BeNeliga

Komisch en walgelijk. Al die rijke clubs denken dat ze zo ver boven de rest uitsteken, terwijl Ajax de kampioen van Italië en Duitsland heeft verslagen :ROFL:. Ik vraag me ook af hoe goed de nummer 5 van Spanje of Duitsland is. Zeker wel degelijke clubs hoor, maar beter dan de kampioenen van de iets lagere landen verwacht ik ze nou ook weer niet...
 
Dus ongeveer zou het zo eruit zien:
Engeland: City, Liverpool, United, Chelsea, Tottenham (geen Arsenal/Everton)
Spanje: Real, Barca, Ath. Madric, Valencia, Sevilla
Italie: Inter, Juve, AC milan, Napoli, AS Roma
Duitsland: Bayern, Dortmund, Leipzig, Leverkusen, Wolfsburg? (evt. Schalke, Bremen, Monchengladbach ?)
Frankrijk: PSG, OL, Monaco, OM, Bordeaux (Nantes? Geen idee eigenlijk)
En dan Overig: Porto, Benfica, Galatasaray, Fenerbarce, Lokomotiv Moskou, CSKA, Ajax (St Petersburg, PSV, Anderlecht, Brugge, Krasnodar, Sparta Praag, Celtic, Red Bull Salzburg, Basel, Dinamo Kiev, Sporting Portugal, etc etc etc?)
 
Dus ongeveer zou het zo eruit zien:
Engeland: City, Liverpool, United, Chelsea, Tottenham (geen Arsenal/Everton)
Spanje: Real, Barca, Ath. Madric, Valencia, Sevilla
Italie: Inter, Juve, AC milan, Napoli, AS Roma
Duitsland: Bayern, Dortmund, Leipzig, Leverkusen, Wolfsburg? (evt. Schalke, Bremen, Monchengladbach ?)
Frankrijk: PSG, OL, Monaco, OM, Bordeaux (Nantes? Geen idee eigenlijk)
En dan Overig: Porto, Benfica, Galatasaray, Fenerbarce, Lokomotiv Moskou, CSKA, Ajax (St Petersburg, PSV, Anderlecht, Brugge, Krasnodar, Sparta Praag, Celtic, Red Bull Salzburg, Basel, Dinamo Kiev, Sporting Portugal, etc etc etc?)
In Italië Atalanta! ;)
 
Dus ongeveer zou het zo eruit zien:
Engeland: City, Liverpool, United, Chelsea, Tottenham (geen Arsenal/Everton)
Spanje: Real, Barca, Ath. Madric, Valencia, Sevilla
Italie: Inter, Juve, AC milan, Napoli, AS Roma
Duitsland: Bayern, Dortmund, Leipzig, Leverkusen, Wolfsburg? (evt. Schalke, Bremen, Monchengladbach ?)
Frankrijk: PSG, OL, Monaco, OM, Bordeaux (Nantes? Geen idee eigenlijk)

En dan Overig: Porto, Benfica, Galatasaray, Fenerbarce, Lokomotiv Moskou, CSKA, Ajax (Zenit St Petersburg, PSV, Anderlecht, Brugge, Krasnodar, Sparta Praag, Celtic, Red Bull Salzburg, Basel, Dinamo Kiev, Sporting Portugal, etc etc etc?)
En vergeet ook niet bij overig: Shakhtar Donetsk, Beşiktaş, Olympiacos, Krasnodar, FC Viktoria Plzeň, Fenerbahçe, FC København, SC Braga, Dinamo Zagreb, KAA Gent, FC BATE Borisov, BSC Young Boys, FC Astana, PFC Ludogorets, APOEL FC, KRC Genk, Legia Warszawa, FC Dnipro, SK Rapid Wien, PAOK, FCSB, Qarabağ FK.

Al deze clubs staan hoger in de UEFA ranglijst dan Feyenoord. En dan is het nog zo dat op dit moment alleen de top 5 van de 5 grootste competities meedoen. Als de nieuwe opzet een paar jaar bezig is, kunnen ook “kleinere” ploegen uit deze landen toetreden, ploegen zoals Arsenal, Everton, Lazio, Villareal, etc.
 
Ook interessant in deze context (samenvoegen competities): In Ierland zijn er ook plannen om de competitie samen te voegen met die van Noord Ierland:
Bron

Interessant om te zien hoe de Uefa daarmee om gaat.
 
En vergeet ook niet bij overig: Shakhtar Donetsk, Beşiktaş, Olympiacos, Krasnodar, FC Viktoria Plzeň, Fenerbahçe, FC København, SC Braga, Dinamo Zagreb, KAA Gent, FC BATE Borisov, BSC Young Boys, FC Astana, PFC Ludogorets, APOEL FC, KRC Genk, Legia Warszawa, FC Dnipro, SK Rapid Wien, PAOK, FCSB, Qarabağ FK.

Al deze clubs staan hoger in de UEFA ranglijst dan Feyenoord. En dan is het nog zo dat op dit moment alleen de top 5 van de 5 grootste competities meedoen. Als de nieuwe opzet een paar jaar bezig is, kunnen ook “kleinere” ploegen uit deze landen toetreden, ploegen zoals Arsenal, Everton, Lazio, Villareal, etc.

IK vind sowieso dat clubs met rare leestekens niet mee mogen doen: ş, ň, ç, ğ, ø en x. :grin:
 
Elf clubs, de top zes van de Eredivisie en de G5 van de Jupiler Pro League, hebben de opdracht gegeven aan adviesbureau Deloitte om een verkennend onderzoek te doen naar een BeNeLiga.

Bron: VI
 
Een gezamenlijk bekertoernooi wordt overigens niet onderzocht.
Zonde dat dit niet onderzocht wordt, dit is naar mijn mening namelijk een erg goede optie.
Laat de laatste 8 van KNVB Beker en de Beker van België tegen elkaar spelen. Bij deze opzet heb je namelijk weinig last van de nadelen van een Beneliga. Voor de kleinere clubs maak je dit meer een trip, een CL of EL uitwedstrijd, maar dan in het klein. En het is hierdoor ook niet dat je als uitsupporter gelijk wekelijks lange trips moet maken. Daarnaast is de verandering ook kleiner, door deze wijziging krijg je niet gelijk dat clubs als PEC en ADO van de hoogste divisie naar een tweede divisie gaan. Ik denk dat daarom ook minder weerstand zal zijn tegen zo een toernooi.

Zijn er trouwens meer landen die een gedeelde competitie of bekertoernooi hebben? Zo ver ik kan vinden spelen de bekerwinnaars van Tsjechië en Slowakije in een supercup tegen elkaar en is er een plan om de Ierse kampioenen tegen elkaar te laten spelen.
 
Volgens de voorzitter van Club Brugge zal er een BeNeLiga zijn binnen drie jaar (verwacht hij). Ook verteld hij dat er onderhandelingen gaande zijn met Nederlandse en Belgische clubs om dit te verwezenlijken.

Bron
en
Bron
 
Volgens de voorzitter van Club Brugge zal er een BeNeLiga zijn binnen drie jaar (verwacht hij). Ook verteld hij dat er onderhandelingen gaande zijn met Nederlandse en Belgische clubs om dit te verwezenlijken.

Bron
en
Bron

Ik moet het nog zien. Volgens mij praat hij wat voor zijn beurt.
De meerderheid van de clubs in Nederland zal er eerst mee akkoord moeten gaan. Hoe de beslissing in België gaat weet ik niet, maar daar zullen de clubs toch ook wel inspraak hebben. In dergelijke kwesties gaan vaak vooral de kleinere clubs
tegen zo'n voorstel stemmen en het blokkeren daar waar ze kunnen.
 
Eind Mei waren Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse, Utrecht, Anderlecht, Club Brugge, Standard en RC Genk aanwezig bij de discussie.
Op het moment is Ajax echter minder geintereseerd.
 
BeNeLiga-nieuws uit Zeist: KNVB 'ziet potentie' en start haalbaarheidsonderzoek

Ik vind het mooi nieuws dat het weer een fase verder gaat.

Er zijn natuurlijk minder Europese tickets te verdienen, dat scheelt inkomsten voor veel clubs. Anderzijds kun je dat deels opvangen door wekelaijks in een sportief en commercieel interessantere competitie te spelen.

Wat ik echter niet snap dat er helemaal geen sprake is van een voorbereidende fase met een gezamelijk bekertoernooi. Dat zou de ideale stap zijn in mijn optiek om te zien wat de struikelblokken zijn voordat je de hele competities overhoop haalt.
 
BeNeLiga-nieuws uit Zeist: KNVB 'ziet potentie' en start haalbaarheidsonderzoek

Ik vind het mooi nieuws dat het weer een fase verder gaat.

Er zijn natuurlijk minder Europese tickets te verdienen, dat scheelt inkomsten voor veel clubs. Anderzijds kun je dat deels opvangen door wekelaijks in een sportief en commercieel interessantere competitie te spelen.

Wat ik echter niet snap dat er helemaal geen sprake is van een voorbereidende fase met een gezamelijk bekertoernooi. Dat zou de ideale stap zijn in mijn optiek om te zien wat de struikelblokken zijn voordat je de hele competities overhoop haalt.
Ik zie de commerciële waardestijging niet zo. Gewoon een onzalig idee wat mij betreft.
 
Ik vraag me altijd af hoe met een Beneliga de promotie en degradatie geregeld gaat worden. Die wordt meestal benoemd onder het kopje details voor later.

Je hebt volgens mij drie opties, maar misschien zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd, dus voel je vrij om me aan te vullen. (In mijn voorbeeld ga ik uit van 2 degraderende clubs)

A) De laagst geklasseerde clubs degraderen. Bijvoorbeeld nummer 17 en 18. Ongeacht uit welk land de degradanten komen promoveert één Nederlandse en één Belgische club.
B) De laagst geklasseerde clubs degraderen. Bijvoorbeeld nummer 17 en 18. Voor elke degraderende club promoveert een club uit hetzelfde land.
C) De laagst geklasseerde clubs van ieder land degraderen. Bijvoorbeeld nummer 14 en 18. Één Nederlands en één Belgische club promoveren.

Maar elke optie heeft een nadeel:
A) Mogelijkheid scheefgroei van de competitie wanneer veel clubs uit hetzelfde land degraderen.
B) De winnaar van de divisie onder de Beneliga zal het ene jaar wel beloond worden met promotie, het andere jaar niet. Wat vrij oneerlijk is.
C) De mogelijkheid dat bijvoorbeeld een club op de 10e plek moet degraderen terwijl die betere resultaten heeft dan de nummer 17.
 
Terug
Bovenaan Onderaan