Binnenlandse Politiek

En omdat hij 'de taal van het volk' spreekt, natuurlijk.
https://nos.nl/l/2277077
Ja, vreemd dat zo iemand de "gewone man" kan aanspreken. Dat kan toch geen stem tegen de elite zijn?

Overigens begint hij nu al om koppen uit de regering te roepen, terwijl hij alleen maar wat zetels in de Eerste Kamer heeft veroverd. Hoe irritant en niet de bedoeling.
 
Ja, vreemd dat zo iemand de "gewone man" kan aanspreken. Dat kan toch geen stem tegen de elite zijn?

Overigens begint hij nu al om koppen uit de regering te roepen, terwijl hij alleen maar wat zetels in de Eerste Kamer heeft veroverd. Hoe irritant en niet de bedoeling.

Meneer van het forum der democratie heeft geen enkel respect voor onze democratische instituties. PS-verkiezingen gewonnen? Dat betekent dat ministers van een kabinet waar hij geen deel van uitmaakt moeten aftreden en er per direct nieuwe TK verkiezingen moeten komen! En hij zal zich in de eerste kamer ook echt niet aan de kaders die daarvoor gelden houden. Z'n eigen democratie, en de rest van het stelsel moet zich aanpassen want hij is de enige die 'het volk' vertegenwoordigt.

Op internet noemen we dit soort mensen een troll.
 
Het klinkt allemaal mooi, maar wat is onderbouwd en realiseerbaar. Het CPB produceert wel cijfers, maar dat zijn in ieder geval geen feiten. Het zijn voorspellingen. De MEV, koopkrachtplaatjes etc. van het CPB zijn in ieder geval geen realiseerbare feiten, de werkelijkheid is altijd anders. Dat is achteraf altijd aan te tonen.

En moet de politiek altijd realiseerbaar zijn? Het realiseerbaar zijn hangt namelijk ook af van wat voor model je gebruikt. Wilders z'n voorstellen zijn net zo afhankelijk van de vooronderstellingen die je maakt. Het is mijn werk, en ik kan je een prima onderbouwing geven van een besparing van 7.2 miljard door alle moslims het land uit te schoppen. Dat wil nog niet zeggen dat we 7.2m gaan besparen als we dat doen, integendeel. Maar dat geldt hetzelfde voor elk van de kabinetsplannen en verkiezingsprogrammas.

Overigens hebben de Brexiteers een prima onderbouwing. Het verlies aan handel met de EU wordt ruimschoots gecompenseerd door handel met de VS, India en China. En dat kan best, alleen moeten dan wel alle mededingings, milieu en arbeidsvoorwaarden wetgeving op de schop. En het is de vraag of je dat WILT. En dat is een politieke keuze, die niet door een planburo gemaakt kan worden.

Nogmaals, om misverstanden te voorkomen, het CPB doet prima werk met de modellen die ze hebben, en dat is ook zeer nuttig. Ik heb alleen zeer grote bedenkingen als zijn een nog grotere politieke rol krijgen dan ze al hebben, en al helemaal asl scheidsrechter wie wel en niet aan verkiezingen mee mag doen.

Ikzelf ben niet zo bang voor de onafhankelijkheid van het CBS. Laten we het erop houden dan dat de partijen een onderbouwd plan moeten voorleggen in een poging om debatten en verkiezingsstrijd naar een meer inhoudelijke kant te sturen. Dan zonder officiele controle maar wel de mogelijkheid voor mensen om daar bedenkingen ed op te hebben.

Verder sta ik nog steeds achter mijn andere standpunten.
 
Meneer van het forum der democratie heeft geen enkel respect voor onze democratische instituties. PS-verkiezingen gewonnen? Dat betekent dat ministers van een kabinet waar hij geen deel van uitmaakt moeten aftreden en er per direct nieuwe TK verkiezingen moeten komen! En hij zal zich in de eerste kamer ook echt niet aan de kaders die daarvoor gelden houden. Z'n eigen democratie, en de rest van het stelsel moet zich aanpassen want hij is de enige die 'het volk' vertegenwoordigt.

Op internet noemen we dit soort mensen een troll.

Trump, Farage, Baudet: getapte jongens, die niets met de elite hebben en alle problemen die er zijn wekten aan “de anderen” En uiteindelijk vooral verdekte pleitbezorgers zijn. Van het grootkapitaal en de werkende mensch in de kou laten staan. Het is de politieke vorm van Instagram en Facebook. Presentatie is alles, inhoud niet vereist. Scary stuff.
 
In Amsterdam gewoon netjes GroenLinks ruim aan kop met 24%, gevolgd door D66, PvdA, VVD en PvdD allen rond de 10%. Zoals het hoort.

Als ik naar de rest van Nederland kijk, is het label "een zwarte dag voor Nederland" het eerste dat in mij opkomt.

Een beetje aanmatigend en erg typisch dat je Amsterdam als zo verheven boven de rest van het land typeert (ook in je post die je hierna plaatste). In mijn stadtsie (en ik neem aan dat er meer zijn) zijn GL en VVD veruit de grootste en is FvD met 10% even groot als het CDA, D66, CU en PvdA. Dat beeld is niet anders dan in Amsterdam, waar FvD ook "gewoon" zo´n 9% van de stemmen haalde (volgens mijn bron, RTL nieuws). Laten we nog terzijde dat de opkomst met met 61,3% zo´n 16% hoger is dan in de hoofdstad (53%), waar het landelijk gemiddelde (56.2%) weer eens lekker gedrukt werd. :sneaky:

Lees eens een boek, wens jij ons toe. Ik zou zeggen, pak eens de trein ;):p.
 
Het beeld is duidelijk: behalve die agressieve Rotterdammers bieden vrijwel alle andere grotere steden ( en dus niet alleen Amsterdam....) geen basis voor FvD. Ook in de steden als Haarlem, Leiden of Delft wint GL zo ook in Groningen. In de ringen rondom die steden, is het juist FvD die wint: steden als Zaandam, Hoorn, Lelijkstad, Dordrecht, Kerkrade, Tilburg etc. De uitzondering vormt de provincie Utrecht: ook in de stadjes daar om heen krijgt FvD niet de meeste stemmen, dit itt de steden rondom Amsterdam, Eindhoven of Groningen. Vind het toch interessant om te weten waarom de provincie Utrecht wat dat betreft een uitzondering vormt.
 
Een beetje aanmatigend en erg typisch dat je Amsterdam als zo verheven boven de rest van het land typeert (ook in je post die je hierna plaatste). In mijn stadtsie (en ik neem aan dat er meer zijn) zijn GL en VVD veruit de grootste en is FvD met 10% even groot als het CDA, D66, CU en PvdA. Dat beeld is niet anders dan in Amsterdam, waar FvD ook "gewoon" zo´n 9% van de stemmen haalde (volgens mijn bron, RTL nieuws). Laten we nog terzijde dat de opkomst met met 61,3% zo´n 16% hoger is dan in de hoofdstad (53%), waar het landelijk gemiddelde (56.2%) weer eens lekker gedrukt werd. :sneaky:

Lees eens een boek, wens jij ons toe. Ik zou zeggen, pak eens de trein ;):p.

Haha, verwaarloosbare details. Als je Amsterdam vergelijkt met de rest van Nederland samen gaat m'n punt nog steeds op. ?

Even zonder gekheid: er zijn natuurlijk enkele plaatsen waar de vlieger niet opgaat mbt de populistisch rechtse partijen, maar dat is mijn insziens niet zo relevant. Iedere provincie waarin dit soort "partijen" zetels winnen, is er één teveel. En dit is echt het geval in de meerderheid van de provincies. Ik ben blij dat Amsterdam, en enkele andere (vooral stedelijke en ontwikkelde) gebieden hun zelfrespect nog hebben behouden.
 
  • Leuk
Reactions: JCS
Ik maak me vooruit kijkend wel zorgen over de aankomende Europese verkiezingen. Net zoals jaren met de PVV lijken de andere partijen op het moment geen goed antwoord te hebben op het populistische geweld van Baudet die er in slaagt om grote groepen mensen te overtuigen. De VVD zal zich afvragen of het tijdperk waarin ze jarenlang de grootste zijn gebleven zonder nadrukkelijk aan een eigen visie te werken maar continu op basis van wat de PVV of een andere concurrent doet een beetje opschuiven. Het geschuifel om een ogenschijnlijke hand uit te steken richting FvD terwijl het inhoudelijk van alle kanten al hartstikke helder is dat dit nooit gaat werken i.c.m. de huidige coalitie is vrees ik uiteindelijk ook contraproductief. Ze willen hun eigen achterban die een FvD-stem overweegt niet vervreemden, maar op deze manier sta je als VVD zelf ook nergens voor. Dat wordt uiteindelijk ook je eigen einde. Dan kun je m.i. beter nu al helder zijn (wij sluiten niemand uit, maar o.b.v. deze en deze inhoudelijke standpunten van FvD staan we gewoonweg mijlenver uit elkaar (zo duw je de kiezers wat meer ook naar de inhoud i.p.v. de emotie) lijkt me beter dan niet hard durven te zijn waardoor je uiteindelijk toch die kiezers teleur gaat stellen. Los van de VVD zie je dat de partij met het meest heldere profiel (GL) het beste presteert, de rest is ook zoekende naar een duidelijke boodschap en identiteit die aanspreekt bij grotere groepen van de bevolking. Wat zou op dit vlak kunnen helpen?
 
Ik maak me vooruit kijkend wel zorgen over de aankomende Europese verkiezingen. Net zoals jaren met de PVV lijken de andere partijen op het moment geen goed antwoord te hebben op het populistische geweld van Baudet die er in slaagt om grote groepen mensen te overtuigen. De VVD zal zich afvragen of het tijdperk waarin ze jarenlang de grootste zijn gebleven zonder nadrukkelijk aan een eigen visie te werken maar continu op basis van wat de PVV of een andere concurrent doet een beetje opschuiven. Het geschuifel om een ogenschijnlijke hand uit te steken richting FvD terwijl het inhoudelijk van alle kanten al hartstikke helder is dat dit nooit gaat werken i.c.m. de huidige coalitie is vrees ik uiteindelijk ook contraproductief. Ze willen hun eigen achterban die een FvD-stem overweegt niet vervreemden, maar op deze manier sta je als VVD zelf ook nergens voor. Dat wordt uiteindelijk ook je eigen einde. Dan kun je m.i. beter nu al helder zijn (wij sluiten niemand uit, maar o.b.v. deze en deze inhoudelijke standpunten van FvD staan we gewoonweg mijlenver uit elkaar (zo duw je de kiezers wat meer ook naar de inhoud i.p.v. de emotie) lijkt me beter dan niet hard durven te zijn waardoor je uiteindelijk toch die kiezers teleur gaat stellen. Los van de VVD zie je dat de partij met het meest heldere profiel (GL) het beste presteert, de rest is ook zoekende naar een duidelijke boodschap en identiteit die aanspreekt bij grotere groepen van de bevolking. Wat zou op dit vlak kunnen helpen?

Normaliter zou de tegenreactie zijn dat partijen die op voor hun belangrijke punten overeenkomsten hebben gaan fuseren om zo n sterker tegengeluid te kunnen vormen en n rol als regeringspartij te herroveren.

Echter zie ik niet direct waar zo'n fusie logisch zou zijn. GL - D66 als progressief en proeuropees? 50+ en SP op zorg en herverdelen? CU-SGP-CDA als christenlijke origine? PVV-FvD lijkt me gezien structuur PVV en stijgende lijn FVD niet logisch. PvdA lijkt me n kleinere gedoogpartner voor veel vd andere blokken. VVD als grootste geen fusie? Geen van de combinaties lijkt me makkelijk vorm te geven overigens.
 
Normaliter zou de tegenreactie zijn dat partijen die op voor hun belangrijke punten overeenkomsten hebben gaan fuseren om zo n sterker tegengeluid te kunnen vormen en n rol als regeringspartij te herroveren.

Echter zie ik niet direct waar zo'n fusie logisch zou zijn. GL - D66 als progressief en proeuropees? 50+ en SP op zorg en herverdelen? CU-SGP-CDA als christenlijke origine? PVV-FvD lijkt me gezien structuur PVV en stijgende lijn FVD niet logisch. PvdA lijkt me n kleinere gedoogpartner voor veel vd andere blokken. VVD als grootste geen fusie? Geen van de combinaties lijkt me makkelijk vorm te geven overigens.

Dat zou zeker een verstandige tegenreactie zijn, al zie ik ook de afgelopen jaren geen enkele bereidheid bij de partijen om daar überhaupt over na te denken. Voor de recente opmars van GL had ik een fusie van GL en de PvdA wel logisch gevonden. Het probleem op links is toch ook al jaren dat GL, SP en de PvdA elkaar de tent uit vechten en daardoor machteloos zijn tegen het blok VVD-CDA op rechts.

Uiteindelijk moeten de christelijke partijen eraan geloven, lijkt mij. Ik meen dat ze als je de stemmers demografisch bekijkt dat ze een probleem hebben en alleen nog maar zullen krimpen. En D66 lijkt me op dit moment te rechts en liberaal voor voor GL, al zou ik het persoonlijk een heel interessant machtsblok vinden. Ik vond het ook heel zonde dat ze niet samen gingen regeren met de VVD en het CDA.
 
Normaliter zou de tegenreactie zijn dat partijen die op voor hun belangrijke punten overeenkomsten hebben gaan fuseren om zo n sterker tegengeluid te kunnen vormen en n rol als regeringspartij te herroveren.

Echter zie ik niet direct waar zo'n fusie logisch zou zijn. GL - D66 als progressief en proeuropees? 50+ en SP op zorg en herverdelen? CU-SGP-CDA als christenlijke origine? PVV-FvD lijkt me gezien structuur PVV en stijgende lijn FVD niet logisch. PvdA lijkt me n kleinere gedoogpartner voor veel vd andere blokken. VVD als grootste geen fusie? Geen van de combinaties lijkt me makkelijk vorm te geven overigens.
de SGP-CU-CDA combi gaat m niet worden. Ik zie de SGP nog eerder met FvD samen gaan werken. SGP zit echt mijlenver bij het CDA en de CU vandaan, in algemene denkbeelden maar ook theologisch. En ook tussen CU en CDA zijn de verschillen gewoonweg te groot om samen te gaan.
 
Ik maak me vooruit kijkend wel zorgen over de aankomende Europese verkiezingen. Net zoals jaren met de PVV lijken de andere partijen op het moment geen goed antwoord te hebben op het populistische geweld van Baudet die er in slaagt om grote groepen mensen te overtuigen. De VVD zal zich afvragen of het tijdperk waarin ze jarenlang de grootste zijn gebleven zonder nadrukkelijk aan een eigen visie te werken maar continu op basis van wat de PVV of een andere concurrent doet een beetje opschuiven. Het geschuifel om een ogenschijnlijke hand uit te steken richting FvD terwijl het inhoudelijk van alle kanten al hartstikke helder is dat dit nooit gaat werken i.c.m. de huidige coalitie is vrees ik uiteindelijk ook contraproductief. Ze willen hun eigen achterban die een FvD-stem overweegt niet vervreemden, maar op deze manier sta je als VVD zelf ook nergens voor. Dat wordt uiteindelijk ook je eigen einde. Dan kun je m.i. beter nu al helder zijn (wij sluiten niemand uit, maar o.b.v. deze en deze inhoudelijke standpunten van FvD staan we gewoonweg mijlenver uit elkaar (zo duw je de kiezers wat meer ook naar de inhoud i.p.v. de emotie) lijkt me beter dan niet hard durven te zijn waardoor je uiteindelijk toch die kiezers teleur gaat stellen. Los van de VVD zie je dat de partij met het meest heldere profiel (GL) het beste presteert, de rest is ook zoekende naar een duidelijke boodschap en identiteit die aanspreekt bij grotere groepen van de bevolking. Wat zou op dit vlak kunnen helpen?
Is het raar als ik zeg dat GL ook vrij populistisch is?
Want ze hebben een helder profiel maar dat heeft FVD ook. (als in beidde partijen hebben een duidelijke extreme mening die vrij duidelijk is). Beidde partijen zie ik maar al te graag in spelen op emotie. Ook beidde hanteren plannen waarvan ik betwijfel hoe realistisch ze zijn. Daarnaast is het nog maar de vraag of GL ook daadwerkelijk een regerende rol durft in te nemen. Want ze zeggen wel dat ze open staan om te regeren maar ik vond ze vrij gemakkelijk weglopen de vorige keer..
 
Is het raar als ik zeg dat GL ook vrij populistisch is?
Want ze hebben een helder profiel maar dat heeft FVD ook. (als in beidde partijen hebben een duidelijke extreme mening die vrij duidelijk is). Beidde partijen zie ik maar al te graag in spelen op emotie. Ook beidde hanteren plannen waarvan ik betwijfel hoe realistisch ze zijn. Daarnaast is het nog maar de vraag of GL ook daadwerkelijk een regerende rol durft in te nemen. Want ze zeggen wel dat ze open staan om te regeren maar ik vond ze vrij gemakkelijk weglopen de vorige keer..

Goed punt.

Wat uit deze verkiezing blijkt is dat veel kiezers op een uitgesproken partij willen stemmen. Dat is dan of rechts (FvD) of links (GL). Dit kan dus leiden tot 2 groepen burgers die rechtover elkaar staan. De partijen die er ergens tussen links en rechts hangen krijgen namelijk minder stemmen.

Het is natuurlijk verschrikkelijk als we 2 groepen burgers krijgen die recht tegenover elkaar staan en er geen plaats is voor nuance of tussenwegen.
 
In Amsterdam gewoon netjes GroenLinks ruim aan kop met 24%, gevolgd door D66, PvdA, VVD en PvdD allen rond de 10%. Zoals het hoort.

Als ik naar de rest van Nederland kijk, is het label "een zwarte dag voor Nederland" het eerste dat in mij opkomt.

:unsure: En wat is er dan precies zo goed aan Groen Links? Als ik een groot aantal van hun standpunten bekijk denk ik ook, "volledig gespeend van enige realiteitszin." Zie nog net geen groep hippies in tie-dye shirts voor me die met dat soort standpunten aan komen zetten terwijl ze aan een waterpijp aan het lurken zijn.
 
:unsure: En wat is er dan precies zo goed aan Groen Links? Als ik een groot aantal van hun standpunten bekijk denk ik ook, "volledig gespeend van enige realiteitszin." Zie nog net geen groep hippies in tie-dye shirts voor me die met dat soort standpunten aan komen zetten terwijl ze aan een waterpijp aan het lurken zijn.
Klopt. Een partij die zichzelf groen noemt en tegen kernenergie is, is natuurlijk sowieso lachwekkend.
Daarnaast hebben ze het tijd over 'de grote bedrijven' vs 'de gewone nederlander'. Maar waar krijgt 'de gewone nederlander zijn loon van?
 
Klopt. Een partij die zichzelf groen noemt en tegen kernenergie is, is natuurlijk sowieso lachwekkend.
Daarnaast hebben ze het tijd over 'de grote bedrijven' vs 'de gewone nederlander'. Maar waar krijgt 'de gewone nederlander zijn loon van?
Van het MKB en de overheid. Er werken 150000 mensen bij de grote bedrijven (multinationals); en 3miljoen bij het MKB en 1,5m in de zorg.
Edit: dit is niet helemaal waar, zie post Kira #fakenews
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan