complete hervorming van de woningmarkt.

Onmogelijk, welke huizenbezitter gaat accepteren dat zijn huis met 400k hypotheek morgen nog maar 200k waard is?

Basisbehoeften (dokter, gezond eten, tandarts, goede scholing en alles wat daarvoor nodig is, etc) zijn een recht. Alle kosten die een drempel vormen wegnemen.

Deze rechten hebben we meer dan genoeg in Nederland. Mensen kiezen er zelf voor te roken, KFC te eten enzovoorts. De overheid hoeft hier niets te doen.

Overheid nu ingericht op wantrouwen jegens lagere inkomens die afhankelijk zijn van bijstand, toeslagen, etc. Verander dat, scheelt capaciteit en mensen die niet meer door kleine foutjes enorm in de problemen komen, vertrouwen en stimuleren moeten de uitgangspunten zijn

Vertrouwen hadden we ooit, maar de fraude is te groot om dit te kunnen accepteren. Elke fraudeur dien je gewoon te degraderen tot een zwervend bestaan.

Der Jaufe

Internationale Legende
FalKJpPWYAAXJtu

Ik begin steeds meer te voelen voor een max verhouding tussen het laagste en hoogste loon in een bedrijf, met een staffel obv bedrijfsgrootte. Klein bedrijf max. 5x middel 10x groot 20x. Of afgezet tegen het gemiddelde loon, maar dan met lagere verhoudingen.

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021
FalKJpPWYAAXJtu

Ik begin steeds meer te voelen voor een max verhouding tussen het laagste en hoogste loon in een bedrijf, met een staffel obv bedrijfsgrootte. Klein bedrijf max. 5x middel 10x groot 20x.

En dan vragen we ons af waarom mensen zo ontevreden zijn. Nog iets, de reparatie van de inflatie kan nooit (volledig) door het Kabinet worden opgelost.

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021
FalKJpPWYAAXJtu

Ik begin steeds meer te voelen voor een max verhouding tussen het laagste en hoogste loon in een bedrijf, met een staffel obv bedrijfsgrootte. Klein bedrijf max. 5x middel 10x groot 20x. Of afgezet tegen het gemiddelde loon, maar dan met lagere verhoudingen.

Dat gaat nooit gebeuren. Bij beursgenoteerde bedrijven ligt de macht bij de aandeelhouders die hier iets aan kunnen doen. Ze willen alleen niet, hoewel je laatst bij Philips wel zag dat de voorgestelde beloning voor de bestuurders door de aandeelhouders werd afgeschoten. Het kan dus wel.

Der Jaufe

Internationale Legende
Dat gaat nooit gebeuren. Bij beursgenoteerde bedrijven ligt de macht bij de aandeelhouders die hier iets aan kunnen doen. Ze willen alleen niet, hoewel je laatst bij Philips wel zag dat de voorgestelde beloning voor de bestuurders door de aandeelhouders werd afgeschoten. Het kan dus wel.
Allemaal de bek vol over MVO, maar hoe maatschappelijk verantwoord is het om de top 40x het gemiddelde loon te geven, het is gewoon obsceen. Hup, max 20x van maken, wil ie meer verdienen dan regelt ie maar dat het hele bedrijf meer verdient.

Antenor

Grootste PSV-kenner 1e Editie
FalKJpPWYAAXJtu

Inderdaad absurd dat er geen maxima bestaan.
Van mij mag de definitie van het begrip "crimineel" als dat zo doorgaat uitgebreid worden met het woord CEO.

Wat betreft maatregelen die het kabinet kan nemen nu ook middeninkomens in de problemen komen.
Ik las over een oplopende tax op allerlei gebied.
Basisbehoeften goedkoop, veelvuldig gebruik van iets steeds zwaarder belasten.

Bijvoorbeeld; je vliegt een keer per jaar, okay, vanaf de tweede keer betaal je extra. De derde keer zelfs veel meer etcetera.
Hetzelfde voor het eten van vlees, het drinken van alcohol, het verbruik van energie. (er stond in het ED een aso die dagelijks zijn auto waste, een half uur douchte na gebruik van zijn prive zwembad etc).
Stel gemiddeld "normaal" gebruik vast van iets voor een persoon of huishouden en belast vervolgens het meerdere als luxe belasting.

En kijk ook nog even naar de 17 miljard winst van Shell de afgelopen drie maanden.

Bovenaan Onderaan