Ajax

Ja maar gezien zijn vermogen is het natuurlijk 'peanuts'. Ik geloof dus ook dat het motief niet zelfverrijking was maar gewoon pure domheid is.

Hij heeft aandelen waar die op casht, aandelen waar die risico op neemt en vast en zekere wat veilige dividenden of etf's. Beetje geld spreiden en en bij je nieuwe werkgever wat extratjes pakken is gewoon leuk en spannend. Ik beleg ook meer in bedrijven waar ik wat mee heb dan vreemde puur voor het geld alleen. Hij had ff een blackout, was ff te fanatiek of gewoon bewust gedaan met de hoop dat het niet uitlekt.

Ja maar gezien zijn vermogen is het natuurlijk 'peanuts'. Ik geloof dus ook dat het motief niet zelfverrijking was maar dat hij gehandeld heeft uit pure dommigheid en onzorgvuldigheid.

Dit is wel zo onzorgvuldig (voor een club als Ajax die altijd onder de loep ligt en zeker na wat voor gelijkwaardigs er met Mislintat gebeurde) dat je je af mag vragen of het een zege of een vloek is dat hij nu weg is.

Ik geloof dat ook wel, maar we kunnen moeilijk in zijn hoofd kijken. Feiten zijn feiten en dit is mogelijk zelfs een strafbaar feit. Een insider zoals hij heeft goedkeuring nodig van relevante toezichthouders en als hij om goedkeuring had gevraagd dan was het zeer waarschijnlijk afgewezen.

Ik geloof dat ook wel, maar we kunnen moeilijk in zijn hoofd kijken. Feiten zijn feiten en dit is mogelijk zelfs een strafbaar feit. Een insider zoals hij heeft goedkeuring nodig van relevante toezichthouders en als hij om goedkeuring had gevraagd dan was het zeer waarschijnlijk afgewezen.
Je hoeft ook niet in zijn hoofd te kijken. De kale feiten dat hij voorkennis had want bijna rond met Ajax en het kopen van aandelen is genoeg.

Als die het nou na zijn aanstelling deed, dan straal je vertrouwen uit, dat je goede tijden voor je ziet en er je eigen geld op durft te leggen zelfs, dan scoor je juist +punten bij iedereen die ajaks lievvvv heeft.

Als die het nou na zijn aanstelling deed, dan straal je vertrouwen uit, dat je goede tijden voor je ziet en er je eigen geld op durft te leggen zelfs, dan scoor je juist +punten bij iedereen die ajaks lievvvv heeft.
En waarom mag dat dan wel? Dat is toch net zo goed handelen met voorkennis?

Kroes liet eerder vandaag weten het niet eens te zijn met zijn schorsing en vindt dat er een onafhankelijk oordeel van beurswaakhond AFM moet komen.
Maar wat Van Praag betreft is de kous af: "We hebben veel voorgesprekken gehad. Kroes is heel naïef. We hebben het over iets wezenlijks, maar dat ziet hij niet. Voor ons is duidelijk wat we gaan doen. We hoeven hem niet terug. Het is hier geen speeltuin".

En waarom mag dat dan wel? Dat is toch net zo goed handelen met voorkennis?

Voorkennis is kennis of voorsprong hebben op andere, stiekem dus. Als hij het bekend maakt en dan aandelen koopt heeft iedereen gelijke kansen + info, wat het aandeel dan ook doet niemand heeft er voordeel/kennis bij die illegaal is. Dat voorkennis een misdrijf is heeft vaak ook te maken met verkopende aandelen, stel Musk weet dat die op 10 april gaat stoppen en niemand anders weet het, hij zet dan 100 miljoen op short(verkoop) van zijn Tesla aandelen en als het nieuws uitlekt, mensen in paniek raken en beginnen te verkopen, Tesla aandeel crasht en meneer Musk verdient miljoenen omdat die op tijd was en kennis had die niemand anders had. Als ik nu op 2 april (stiekem) zou weten dat Musk op 10 april stopt, dan zou ik mijn huis, alle auto's, electronica en alles wat ik kan verkopen en dan tesla aandelen shorten, op 11 april zou ik dan rijk zijn en een dikke villa kunnen kopen en 5 auto's. Zulk kennis = meer dan goud waard.

Koopt die aandelen na zijn officiële bekendmaking dan toon je vertrouwen in je kennis, in je club, je plannen en alles, dus je straalt vertrouwen uit in goede toekomst/tijden. Anders zet je niet je eigen geld er op natuurlijk

Voorkennis is kennis of voorsprong hebben op andere, stiekem dus. Als hij het bekend maakt en dan aandelen koopt heeft iedereen gelijke kansen + info, wat het aandeel dan ook doet niemand heeft er voordeel/kennis bij die illegaal is. Dat voorkennis een misdrijf is heeft vaak ook te maken met verkopende aandelen, stel Musk weet dat die op 10 april gaat stoppen en niemand anders weet het, hij zet dan 100 miljoen op short(verkoop) van zijn Tesla aandelen en als het nieuws uitlekt, mensen in paniek raken en beginnen te verkopen, Tesla aandeel crasht en meneer Musk verdient miljoenen omdat die op tijd was en kennis had die niemand anders had. Als jij ook op 2 april wist dat Mustk op 10 april stopt dan kan je gerust alles wat je hebt in je leven zetten dat Tesla aandeel gaat zakken en je dus flink gaat cashen, zulk info is meer waard dan goud gewoon.

Koopt die aandelen na zijn officiële bekendmaking dan toon je vertrouwen in je kennis, in je club, je plannen en alles, dus je straalt vertrouwen uit in goede toekomst/tijden. Anders zet je niet je eigen geld er op natuurlijk

Tenzij hij in zijn hoedanigheid als Algemeen Directeur voornemens is een bepaalde actie uit te voeren die waardeverhogend is voor de aandelen, dan eerst aandelen koopt, en dan die actie bekend maakt.

Maar puur na bekendmaking van zijn aanstelling, had dat idd geen probleem moeten zijn.

Tenzij hij in zijn hoedanigheid als Algemeen Directeur voornemens is een bepaalde actie uit te voeren die waardeverhogend is voor de aandelen, dan eerst aandelen koopt, en dan die actie bekend maakt.

Aan wie bekend maakt? Het mag nog steeds niet, al had die het alleen aan ajaks opgebiecht nog niet. Om waarde conflicten te voorkomen moeten belangrijke CEO's en poppos bij hun aanstelling altijd hun aandelenpaketten blootgeven, dat is een standaard regel die haast altijd gebeurt. Zo is zijn zaak aan het licht gekomen, men zag dat die het kocht, wat niet erg is, alleen kocht die het te vroeg en dat maakt het illegaal.

Aan wie bekend maakt? Het mag nog steeds niet, al had die het alleen aan ajaks opgebiecht nog niet. Om waarde conflicten te voorkomen moeten belangrijke CEO's en poppos bij hun aanstelling altijd hun aandelenpaketten blootgeven, dat is een standaard regel die haast altijd gebeurt. Zo is zijn zaak aan het licht gekomen, men zag dat die het kocht, wat niet erg is, alleen kocht die het te

Bedoelde dat als hij aandelen als AD (dus na start dienstverband) zou hebben gekocht, dat er volgens velen dan niks aan de hand zou zijn.
Dat klopt in principe ook, tenzij hij voornemens zou zijn om iets te gaan doen wat waardeverhogend voor de aandelen zou kunnen zijn.

Bedoelde dat als hij aandelen als AD (dus na start dienstverband) zou hebben gekocht, dat er volgens velen dan niks aan de hand zou zijn.
Dat klopt in principe ook, tenzij hij voornemens zou zijn om iets te gaan doen wat waardeverhogend voor de aandelen zou kunnen zijn.
Kopen vlak voordat een grote transfer wereldkundig wordt valt gevoelsmatig ook handelen met voorkennis.

Btw, wat is een master bedrijfseconomie waard als je na het behalen daarvan nog zulke domme dingen doet?

Laatst bewerkt:
Ah, het Mislintat-onderzoek doet een Geertje, staat even in de koelkast tot deze storm voorbij is

Ah, het Mislintat-onderzoek doet een Geertje, staat even in de koelkast tot deze storm voorbij is

"We zullen een buitengewone aandeelhoudersvergadering moeten uitschrijven. We moeten kijken of het zinvol is om dan beide kwesties, Kroes en Mislintat, in één keer te behandelen, aangezien je toch al bij elkaar komt. Misschien moet je wel een hele dag vergaderen. Dat is ook weleens leuk", aldus Van Praag.

Ze hebben iets leuks gevonden bij Ajax. :maniac:

:ROFL: :lmao:

Kopen vlak voordat een grote transfer wereldkundig wordt valt gevoelsmatig ook handelen met voorkennis.

Klopt, alleen kan je er mee wegkomen omdat je als AD alleen bij je aanstelling gecontroleerd word, wat je later met je aandelen doet mag je zelf weten en is je pakkans dus stukken kleiner. Maar sowieso ajaks aandelen koop je uit sympthatie, of als je geld over hebt. Je winsten of verliezen zullen altijd matig zijn omdat het aandeel niet echt stijgt of daalt. Ook in de gouden CL tijden was het slappe hap, aandelen volgen heel langzaam de werkelijke ajaksmarkt.

Bedrijven die eigen aandelen kopen of verkopen is ook vorm van voorkennis, of paniekvoetbal of gewoon tactisch om zelf meer grip te houden. Maar mag weer wel

Hij had voorkennis over de benoeming van zijn eigen positie, de belangrijkste functie binnen de Ajax directie. Het is vrij normaal dat beurskoersen bewegen bij ontslag of aanstelling van een CEO. Is er dus niets over de aankoop van zijn laatste aandelenpakket afgesproken met Ajax dan heeft hij al met voorkennis gehandeld. Alles wat daarna komt is eigenlijk al irrelevant.

Echter is dit een overtreding van de wet waarbij de ACM het controlerend orgaan is. Zij zullen dit moeten onderzoeken. Wat er tussen Ajax en Kroes speelt is een ander conflict. Natuurlijk heeft Ajax een knuppel om mee te slaan als Kroes tegen het regelement in heeft gehandeld. Maar wat nu als de ACM de situatie anders beoordeeld en Kroes niet bestraft? Heeft Ajax dan nog wel een poot om op te staan, met in het achterhoofd dat Kroes dit blijkbaar wel gecommuniceerd heeft met de RvC en geen antwoord heeft gekregen. Zeker wanneer je bedenkt dat er een cooldown periode is geweest van 6 maanden ivm dat concurrentiebeding bij AZ. Er was dus wel degelijk tijd voor alle partijen om dit te onderzoeken.

Mijn inziens is het besluit om in te zetten op ontslag van Ajax dus niet zonder risico. Ze kiezen vrij vroeg een pad en ik vermoed dat dit van Praag is die het schip probeert te kapen. Hij heeft deze kaart al die tijd in zijn broekzak gehouden en gewacht tot dit moment. Dit zodat er geen tijd meer is voor invulling van de positie en van Praag deze zomer zelf alle touwtjes in handen kan nemen. Het zou je clubje maar zijn.

Hij had voorkennis over de benoeming van zijn eigen positie, de belangrijkste functie binnen de Ajax directie. Het is vrij normaal dat beurskoersen bewegen ontslag of aanstelling van een CEO. Is er dus niets over de aankoop van zijn laatste aandelenpakket afgesproken met Ajax dan heeft hij al met voorkennis gehandeld. Alles wat daarna komt is eigenlijk al irrelevant.

Echter is dit een overtreding van de wet waarbij de ACM het controlerend orgaan is. Zij zullen dit moeten onderzoeken. Wat er tussen Ajax en Kroes speelt is een ander conflict. Natuurlijk heeft Ajax een knuppel om mee te slaan als Kroes tegen het regelement in heeft gehandeld. Maar wat nu als de ACM de situatie anders beoordeeld en Kroes niet bestraft? Heeft Ajax fan nog wel een poot om op te staan, met in het achterhoofd dat Kroes dit blijkbaar wel gecommuniceerd heeft met de RvC en geen antwoord heeft gekregen. Zeker wanneer je bedenkt dat er een cooldown periode is geweest van 6 maanden ivm dat concurrentiebeding bij AZ. Er was dus wel degelijk tijd voor alle partijen om dit te onderzoeken.

Mijn inziens is het besluit om in te zetten op ontslag van Ajax dus niet zonder risico. Ze kiezen vrij vroeg een pad en ik vermoed dat dit van Praag is die het schip probeert te kapen. Hij heeft deze kaart al die tijd in zijn broekzak gehouden en gewacht tot dit moment. Zodat van Praag deze zomer zelf alle touwtjes in handen kan nemen. Het zou je clubje maar zijn.
Als ze geen poot hebben om op te staan is de werksituatie reeds verstoord, in hoeverre de RvC dit anders had kunnen aanpakken en in hoeverre (een deel van) de RvC Kroes niet wilde ebben zullen we pas weten als Van Praag zijn autobiografie uitbrengt.

Als ze geen poot hebben om op te staan is de werksituatie reeds verstoord, in hoeverre de RvC dit anders had kunnen aanpakken en in hoeverre (een deel van) de RvC Kroes niet wilde ebben zullen we pas weten als Van Praag zijn autobiografie uitbrengt.
Ik dacht in de volgende zaterdag editie van de Telegraaf😅

"We zullen een buitengewone aandeelhoudersvergadering moeten uitschrijven. We moeten kijken of het zinvol is om dan beide kwesties, Kroes en Mislintat, in één keer te behandelen, aangezien je toch al bij elkaar komt. Misschien moet je wel een hele dag vergaderen. Dat is ook weleens leuk", aldus Van Praag.

Ze hebben iets leuks gevonden bij Ajax. :maniac:

:ROFL: :lmao:

Yup, lijkt er in ieder geval al op dat Mislintat niet volledig vrijuit gaat.

Terug
Bovenaan Onderaan