BeNeliga

Ik loop niet te roeptoeteren. De voorstanders van een Beneliga houden 0,0 rekening met trouwe supporters. Of doe je dat wel? Laat ik het zo zeggen. Ik ga liever naar ALLE wedstrijden van Ajax en als dat wel kan met FC Bal op het Dak 9-Ajax en niet kan met Anderlecht-Ajax kies ik voor het eerste. En dat doen alle trouwe supporters hoor. Alleen de tv kijkers niet, maar wat boeit hen het hoeveel extra tijd en geld het de trouwe supporters kost die elke wedstrijd hun club bezoeken, in goede en met name in slechte tijden. Fuck die Beneliga!!

Ik ben 100 procent voor een Beneliga als jij mijn extra kosten en extra reistijd betaalt die ik heb bij Charleroi-Ajax ipv Sparta-Ajax en Standard Luik-Ajax ipv Zwolle-Ajax

Ik probeer de voors en tegens wat te wegen. Jij kijkt alleen maar naar je eigen hachje. Dat van iemand die blijkbaar een stuk oostelijker of zuidelijker woont dan de opstapplek van de combi-regeling. En toch al niet naar uitwedstrijden bij Feyenoord en ADO mag... En nogmaals: voor veel supporters verandert er ook gewoon vrij weinig.

Het aantal uitsupporters bij de meeste clubs is erg beperkt. Ik zou dat als enige tegenargument geen reden vinden om een Beneliga af te ketsen. Dat is wat ik schreef.
 
Ik loop niet te roeptoeteren. De voorstanders van een Beneliga houden 0,0 rekening met trouwe supporters. Of doe je dat wel? Laat ik het zo zeggen. Ik ga liever naar ALLE wedstrijden van Ajax en als dat wel kan met FC Bal op het Dak 9-Ajax en niet kan met Anderlecht-Ajax kies ik voor het eerste. En dat doen alle trouwe supporters hoor. Alleen de tv kijkers niet, maar wat boeit hen het hoeveel extra tijd en geld het de trouwe supporters kost die elke wedstrijd hun club bezoeken, in goede en met name in slechte tijden. Fuck die Beneliga!!

Ik ben 100 procent voor een Beneliga als jij mijn extra kosten en extra reistijd betaalt die ik heb bij Charleroi-Ajax ipv Sparta-Ajax en Standard Luik-Ajax ipv Zwolle-Ajax

Rare Quote. Hoeveel rekening werd er gehouden met de zogezegde trouwe supporters tijdens het verplaatsen van de Ajax wedstrijden ter voorbereiding van de Champions League?
 
Das een interessante. We krijgen vast geen 4 CL plekken en 6 El plekken. Dus als je club naast de boot pist in de bene Liga wordt het niveau weer lager dan dat het nu zal zijn.

Nee ik zie alleen maar nadelen. Mooi gescheiden houden. Misschien een BeNe bekertoernooi l, maar neer ook niet.
Ik ga er vanuit dat de Europese plekken gewoon per land behouden blijven. Oftewel de hoogste 2 Nederlandse clubs gaan de CL in namens Nederland, ongeacht hun klassering in de Beneliga.
 
Negeerknop Geactiveerd

Erg jammer dat het topic weer zo is volgespamd door zo een van die :SC::FP:.

Dat ter zijde heb ik een stel leuke reacties ontvangen op mijn vraag voor welke wedstrijd men wel of niet zou gaan zitten. Quotes heeft vrij weinig zin (neigt naar spam), dus zeg ik hier mijn kort bedankje aan Relix, PEEL, Wageninger en Kieran.

Zoals Wageninger al zei lijkt het Nederland vs. België aspect wel interessant. Al denk ik dat deze strijd der nationaliteiten maar voor een klein deel van de kijkers van belang is. De meeste zullen gewoon willen kijken naar een leuk potje voetbal, waarvoor een BeNeLiga zou moeten zorgen - hoewel potjes om degradatiestrijd of middenmood soms ook spectaculair kunnen zijn... Het zou mij interessant lijken als een medium hier verder onderzoek naar verricht. Ik verwacht namelijk een toename in kijkers, hoewel deze niet significant genoeg is voor een doorslaggevend verschil in televisiegelden.

Als ik tijd heb zou ik misschien wat bronnen kunnen zoeken en hypothetiseren hoeveel geld er binnenstroomt qua TV gelden, al dacht ik dat dit al eerder is gedaan door iemand op dit forum.
 
Duchatelet (en van de visioen van die man kun je ook best wat vinden) rekende ooit voor dat een BeNeLiga zo'n 200 tot 250 miljoen euro aan tv geld op zou moeten kunnen leveren.

Deel daarvan zou dan afgedragen moeten worden aan de competities daar onder. Op zich niet gek, want de clubs die tussen wal en schip vallen, gaan wel een smak maken. Op dat niveau worden dan clubs als ADO Den Haag, Heerenveen en mss Twente de toppers, terwijl bv. NAC, VVV e.d. voorlopig geen Ajax, PSV en Feyenoord meer op de koffie krijgen, maar FC Den Bosch, TOP Oss en Almere City. Uiteindelijk zou dat aan tv-geld wel meer op moeten leveren dan de KKD.

En hoe vervelend ook voor betrokken clubs, het biedt ook wel de mogelijkheid om daar aan de onderkant te saneren. Jong-teams wat mij betreft behouden, waardoor ook die weer onder wat grote weerstand gaan spelen. In plaats van tegen Helmond, Dordrecht en Jong FCU, speel je dan tegen Den Haag, Heerenveen en VVV. De Belgen hebben de conclusie al eerder getrokken dat het daar wat te klein is voor 36 profclubs.

Voor sommige clubs zal het vervelend uitpakken. Maar keerzijde is dan ook dat een aantal van die clubs nu ook tegenstemmen als je bv. kunstgras eruit wilt mikken.

Paar kanttekeningen:

- er is toen gesproken over Aziatische pay-tv e.d. Ik betwijfel of men in China op korte of middellange termijn warm gaat lopen voor PSV - Genk of Ajax - Brugge (en ook niet voor PSV - VVV en Ajax - Heracles).
- nu kun je de onderste clubs afschepen met 'n "fooi", dat zal in zo'n Beneliga lastiger worden.
- 250 mio is nog altijd peanuts in vergelijking met Frankrijk, laat staan in vergelijking met Duitsland, Engeland en Spanje. Wel vergelijkbaar met bv. Turkije.
- Punt gemaakt over sponsors eerder is terecht. Voor Jumbo en Essent is België interessant, voor andere sponsoren weer niet.

Verder, zoals eerder geschreven, zit je ook nog met verschil in regelgeving voor spelers van buiten de EU. In België is het vrij gebruikelijk dat clubs 10 of meer van dit soort spelers in de selectie hebben, omdat het weinig kost. Dat is in Nederland wel anders. Als je de Belgische regels hanteert, bewijs je het Nederlandse voetbal naar mijn idee geen dienst. Omgekeerd gaan veel Belgische clubs het moeilijk krijgen als de Nederlandse regels gelden.

Ook hebben de Belgen er een gewoonte van om de competitie aan de groene tafel te beslissen. Elk jaar is er wel gezeik over clubs die onterecht een licentie zouden hebben gekregen, betrokken zijn geweest bij schandalen en daarom wel/niet moeten promoveren/degraderen.
 
Laatst bewerkt:
Wel een issue: hoe gaat dat met de UEFA ranking en Europese startplekken als je een Beneliga hebt? Dikke kans dat we flink moeten inleveren. Dat zou wel een breekpunt zijn voor mij.

We kunnen hierin niet verder verschillen, ik zie sportief en financieel juist weinig voordeel in een (te) gezamelijke competitie maar zie wel het verlies aan gegarandeerde CL inkomsten voor de kampioen eredivisie (en een steeds lastiger wordende route voor de nummer 2) als de grootste bedreiging voor PSV en een probleem waarbij samenwerking met België een oplossing zou kunnen bieden. Volgens mij moeten we juist wel startplekken willen inleveren, zodat er gemiddeld meer Europese punten worden gehaald.

Minder Europese start-plaatsen, maar de clubs die zich plaatsen worden van een hoger niveau. Zie bijvoorbeeld post #114. Een gezamelijke play-offs fase voor de nummers 2-4 van belgie en NL lijkt me wel wat, met als inzet een rechtstreeks CL ticket. De kampioenen van NL en Belgie behouden zo makkelijker hun rechtstreekse CL ticket en hoeven dus ook geen playoffs te spelen (en ook geen extra wedstrijden te spelen of "verre" reisen naar België te maken).

Is het zo erg om een plaats voor de 1e voorronde EL-plaatsing op te geven voor bv een club als FC Utrecht (tegen Ludogertsk op de toendra) als ze daarvoor in ruil 1/8 van de playoffs-gelden verdienen, inclusief een paar leuke affiches met NLse en Belgische toppers en - als ze daarin weten boven te drijven - een plaatsing voor EL-groepsfase?
 
Laatst bewerkt:
We kunnen hierin niet verder verschillen, ik zie sportief en financieel juist weinig voordeel in een (te) gezamelijke competitie maar zie wel het verlies aan gegarandeerde CL inkomsten voor de kampioen eredivisie (en een steeds lastiger wordende route voor de nummer 2) als de grootste bedreiging voor PSV en een probleem waarbij samenwerking met België een oplossing zou kunnen bieden. Volgens mij moeten we juist wel startplekken willen inleveren, zodat er gemiddeld meer Europese punten worden gehaald.

Minder Europese start-plaatsen, maar de clubs die zich plaatsen worden van een hoger niveau. Zie bijvoorbeeld post #114. Een gezamelijke play-offs fase voor de nummers 2-4 van belgie en NL lijkt me wel wat, met als inzet een rechtstreeks CL ticket. De kampioenen van NL en Belgie behouden zo makkelijker hun rechtstreekse CL ticket en hoeven dus ook geen playoffs te spelen (en ook geen extra wedstrijden te spelen of "verre" reisen naar België te maken).

Is het zo erg om een plaats voor de 1e voorronde EL-plaatsing op te geven voor bv een club als FC Utrecht (tegen Ludogertsk op de toendra) als ze daarvoor in ruil 1/8 van de playoffs-gelden verdienen, inclusief een paar leuke affiches met NLse en Belgische toppers en - als ze daarin weten boven te drijven - een plaatsing voor EL-groepsfase?
O ja, inleveren van startplekken is goed voor de ranking. Maar zo werkt het niet toch? Tenminste het is ook nog niet geprobeerd om een startplek terug te geven.

Ik ga er wel vanuit - Beneliga of niet - dat Nederland en België hun eigen Europese plekken behouden en dat niet gemengd wordt.
 
Ajax en PSV moeten zich gewoon aansluiten bij de Bundesliga. Je gaat toch niet samenwerken met die maffe Belgen voor laten we zeggen 3 miljoen extra per club per jaar? Dat zal echt het gat dichten met de top landen. 2 Cl wedstrijden winnen en je hebt dat bedrag ook te pakken.
 
Ajax en PSV moeten zich gewoon aansluiten bij de Bundesliga. Je gaat toch niet samenwerken met die maffe Belgen voor laten we zeggen 3 miljoen extra per club per jaar? Dat zal echt het gat dichten met de top landen. 2 Cl wedstrijden winnen en je hebt dat bedrag ook te pakken.

Ja goed idee, nooit meer om de prijzen spelen. Oh nee, wacht...
 
Ajax en PSV moeten zich gewoon aansluiten bij de Bundesliga. Je gaat toch niet samenwerken met die maffe Belgen voor laten we zeggen 3 miljoen extra per club per jaar? Dat zal echt het gat dichten met de top landen. 2 Cl wedstrijden winnen en je hebt dat bedrag ook te pakken.

Ja maar dan komt er 5,5 uur extra reistijd per wedstrijd.......
 
BeNeLiga op komst? Belgische topclubs plegen geheim overleg met CEO van voetbalbond

Volgens HLN.be waren aan Nederlandse kant Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en Utrecht bij de gesprekken aanwezig. Aan Belgische kant waren Anderlecht, Club, Standard en kersvers kampioen Genk present. AA Gent kon er om praktische redenen niet bij zijn.

Interesant onderdeel van het artikel wat betreft de Europese plaatsen en wat de Uefa er van vind:
Ook de UEFA promoot zo’n format onder kleinere voetballanden. Zowel de Belgische als Nederlandse clubs zouden dan een gegarandeerd aantal Europese tickets krijgen. Zelf al eindigen alle Belgische clubs onderaan, zullen er dus enkele in Europa voetballen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens HLN.be waren aan Nederlandse kant Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en Utrecht bij de gesprekken aanwezig. Aan Belgische kant waren Anderlecht, Club, Standard en kersvers kampioen Genk present. AA Gent kon er om praktische redenen niet bij zijn.

Interesant onderdeel van het artikel wat betreft de Europese plaatsen en wat de Uefa er van vind:
Dat laatste leek mij ook logisch.
 
Met de beste 10 Nederlandse en de beste 8 Belgische ploegen kun je dan zoiets krijgen (de werkelijke ploegen kunnen natuurlijk afwijken):
Volgens deze bron zou een BeNeliga inderdaad uit 10 Nederlandse and 8 Belgische ploegen bestaan
 
Niet dezelfde bron, maar spreekt over hetzelfde:
De inzet is duidelijk: een competitie opstarten met 10 Nederlandse en 8 Belgische clubs. Op deze manier moet er meer geld worden opgehaald, zodat 'onze' topclubs meer kunnen concurreren met Europese grootmachten. Een verandering in het Champions League-format zou alles zelfs in een stroomversnelling kunnen brengen, aldus
 
De UEFA en de Europese topclubs willen de Champions League een gesloten competitie maken (met 32 ploegen), met een promotie en degradatie naar de Europa League. Het plan zou moeten ingaan in 2024. Als je niet bij deze 32 ploegen zit haak je bijna niet meer aan (het is dan ook geen verrassing dat PSV eerder deze week een plan uitrolde om bij de beste 32 ploegen van Europa te horen).

Als dit plan doorgaat is het dus denkbaar dat je 3e wordt in de competitie maar dus toch mee mag doen aan de CL (en de nummers 1 & 2 wellicht niet). Wat is de Landstitel dan nog financieel waard?

Bron
 
De UEFA en de Europese topclubs willen de Champions League een gesloten competitie maken (met 32 ploegen), met een promotie en degradatie naar de Europa League. Het plan zou moeten ingaan in 2024. Als je niet bij deze 32 ploegen zit haak je bijna niet meer aan (het is dan ook geen verrassing dat PSV eerder deze week een plan uitrolde om bij de beste 32 ploegen van Europa te horen).

Als dit plan doorgaat is het dus denkbaar dat je 3e wordt in de competitie maar dus toch mee mag doen aan de CL (en de nummers 1 & 2 wellicht niet). Wat is de Landstitel dan nog financieel waard?

Bron
Ja, dat zou heel stom zijn. Dat betekent dat je er haast niet meer tussen komt als nieuwe club. Wat wanneer mag je dan Europees gaan spelen?

Aan de andere kant geeft dat PSV misschien wel meer kans op een prijs. Als de top32 niet meespeelt met de EL, zoals nu wel het geval is.
 
Ja, dat zou heel stom zijn. Dat betekent dat je er haast niet meer tussen komt als nieuwe club. Wat wanneer mag je dan Europees gaan spelen?
Met clubs die degraderen uit de Champions league and Europa league zul je dus moeten zorgen dat je je kwalificeert.

Maar het is de doodsteek van het clubvoetbal. Als je in de CL zit krijg je zoveel geld dat je er niet tegen kan opboksen. Je doel is dan als Nederlandse ploeg niet te degraderen en je bent dan financieel zo superieur aan alle andere Nederlandse ploegen dat dat bijna niet in te halen meer zal zijn.

Als of PSV of Ajax structureel bij deze 32 ploegen zit is het gewoonweg duidelijk wie er kampioen gaat worden. Alleen als beide er in zitten of beide niet zal het spannend zijn (maar voor een club als Feyenoord kan dit de doodsteek worden omdat die op het moment flink achter PSV en Ajax zit en weinig kans zal maken).
 
De UEFA en de Europese topclubs willen de Champions League een gesloten competitie maken (met 32 ploegen), met een promotie en degradatie naar de Europa League. Het plan zou moeten ingaan in 2024.
Bron

Ook VI (PRO)heeft hier nu een groot stuk over. Dit is de intro, de rest moet je maar lezen in het artikel ;) :
De UEFA en een groep superclubs hebben met hun voorstel voor promotie en degradatie tussen de Champions League en Europa League een bom gelegd onder de nationale competities. De Premier League, Bundesliga en tal van andere liga’s komen in opstand om hun positie in de miljardenindustrie te verdedigen. Ook voor de Eredivisie zijn het plannen met funeste gevolgen.

Maar het is een spookbeeld voor veel clubs. Zeer het moeite van het lezen waard.
 
Laatst bewerkt:
Ook VI (PRO)heeft hier nu een groot stuk over.

Maar het is een spookbeeld voor veel clubs. Zeer het moeite van het lezen waard.
Korte conclusie:
1. In 2021 komt er een nieuwe Europese competitie onder de Europa league met 32 teams (al rond). In 2024 zal deze nieuwe 3e Europese league uitbreiden naar 64 teams
2. De Champions League en Europa league gaat bestaan uit een vaste groep ploegen. Met degradatie en promotie tussen de 3 Europese toernooien. Met andere woorden, promotie naar de top (Champions League is zeer beperkt en zeer moeilijk te realiseren.
3. De Champions League zal bestaan uit vier poules van acht teams. De onderste 2 ploegen degraderen (maar zijn volgend jaar dus zeker van Europa league) en de top 4 gaat naar de Knock-out fase en de top 6 is volgend jaar weer verzekerd van Champions league deelname
4. De 4 halve finalisten van de Europa league promoveren naar de Champions league.
5. de overige 4 plaatsen voor de Champions League worden verdient via Nationale competities (exacte gang voor mij onduidelijk)
6. Van der Sar/Ajax lijken als enige Nederlandse club voor te zijn
7. Deze opzet is gemaakt om de topclubs blij te houden. Die dreigen een eigen competitie te starten als ze niet meer geld krijgen/niet een opzet krijgen waar ze meer profiteren.
8. Volgens de huidige opzet mogen vijf clubs uit de vijf toplanden meedoen aan de initiele Champions league. Dan zijn er dus al 25 plaatsen vergeven. Blijven er nog zeven over (deelname op basis van Europese punten over een periode van vier jaar).


Dus de Initiele opzet is dat de top 5 uit de 5 toplanden meedoen aan de Champions League. Dus
5 ploegen uit Engeland
5 ploegen uit Spanje
5 ploegen uit Italie
5 ploegen uit Duitsland
5 ploegen uit Frankrijk
7 ploegen uit Rusland, Portugal, Belgie, Oekraine, Turkije, Oostenrijk, Nederland, Denemarken, Schotland, Chechie, Griekenland, Kroatie, Cyprus, Zwitserland, etc.

Schat de kans dat PSV, Ajax of Feyenoord bij de Champions league komen bij deze initiele indeling. Ter vergelijking: Ajax heeft net twee zeer successvolle jaren achter de rug met een Halve finale Champions league en een finale Europa league. Volgens de huidige score zou Ajax meedoen aan de Champions League. Echter zonder dit successvolle jaar met een halve finale (maar met de finale Europa league en de score van 5 jaar ervoor erbij) zou Ajax buiten de boot vallen. PSV en ook Feyenoord redden het ook niet op basis van afgelopen jaren.

Zeer zorgelijke ontwikkeling
 
Laatst bewerkt:
Dus de Initiele opzet is dat de top 5 uit de 5 toplanden meedoen aan de Champions League. Dus
5 ploegen uit Engeland
5 ploegen uit Spanje
5 ploegen uit Italie
5 ploegen uit Duitsland
5 ploegen uit Frankrijk
7 ploegen uit Rusland, Portugal, Belgie, Oekraine, Turkije, Oostenrijk, Nederland, Denemarken, Schotland, Chechie, Griekenland, Kroatie, Cyprus, Zwitserland, etc.
Walgelijk dit. :braak:
 
Terug
Bovenaan Onderaan