BeNeliga

Ik denk wel dat er uiteindelijk eerst een gezamenlijk bekertoernooi komt in plaats van meteen een hele competitie. Wat ook prima is, want de huidige bekertoernooien hebben nauwelijks aanzien.
 
Amusementswaarde wordt hoger en bredere doelgroep.

Voor wie? Een topclub supporter wellicht (al weet ik niet of een 0-1 uit tegen Club Brugge nou daadwerkelijk leuker is om te vieren dan n goede 0-3 bij Heerenveen). Een FC Utrecht zal misschien van 6 verliespotjes per seizoen naar 11 verliespartijen gaan en betwijfel of 11e in Beneliga nou leuker is dan 5e van Nederland? Als de prijs voor n "eredivisie kanaal" gelijk blijft als n Beneliga kanaal voorzie ik weinig nieuwe toestroom, en supporters van de niet deelnemende lagere helft zie ik evensnel juist hun betaald voetbal abbo opgeven. Sponsoren die echt significant warm lopen voor de belgische + Nederlandse markt zie ik ook niet direct (e.g. Ziggo heeft er geen drol aan want belgie heeft andere providers). Kortom men zegt erg makkelijk dat het sportief en financieel zo'n vooruitgang zou zijn maar ik ben sceptisch en heb er niks mee.
 
Voor wie? Een topclub supporter wellicht (al weet ik niet of een 0-1 uit tegen Club Brugge nou daadwerkelijk leuker is om te vieren dan n goede 0-3 bij Heerenveen). Een FC Utrecht zal misschien van 6 verliespotjes per seizoen naar 11 verliespartijen gaan en betwijfel of 11e in Beneliga nou leuker is dan 5e van Nederland?
Als er een club supporter bij betrokken is, heeft het altijd een bepaalde lading. Dat het in dat opzicht niet goed of juist goed land kan ik mij helemaal voorstellen.

Het gaat erom wat je als (neutrale) voetbal liefhebber wilt zien. Leuk en aantrekkelijk voetbal, leuke acties los van de club die de acties maakt. Ik zie liever 34 wedstrijden op niveau dan van die partijen waarbij je na 30 minuten echt genoeg hebt gezien. Is het vervelend dat eredivisie clubs geld mis gaan lopen in Europees voetbal, ja. Hebben ze verdient Europees voetbal te spelen als je de laatste jaren Europees kijkt? In mijn ogen niet. Het zijn zo'n 2 of 3 clubs die per jaar Europese punten halen.

Met de komst van die Belgische topteams in dezelfde competitie wordt het voetbal beter en anders en kan ik wekelijks die competitie wedstrijden kijken en hoef ik niet te wachten op Europese wedstrijden om te zien hoe clubs het nu echt met tegenstand doen.

Als de prijs voor n "eredivisie kanaal" gelijk blijft als n Beneliga kanaal voorzie ik weinig nieuwe toestroom, en supporters van de niet deelnemende lagere helft zie ik evensnel juist hun betaald voetbal abbo opgeven. Sponsoren die echt significant warm lopen voor de belgische + Nederlandse markt zie ik ook niet direct (e.g. Ziggo heeft er geen drol aan want belgie heeft andere providers). Kortom men zegt erg makkelijk dat het sportief en financieel zo'n vooruitgang zou zijn maar ik ben sceptisch en heb er niks mee.

Ik weet net zo goed als jou niet hoeveel extra het gaat opleveren, maar gelet op de begrotingen van de clubs die eraan meedoen, het extra publiek in Nederland en Belgie verwacht ik veel meer. Over de sponsoren ben ik het ook niet met je eens. Die shirtsponsoren zijn er ook in CL en EL verband. Ik heb nog geen club gezien die met zijn sponsor heeft afgesproken Europees een andere naam te dragen. Ziggo is overigens een onderdeel van UPC. Een internationaal merk dus. Maar als je naar ziggo.be gaat kom je ook gewoon op de Nederlandse site uit. Zou ziggo plannen hebben in Belgie? We leven in een Europa waar grenzen steeds minder inhouden. Ik zie daar juist groei.

Het feit dat supporters hun abonnement opzeggen is niet altijd zeker. Als die wedstrijden van hun club ook gewoon uitgezonden worden kunnen ze hun club nog steeds volgen. En ja natuurlijk is dat beter voor de topteams, net zoals een CL beter is voor Europese topploegen dan de EL.

Dat je er niets mee hebt is prima hoor, maar ik zie er zeker heil in. Voor mij is het een poging om aan te haken. En dan is het mooi dat het onderzocht wordt.
 
Laatst bewerkt:
Aan het begin zul je idd een groter aantal topteams hebben maar na verloop van tijd krijg je ook in de nieuwe competitie een kleine top en een brede subtop. Ouwe wijn in nieuwe zakken.
 
Aan het begin zul je idd een groter aantal topteams hebben maar na verloop van tijd krijg je ook in de nieuwe competitie een kleine top en een brede subtop. Ouwe wijn in nieuwe zakken.
Nu is er ook een absolute top en een subtop in Nederland. Dus dat zal niet veranderen. Dat uiteindelijk teams gaan afhaken voor die top positie kan ik mij inderdaad helemaal voorstellen. Maar dat is iets anders dan 2 toppers, een paar subtoppers, en de rest van bedenkelijk niveau.

Even een vergelijk:
1572032427668.png

Er moet nog wel wat gebeuren om te zakken naar de NL top 11:

1572032534187.png

Dat is toch echt anders dan oude wijn in nieuwe zakken.
 

Bijlagen

  • 1572032464438.png
    1572032464438.png
    77,5 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Nu is er ook een absolute top en een subtop in Nederland. Dus dat zal niet veranderen. Dat uiteindelijk teams gaan afhaken voor die top positie kan ik mij inderdaad helemaal voorstellen. Maar dat is iets anders dan 2 toppers, een paar subtoppers, en de rest van bedenkelijk niveau.

Even een vergelijk:
Bekijk bijlage 1546

Er moet nog wel wat gebeuren om te zakken naar de NL top 11:

Bekijk bijlage 1548

Dat is toch echt anders dan oude wijn in nieuwe zakken.
Ach ja, nu ik de cijfers zie is het anders, de kans op een bredere subtop en een 2-strijd tussen ons en die knakkers uit Amsterdam is reëler
 
Op basis van de budgetten zijn dit de deelnemers voor een Beneliga met 18 clubs (van hoog naar laag). Ajax, PSV, Club Brugge, Feyenoord, Anderlecht, KRC Genk, Standard Luik, Vitesse, AZ, AA gent, Antwerp FC, FC Twente, FC Utrecht, FC Groningen, Charleroi, SC Heerenveen, Cercle Brugge, Zulte Waregem.

Dat is toch geweldig?
 
Voor mij is het een tweestrijd, voor het voetbal zeg ik ja!!!! Maar wie wordt er danlandskampioen? En als het na een paar jaar flopt, wat dan? Bij mij blijft echt overeind dat je potjes tegen rkc omruilt tegen potjes tegen genk wat mooiere wedstrijden zijn
 
Beneliga hoeft er voor mij niet te komen.

We hebben het hier over zogenaamde topclubs van de competities. Let wel: Feyenoord staat op de 11e plaats in Nederland en Anderlecht staat op de 11e plaats in België. :rolleyes: :maniac:
 
Een competitie met België is toch compleet achterlijk? Waarom dan niet gelijk met Duitsland, als we dan toch onze weg omhoog willen vinden. Of met Engeland. Doen we lekker een bootcombi naar Newcastle uit. Veel logischer dan met de zuiderburen die per se onafhankelijk wilden zijn van Nederland. Blijf dan ook gewoon weg.

De nationale competitie is Nederlands. Niet dat enge grauwe criminele Wallonië met al die lege spookhuizen als stadions. Van die grijze bouwputten waar het altijd regent, in een land waar de leuzen van het nationale elftal in het Engels zijn omdat ze elkaar anders in de haren vliegen.

Sparta-uit of Groningen-thuis. Heerlijk. AZ, prachtig. ADO, wereldclub. Vitesse, Twente, Heerenveen, Utrecht, zelfs liever Twente en NAC dan Moeskroen-uit.
 
Een competitie met België is toch compleet achterlijk? Waarom dan niet gelijk met Duitsland, als we dan toch onze weg omhoog willen vinden. Of met Engeland. Doen we lekker een bootcombi naar Newcastle uit. Veel logischer dan met de zuiderburen die per se onafhankelijk wilden zijn van Nederland. Blijf dan ook gewoon weg.

De nationale competitie is Nederlands. Niet dat enge grauwe criminele Wallonië met al die lege spookhuizen als stadions. Van die grijze bouwputten waar het altijd regent, in een land waar de leuzen van het nationale elftal in het Engels zijn omdat ze elkaar anders in de haren vliegen.

Sparta-uit of Groningen-thuis. Heerlijk. AZ, prachtig. ADO, wereldclub. Vitesse, Twente, Heerenveen, Utrecht, zelfs liever Twente en NAC dan Moeskroen-uit.

Sparta-uit klinkt dan wel leuk, maar echt spannend is het niet. Alles slechter dan 1-3 wordt gezien als een wanprestatie.
Anderlecht-PSV, Club Brugge-ajaks. Dat maakt het wel spannender. Nu is het hopen op Utrecht en Feyenoord uit, voor de rest pakt ajaks wel de punten. Ja, incidenteel gaat het mis, maar als je mee wil doen in Europa moet je toch niet tegen Emmen, RKC of Fortuna spelen?

Een competitie met 8 Nederlandse en 8 Belgische clubs. Markt voor 28 miljoen mensen. Da's nog lang geen Duitsland of Engeland, maar je komt in ieder geval een stapje dichter in de buurt.
 
Alles wat je in NL achterlaat draai je gewoon de nek om, 10 clubs die in de KKD komen waar na 2 jaar t gros van de supporters afhaakt. Kleine clubs in de KKD zijn daar nu gewoon op ingericht maar het onderste deel van de middenmoot van de huidige competitie heeft te dure faciliteiten om met beduidend minder tv-gelden rond te kunnen komen.
 
Alles wat je in NL achterlaat draai je gewoon de nek om, 10 clubs die in de KKD komen waar na 2 jaar t gros van de supporters afhaakt. Kleine clubs in de KKD zijn daar nu gewoon op ingericht maar het onderste deel van de middenmoot van de huidige competitie heeft te dure faciliteiten om met beduidend minder tv-gelden rond te kunnen komen.

Dit is wel het grote probleem ja. Clubs als Groningen, Heracles, Heerenveen of wie dan ook (net) buiten de Beneliga boot valt, raken in de problemen. Een soort oplossing is om de Eredivisie voort te laten bestaan als het nieuwe tweede niveau, en van de KKD een derde professionele divisie te maken. Dat zou het voor die clubs echter alsnog niet beter maken, en voor supporters, sponsoren en dergelijke ook niet aantrekkelijker om met die clubs verbonden te blijven. De beste clubs uit de Eredivisie weg halen betekent dat je de andere clubs automatisch degradeert, want die raken de tegenstand juist kwijt. De enige redding voor die clubs is dan om promotie af te dwingen naar de Beneliga. Het zou alleen kunnen als er ook op dat nieuwe tweede niveau veel geld beschikbaar zou komen voor de clubs in kwestie, zodat zij op den duur kunnen groeien en eigen tegenstand scheppen. Een beetje als een soort Championship in Engeland, waar ook nog genoeg prima clubs rondlopen. De KNVB EN KBVB zouden allebei flink geld moeten investeren in die tweede league om het rendabel te maken. Zie die clubs echter maar eens met dit alles in te laten stemmen.
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even gekeken naar de bedragen, beide competities hebben ongeveer 80mlj tv-gelden te verdelen. Onze eerste divisie kent slechts ca. 8mlj.
De 2e competitie, ook als we die samen met België gaan organiseren zal dus maar een schijntje krijgen. En de commerciële waarde van deze competitie zal weer laag zijn, als je de wedstrijden verdeeld over het weekend dan zullen mensen toch eerder voor een wedstrijd op het hogere niveau kiezen. Of je doet t vrijdagmodel zoals we nu in NL kennen, maar dat is commercieel ook niet aantrekkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan