Doe dan als de Belgen, 16 teams en na 30 wedstrijden een kampioenscompetitie.
Wel uiteraard de punten behouden maar wel nog wat topwedstrijden.
Het zou mooi zijn, maar ik weet dat het reorganiseren telkens weer door de kleinere ploegen tegengehouden worden. Maar hopen dat het nu anders is.
In welk opzicht zijn we aan het rommelen dan? We hebben een van de beste seizoenen sinds tijden behaald Europees. Daarnaast is het aantal interessante spelers dat richting de Eredivisie trekt best wel gestegen. Ik heb nou niet het idee dat we met de Eredivisie een neerwaartse spiraal ingaan op dit moment.
Beste seizoen sinds tijden is omdat we Europees niet meer meekomen in CL en EL en bijna alle NL clubs in de Conference league speelden. Het is ook niet zo dat ik op dit moment een grote verschuiving zie in de eredivise maar eerder een trend. Overigens denk dat er interessante spelers zijn gehaald mede door de connecties van de coach, niet zo zeer omdat ze de eredivisie een groot avontuur vinden.
Daarnaast vraag ik me af of je denkt vanuit het belang van de grote clubs, of ook die van die kleine. Ja het bij elkaar gooien van topclubs zorgt voor leukere wedstrijden, maar het zorgt ook weer voor een berg met extra bout wedstrijden. Voor clubs als PEC, Go Ahead, Cambuur en ga zo maar door is het juist prachtig dat ze spelen tegen de grote clubs. Daar behalen ze hun winst en hun publiek. Als ze straks in een competitie worden gegooid met Eupen, Beerschot en Royal Moeskroen dan gaat er geen hond meer kijken. Niemand zit te wachten op dit potjes, en de kans dat ze überhaupt een aantal niveaus stijgen is nihil.
Ik denk in eerste instantie aan het belang van de grote clubs, die zorgen ervoor dat er geld wordt gegenereerd(waavan ook de kleine ploegen profiteren) en die hebben naast de nationale competitie ook een internationaal doel. Ik denk dat je als KNVB in dat opzicht het voetbal ook moet promoten, populair moet houden. Ik snap dat het voor een PEC, Go Ahead etc prachtig is om tegen PSV te spelen maar dat geldt ook voor de amateurs van Geldrop! Dat wil niet zeggen dat het voetbal er beter van wordt.
Je bent namelijk een super competitie aan het creëren omdat je het niet leuk vind om tegen die kleine clubs te spelen, dan ben je in principe geen haar beter dan wat de grote Europese elite willen met hun Super League.
Je moet niet vergeten dat we nog altijd leven in een landje met 16 miljoen inwoners, een landje dat best gek is van voetbal maar niet zo dedicated is zoals ze in Engeland of Duitsland zijn. De clubs hebben ook niet het geld wat ze daar in Engeland wel hebben, zelfs in de League One. Je creëert met de Beneliga een mooie eerste competitie, maar het 2e niveau gaat erop achteruit ben ik bang. En dan hebben we ook nog een 3e niveau waar teams als Helmond Sport, Lommel, Den Bosch en Excelsior Virton het tegen elkaar op mogen nemen. Geloof me, die clubs zijn binnen een jaar failliet.
Het is niet zo dat het voetbal minder dedicated is dan in Engeland of Duitsland, maar inderdaad het feit dat we maar een klein land zijn. Daarom zie ik het verband niet tussen 2 kleine landen die gezamenlijk een competitie opzetten om de competitie sterker te maken en de Europese superleague waar 4 of 5 grote landen voor het grote geld gaan. Wekelijks topwedstrijden maakt spelers beter. Daar profiteren zowel spelers als clubs van. Je ziet spelers nu echt toeleven naar Europese wedstrijden of topwedstrijden. Je zou spelers mogelijk langer voor de club kunnen behouden omdat ze verder kunnen groeien en misschien financieel ook nog wel wat extra kunnen verdienen.
Met betrekking tot de laag eronder ben ik het wel met je eens. Daar zou een financieel vangnet voor moeten zijn lijkt mij. Geen idee hoe men gedacht had dat op te vangen, maar het is voor de aankomende 2 jaar weer een gepasseerd station. Maar ik verwacht wel dat indien er niets veranderd aan de Nederlandse competitie dit een terugkerend onderwerp wordt.