BeNeliga

En wie gaat de extra kosten voor supporters betalen? In mijn geval zou 9 Belgische ploegen ongeveer 50 uur extra reistijd betekenen per jaar.

Wie gaat dat betalen? Zoete lieve Gerritje, nou goed?
Wat een kul argument, waarom zou het kaartje perse duurder worden voor de supporter? De wellicht veel hogere tv gelden kunnen dat kaartje gemakkelijk compenseren. Of wil je die 50 uur extra reistijd betaald krijgen, want ja tijd is geld.

Supporter zijn van een club is een levenstijl, een eigen keuze niemand dwingt je ertoe.
Je kunt/moet dit inrichten op de manier die bij je past. Alle supporters willen wel bij alle wedstrijden zijn maar dat gaat niet.
Soms vanwege financiën, soms vanwege persoonlijke problemen of door andere redenen.
Daarom zou ik persoonlijk nooit iemand voor teletekst supporter uitmaken als diegene zelden tot nooit in het stadion komt. Je kent zijn/haar situatie niet.

Als jou situatie bepaalde uitwedstrijden niet toe laat, ga je niet. Voel je jezelf dan geen supporter meer dan kun je supporter worden van d'n plaatselijke amateur fc, gegarandeerd minder reistijd. Of denk je dat in de Bundesliga, Ligue1, Premier League, Primera Division etcetera ook alle uitwedstrijden een half uurtje rijden zijn?
 
Dus ik moet maar wedstrijden gaan missen omdat er een Beneliga moet komen? Het voetbal is voor de supporter. Maar laat me raden, jij bezoekt niet alle wedstrijden van PSV? Want anders zou je precies begrijpen wat ik bedoel

Voetbal is voor de supporter, mooie quote die ik nu tegen je kan gebruiken.

Veel Eredivisieclubs hebben een te klein uitvak, waardoor een deel van de achterban niet in staat is om de wedstrijd te bezoeken, omdat alle kaarten in de voorverkoop al verkocht zijn. Bij een BeNeLiga krijgen we grotere uitvakken en krijgen dus meer supporters de kans op kaarten. Dit is een voordeel voor de supporters.

Immers: voetbal is voor de supporter...
 
Ik wil alle wedstrijden en een Beneliga kost me ca 400 Euro per jaar meer. Betaal jij dat?

Echt een reactie van een westerling; absurder zie je ze niet vaak. Nog een geluk dat je niet in Engeland, Duitsland, Spanje of Italië woont.

En ik maar denken dat het om een sterkere competitie gaat, maar blijkbaar gaat de discussie over het feit hoe ver een uitsupporter moet reizen.
 
En wie gaat de extra kosten voor supporters betalen? In mijn geval zou 9 Belgische ploegen ongeveer 50 uur extra reistijd betekenen per jaar.

5,5 uur per Belgische wedstrijd extra reistijd? Amsterdam - Brugge heen en terug haal je zo ongeveer in die tijd. En half uurtje erbij en je zit in Charleroi. En je bent sneller in Antwerpen dan in Sittard.

Denk dat de extra reistijd op zich wel meevalt. Voor veel supporters vervallen er ook andere verre reizen.

Ik zou wel altijd gaan voor 10 Nederlandse ploegen en 8 Belgische ploegen. Nederlander is groter en betere stadions. Ik denk ook dat een aantal Belgische ploegen een aardige terugslag gaan krijgen als de Nederlandse regels voor niet-EU spelers worden gehanteerd.

Ploegen als Antwerp, Kortrijk, STVV en Charleroi hebben 10 of zelfs meer niet EU'ers. Met regels zoals in Nederland, is dat geen haalbare kaart. Nu kunnen Belgische clubs met een laag budget relatief goedkoop niet EU'ers halen, wat ze ook massaal gaan doen. Als ze een gemiddeld BeneLiga loon moeten betalen aan deze spelers, dan wordt dat allemaal een stuk lastiger, denk ik.
 
Echt een reactie van een westerling; absurder zie je ze niet vaak. Nog een geluk dat je niet in Engeland, Duitsland, Spanje of Italië woont.

En ik maar denken dat het om een sterkere competitie gaat, maar blijkbaar gaat de discussie over het feit hoe ver een uitsupporter moet reizen.
Wat heeft westerling er nu weer mee te maken?

Iedereen mag toch zijn eigen argumenten hebben voor of tegen de Beneliga. ajacied1900 ziet voor zichzelf - mede door de combiregeling - heel veel extra reistijd. Dat is voor hem toch een nadeel bij de Beneliga.

Ik kom zelden of nooit in het stadion. Voor mij maakt het dan ook geen bal uit.

Ik denk dat spelers groeien van wedstrijden onder weerstand. Dat zie je ook aan de Ajax spelers dit jaar. Als het spelen tegen de grotere Belgische clubs daar aan bijdraagt? Misschien zijn die clubs ook nog wel "te klein", maar je moet ergens beginnen.
 
Dus playoffs om de winnaar in BeNe land. Ook grappig. Zou een start kunnen zijn. Jij hebt deze post van mij dan weer niet gelezen he? ;)

Maar jouw oplossing genereert geen extra geld, tenzij je de eredivisie kleiner maakt en al vroeg playoffs gaat spelen (kan al met 6 wedstrijden :))
Dat is ongeveer wat ik zeg, toch?

Als je de waarheid in pacht hebt hoef je de mening van het gepeupel niet te lezen... :grin:

Ik had jou post anders gelezen Mikasa.

Voor de reguliere binnenlandse competitie inderdaad een kleinere groep in de eredivisie. De afvallers naar een competitie met de kkd en de winnaars naar de BeneLiga. Daar begin je weer op 0 punten en ga je strijden om Europees voetbal.

Poulwedstrijden zijn wel goed voor het oefenen van de toernooien maar ik zou daar geen voorstander van zijn omdat... omdat weet ik niet. Ik ben gewoon geen voorstander.

Ik ben alleen benieuwd hoeveel extra geld dit voor PSV oplevert. Sponsergeld gaat omhoog. TV-geld misschien iets omhoog? Verder?
 
(a)

Voor PSV is Anderlecht, Brugge, Genk en Luik een stuk dichterbij dan bijvoorbeeld Groningen, Heerenveen en Emmen.

En dat zijn nou net de "thuiswedstrijden" voor ons. Eindhoven is al 240 km. Dus een Brugge uit in de Europa League is leuk maar in de competitie een no-go ieder jaar.

De problemen moeten gewoon in eigen land opgelost worden. Argument met Schotland slaat natuurlijk nergens op. Die hebben maar 10 in hun eigen competitie. Kunnen moeilijk stoppen na 18 wedstrijden.

Gewoon kampioenscompetitie. Veel leuker en ook eerlijker (gezien het verloop van afgelopen seizoen).
Daarnaast ben je dan ook van die vervelende play-offs af en niet stoppen in begin mei (net nu het weer beter is), maar eind mei.
 
In België gaan er overigens stemmen op om te stoppen met die kampioenspoule.

Persoonlijk ben ik voorstander van zo'n kampioenspoule, maar als mensen vinden dat het niet moet kunnen dat iemand na 30 (of 34) wedstrijden bovenaan staat, maar vervolgens 3e wordt, omdat de nummer 4 en 6 een geweldige reeks neerzetten in de kampioenspoule, dan heb ik daar alle begrip voor.

De situatie in België is ook wel anders dan in Nederland. In België heb je wat meer ploegen die erom strijden. In Nederland steken op dit moment PSV en Ajax er ver bovenuit.

Je zou dan beginnen met:

Ajax met 44 punten
PSV met 42 punten
Feyenoord met 33 punten
AZ met 29 punten
Vitesse met 27 punten
Utrecht met 27 punten

Dat gaat dan behalve de strijd Ajax - PSV alsnog bijna nergens over en waarschijnlijk al snel helemaal nergens meer over.
 
Ik vraag me echt af wat de commerciële meerwaarde is van het samenvoegen van 2 mickey mouse competities. Gaat dat echt meer strijd opleveren? Meer kijkers, meer van alles?
 
Ik vraag me echt af wat de commerciële meerwaarde is van het samenvoegen van 2 mickey mouse competities. Gaat dat echt meer strijd opleveren? Meer kijkers, meer van alles?
Ik heb n sterk gevoel van niet. Zie ook weinig winst voor een groot deel van de shirt-sponsers aan beide zijden. Wat hebben al die lokale energieboeren aan een competitie over landsgrenzen heen. En dan verder kijkend, voor welke partijen wordt het op deze wijze interessant om juist op dat shirt te komen? Geen idee, misschien Jupiler? Maar die kan dan beter de naam aan de competitie verbinden.
 
Beneliga is een gok, maar wel interessant.

We kunnen beginnen met een gezamenlijk bekertoernooi. Die KNVB beker boeit iedereen weinig, maar eentje met Belgie wordt al veel interessanter. Grotere prijs, meer rivaliteit (BE vs NL, meer grote clubs), en de extra reistijd is minder erg vanwege de lagere hoeveelheid wedstrijden.
 
Ik heb n sterk gevoel van niet. Zie ook weinig winst voor een groot deel van de shirt-sponsers aan beide zijden. Wat hebben al die lokale energieboeren aan een competitie over landsgrenzen heen. En dan verder kijkend, voor welke partijen wordt het op deze wijze interessant om juist op dat shirt te komen? Geen idee, misschien Jupiler? Maar die kan dan beter de naam aan de competitie verbinden.

AH/Delhaize zou kunnen.
 
Ik vraag me echt af wat de commerciële meerwaarde is van het samenvoegen van 2 mickey mouse competities. Gaat dat echt meer strijd opleveren? Meer kijkers, meer van alles?
Ik heb n sterk gevoel van niet. Zie ook weinig winst voor een groot deel van de shirt-sponsers aan beide zijden. Wat hebben al die lokale energieboeren aan een competitie over landsgrenzen heen. En dan verder kijkend, voor welke partijen wordt het op deze wijze interessant om juist op dat shirt te komen? Geen idee, misschien Jupiler? Maar die kan dan beter de naam aan de competitie verbinden.
De commerciele waarde zit hem in de TV gelden, en of die hoger worden, vraag ik me ook af. Maar ik vermoed/hoop dat men dat van te voren wel uitzoekt. Als en niet fors meer TV gelden komen, is die BeNeLiga een krankzinnig idee.
 
De commerciele waarde zit hem in de TV gelden, en of die hoger worden, vraag ik me ook af. Maar ik vermoed/hoop dat men dat van te voren wel uitzoekt. Als en niet fors meer TV gelden komen, is die BeNeLiga een krankzinnig idee.
Of weerstand/hoger niveau?!
 
Daarnaast zwart-wit kijkend. Nederlandse clubs zijn superieur in de BENELIGA en mogen daardoor naar de Europese toernooien. België vaardigt niks af. Dat kan toch niet.

Lekker in eigen land de oplossing zoeken om het spannend te houden en dito stadions vol te houden.
 
Ik vraag me echt af wat de commerciële meerwaarde is van het samenvoegen van 2 mickey mouse competities. Gaat dat echt meer strijd opleveren? Meer kijkers, meer van alles?

Ik verwacht wel meer kijkers, maar alleen omdat je bij een BeNeLiga ook meer clubs met een grotere achterban hebt. Of de 'neutrale kijker' zo blij wordt van een Anderlecht - PSV vraag ik me af. Misschien kunnen we zelf de vraag wel beantwoorden... Als je mag kiezen tussen Utrecht - Feyenoord of Anderlecht - Club Brugge, wat zou je dan kijken? Beide, geen van beide of een van de twee? In mijn geval geen van beide.
 
Ik verwacht wel meer kijkers, maar alleen omdat je bij een BeNeLiga ook meer clubs met een grotere achterban hebt. Of de 'neutrale kijker' zo blij wordt van een Anderlecht - PSV vraag ik me af. Misschien kunnen we zelf de vraag wel beantwoorden... Als je mag kiezen tussen Utrecht - Feyenoord of Anderlecht - Club Brugge, wat zou je dan kijken? Beide, geen van beide of een van de twee? In mijn geval geen van beide.

Welke (betalende) kijkers zouden erbij moeten komen dan? In aantallen die de contract-afzeggers van supporters van de kleinere Nederlandse en belgische clubs overtreffen? Ik denk niet dat je als Duitse of Engelse aanbieder van tv-sport meer nieuwe leden ziet toestromen als ze BeNeLiga erbij gaan aanbieden. Verder denk ik ik dat veel mensen nu de prijzen van kpn/fox sport aan de hoge kant vinden dus de prijs per abbonee verhogen lijkt me ook onlogisch - daarmee onwaarschijnlijk dat aanbieders bereid zijn om veel meer voor de rechten van deze wedstrijden uit te geven. Sterker, gescheiden lijkt me de totaalomzet aan betalende voetbal kijkers in NL en Belgie gezamelijk groter dan wanneer je een nieuwe ligue maakt met de helft vd teams?
 
Laatst bewerkt:
Of weerstand/hoger niveau?!
Dat zal wel meevallen volgens mij. Het is nu niet zo dat ajax en PSV op dit moment alles gemakkelijk winnen, integendeel, ze moeten elek wedstrijd scherp zijn, anders kost het ook tegen Emmen en ADO, etc punten
 
Daarnaast zwart-wit kijkend. Nederlandse clubs zijn superieur in de BENELIGA en mogen daardoor naar de Europese toernooien. België vaardigt niks af. Dat kan toch niet.

Lekker in eigen land de oplossing zoeken om het spannend te houden en dito stadions vol te houden.
Ik denk dat je je daar behoorlijk in vergist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan