PSV - Feyenoord | Zondag 19 september | Eindstand: 0-4

Status
Je kunt niet meer reageren.
Wellicht dat de PSV-ers te weinig minuten in de benen hebben? Er straalde wel enige vermoeidheid uit de ploeg, maar ik vond de wissels nogal vreemd. De basis was wel wat voor te zeggen. Ik weet ook niet of de wissels dan bijdragen aan het zelfvertrouwen van de ploeg. Het is toch echt makkelijker spelen met de vaste basis dan met invallers.

Had dan in de rust Zahavi en Götze vervangen door Vinicius en Madueke. Gakpo op de plek van Götze. Ik vond Pröpper best aardig spelen, terwijl Max echt door de ondergrens zakte. Boscagli een linie terug en Van Ginkel erin. Doan, Vertessen en Thomas. Man, dat is toch geen PSV niveau. Een tegelijk is zat.
Had het geholpen? Wellicht. Mijn punt is meer dat ik individuele spelers ook gewoon een (groot) deel van de schuld wil geven. Natuurlijk is het fijner een succesvoller een aanval op te zetten met de juiste andere spelers, maar dan nog: als je ballen op dezelfde kut manier richting een Madueke in topvorm verstuurd worden deze ook onderschept. En als Lewandowsky ipv Zahavi voorin had gelopen had ie ook ruk aanvoer gehad en weinig verschil kunnen maken. Je moet als PSV speler een bepaald basisniveau hebben dat hoger is dan de gemiddelde Feijnoorder, zeker bij ons thuis. En daar viel weinig van terug te zien. Ook bij de vaste krachten.
 
Had het geholpen? Wellicht. Mijn punt is meer dat ik individuele spelers ook gewoon een (groot) deel van de schuld wil geven. Natuurlijk is het fijner een succesvoller een aanval op te zetten met de juiste andere spelers, maar dan nog: als je ballen op dezelfde kut manier richting een Madueke in topvorm verstuurd worden deze ook onderschept. En als Lewandowsky ipv Zahavi voorin had gelopen had ie ook ruk aanvoer gehad en weinig verschil kunnen maken. Je moet als PSV speler een bepaald basisniveau hebben dat hoger is dan de gemiddelde Feijnoorder, zeker bij ons thuis. En daar viel weinig van terug te zien. Ook bij de vaste krachten.
En juist omdat we misschien zelfs als basis niet echt in elke linie alleen maar hoge kwaliteit hebben, kun je niet in zo’n topper de hele rechtere kant vervangen. En dan tussen de 45-60e minuut ook nog eens Pröpper, Götze en Cody ( dus de echte voetballers met kwaliteit) er uit gaan halen. Geen enkele ploeg kan dan op dat moment overeind blijven. Je hebt de ervaring en het automatisme nodig om te groeien, juist wanneer je niet alleen maar kwaliteitspelers hebt rondlopen. De zogenaamde frisheid van Doan of Bruma zeggen niets in dit soort wedstrijden. Dat doet in de 45e minuut niet ter zake. En als er twee waren die echt rijp waren voor een wissel, dan waren dat Max en Boscagli maar juist die twee bleven staan. Maar de voetballende spelers moesten wijken voor “frisse” spelers, omdat de trainer met de volgende wedstrijd bezig is en niet met het winnen van de topper voor eigen publiek. Precies zoals vorig jaar met al dat gewissel wat totaal niet werkte.
 
En juist omdat we misschien zelfs als basis niet echt in elke linie alleen maar hoge kwaliteit hebben, kun je niet in zo’n topper de hele rechtere kant vervangen. En dan tussen de 45-60e minuut ook nog eens Pröpper, Götze en Cody ( dus de echte voetballers met kwaliteit) er uit gaan halen. Geen enkele ploeg kan dan op dat moment overeind blijven. Je hebt de ervaring en het automatisme nodig om te groeien, juist wanneer je niet alleen maar kwaliteitspelers hebt rondlopen. De zogenaamde frisheid van Doan of Bruma zeggen niets in dit soort wedstrijden. Dat doet in de 45e minuut niet ter zake. En als er twee waren die echt rijp waren voor een wissel, dan waren dat Max en Boscagli maar juist die twee bleven staan. Maar de voetballende spelers moesten wijken voor “frisse” spelers, omdat de trainer met de volgende wedstrijd bezig is en niet met het winnen van de topper voor eigen publiek. Precies zoals vorig jaar met al dat gewissel wat totaal niet werkte.
Hmm, ik ben het ook helemaal met jou (en eerdere kritiek hier) eens dat de opstelling, tactiek en wissels ruk waren. Mijn punt is dat als Max, Ramalho, Zahavi, Gakpo, Boscagli of wie dan ook een 4 halen en een zaadpot vol foute passes, verloren duels, verkeerde aanspeelkeuzes en onnodig balverlies laten zien, ze daarvoor ook gewoon ook kritiek verdienen. Dat pleit Schmidt niet vrij. Maar t probleem lag 70% bij de spelers in de wei, en 30% bij Schmidt imo. Gaat er bij mijn niet in dan alles wat fout ging te verklaren is door opstelling en wissels. Die percentages mogen in iemands anders ogen best een andere verhouding hebben (dat begrijp ik ook wel), maar ik zie in de wedstrijd-terugblik vrijwel iedereen focussen op het tactische/opstelling deel en de rol van Schmidt. Maar ik druk me misschien wat krom uit waardoor die aanvulling niet overkwam/komt, maar vond onze spelers gewoon stuk voor stuk beschamend slecht in eigen huis, voor vol publiek, tegen n team als Feijenoord.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik ben het ook helemaal met jou (en eerdere kritiek hier) eens dat de opstelling, tactiek en wissels ruk waren. Mijn punt is dat als Max, Ramalho, Zahavi, Gakpo, Boscagli of wie dan ook een 4 halen en een zaadpot vol foute passes, verloren duels, verkeerde aanspeelkeuzes en onnodig balverlies laten zien, ze daarvoor ook gewoon ook kritiek verdienen. Dat pleit Schmidt niet vrij. Maar t probleem lag 70% bij de spelers in de wei, en 30% bij Schmidt imo. Gaat er bij mijn niet in dan alles wat fout ging te verklaren is door opstelling en wissels. Die percentages mogen in iemands anders ogen best een andere verhouding hebben (dat begrijp ik ook wel), maar ik zie in de wedstrijd-terugblik vrijwel iedereen focussen op het tactische/opstelling deel en de rol van Schmidt. Maar ik druk me misschien wat krom uit waardoor die aanvulling niet overkwam/komt, maar vond onze spelers gewoon stuk voor stuk beschamend slecht in eigen huis, voor vol publiek, tegen n team als Feijenoord.
Ik zeg zelfs dat de trainer maar voor 15% verantwoordelijk is! Maar ook dat is veel en kan veel met een opstelling en het verloop van de wedstrijd doen. Ik denk dat wanneer je steeds met je vaste 11 speelt en sommige spelers pas ergens in de 70-75e of later er uit haalt, je dan het elftal echt kunt beoordelen. Als Mwene, Ginkel en Madueke alledrie er tegen Feyenoord niet zijn, dan doet dat iets met Götze, Zahavi en vervolgens ook Gakpo. Elkaar vinden wordt toch echt moeilijker. En als daarna nog spelers als Doan, Bruma, Vinicius en Thomas de kar moeten gaan trekken, dan wordt het gewoon chaos. We moeten de rol van de trainer niet overschatten want wonderen kan hij niet verrichten. Maar als de trainer een negatieve factor wordt met zijn wijze van wisselen en tactiek, dan heb je als elftal een groot probleem.
 
Ik stond ook perplex toen ik las dat het 0-4 was geworden. Ik zette de tv uit bij minuut 60. We hadden voor rust best wat mogelijkheden maar het is weer niet effectief. Er was een overwicht en Feyenoord kwam er amper uit. Ze waren wel een keer gevaarlijk toen Ramalho er uit gelopen werd, maar toen greep Drommel geloof ik in. Ergens is het goed mis gegaan en dat kan niet alleen aan voorhoede spelers liggen.
 
Nee, het allerpijnlijkste vond ik als PSV supporter dat in "mijn" stadion eigen supporters nota bene
tijdens het duel massaal hun coach afvielen en uitfloten.

Niet alleen Roger Schmidt maar ook de invaller die klaarstaat wordt publiekelijk vernederd.
Dat was het beste moment van de wedstrijd.
 
Ik stond ook perplex toen ik las dat het 0-4 was geworden. Ik zette de tv uit bij minuut 60. We hadden voor rust best wat mogelijkheden maar het is weer niet effectief. Er was een overwicht en Feyenoord kwam er amper uit. Ze waren wel een keer gevaarlijk toen Ramalho er uit gelopen werd, maar toen greep Drommel geloof ik in. Ergens is het goed mis gegaan en dat kan niet alleen aan voorhoede spelers liggen.
Nope, de backs zijn zwak. Het middenveld gaf zeker niet thuis. Boscagli zie ik toch liever op LCV. Je mist toch echt Sangare, waardoor een Van Ginkel of Propper beter gaat spelen. Ramalho heeft de laatste 2 wedstrijden meer foutjes, zo ook Obispo. Gotze was de ene dag goed en de volgende minder.
 
Ja. Schmidt heeft mensen om zich heen nodig die met hun status hem van repliek durven te dienen. Ik denk dat Ruud dat kan.
In een parlementaire democratie is dualiteit (macht en tegenmacht/controle van de macht) een uiterst belangrijke principe voor het borgen van de rechtstaat. Maar bij een voetbalclub krijg je er alleen gezeik mee als je een trainer met een visie aanstelt en een assistent met een hele andere visie. Ik heb geen idee wat voor voetbalfilosofie Ruud heeft om dat te beoordelen. Maar je moet een trainer aanstellen als je vertrouwt in zijn visie en niet als TD of directeur op de stoel van een trainer willen zitten. Uiteraard moeten zij het functioneren van de trainer beoordelen en hun conclusies daaraan verbinden. Ik houd die rollen graag gescheiden.
Ik denk niet dat hij met de directie had afgesproken om geen vast team op te stellen of steeds maar blijven wisselen met verlies als resultaat. Bovendien kan het zo zijn dat verzamelen van data een van zijn hoofdtaken is maar dat moet ergens naar toe leiden, in positieve zin. Ik denk niet dat de directie wist dat hij zo vaak spelers in de 60e minuut er uit zou gaan halen en dat de data geen middelen zijn voor hem maar een doel op zich. Want alle data weze steeds aan volgens hem dat Malen maar 70 minuten kon spelen, of Zahavi of wie dan ook en dat hij moest toe werken aan een plan wat in januari zijn vruchten zou afwerpen. Dat was niet het geval vorig jaar. En nu is het na een tijdje dit niet gedaan te hebben, opnieuw de tijd voor de heilige data. Als het slecht gaat, dan leunt hij te veel op dit soort gegevens. De directie kan zulke dingen zeker met hem bespreken. Want volgens mij kwam hij voor volgas fussbal hier en niet voor volgas wisselen.

Dat is niet aan de directie hoe hij wisselt en hoe hij data gebruikt om zijn selectie aan te sturen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze overrompeld zijn door zijn werkwijze. Anders zou het een hele slechte zaak zijn, want dan hebben Toon en John hun huiswerk niet gedaan. Het is bekend dat fitheid de top van de voetbalfilosofiepiramide (leuk woord voor scrabble) vormt van Schmidt. Ik heb wat wedstrijden via transfermarkt opgezocht en het is echt een patroon. Hij kon toen nog maar drie keer wisselen, maar zijn eerste twee wissels waren bijna zonder uitzondering voor de 60e minuut, de eerste wissel vaak in de rust of 55e minuut.
 
Andere visie '( kritischer, vanwege de klinische benadering van Schmidt) achter de betaalmuur van VI:

'Schmidt laat zich intussen niet afleiden. ‘Dit is hoe we het doen’, zei hij na afloop. Dat recht heeft hij. Een trainer moet zijn eigen koers varen, maar voor PSV is het te hopen dat de Duitser behalve voor de cijfertjes ook oog heeft voor wat er leeft in zijn selectie. Data winnen geen wedstrijden, spelers doen dat wel. '
 
Ik zie PSV liever winnen van Feyenoord en verliezen van de Eagles dan andersom. Hij had nu midweeks mensen rust kunnen geven. We mogen er vanuit gaan dat de Eagles wel zonder Gakpo, Götze en Madueke verslagen kunnen worden.
Bij een mogelijke nederlaag tegen de Eagles na een zware maar gewonnen wedstrijd tegen feyenoord, heb je tenmiste alles gegeven om een topper te winnen die de laatste jaren dramatisch was. Dan heb je gepiekt, weet je waar je staat als team. De nederlaag is nu te wijten aan onze duitser die bij elke wedstrijd maar de helft van de energie wilt steken.
 
Echt? Ik vond de wissel juist het allerpijnlijkst. Dat je je beste speler eraf haalt. Dat je eerder al creatieve spelers wisselt om renners in de ploeg te brengen. Dat een coach daarmee de handdoek in de ring gooit en de kans op de winst minimaliseert. Dat vind ik pas pijnlijk. We zijn allemaal fan, maar we kijken nu al dik een jaar aan tegen een eigenwijze trainer met net-niet resultaten.
Dit dus, ik ben echt niet van het fluiten en heb veel bagger gezien de afgelopen 25 seizoenen maar toen Gakpo eraf moest was ik wel klaar met die onzin. Tegenstander is blijkbaar ook nog niet bijgekomen van het lachen.
 
Bah, ik word onderhand kotsmisselijk van deze topic🤮

Hoewel ik snap dat velen er nog genoeg over kwijt willen. Logisch, moet ook kunnen…

Ik ga maar voor de struisvogel-tactiek en blik vooruit, om het nog een beetje leuk te houden voor mezelf🙄
Misschien is de topic overige wedstrijden wel iets. Staat voor de rust al 0-3 voor Ajax en het had 0-5 moeten zijn eigenlijk :cautious:
 
Das complete onzin natuurlijk, want het waren nagenoeg alle spelers die niet thuis gaven zondag.
De kritiek op Schmidt zondag is terecht. Alleen laten we niet net doen of dat het hele verhaal is.
De spelers die zeggen hier vanwege Schmidt te zijn en hem een fantastische trainer vinden hebben hem keihard laten barsten met hun optredens zondag. Zo is het óók.
Dat is geen complete onzin. Als de spelers zelf een basisopstelling hadden gemaakt hadden ze gewonnen.
Schmidt begint met een verkeerde opstelling en wisselt ook nog belachelijk.
 
Dat is geen complete onzin. Als de spelers zelf een basisopstelling hadden gemaakt hadden ze gewonnen.
Schmidt begint met een verkeerde opstelling en wisselt ook nog belachelijk.
Blijkbaar is de stijl van Schmidt:
" computer says no" ; u speelt niet vandaag.

Quote:
' 'Ik vraag niet aan mijn spelers of ze mijn keuzes of wissels leuk vinden. Zo ga ik niet te werk. Het zijn mijn keuzes, dat moeten spelers accepteren', vindt Schmidt. 'Als spelers fit zijn, op topniveau spelen en belangrijk zijn voor het team, dan ga ik ze niet wisselen. Is dat niet het geval, dan moeten ze accepteren dat ze gewisseld worden. '

Daar kan je veel van vinden; maar het lijkt steeds belangrijker te worden: data in het voetbal:




Misschien wel een aparte topic waard.

Maar alvast een voorschot van mij: voetbal is emotie! Passie! Voetballers zijn mensen. Supporters zijn mensen.
Geen robots.
Ik kan deze ontwikkeling niet los zien van de extreme hoeveelheid geld die omgaat in het voetbal, met alle niet-voetbalgerelateerde belangen als gevolg.

Vroegah was echt alles beter :ROFL:
 
Laatst bewerkt:
Nou wat betreft Götze mag Roger toch wel zijn gelijk halen. Zahavi was logisch. Madueke is ook even zijn flair kwijt, al sinds Benfica.

Houd je Gakpo en Pröpper over. Tja. Misschien had ie stiekem toch wel een beetje gelijk mensen?


Hoelang Götze eruit is, is nog onduidelijk. De Duitser liep de klachten op in het duel met Real Sociedad, waarin hij excelleerde. Zondag tegen Feyenoord had hij na tien minuten al klachten, maar maakte hij de eerste helft af. Daarin oogde hij niet in orde en trainer Roger Schmidt van PSV besloot hem na een helft te wisselen, om grotere problemen te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, data in voetbal : het is een aparte topic waard. Offtopic dus.

Zie bijvoorbeeld:

' Maar het raakt me wel wat nu bij PEC gebeurt. Twee jaar terug hebben we Siemen Voet met zijn allen bekeken. Ook technisch manager Mike Willems. Die jongen was niet goed genoeg in onze ogen. Nu hebben ze hem toch opgehaald. Ze halen nu alles op data, die zijn fantastisch. Ik vind dat die niet leidend moeten zijn. Je moet een speler eerst zien en dáárna de data checken.'

 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan