PSV - Feyenoord | Zondag 19 september | Eindstand: 0-4

Status
Je kunt niet meer reageren.
Nogmaals dan geef je de spelers rust tegen Go Ahead Eagles of Cambuur, maar niet tegen Feyenoord.
Feyenoord thuis is een van de belangrijkste wedstrijden van het seizoen als je de concurrentie met Ajax aan wil gaan.
Wat als die rust niet langer kan wachten, zoals bij Mario 🤷🏻‍♂️
 
Desalniettemin zitten we nu wel met een geblesseerde Götze.

De kritiek op JdJ vind ik overigens bijna volkomen onterecht. Er zijn kwalitatief heel goede spelers gekomen en verlengd. Vloeken in de kerk: Brands had het niet beter gedaan.

De zuurgraad is hier wel erg hard uitgeslagen na de zeperd van dit weekend.
Dat ben ik volledig met je eens. JdJ heeft goed ingekocht, er staat een selectie die mee kan doen voor het kampioenschap. Er zijn 2 kleine smetjes: het ontbreken van een reserve back en een adequate vervanger voor Gotze. En voor Gotze zijn er 5 of 6 spelers die daar kunnen spelen, alleen vind ik die allemaal net niet goed genoeg. Het enige grote kritiekpunt op JdJ vind ik dat hij er niet in is geslaagd een zooi overbodige spelers te lozen. Maar ja, is ok niet gemakkelik, lozen van rommel die niemand wil hebben. Het probleem is niet JdJ of de selectie, het is de trainer en de tactiek.
 
Daar ben ik t ook mee eens.
Maar of nou wel of niet de beste 11 begonnen, feit blijft dat de meeste spelers 90 minuten op donderdag in de benen hadden en zondag er weer moesten staan. Wat ook moet kunnen, maar kan gewoon t verschil maken als je tegen een team speelt dat 2 dagen meer hersteltijd heeft gehad.
Los van of ze dan vandaag tegen GAE wel of geen rust krijgen.

Wat dat betreft zou t toch een stuk fijner zijn om dan zondag GAE te krijgen en woensdag Feyenoord.
Dan heeft Feyenoord ook gewoon maar 2 dagen rust na de zondagwedstrijd.

Is gewoon 1 vd factoren die een uitslag kunnen bepalen.
Trainer, spelers, hersteltijd, kwaliteit bank, persoonlijke omstandigheden, voeding, etc etc etc. Er zijn zoveel factoren. Trainer is er 1 van. Een belangrijke, zeker, maar laten we niet zn invloed overdrijven.
Feyenoord had een reis naar Israël achter de rug. PSV speelde thuis.
Het zijn profs. Hersteltijd begint 1 minuut na de wedstrijd. En als je 5 x wisselt heeft de helft van de spelers geen "90 minuten in de benen" Keeper buiten beschouwing gelaten.
 
Feyenoord had een reis naar Israël achter de rug. PSV speelde thuis.
Het zijn profs. Hersteltijd begint 1 minuut na de wedstrijd. En als je 5 x wisselt heeft de helft van de spelers geen "90 minuten in de benen" Keeper buiten beschouwing gelaten.

Kan allemaal wel zijn. Heeft ook niks met profs te maken. Ook profs zijn mensen met lichamen die gebonden zijn aan biologische processen. Zijn geen robots.

Alle statistieken laten vlgs mij wel zien dat na europese wedstrijden de meeste punten worden verloren.

Nogmaals. Dit is 1 vd factoren. Zijn er veel meer. Pin me niet vast op deze ene. En pin jezelf niet vast op de factor trainer.
 
Dat ben ik volledig met je eens. JdJ heeft goed ingekocht, er staat een selectie die mee kan doen voor het kampioenschap. Er zijn 2 kleine smetjes: het ontbreken van een reserve back en een adequate vervanger voor Gotze. En voor Gotze zijn er 5 of 6 spelers die daar kunnen spelen, alleen vind ik die allemaal net niet goed genoeg. Het enige grote kritiekpunt op JdJ vind ik dat hij er niet in is geslaagd een zooi overbodige spelers te lozen. Maar ja, is ok niet gemakkelik, lozen van rommel die niemand wil hebben. Het probleem is niet JdJ of de selectie, het is de trainer en de tactiek.

Ja volkomen eens wel! Ik denk dat het geen absolute ramp was geweest als we zonder een adequate vervanger van Götze zouden spelen. Ik heb het idee dat Doan dat namelijk best goed in kan vullen, natuurlijk zullen er op deze wereld betere opties zijn. Maar je weet nooit of Doan zich ineens heeft ontwikkelt na een prima seizoen ergens anders.

De backposities zoals het nu is kan gewoon niet. Daar is John verantwoordelijk voor, maar ook de trainer. Ik zie best gebeuren dat het in de winter wel ineens gebeurd, maar dan is de kans groot dat het al te laat is.
 
Feyenoord had een reis naar Israël achter de rug. PSV speelde thuis.
Het zijn profs. Hersteltijd begint 1 minuut na de wedstrijd. En als je 5 x wisselt heeft de helft van de spelers geen "90 minuten in de benen" Keeper buiten beschouwing gelaten.

Het onderzoek dat de roulatiepolitiek van Roger Schmidt verklaart​

24 feb. 2021

ACHTERGROND
Geen Eredivisie-trainer wisselt zo vaak in zijn basisopstelling als Roger Schmidt. Die roulatiepolitiek van PSV wordt niet begrepen. Onderzoek naar het effect van weinig rustdagen tussen wedstrijden laat zien waarom Schmidt dat nodig vindt. Maar er zijn ook andere oplossingen denkbaar.
‘Ik ben ervan overtuigd dat als we met de andere spelers waren begonnen, we niet hadden gewonnen. Nu konden ze invallen en het verschil maken.’
Na de 3-1 overwinning op Vitesse kon Roger Schmidt beroep doen op het gelijk van de winnende trainer. Net als in november tegen Sparta Rotterdam pakte hij drie punten nadat zijn sterspelers in de tweede helft vanaf de bank gekomen waren. In andere wedstrijden haalde Schmidt zijn uitblinkers vooraf naar de kant, ook als de stand daar geen aanleiding toe gaf. De stelling van de PSV-trainer: mijn beste spelers zijn niet mijn beste spelers als hun tank niet helemaal vol is.
Die boude bewering vraagt om nader onderzoek over het effect dat veel wedstrijden afwerken met weinig rustdagen heeft op het lichaam van een voetballer.

De interessantste studie in dat kader is circa tien jaar geleden gedaan door de World Football Academy van Raymond Verheijen. Op basis van meer dan 27.000 wedstrijden tussen 2001/02 en 2010/11 kwamen daar heldere conclusies uit.
Na slechts twee rustdagen (bijvoorbeeld donderdag-zondag of woensdag-zaterdag) hebben voetbalploegen:
- Minder kans om te winnen (-40%)
- Meer tegendoelpunten in het laatste half uur (+75%)
- Minder doelpunten voor in laatste half uur (-70%)
Dat effect is sterker indien een elftal na slechts twee rustdagen een uitwedstrijd speelt. Bij drie of meer rustdagen doet dit effect zich niet voor. Spelen twee teams tegen elkaar die beide twee rustdagen gehad hebben, dan zijn de bezoekers in het nadeel.
Deze cijfers tonen objectief aan dat donderdag-zondag te kort is om volledig te herstellen. Wetenschappelijke studies onderstrepen dat gegeven. Zo luidt de conclusie van een officieel UEFA-onderzoek dat er meer spierblessures ontstaan bij een schema met minimale rust tussen wedstrijden. Dat is in lijn met een andere studie waaruit blijkt dat contactblessures niet toenemen bij een vol schema, maar het aantal spierblessures wél significant stijgt. De verklaring daarvoor is fysiek: metingen wijzen uit dat de spierschade van een wedstrijd bij voetballers na twee rustdagen nog niet volledig weg is. Dat zorgt ervoor dat spelers in de problemen komen wanneer ze meerdere sprints achter elkaar moeten trekken. Zoals ook de sprongkracht afneemt. Logischerwijs worden deze problemen groter als in korte tijd veel wedstrijden worden afgewerkt met te weinig rust om volledig te herstellen.
 

Het onderzoek dat de roulatiepolitiek van Roger Schmidt verklaart​

24 feb. 2021

ACHTERGROND
Geen Eredivisie-trainer wisselt zo vaak in zijn basisopstelling als Roger Schmidt. Die roulatiepolitiek van PSV wordt niet begrepen. Onderzoek naar het effect van weinig rustdagen tussen wedstrijden laat zien waarom Schmidt dat nodig vindt. Maar er zijn ook andere oplossingen denkbaar.
‘Ik ben ervan overtuigd dat als we met de andere spelers waren begonnen, we niet hadden gewonnen. Nu konden ze invallen en het verschil maken.’
Na de 3-1 overwinning op Vitesse kon Roger Schmidt beroep doen op het gelijk van de winnende trainer. Net als in november tegen Sparta Rotterdam pakte hij drie punten nadat zijn sterspelers in de tweede helft vanaf de bank gekomen waren. In andere wedstrijden haalde Schmidt zijn uitblinkers vooraf naar de kant, ook als de stand daar geen aanleiding toe gaf. De stelling van de PSV-trainer: mijn beste spelers zijn niet mijn beste spelers als hun tank niet helemaal vol is.
Die boude bewering vraagt om nader onderzoek over het effect dat veel wedstrijden afwerken met weinig rustdagen heeft op het lichaam van een voetballer.

De interessantste studie in dat kader is circa tien jaar geleden gedaan door de World Football Academy van Raymond Verheijen. Op basis van meer dan 27.000 wedstrijden tussen 2001/02 en 2010/11 kwamen daar heldere conclusies uit.
Na slechts twee rustdagen (bijvoorbeeld donderdag-zondag of woensdag-zaterdag) hebben voetbalploegen:
- Minder kans om te winnen (-40%)
- Meer tegendoelpunten in het laatste half uur (+75%)
- Minder doelpunten voor in laatste half uur (-70%)
Dat effect is sterker indien een elftal na slechts twee rustdagen een uitwedstrijd speelt. Bij drie of meer rustdagen doet dit effect zich niet voor. Spelen twee teams tegen elkaar die beide twee rustdagen gehad hebben, dan zijn de bezoekers in het nadeel.
Deze cijfers tonen objectief aan dat donderdag-zondag te kort is om volledig te herstellen. Wetenschappelijke studies onderstrepen dat gegeven. Zo luidt de conclusie van een officieel UEFA-onderzoek dat er meer spierblessures ontstaan bij een schema met minimale rust tussen wedstrijden. Dat is in lijn met een andere studie waaruit blijkt dat contactblessures niet toenemen bij een vol schema, maar het aantal spierblessures wél significant stijgt. De verklaring daarvoor is fysiek: metingen wijzen uit dat de spierschade van een wedstrijd bij voetballers na twee rustdagen nog niet volledig weg is. Dat zorgt ervoor dat spelers in de problemen komen wanneer ze meerdere sprints achter elkaar moeten trekken. Zoals ook de sprongkracht afneemt. Logischerwijs worden deze problemen groter als in korte tijd veel wedstrijden worden afgewerkt met te weinig rust om volledig te herstellen.

Column Sjoerd Mossou | Sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu​

link

‘Hoe is het mogelijk dat al die volledig getrainde profspelers van PSV, met hun uitgekiende voedingspatronen en hun uitgebreide fysieke begeleiding, in de praktijk amper zeventig minuten per wedstrijd kunnen spelen?’

Ajax-speler Ryan Gravenberch is net zo jong als Madueke, maar die speelt elke wedstrijd vrolijk negentig minuten. Een jonge Feyenoorder als Luis Sinisterra? Gemiddeld 84 minuten per wedstrijd.
Het zou best kunnen dat Erik ten Hag en Arne Slot niet goed snik zijn natuurlijk, maar sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu. Dat geeft misschien te denken.
 

Column Sjoerd Mossou | Sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu​

link

‘Hoe is het mogelijk dat al die volledig getrainde profspelers van PSV, met hun uitgekiende voedingspatronen en hun uitgebreide fysieke begeleiding, in de praktijk amper zeventig minuten per wedstrijd kunnen spelen?’

Ajax-speler Ryan Gravenberch is net zo jong als Madueke, maar die speelt elke wedstrijd vrolijk negentig minuten. Een jonge Feyenoorder als Luis Sinisterra? Gemiddeld 84 minuten per wedstrijd.
Het zou best kunnen dat Erik ten Hag en Arne Slot niet goed snik zijn natuurlijk, maar sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu. Dat geeft misschien te denken.
Sorry penalty. Maar heb je überhaupt gelezen wat ik postte? Ik vind een onderzoek over 27.000 wedstrijden wat meer waard dan een column van Sjoerd Mossou.

Al helemaal als dat onderzoek een -40% op je winstkansen zet.
 
Sorry penalty. Maar heb je überhaupt gelezen wat ik postte? Ik vind een onderzoek over 27.000 wedstrijden wat meer waard dan een column van Sjoerd Mossou.

Al helemaal als dat onderzoek een -40% op je winstkansen zet.

Dat suggereer ik ook niet dat dat meer waard is.
 
De interessantste studie in dat kader is circa tien jaar geleden gedaan door de World Football Academy van Raymond Verheijen. Op basis van meer dan 27.000 wedstrijden tussen 2001/02 en 2010/11 kwamen daar heldere conclusies uit.
Na slechts twee rustdagen (bijvoorbeeld donderdag-zondag of woensdag-zaterdag) hebben voetbalploegen:
- Minder kans om te winnen (-40%)
- Meer tegendoelpunten in het laatste half uur (+75%)
- Minder doelpunten voor in laatste half uur (-70%)
Dat effect is sterker indien een elftal na slechts twee rustdagen een uitwedstrijd speelt. Bij drie of meer rustdagen doet dit effect zich niet voor. Spelen twee teams tegen elkaar die beide twee rustdagen gehad hebben, dan zijn de bezoekers in het nadeel.
Maar houdt dit onderzoek rekening met de mate waarin spelers gewisseld worden? Schmidt wisselt al de hele tijd na 45-50-60 minuten. Houdt dit onderzoek rekening met de kwaliteitsverschil tussen een fitte wisselspeler en een wat vermoeide basisspeler? Of speelstijlen? Elke leek kan je zeggen dat een club dat dinsdag en zaterdag speelt fitter is dan een club die donderdag en zaterdag speelt, dus wat is hier zo opzienbarend aan?
Meer tegendoelpunten in het laatste half uur (+75%)
Daarom houdt onze schmidt elke wedstrijd 90 minuten vast aan de grootste dissonant in de verdediging selectie..
Minder doelpunten voor in laatste half uur (-70%)
Daarom wisselt onze schmidt dus eerst Doan en Vertessen voordat Madueke erin mag, de speler die meer heeft laten zien dan die twee bij elkaar. En haalt hij Gakpo daarvoor nog eruit, waardoor we met een aanval zitten die nooit samen hebben gespeeld samen. Grotere garantie op doelpunten..!
 

Het onderzoek dat de roulatiepolitiek van Roger Schmidt verklaart​

24 feb. 2021

ACHTERGROND
Geen Eredivisie-trainer wisselt zo vaak in zijn basisopstelling als Roger Schmidt. Die roulatiepolitiek van PSV wordt niet begrepen. Onderzoek naar het effect van weinig rustdagen tussen wedstrijden laat zien waarom Schmidt dat nodig vindt. Maar er zijn ook andere oplossingen denkbaar.
‘Ik ben ervan overtuigd dat als we met de andere spelers waren begonnen, we niet hadden gewonnen. Nu konden ze invallen en het verschil maken.’
Na de 3-1 overwinning op Vitesse kon Roger Schmidt beroep doen op het gelijk van de winnende trainer. Net als in november tegen Sparta Rotterdam pakte hij drie punten nadat zijn sterspelers in de tweede helft vanaf de bank gekomen waren. In andere wedstrijden haalde Schmidt zijn uitblinkers vooraf naar de kant, ook als de stand daar geen aanleiding toe gaf. De stelling van de PSV-trainer: mijn beste spelers zijn niet mijn beste spelers als hun tank niet helemaal vol is.
Die boude bewering vraagt om nader onderzoek over het effect dat veel wedstrijden afwerken met weinig rustdagen heeft op het lichaam van een voetballer.

De interessantste studie in dat kader is circa tien jaar geleden gedaan door de World Football Academy van Raymond Verheijen. Op basis van meer dan 27.000 wedstrijden tussen 2001/02 en 2010/11 kwamen daar heldere conclusies uit.
Na slechts twee rustdagen (bijvoorbeeld donderdag-zondag of woensdag-zaterdag) hebben voetbalploegen:
- Minder kans om te winnen (-40%)
- Meer tegendoelpunten in het laatste half uur (+75%)
- Minder doelpunten voor in laatste half uur (-70%)
Dat effect is sterker indien een elftal na slechts twee rustdagen een uitwedstrijd speelt. Bij drie of meer rustdagen doet dit effect zich niet voor. Spelen twee teams tegen elkaar die beide twee rustdagen gehad hebben, dan zijn de bezoekers in het nadeel.
Deze cijfers tonen objectief aan dat donderdag-zondag te kort is om volledig te herstellen. Wetenschappelijke studies onderstrepen dat gegeven. Zo luidt de conclusie van een officieel UEFA-onderzoek dat er meer spierblessures ontstaan bij een schema met minimale rust tussen wedstrijden. Dat is in lijn met een andere studie waaruit blijkt dat contactblessures niet toenemen bij een vol schema, maar het aantal spierblessures wél significant stijgt. De verklaring daarvoor is fysiek: metingen wijzen uit dat de spierschade van een wedstrijd bij voetballers na twee rustdagen nog niet volledig weg is. Dat zorgt ervoor dat spelers in de problemen komen wanneer ze meerdere sprints achter elkaar moeten trekken. Zoals ook de sprongkracht afneemt. Logischerwijs worden deze problemen groter als in korte tijd veel wedstrijden worden afgewerkt met te weinig rust om volledig te herstellen.
Kortom, ploegen in de EL moeten op de maandagmiddag hun competitiewedstrijden afwerken?
 

Column Sjoerd Mossou | Sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu​

link

‘Hoe is het mogelijk dat al die volledig getrainde profspelers van PSV, met hun uitgekiende voedingspatronen en hun uitgebreide fysieke begeleiding, in de praktijk amper zeventig minuten per wedstrijd kunnen spelen?’

Ajax-speler Ryan Gravenberch is net zo jong als Madueke, maar die speelt elke wedstrijd vrolijk negentig minuten. Een jonge Feyenoorder als Luis Sinisterra? Gemiddeld 84 minuten per wedstrijd.
Het zou best kunnen dat Erik ten Hag en Arne Slot niet goed snik zijn natuurlijk, maar sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu. Dat geeft misschien te denken.
Hoe is het mogelijk dat Usain Bolt zo weinig wedstrijden heeft gelopen? Die duren maar 10 seconden. In de tijd die Sinisterra voor 1 wedstrijd heeft gebruikt had hij easy 500 races kunnen lopen, dat luie zwijn.
 

Column Sjoerd Mossou | Sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu​

link

‘Hoe is het mogelijk dat al die volledig getrainde profspelers van PSV, met hun uitgekiende voedingspatronen en hun uitgebreide fysieke begeleiding, in de praktijk amper zeventig minuten per wedstrijd kunnen spelen?’

Ajax-speler Ryan Gravenberch is net zo jong als Madueke, maar die speelt elke wedstrijd vrolijk negentig minuten. Een jonge Feyenoorder als Luis Sinisterra? Gemiddeld 84 minuten per wedstrijd.
Het zou best kunnen dat Erik ten Hag en Arne Slot niet goed snik zijn natuurlijk, maar sinds Romário waren de spelers van PSV nog nooit zo moe als nu. Dat geeft misschien te denken.
Leuke collum maar ik vond wel een paar nuances waarbij ik vind dat Sjoerd iets te kort door de bocht ga. Conclusie kan trouwens nog hetzelfde zijn.

Ajax-speler Ryan Gravenberch is net zo jong als Madueke, maar die speelt elke wedstrijd vrolijk negentig minuten. Een jonge Feyenoorder als Luis Sinisterra? Gemiddeld 84 minuten per wedstrijd.
Op basis van vorig seizoen klopt dit volgensmij. Maar op basis van dit seizoen is de vergelijking Gravenberch en Madueke onjuist. Madueke speelde ongeveer 200 minuten meer dan Gravenberch. Hierdoor heeft Madueke al meer wedstrijden in de benen dan Gravenberch. Sinisterra maakte wel meer minuten (is trouwens ook een stukje ouder dan Madueke met 22 versus 19).

Maar behalve spelers tegenover elkaar zetten. Is natuurlijk ieder talent anders qua fysiek en conditie.

*Ik heb de interland minuten niet meegeteld. Maar volgensmij is dat van Sinisterra nul en de Gravenberch en Madueke hebben niet super veel interlands gespeeld dit jaar. Dacht ik.

Gek genoeg is dat beduidend méér dan Noni Madueke (62 minuten per gespeelde wedstrijd), Mario Götze (76 minuten), Eran Zahavi (68 minuten), Cody Gakpo (69 minuten) en Marco van Ginkel (64 minuten) in dit lopende seizoen, pakweg dertig jaar later.
Mario Götze vind ik opmerkelijk. Gezien die, weten we nu wellicht; wist Sjoerd dit nog niet, bij Feyenoord geblesseerd raakte. Verder speelde Götze bijna alles 90 min. Slechts 1x gewisseld in de Europa kwalificatie reeks. In de eredivisie staat dit totaal op 2x 90 min, 1x 45 (zonder die van feyenoord) en 1x 21 min (Cambuur). Gezien hij de meest bepalende speler is, een stofwisseling ziekte heeft en vorig seizoen veel spierklachten had. Vind ik dit geen vreemde cijfers. Integedeel hij maakt juist meer de 90 min vol dan ik had verwacht (In Turkije kon je hem bijv prima wisselen). Hopelijk is de huidige blessure van korte duur.

Zahavi maakte idd maar 68 minuten. Maar ik betwijfel of het bij Zahavi te maken heeft met vorm of vermoeidheid. Tenslotte was hij tegen zowel Real sociedad, AZ en Feyenoord weinig betrokken met het spel. Ook een nuance bij Zahavi is dat hij inmiddels 34 is waarbij je ook kunt stellen dat iemand minder snel iedere wedstrijd 90 min kan spelen.

Gakpo is geblesseerd geraakt tijdens het Nederlands elftal. Ondanks die blessure speelde hij daarna drie wedstrijden achtereenvolgend waarin hij tenminste 60 min volmaakt.

Van Ginkel gaf Sjoerd wel de nuance aan. Die is vrij blessure gevoellig en zit nog in de afronding van zijn opbouwtraject.

In het geval van Van Ginkel is dat nog niet zo onlogisch, gezien zijn blessureverleden. Maar Madueke, Götze, Zahavi en Gakpo speelden deze zomer niet eens (of nauwelijks) op een groot eindtoernooi. Ze vliegen nooit naar Zuid-Amerika om interlands te spelen.
Zahavi speelde geen eindtoernooi maar speelt wel gewoon interlands tussendoor. Hierbij speelde Zahavi volgensmij ook tweemaal de volle 90 minuten. Gakpo speelde idd weinig op het EK. Maar het is niet zo alsof dat gratis rusten was. Na een druk corona seizoen heeft Gakpo relatief weinig rust gehad. Ik denk genoeg om goed te presteren. Maar het is niet zo alsof ze geen extra activiteiten hadden buiten hun clubverplichtingen.


Het is zorgelijk dat een aantal spelers word gespaard jegens vermoeidheid. Ajax lijkt hier minder last van te hebben. Maar die hebben nog geen Europese kwalificatie gehad. Dus dan is de vraag of ze dit ook zo doorzetten in november/december of ze dan wel veel gaan rouleren uit verplichting. Vorig seizoen viel het volgensmij wel mee trouwens.

Feyenoord is ook vroeg begonnen (Zoals Sjoerd aangaf). Maar goed die kregen ook de deksel van vermoeidheid op hun neus tegen Utrecht. Daarnaast heeft Feyenoord ook nog 2 wedstrijden minder gespeeld (1 eredivisie wedstrijd en 1 JC schaal). Dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk/iets te vroeg. De komende twee wedstrijden moeten we zien of Feyenoord dan ook fit oogt (vrees het wel).
 
Maar houdt dit onderzoek rekening met de mate waarin spelers gewisseld worden? Schmidt wisselt al de hele tijd na 45-50-60 minuten. Houdt dit onderzoek rekening met de kwaliteitsverschil tussen een fitte wisselspeler en een wat vermoeide basisspeler? Of speelstijlen? Elke leek kan je zeggen dat een club dat dinsdag en zaterdag speelt fitter is dan een club die donderdag en zaterdag speelt, dus wat is hier zo opzienbarend aan?
Dat we vaak spreken over dat spelers gemakkelijk 2 wedstrijden in één week kunnen spelen. Dit is alleen het geval als er voldoende rustdagen tussen zitten. Volgens dit onderzoek. Die het probleem legt bij de agenda's van de bonden en niet zozeer bij het aantal te spelen wedstrijden.

Anders verklein je de winstkansen enorm als een club word geforceerd snel na een wedstrijd te spelen en vergroot de kans op blessures. Speelstijl zal niet uitmaken gezien er zoveel wedstrijden zijn meegenomen. Het verkleind gewoon je kansen met een flink percentage waar je eigenlijk niets/ vrij weinig aan kunt. Wil uiteraard niet zeggen dat je zomaar je moet neerleggen bij een verlies. Want het blijft een kans. Ook kan een basisspeler met spierklachten beter zijn dan een fitte wisselspeler. Maar dat zijn keuzes die dan gemaakt moeten worden.

In Portugal, volgens dit onderzoek, houden ze er wat meer rekening mee. Lijkt me de moeite waard voor de KNVB om te kijken of dit opties zijn. Of we dan maandag moeten voetballen. Geen idee. Zou het eigenlijk niet direct super erg vinden. Als dat het voetbal helpt.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan