Coronavirus

Van het AD live blog
hugo zei:
Het aantal positieve testuitslagen heeft zich gestabiliseerd, aldus demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Hij blijft nog voorzichtig, maar het stijgt niet meer, zei hij na kabinetsoverleg. Vandaag zijn er volgens hem ruim 9000 besmettingen gemeld.

Nee meneer, die waarde is duidelijk hoger dan vorige week maandag dus je zit nog steeds in een stijgende trend :FP: :FP:
 
"Freedom day" in de UK vandaag, ben erg benieuwd wat er in de komende weken gaat gebeuren met de cijfers, lijkt me ook een goede graadmeter voor versoepelingen in andere landen.
 
"Freedom day" in de UK vandaag, ben erg benieuwd wat er in de komende weken gaat gebeuren met de cijfers, lijkt me ook een goede graadmeter voor versoepelingen in andere landen.
Volgens mij hebben ze afgelopen weekend opgeteld de totale bevolking van Groningen en Leeuwarden al toegelaten op Silverstone.
 
Aantal besmettingen (positieve tests) - 19 juli 20218.932 positieve tests vandaag gemeld (1.807.444 totaal) - RIVM
 
Aantal besmettingen (positieve tests) - 19 juli 20218.932 positieve tests vandaag gemeld (1.807.444 totaal) - RIVM
Maar volgens Hugo valt t allemaal mee. Dat het 7 daags gemiddelde van opnames gister op 27 lag ten opzichte van 8 een week eerder denken we dan ff niet aan. En dat op het moment dat de besmettingen stabiliseren het nog een week of 1.5 duurt voordat de opnames stabilizeren denken we ook ff niet aan.

btw, nog niet ieder ziekenhuis was aangeland op het niveau dat alle gewone planbare zorg weer doorgang kon vinden.
 
"Freedom day" in de UK vandaag, ben erg benieuwd wat er in de komende weken gaat gebeuren met de cijfers, lijkt me ook een goede graadmeter voor versoepelingen in andere landen.
The Brittish Experiment. Ik ben ook beniuewd, maar vooralsnog gematigd positief. Als het nu niet kan, wanneer dan wel? En het had uiteraard ook wel een beetje minder uitbundig gekund, wat mij betreft
 
The Brittish Experiment. Ik ben ook beniuewd, maar vooralsnog gematigd positief. Als het nu niet kan, wanneer dan wel? En het had uiteraard ook wel een beetje minder uitbundig gekund, wat mij betreft
Heeft eenieder de een prik wilde deze kunnen halen? Want ja, je moet ergens weer beginnen, of in 1x alles er af dan de logische route is vraag ik mij hard af.

Zeker nadat ik op dit artikel stuitte, 45% gevaccineerd, alles los, ziekenhuizen overstromen. Engeland zit nog geen 10% hoger, of dat voldoende is voor een rustig verloop zal de tijd uitwijzen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft eenieder de een prik wilde deze kunnen halen? Want ja, je moet ergens weer beginnen, of in 1x alles er af dan de logische route is vraag ik mij hard af.
Iedereen boven de 18, en veel jongeren nog maar 1 prik. In 1x alles weg heb ik ook m'n twijfels bij. Alleen kan ik de redenering van de regering in deze wel volgen: we gaan van wettelijk voorschrift naar aanbevelingen, gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid. En ja Bacchus , ik heb bij die laatste 2 ook grote twijfels.

Maar het is zomer, de schoolvakanties zijn begonnen, vrijwel iedereeen die moet/kan is gevaccineerd, het lijkt erop dat de gezondheidszorg niet overbelast wordt. Als het nu niet kan, kunnen we het met dezelfde parameters en voorwaarden, pas weer op z'n vroegst in juni 22 opengaan (en ook dat is twijfelachtig). Nog een jaar lang iedereen binnen, nog een jaar lang bedrijven overeind houden en werknemers steunen, is ook niet echt een aantrekkelijke optie.

Of het echt verstandig is, zal over een week of 6 blijken.
 
Dank! Volgende vraag. Mag dat? ;) In het begin waren de Britse als de Indiase variant reden tot heel veel paniek. Ook werd er al snel van geroepen dat ze niet alleen besmettelijker waren, maar ook dodelijker. Een paar maanden later wordt die mening teruggedraaid. Hoe kan dat? Zijn die eerste onderzoeken dan gewoon prematuur en voorbarig? Er wordt namelijk wel beleid op gemaakt.
FF terugkomend op de "gevaarlijkheid" van de delta-variant versus "slechts" besmettelijker:

Kwam deze tegen: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext; een studie vanuit Ricoland (data over april 2021 in Schotland).

"Risk of COVID-19 hospital admission was approximately doubled in those with the Delta VOC when compared to the Alpha VOC, with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities. Both the Oxford–AstraZeneca and Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccines were effective in reducing the risk of SARS-CoV-2 infection and COVID-19 hospitalisation in people with the Delta VOC, but these effects on infection appeared to be diminished when compared to those with the Alpha VOC. We had insufficient numbers of hospital admissions to compare between vaccines in this respect."

Dus bij de delta-variant lijkt het er wel degelijk op dat je bijna 2x zo vaak in het ziekenhuis komt als na alpha variant besmetting
(hun model na correcties voor leeftijd, vaccinaties, bijkomende ziektes etc komt op gemiddeld 1.85 keer vaker opgenomen in het ziekenhuis, Confidence interval 1.49 - 2.47 is de onzekerheidsmarge. En er is een sterker effect voor mensen die al gezondheidsklachten hebben).


Overigens heeft nog altijd de overgrote meerderheid van de besmette personen geen zorg nodig. Was opname nodig voorheen bij 1 op de 60 voor alpha (30.000 besmettingen per week : 500 opnames per week, klinkt dat reël als schatting voor de verhouding in de tweede piek (alpha) in Nederland afgelopen winterperiode voor Nederland Der Jaufe?) dan word dat deze winter als delta dominant is/blijft naar schatting 1 op de 30 in ongevaccineerden en 1 op de 150 of lager voor gevaccineerden/herstelden. Afhankelijk ook weer van welke (leeftijd/gezondheidsgroep je hebt). Hoop wel dat we dus nog een flinke slag qua vaccinaties kunnen maken voor het zover is.
 
Laatst bewerkt:
Hoor net Koopmans van het RIVM zeggen dat vaccinatie tegen De Delta werkt maar minder tegen de verspreiding er van als ik het goed gehoord heb.
 
OMT: vraag negatieve test aan bezoekers grote evenementen en drukke horeca
https://www.nu.nl/components/comments/article/6146570
En dus ook volledig gevaccineerden. Mooi. We gaan steeds een stapje verder. Controle controle controle. Is er al politie die niet-gevaccineerden oppakt? Is er al een nationale hetze tegen mensen die zich niet dagelijks testen? Die mensen die zich niet dagelijks testen zijn potentiële moordwapens, weet je? Die horen niet in de maatschappij. Ben benieuwd of ze dit advies erdoor krijgen. En wat dan het volgende stapje zal zijn. Niemand durft überhaupt nog iets over vrijheid te zeggen. Een ander nooit kunnen besmetten is de opperdeugd geworden.
 
En dus ook volledig gevaccineerden. Mooi. We gaan steeds een stapje verder. Controle controle controle. Is er al politie die niet-gevaccineerden oppakt? Is er al een nationale hetze tegen mensen die zich niet dagelijks testen? Die mensen die zich niet dagelijks testen zijn potentiële moordwapens, weet je? Die horen niet in de maatschappij. Ben benieuwd of ze dit advies erdoor krijgen. En wat dan het volgende stapje zal zijn. Niemand durft überhaupt nog iets over vrijheid te zeggen. Een ander nooit kunnen besmetten is de opperdeugd geworden.
Als je wilt dat je weer een festival kunt organiseren, of weer losgaan met 800 man in de club/kroeg, zonder dat in het weekend erna tig mensen besmet blijken en de boel weer op de rem schiet, dan lijkt me dit een logische stap. Mits goed uitgevoerd (dus geen fake/hacked QR shit etc) kan horeca weer open en concerten en festivals doorgaan. Beter dan nog maanden alles dicht omdat we blind zijn dat besmetting uit de hoek van gevaccineerden gewoon aanwezig blijft? Vraag is alleen wat kost het, en wie gaat het betalen. Zodra echt vaststaat dat zorg het aankan (en langetermijnschade in jeugd meevalt) mag het van mij ook onder eigen risico (UK-style*) hoor, ben er alleen nog niet van overtuigd dat dit momenteel al gaat. Snap de keuze dus wel. Maar snap ook de onvrede erg goed.

(*al vind ik enkel dubbel gevaccineerden toelaten tot clubs, festivals en drukke horeca (UK) kwalijker dan toegang voor iedereen met een negative test ongeacht vaccinatie, zoals dit OMT voorstel, maar daar valt over te discuseren)

Wel vind ik dat het beter is dit niet als normaal te beschouwen. Lijkt me een bijzondere regel op momenten dat we in een stijgende of te hoge besmettingsgraad zitten, als getallen laag zijn en zorg er niet door word verstoord lijkt het me een verplichting die kan vervallen. Dan kan de markt het voor zichzelf bepalen. O, en regionaal. Laat de mensen lekker naar hun dorpskroeg gaan zonder masker of test als er al weken geen besmettingen zijn binnen een kern, hoeft niet allemaal op landelijk niveau w.m.b.
 
Laatst bewerkt:
En dus ook volledig gevaccineerden. Mooi. We gaan steeds een stapje verder. Controle controle controle. Is er al politie die niet-gevaccineerden oppakt? Is er al een nationale hetze tegen mensen die zich niet dagelijks testen? Die mensen die zich niet dagelijks testen zijn potentiële moordwapens, weet je? Die horen niet in de maatschappij. Ben benieuwd of ze dit advies erdoor krijgen. En wat dan het volgende stapje zal zijn. Niemand durft überhaupt nog iets over vrijheid te zeggen. Een ander nooit kunnen besmetten is de opperdeugd geworden.
Ik vind het te billijken, als we dit doen, totdat iedereen 2x gevaccineerd is. Dus dat is begin schooljaar, lijkt me. Want dan krijgt onze 13-jarige ook zijn 2e prik. Daarna moet het wel klaar zijn. Uitgaande van de werking van de vaccins.
 
Ik vind het te billijken, als we dit doen, totdat iedereen 2x gevaccineerd is. Dus dat is begin schooljaar, lijkt me. Want dan krijgt onze 13-jarige ook zijn 2e prik. Daarna moet het wel klaar zijn. Uitgaande van de werking van de vaccins.
Zolang we besmettingen blijven tellen ipv zorgcapaiteit (en zelfs daar kun je op een gegeven moment een streep trekken) blijf je dit houden. Komende winter kunnen de basisscholen wel open blijven MITS kinderen gevaccineerd worden. Daarna iedereen verplicht een booster. Daarna een booster én een negatieve test. Ik vind dat we volledig doorslaan naar een testsamenleving. Als kind droom je niet meer van een muzikantenbestaan, maar van een een handeltje in zelftesten, mondkapjes en naalden.
 
Zolang we besmettingen blijven tellen ipv zorgcapaiteit (en zelfs daar kun je op een gegeven moment een streep trekken) blijf je dit houden. Komende winter kunnen de basisscholen wel open blijven MITS kinderen gevaccineerd worden. Daarna iedereen verplicht een booster. Daarna een booster én een negatieve test. Ik vind dat we volledig doorslaan naar een testsamenleving. Als kind droom je niet meer van een muzikantenbestaan, maar van een een handeltje in zelftesten, mondkapjes en naalden.
Kinderen droomden allang niet meer van een muzikantenbestaan maar van een vlogger-bestaan... mar dat terzijde.

Het lastige van de zorgcapaciteit is dat deze achter de besmettingen na-ijlt. Op dit moment lopen de opnames ook sterk op (maar totaal aantal is nog vrij laag) waarvan het gros niet gevaccineerd. Met vrij rond laten gaan en ca. 50% bevolking gevaccineerd (40% volledig, 27% 1e prik) is het afwachten wat de opnames doen onder de groep jongeren (15-30jr) welke (nog) niet gevaccineerd zijn. Wat dat betreft snap ik dat men nog even op de rem trapt (feitelijk hadden ze mijns inziens minder open moeten gaan).

Wat dat betreft zie ik hierin nog steeds een preventieve sturing op opnames, omdat er nu nog teveel onzekerheid is, enige wat zichtbaar is is een groei van ruim 300% in een periode van een week. Wie weet stokt het over 1.5 week maar dan zit je ws wel boven de 100 opnames per dag. Is het nog wel weer de vraag of jongeren die in het ziekenhuis komen daar korter/gelijk/langer liggen dan de vorige groep.
 
Ik vind het te billijken, als we dit doen, totdat iedereen 2x gevaccineerd is. Dus dat is begin schooljaar, lijkt me. Want dan krijgt onze 13-jarige ook zijn 2e prik. Daarna moet het wel klaar zijn. Uitgaande van de werking van de vaccins.

Helemaal mee eens en degene die niet gevaccineerd willen worden zonder medsiche reden, krijgen alleen een bed als het beschikbaar is.
 
9M35wnF.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan