Ik ben het met je eens dat de afstand van Ajax (maar ook PSV) erg groot kan worden door het geld. 8 - 0 verliezen is idd geen leuke avond voor NEC of NAC.
Maar ik vind de zin "ooit kampioen' niet echt van toepassing. Want dat was eigenlijk al sws :zien: Op Ajax, PSV en Feyenoord na hebben alleen AZ (2x), Twente, Sparta DWS en DOS (alle 1x) een kampioenschap gehaald. Waarvan Twente en AZ flink liepen te investeren. Zolang een NEC/NAC dat niet doet zijn ze helemaal kansloos.

Nee, Nederland heeft altijd al een groot verschil gekend tussen de top 3 en de rest.
Hieruit blijkt toch waar het om gaat?
Geld, geld en nog eens geld.
Rupsje nooit genoeg.
Money is the root of all evil.
Ook in ons land hadden we tot en met het einde van het amateurvoetbal wel degelijk oneindig veel verschillende kampioenen.
Daarna kregen we inderdaad een top 3 met nu en dan een uitschieter van een outsider.
Maar de situatie van nu is door de afgelopen 3 seizoenen volledig op zijn kop gezet.
We krijgen het Bundesliga scenario van de laatste 10 jaar ook in de Eredivisie.
Ongeacht of we tijdelijk een nummertje twee in de alles kapotmakende CL mogen laten meehobbelen.
Alleen Ajax kan dat niveau nog een beetje bij houden, zonder sjeik of oliemagnaat overigens op gepaste afstand van de rest.
Zoals 17 clubs in de Eredivisie op grote afstand van hun monstrueuze budget meehobbelen in de Eredivisie.

Relix;
Wij hebben een andere visie denk ik.
Ik zie niets in neo liberalisme, vrije markt werking en dergelijke.
Ik hou meer van het romantische en het sociale uit de vorige eeuw.
De mens eerst en niet geld of winst.
 
Ja klopt maar Bayern begon ook met het eerst goed vormgeven van eigen vermogen en het uitbreiden van merchandising enz. Ze zijn pas sinds 15 jaar de meest gezonde voetbalclub ter wereld. Net als bij Ajax geheel “zelf” verdiend met een lange termijn commerciële strategie daar achter die zich veelal heeft gericht op Azië en de VS. Precies wat Ajax ook heeft gedaan. Het probleem is dat zo’n club als Bayern bij lange na niet meer in te halen meer is door de rest van de Bundesliga. Ze zijn te groot voor Duitsland. Bij een Barca was er wanbeleid of bij Milan erg afhankelijk van het geld van Belrusconi. Dat soort problemen hebben Ajax en Bayern niet. Zij genereren veel te veel geld en Ajax verkoopt ook daarnaast erg goed. Ik zie dat beleid niet zo snel meer in elkaar storten tenzij Oversmars en VD Sar vertrekken en er een tijdje chaos ontstaat.
Het beleid bij ajax is gewoon dik in orde. Wat mij dan verbaasd is dat psv dat toch 2x heeft verpest. Eerst de periode na Hiddink (deze eeuw) en de periode na cocu. Ik denk dat we onszelf kunnen verwijten dat her beleid tot 2x toe heeft gefaald. Ajax was nog niet eens zo lang geleden financieel zeer broos, maar hebben daar een volwassen realistisch beleid gevoerd. Zo eerlijk moeten we zijn.
 
Dan kijk nog eens naar het seizoen 1962/1963.
De stand halverwege toen we van Tweede Kerstdag tot en met half maart noodgedwongen winterstop hadden en nummer 1 21 punten had, nrs 2 t/m 5 20 en nummer 6 19 punten.
En aan het eind PSV na een 5-2 zege op Ajax als kampioen eindigde.
Those were the days. :)
Ik denk dat je met deze opmerking precies Mikasa's punt bevestigt. Als je exemplarisch bewijs moet leveren en je komt met 1 voorval van 60 jaar geleden, dat zegt genoeg.
 
Het beleid bij ajax is gewoon dik in orde. Wat mij dan verbaasd is dat psv dat toch 2x heeft verpest. Eerst de periode na Hiddink (deze eeuw) en de periode na cocu. Ik denk dat we onszelf kunnen verwijten dat her beleid tot 2x toe heeft gefaald. Ajax was nog niet eens zo lang geleden financieel zeer broos, maar hebben daar een volwassen realistisch beleid gevoerd. Zo eerlijk moeten we zijn.
Natuurlijk, maar het scheelt ook dat ze op het juiste moment gepiekt hebben. En dat was niet bewust. De halve finale CL van PSV heeft iets opgeleverd, die van ajax een stuk meer. En haal Frenkie en de Ligt uit het geheel en het verschil wordt al erg veel kleiner.
En het scheelt ook dat ze zonder de column van Johan Cruijff ze daar eindelijk in alle rust kunnen werken. :grin:
 
Relix;
Wij hebben een andere visie denk ik.
Ik zie niets in neo liberalisme, vrije markt werking en dergelijke.
Ik hou meer van het romantische en het sociale uit de vorige eeuw.
De mens eerst en niet geld of winst.
Wat ik ervan vind is een geheel andere discussie, maar daar ging je vraag niet over.
 
Dan kijk nog eens naar het seizoen 1962/1963.
De stand halverwege toen we van Tweede Kerstdag tot en met half maart noodgedwongen winterstop hadden en nummer 1 21 punten had, nrs 2 t/m 5 20 en nummer 6 19 punten.
En aan het eind PSV na een 5-2 zege op Ajax als kampioen eindigde.
Those were the days. :)

Ik denk dat je met deze opmerking precies Mikasa's punt bevestigt. Als je exemplarisch bewijs moet leveren en je komt met 1 voorval van 60 jaar geleden, dat zegt genoeg.
En dat vervolgens alsnog PSV kampioen werd :ROFL:
 
Natuurlijk, maar het scheelt ook dat ze op het juiste moment gepiekt hebben. En dat was niet bewust. De halve finale CL van PSV heeft iets opgeleverd, die van ajax een stuk meer. En haal Frenkie en de Ligt uit het geheel en het verschil wordt al erg veel kleiner.
En het scheelt ook dat ze zonder de column van Johan Cruijff ze daar eindelijk in alle rust kunnen werken. :grin:
Een kanttekening die we moeten plaatsen is dat psv qua investeren in de jeugd pas begon toen cocu aantrad. Ajax deed dat natuurlijk al veel langer..
 
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met Keizer te doen had. Werd na een halfjaar weggestuurd, maar mocht weinig tot geen geld uitgeven. Zat vooral te klagen dat hij zo weinig backs had. Daarna kwam Ten Hag en die kreeg meteen 2 backs. Ten Hag wist echter niet significant beter te preseteren in zijn eerste halfjaar. En de zomer daarna werd de portemonnee flink getrokken, en kwam er een enorme kwaliteitsinjectie gepaard met het doorbreken van grote talenten - min of meer toevallig op hetzelfde moment.

Tuurlijk, daarna heeft Ten Hag veel gewonnen en bleek het een goeie zet. Maar had het toch wel te doen met Keizer, want die deed het met minder middelen in zn (eerste) halfjaar niet minder dan Ten Hag, die meer middelen had in zijn eerste halfjaar. Maar ik volg het iets minder dan onze vrieden Brainz , Mentos , en Tegengas . Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat zien.
Keizer stond binnen enkele weken al met 6-0 achter. De druk was gigantisch hoog na het bereiken van de EL-finale en het attractieve voetbal onder Bosz. Vervolgens maakt hij tijdens het trainingkamp in Oostenrijk één van de (zo niet dé) zwartste dagen uit de clubgeschiedenis mee met Nouri, met wie hij in de jaren ervoor bij Jong Ajax intensief heeft samengewerkt.
Ik weet zeker dat dat er grotendeels voor heeft gezorgd dat Ajax geen Europees voetbal haalde na uitschakelingen tegen Nice en Rosenborg (die met een beetje geluk ook gewoon gewonnen hadden kunnen worden, maar de selectie was te beschadigd door Nouri om dat af te dwingen).

Cijfermatig deed Keizer het niet eens zo slecht (al stond Ajax na 3 maanden wel 13 punten achter PSV, dat werd voor de winterstop nog wel teruggebracht tot 5), maar het was te onrustig in de club en hij deed ook wel rare dingen waardoor een ontslag eigenlijk onontkoombaar was.

Ik denk dat Keizer best wel had kunnen slagen bij Ajax als hij op een ander moment was ingestapt.
 
Wat ik ervan vind is een geheel andere discussie, maar daar ging je vraag niet over.
Mijn vraag was wat de Eredivisie er - buiten Ajax -mee opschiet en ik zie dat nog steeds niet.
De kloof tussen CL deelnemers en andere clubs zal alleen maar groter worden.
Daar had ik je mening best over willen horen.
Maar misschien dat ik maar beter inderdaad naar het vrouwenvoetbal - tot dat ook ontspoort - of de amateurs moet gaan kijken.
Helaas is het moeilijk om na 66 jaar actief PSV supporter te zijn dat zomaar los te laten.
Dus sudderen we maar voort , ook in deze "nieuwe" situatie.
Het enige alternatief dat ik bij veel generatie genoten zie zou zijn heel het voetbal voortaan te laten voor wat het is en ander tijdverdrijf te zoeken.
Misschien nog ooit, maar nu nog even niet. Forza PSV. :)
 
Keizer stond binnen enkele weken al met 6-0 achter. De druk was gigantisch hoog na het bereiken van de EL-finale en het attractieve voetbal onder Bosz. Vervolgens maakt hij tijdens het trainingkamp in Oostenrijk één van de (zo niet dé) zwartste dagen uit de clubgeschiedenis mee met Nouri, met wie hij in de jaren ervoor bij Jong Ajax intensief heeft samengewerkt.
Ik weet zeker dat dat er grotendeels voor heeft gezorgd dat Ajax geen Europees voetbal haalde na uitschakelingen tegen Nice en Rosenborg (die met een beetje geluk ook gewoon gewonnen hadden kunnen worden, maar de selectie was te beschadigd door Nouri om dat af te dwingen).

Cijfermatig deed Keizer het niet eens zo slecht (al stond Ajax na 3 maanden wel 13 punten achter PSV, dat werd voor de winterstop nog wel teruggebracht tot 5), maar het was te onrustig in de club en hij deed ook wel rare dingen waardoor een ontslag eigenlijk onontkoombaar was.

Ik denk dat Keizer best wel had kunnen slagen bij Ajax als hij op een ander moment was ingestapt.
Bij Ajax heb je geen kans om te slagen. Schmidt had er bij ajax al lang uitgelegen..
 
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met Keizer te doen had. Werd na een halfjaar weggestuurd, maar mocht weinig tot geen geld uitgeven. Zat vooral te klagen dat hij zo weinig backs had. Daarna kwam Ten Hag en die kreeg meteen 2 backs. Ten Hag wist echter niet significant beter te preseteren in zijn eerste halfjaar. En de zomer daarna werd de portemonnee flink getrokken, en kwam er een enorme kwaliteitsinjectie gepaard met het doorbreken van grote talenten - min of meer toevallig op hetzelfde moment.

Tuurlijk, daarna heeft Ten Hag veel gewonnen en bleek het een goeie zet. Maar had het toch wel te doen met Keizer, want die deed het met minder middelen in zn (eerste) halfjaar niet minder dan Ten Hag, die meer middelen had in zijn eerste halfjaar. Maar ik volg het iets minder dan onze vrieden Brainz , Mentos , en Tegengas . Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat zien.
Ik denk dat het niet alleen de prestraties waren maar vooral ook het gebrek aan uitstraling, internationale naamsbekendheid en overwicht.

Niet dat Ten Hag in t begin meer naam had want was ook relatief onbekend in het internationale circuit. Overmars heeft echter denk ik hem het vertrouwen gegeven en dit ook kenbaar gemaakt aan de groep. Hier moeten jullie het mee doen de komende jaren. Ook zijn eigen lot hier aan gekoppeld en dan wil je wellicht sneller de portemonnee trekken. Overmars kende Ten Hag ook al goed van GAE.
Keizer was een gok omdat hij van Jong Ajax overgeheveld werd en het daar best goed deed.
 
Ik denk dat het niet alleen de prestraties waren maar vooral ook het gebrek aan uitstraling, internationale naamsbekendheid en overwicht.

Niet dat Ten Hag in t begin meer naam had want was ook relatief onbekend in het internationale circuit. Overmars heeft echter denk ik hem het vertrouwen gegeven en dit ook kenbaar gemaakt aan de groep. Hier moeten jullie het mee doen de komende jaren. Ook zijn eigen lot hier aan gekoppeld en dan wil je wellicht sneller de portemonnee trekken. Overmars kende Ten Hag ook al goed van GAE.
Keizer was een gok omdat hij van Jong Ajax overgeheveld werd en het daar best goed deed.

Keizer was een Van Bommeltje. Bewijs dat een coach uit eigen kweek doorzetten naar het eerste gewoon een enorme gok is die m.i. te vaak op basis van sentiment wordt genomen. Een kkd team managen is heel anders dan het eerste van een topclub. Ten Hag had wel wat geluk met de omstandigheden (investeringen, grote talenten), maar hij wist het wel goed te managen. De keerzijde was en is dat de verwachtingen bij Ajax enorm gestegen zijn en hij daarin wel heeft voldaan. Laat zich niet gek maken. Dat is toch de ervaring die je moet hebben.
 
Keizer was een Van Bommeltje. Bewijs dat een coach uit eigen kweek doorzetten naar het eerste gewoon een enorme gok is die m.i. te vaak op basis van sentiment wordt genomen. Een kkd team managen is heel anders dan het eerste van een topclub. Ten Hag had wel wat geluk met de omstandigheden (investeringen, grote talenten), maar hij wist het wel goed te managen. De keerzijde was en is dat de verwachtingen bij Ajax enorm gestegen zijn en hij daarin wel heeft voldaan. Laat zich niet gek maken. Dat is toch de ervaring die je moet hebben.
Cocu was dan toch de uitzondering op de regel. Ook de reden waarom Bommel de kans kreeg overigens..
 
Cocu was dan toch de uitzondering op de regel. Ook de reden waarom Bommel de kans kreeg overigens..

Cocu kende echter ook mindere periodes en hoewel hij wel prijzen pakte (voordat Ajax rijk werd) was o.a. het spel vaak slecht. Het kan natuurlijk ook een keer goed uitpakken, maar vaker niet dan wel.
 
Cocu kende echter ook mindere periodes en hoewel hij wel prijzen pakte (voordat Ajax rijk werd) was o.a. het spel vaak slecht. Het kan natuurlijk ook een keer goed uitpakken, maar vaker niet dan wel.
Zn eerste seizoen was niet veel.. maar drie keer kampioen is toch netjes voor een debutant
 
Zn eerste seizoen was niet veel.. maar drie keer kampioen is toch netjes voor een debutant

Precies. Toen eruit schoppen en we hadden hem nu herinnerd als zo'n te onervaren coach uit eigen kring. Dat betekent ook dat een Keizer het bij Ajax wellicht nog op de rit had kunnen krijgen. Dergelijke coaches hebben echter vaak te diepe dalen die te lang duren. Bij PSV heeft men dan nog engelengeduld. En niet zo gek ook. Goed beginnen (new manager bounce) of managen als het team lekker loopt is een stuk eenvoudiger als je team uit een slechte periode trekken, waarin spelers ontevreden of ongelukkig zijn, media aan je stoelpoten zaagt en je tacktiek niet werkt. Omgaan met die tegenslag, zeker bij topclubs waar de verwachtingen hoog zijn en je dus minder tijd krijgt, is echt een ervaringsvak.
 
Precies. Toen eruit schoppen en we hadden hem nu herinnerd als zo'n te onervaren coach uit eigen kring. Dat betekent ook dat een Keizer het bij Ajax wellicht nog op de rit had kunnen krijgen. Dergelijke coaches hebben echter vaak te diepe dalen die te lang duren. Bij PSV heeft men dan nog engelengeduld.
Bij ajax is het bekend dat je daar na drie keer puntverlies wel kan gaan inpakken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan