Beleggen & Investeren

De shorters hebben dit ook gezien en passen hun strategie hopelijk enigszins aan. Niet meer zulke enorme shortposities innemen vanwege het gevaar van een opstand.
Overigens zijn shorters niet zozeer de boeman. Dat is een prima beleggingsstrategie waarbij de investeerder vaak zijn/haar huiswerk uitermate goed heeft gedaan. Kennis van de sector, financiele positie van het bedrijf, concurrentiepositie, noem maar op. Je kan niet zomaar shorten zonder te weten wat je doet.
Het zijn hedgefunds die de boeman zijn en die maakt het geen bal uit of ze long of short op een positie zitten zoland er maar winst uit te peuren valt. De strategieen van de hedgefunds zijn er voor een groot deel op gericht om de markt af te skimmen. Over het algemeen met vele kleine beetjes die bij mekaar een enorm bedrag vertegenwoordigen. Daarnaast veelvuldig gebruik van dubieuze en frauduleuze taktieken. Het is vaak de particulier zonder snelle directe verbinding naar de markt die de dupe hiervan is. De partij die binnen nano-seconden orders kan inleggen en terugtrekken loopt altijd voor op particulieren die via een broker moeten handelen en die in hun informatie achterlopen.
 
Wat denken we van de cryptocurrency Litecoin? Ik heb daar voor een paar euro wat van gekregen gisteren, en ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Heb er zelf heel weinig verstand van :D
Ik vind zelf Litecoin meh. Net zoals ik Bitcoin ook een vrij waardeloze coin vind. Maar goed, daar gaat het effe niet om. Ik denk dat Litecoin niet heel fantastisch is, omdat het de betere versie van Bitcoin is, maar Bitcoin en Litecoin beide vrij oude concepten zijn waarvan ik denk dat Litecoin het flink gaat afleggen in een dynamische en zeer snel groeiende markt van blockchains. Sowieso, als ik alles een beetje fatsoenlijk heb meegekregen, dan hebben beide Bitcoin en Litecoin de ambitie om uiteindelijk een middel te vormen waarmee men kan betalen voor veel in real life goederen. Een leuk concept, maar ik geloof meer in munten die zich richten op betalingen voor slechts een klein deel van de markt, zoals munten alleen bestemd voor games. Tuurlijk zal ook Litecoin groeien als munten als traditionele markten (en Bitcoin) blijven groeien, dus in dat opzicht verwacht ik ook wel dat je er een mooie winst uit kan halen. Aan de andere kant, ik vind het leuk om mezelf te verdiepen in munten en research te doen. Daarmee hoop ik minder bekende muntjes te spotten die bepaalde ideeën hebben waarin ik meer geloof.

Ik heb zelf helaas nog geen ervaring met Binance of Coinswap systemen, anders had ik al een flink groter aantal diverse coins in mijn bezit (en ook van veel meer coins afscheid genomen die ik nu heb). Op dit moment doe ik het met ADA, ETH, ENJ, VET, ZIL, LINK en XLM. Heb helaas afscheid genomen van DCR, gigantische misser, maar dat zit ertussen (heeft vandaag 100% bereikt sinds mijn eerste inleg). Mag echter niet klagen, want zit atm gewoon op een steady €1660 met €1200 (afgelopen dagen waren echt ongekend). Als ik de mogelijkheid had dan DOT, UNI, AAVE en SUSHI erbij gedaan. Liefst nog met SOL, RSR, TVK, SC en XED.

EDIT
Disclaimer: ik klink misschien heel 'cocky' in mijn post en praat alsof ik tot in de detail weet waarmee ik bezig ben, dat is uiteraard niet zo. Ik gooi vooral veel van mijn beperkte kennis hier neer om discussie te voeden, onderbelichte zaken misschien eerder aan het licht te brengen, etc.. Beleggen, op welke manier dan ook, kost ontzettend veel tijd en kennis om maar een schijn van kans te maken op de markt. Als particulier ben je vrij machteloos. Daarom vind ik het ook zo fijn dat mensen hier zoveel posten. Het biedt mij namelijk een heel mooi beginpunt om mijn eigen research te doen en zo dingen te leren over iets waarvan ik 2 maanden terug dacht dat ik never nooit maar voor één procent zou begrijpen.

Ik ben nog jong, heb atm zelfs 2 weken vakantie. Ik kan het veroorloven om een weekje te besteden naar het zoeken van coins als SOL, RSR, TVK, SC en XED. En als andere (meer ervaren) Crypto players met minder tijd het dan leuk vinden om hierin verder hun eigen onderzoekje te doen, dan is de reden dat ik dit alles schrijf voor mij ook meer dan waard geweest.
 
Laatst bewerkt:

🚀🚀🚀🚀🚀

Heb daar afgelopen zondag wat in geïnvesteerd en hij is sindsdien met ongeveer 30% gestegen. Waarschijnlijk keldert het binnenkort weer, maar toch lekker om te beginnen en dan iets meteen omhoog te zien gaan :D

Voor de rest heb ik ook een klein bedrag bij ADA en XLM. Binnenkort maar eens wat meer verdiepen in andere munten. Mocht je trouwens in je 2 weken interessante informatie vinden, deel het vooral! Ik heb namelijk niet de tijd om de hele dag mezelf daar in te verdiepen haha!
 
🚀🚀🚀🚀🚀

Heb daar afgelopen zondag wat in geïnvesteerd en hij is sindsdien met ongeveer 30% gestegen. Waarschijnlijk keldert het binnenkort weer, maar toch lekker om te beginnen en dan iets meteen omhoog te zien gaan :D

Voor de rest heb ik ook een klein bedrag bij ADA en XLM. Binnenkort maar eens wat meer verdiepen in andere munten. Mocht je trouwens in je 2 weken interessante informatie vinden, deel het vooral! Ik heb namelijk niet de tijd om de hele dag mezelf daar in te verdiepen haha!
Ik denk dat je vooral geluk bij een ongeluk hebt. Ik heb ETH al een maandje vast, meerdere malen naar €1180 zien klimmen (ATH) en iets van 4x zien falen om er doorheen te breken. Nu het eindelijk is gelukt verwacht ik consolidation rond het niveau van €1300, maar ik zie nu dat hij dus daardoorheen geschoten is, dus wie weet zijn we lucky en gaat hij zelfs nog hoger consolidaten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel research in de mechanics achter ADA heb gedaan, maar ik hoor er gewoon veel positief nieuws over, dus een 'gokje' van mijn kant op basis van de geluiden om mij heen. Over XLM ben ik wel zeer te spreken. Ik heb zelf namelijk een keer gehad dat ik Discord Nitro wilde kopen, maar hiervoor een Creditcard nodig had om de betaling te voltooien. Ik wilde daarom geld overmaken naar vrienden die bijvoorbeeld wel Discord Nitro konden kopen, maar ook hierin was een Creditcard noodzakelijk. XLM zou voor mij een oplossing zijn geweest, omdat het streeft naar makkelijke transacties/tikkies, maar dan voor particulieren. Als XLM nog gaat droppen richting mijn initiële aankoophoogte, dan ben ik zeker van plan daar nog wat extra centjes in te leggen. Zeker nu ik NEO, ONT en WAVES ergens dezer dagen wil uitkopen.

Als ik meer informatie vind laat ik het je weten. Ben van plan om dezer dagen mezelf te verifiëren op Coinbase, Binance en BitMax om mijn uitwisselingsmogelijkheden uit te breiden, maar heb sowieso ook nog ongeveer een uur aan Crypto materiaal klaarliggen wat gekeken dient te worden.
 
Ik denk dat je vooral geluk bij een ongeluk hebt. Ik heb ETH al een maandje vast, meerdere malen naar €1180 zien klimmen (ATH) en iets van 4x zien falen om er doorheen te breken. Nu het eindelijk is gelukt verwacht ik consolidation rond het niveau van €1300, maar ik zie nu dat hij dus daardoorheen geschoten is, dus wie weet zijn we lucky en gaat hij zelfs nog hoger consolidaten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel research in de mechanics achter ADA heb gedaan, maar ik hoor er gewoon veel positief nieuws over, dus een 'gokje' van mijn kant op basis van de geluiden om mij heen. Over XLM ben ik wel zeer te spreken. Ik heb zelf namelijk een keer gehad dat ik Discord Nitro wilde kopen, maar hiervoor een Creditcard nodig had om de betaling te voltooien. Ik wilde daarom geld overmaken naar vrienden die bijvoorbeeld wel Discord Nitro konden kopen, maar ook hierin was een Creditcard noodzakelijk. XLM zou voor mij een oplossing zijn geweest, omdat het streeft naar makkelijke transacties/tikkies, maar dan voor particulieren. Als XLM nog gaat droppen richting mijn initiële aankoophoogte, dan ben ik zeker van plan daar nog wat extra centjes in te leggen. Zeker nu ik NEO, ONT en WAVES ergens dezer dagen wil uitkopen.

Als ik meer informatie vind laat ik het je weten. Ben van plan om dezer dagen mezelf te verifiëren op Coinbase, Binance en BitMax om mijn uitwisselingsmogelijkheden uit te breiden, maar heb sowieso ook nog ongeveer een uur aan Crypto materiaal klaarliggen wat gekeken dient te worden.
Heb zelf account op Binance gehad, maar kan dat niemand aanraden kon binnen 1 min geld op me account zetten maar het geld eraf halen duurde 7 dagen en moest ook in 2x gebeuren, erg onduidelijk platform imo. Zit nu zelf bij Bitvavo en dat vind ik persoonlijk veel gemakkelijker en gebruiksvriendelijker.
 
Coinbase is prima en enigszins door de groeipijnen heen. Voor zover ik weet niet meer gecrashed onlangs, divers aanbod, fijne interface en - mits je FX transfereert met Revolut en niet via je normale bank - word je ook niet genaaid met onnodige kosten.

Hoe dan ook zou ik ihgv crypto altijd twee backups maken; een extra digitale wallet en een extern schijfje. Het is toch nog een te shady markt om dit soort voorzorgsmaatregelen niet te nemen. Zelf in elk geval wel gedaan. En o ja, de grootste back up die je moet maken is de mentale back-up, namelijk altijd onthouden dat die koersen totaal nergens over gaan en 99 van de 100 mensen die beweren er wat van te begrijpen maar dom en interessant in de rondte lullen. Zit overigens niet diep in crypto, maar ben er toevallig ingerold omdat m’n huisgenoot tijdens de studie z’n masterscriptie over Blockchains schreef en ik toen in een volledige hype zat. Klein plukje over, leuk om te volgen.

Gotta embrace all the new bullshit pal, even if it’s total bullshit.
 
Heb zelf account op Binance gehad, maar kan dat niemand aanraden kon binnen 1 min geld op me account zetten maar het geld eraf halen duurde 7 dagen en moest ook in 2x gebeuren, erg onduidelijk platform imo. Zit nu zelf bij Bitvavo en dat vind ik persoonlijk veel gemakkelijker en gebruiksvriendelijker.

Heb ook Bitvavo, fijne app is dat.
 
Coinbase is prima en enigszins door de groeipijnen heen. Voor zover ik weet niet meer gecrashed onlangs, divers aanbod, fijne interface en - mits je FX transfereert met Revolut en niet via je normale bank - word je ook niet genaaid met onnodige kosten.

Hoe dan ook zou ik ihgv crypto altijd twee backups maken; een extra digitale wallet en een extern schijfje. Het is toch nog een te shady markt om dit soort voorzorgsmaatregelen niet te nemen. Zelf in elk geval wel gedaan. En o ja, de grootste back up die je moet maken is de mentale back-up, namelijk altijd onthouden dat die koersen totaal nergens over gaan en 99 van de 100 mensen die beweren er wat van te begrijpen maar dom en interessant in de rondte lullen. Zit overigens niet diep in crypto, maar ben er toevallig ingerold omdat m’n huisgenoot tijdens de studie z’n masterscriptie over Blockchains schreef en ik toen in een volledige hype zat. Klein plukje over, leuk om te volgen.

Gotta embrace all the new bullshit pal, even if it’s total bullshit.
Eens wat betreft je claim dat 99 van de 100 mensen maar dom en interessant lullen. Ben ik er hoe dan ook eentje van. Maar goed, blockchains, duizenden 🚀🚀🚀, wat wil je nog meer? Hoe ik het zie, is een in potentie gigantische revolutie in valuta, die er overigens nooit gaat komen de komende 10-15 jaar. Maar net als ieder snufje techniek hebben verschillende technieken elkaar nodig. Ik zie het als een vliegende auto waarbij het ene bedrijf de metaal en de ander het rubber levert. En natuurlijk de tussenbedrijven die de wielen en het frame maken. En tussendoor zitten nog bullshit projecten zoals bedrijven die de radio maakt. Niemand gelooft in de vliegende auto, maar op de kleine losse onderdelen kun je wel geld halen omdat men gelooft dat het je ergens brengt. Kunst is om jezelf er niet in te verliezen en op tijd te zien wanneer de menigte doorheeft dat hetgeen waarin ze investeren gewoon pure shit is. De enige drie blockchains die naar mijn mening zinnige producten leveren zijn VeChain, Stellar Lumen en Enjin. De rest zijn losse onderdelen in een utopisch project wat nog jaaaren te gaan heeft voordat het eindelijk enige vorm van betekenis krijgt.

P.S. dit bericht bevat veel bullshit
 
Eens wat betreft je claim dat 99 van de 100 mensen maar dom en interessant lullen. Ben ik er hoe dan ook eentje van. Maar goed, blockchains, duizenden 🚀🚀🚀, wat wil je nog meer? Hoe ik het zie, is een in potentie gigantische revolutie in valuta, die er overigens nooit gaat komen de komende 10-15 jaar. Maar net als ieder snufje techniek hebben verschillende technieken elkaar nodig. Ik zie het als een vliegende auto waarbij het ene bedrijf de metaal en de ander het rubber levert. En natuurlijk de tussenbedrijven die de wielen en het frame maken. En tussendoor zitten nog bullshit projecten zoals bedrijven die de radio maakt. Niemand gelooft in de vliegende auto, maar op de kleine losse onderdelen kun je wel geld halen omdat men gelooft dat het je ergens brengt. Kunst is om jezelf er niet in te verliezen en op tijd te zien wanneer de menigte doorheeft dat hetgeen waarin ze investeren gewoon pure shit is. De enige drie blockchains die naar mijn mening zinnige producten leveren zijn VeChain, Stellar Lumen en Enjin. De rest zijn losse onderdelen in een utopisch project wat nog jaaaren te gaan heeft voordat het eindelijk enige vorm van betekenis krijgt.

P.S. dit bericht bevat veel bullshit
Die valuta is veel dichterbij dan je stelt, hoor. Centrale banken zijn al bezig met het structureren van digitale coins.

Verder hoop ik niet dat je je aangesproken voelde, aangezien voor zo ver ik weet jij nooit hebt beweerd een expert te zijn? Ik doel meer op alle nitwits die beweren te begrijpen hoe die koersen bewegen of waarom het onvermijdelijk zou zijn dat BTC of een andere coin de toekomst heeft. Op YT, op de radio, op seminars, op tech-fora, etc.
 
Centrale banken zijn al bezig met het structureren van digitale coins.

Laat de eigenaar van de digitale valuta het eerst linken aan goud zoals elke munt. Zolang dat niet gebeurd is het een fictief product wat niet bestaat, maar niets meer is dan een bitje wat om kan vallen. Ik hoop ook ergens dat dat gebeurd met de bitcoin, want dat is de echte zwakte van de digitale munt, het heeft geen referenties naar een fysiek product.
 
Die valuta is veel dichterbij dan je stelt, hoor. Centrale banken zijn al bezig met het structureren van digitale coins.

Verder hoop ik niet dat je je aangesproken voelde, aangezien voor zo ver ik weet jij nooit hebt beweerd een expert te zijn? Ik doel meer op alle nitwits die beweren te begrijpen hoe die koersen bewegen of waarom het onvermijdelijk zou zijn dat BTC of een andere coin de toekomst heeft. Op YT, op de radio, op seminars, op tech-fora, etc.
Ah, op die fiets. Ik voelde me aangesproken, maar alles behalve negatief. Ik heb zelf eerlijk gezegd ook weinig YouTubers gezien die beweren dat ze de markt wel effe lezen. En als ik maar TAs kijk, dan is het meer om een bevestiging van mijn gevoel te krijgen (bv gaat ETH breken, gaat BTC kelderen). Zodat ik me mentaal toch een soort van kan 'voorbereiden' op wat mogelijk komen gaat. Ik zie (day)traden niet meer zo zitten, teveel factoren die een belangrijke rol spelen waardoor er eigenlijk nul over te zeggen valt.
 
Laat de eigenaar van de digitale valuta het eerst linken aan goud zoals elke munt. Zolang dat niet gebeurd is het een fictief product wat niet bestaat, maar niets meer is dan een bitje wat om kan vallen. Ik hoop ook ergens dat dat gebeurd met de bitcoin, want dat is de echte zwakte van de digitale munt, het heeft geen referenties naar een fysiek product.

Misschien begrijp ik je nu verkeerd, maar heb je het over de goudstandaard? Want dat is niet meer.
 
Misschien begrijp ik je nu verkeerd, maar heb je het over de goudstandaard? Want dat is niet meer.
Een wereldwijde gouden standaard bestond tot 1971 in de vorm van het systeem van Bretton Woods, waarin de dollar inwisselbaar was voor goud tegen een vaste prijs, en de valuta van overige landen een vaste wisselkoers ten opzichte van de dollar hadden. De zogenoemde Nixon-schok, een serie economische maatregelen van de Amerikaanse president Richard Nixon, maakte aan dit systeem een eind.

Eén van de grootste fouten in de monetaire historie wat mij betreft maar inderdaad de goudstandaard is in 1971 afgeschaft. Uiteindelijk is dit de basis-oorzaak dat we nu met zulke enorme schuldenbergen zitten dat de rente niet eens meer omhoog kan. En dan nog ontploft dit stelsel op enig moment wat mij betreft.
Met die schuldenlast bedoel ik niet alleen staatsschulden maar ook corporate debt, creditcard schulden, studieschulden, hypotheken enzovoorts. De westerse wereld drijft op schuldenlasten. De theorie zegt dat die schuldenlast verkleind kan worden door economische groei. Maar dat punt zijn we lang voorbij.
 
Misschien begrijp ik je nu verkeerd, maar heb je het over de goudstandaard? Want dat is niet meer.

Officieel niet, maar alle landen hebben nog steeds goud achter de hand als verzekering voor de euro. https://nos.nl/l/2297841

 
Officieel niet, maar alle landen hebben nog steeds goud achter de hand als verzekering voor de euro. https://nos.nl/l/2297841

Alleen is de dekkingsgraad van het geld in omloop geen 1:1
En dit gegeven leidt onherroepelijk tot inflatie. Dat is namelijk de enige manier om de waarde van uitstaande schulden omlaag te krijgen. Helaas is de groei van schulden veel groter dan de huidige inflatie. Dus wat een groot risico is is het ontstaan van groeiende of zelfs hyperinflatie. Veel plezier dan met je "stabiele" munt.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Die valuta is veel dichterbij dan je stelt, hoor. Centrale banken zijn al bezig met het structureren van digitale coins.

Verder hoop ik niet dat je je aangesproken voelde, aangezien voor zo ver ik weet jij nooit hebt beweerd een expert te zijn? Ik doel meer op alle nitwits die beweren te begrijpen hoe die koersen bewegen of waarom het onvermijdelijk zou zijn dat BTC of een andere coin de toekomst heeft. Op YT, op de radio, op seminars, op tech-fora, etc.
Eigenlijk juist leuk om niet te weten wat er gaat gebeuren, misschien is BTC over 10 jaar wel precies €0.10 waard en Dogecoin of ADA opeens €40.000, in het geval van ADA ben ik dan wel miljonair😏
 
Mocht je trouwens in je 2 weken interessante informatie vinden, deel het vooral! Ik heb namelijk niet de tijd om de hele dag mezelf daar in te verdiepen haha!
Voor jou dan hè Rob.

Vandaag heb ik mezelf een beetje meer verdiept in het begrip 'DeFi'. Reden hiervoor was dat ik op een video landde die aan het hypen was over Compound en DeFi, waardoor ik niet langer meer om het begrip heen kon draaien. Ik ben begonnen met deze YouTube video en dit blog op CoinBase.

Ik heb een kleine samenvatting op kladblok gemaakt met alle coins en hun specifieke niche. Eindelijk is het voor mij duidelijk welke functies bepaalde 'no-go' coins op de Bitvavo lijst vervullen binnen het Crypto ecosystem. Ik kan niet alle functies uitleggen, degene die voor mij duidelijk zijn zijn lending & borrowing, decentralised exchanges, margin trading en insurance. Hieronder de samenvatting van de video:
IMG20210204122158_resize_79_compress84.jpg

Er staan een paar hele bekende namen tussen. Althans, voor mij. Ik ga mezelf vooral bezig houden met lending & borrowing, decentralised exchanges en insurance. Ik denk dat het principe lending & borrowing een grote rol gaat spelen voor particulieren die zich niet willen verdiepen in Crypto maar toch een mooi rendament willen halen met rente over hun centen. De decentralised exchanges gaan naar mijn idee groot worden voor zij die zich wel willen verdiepen in Crypto en hiermee makkelijk in de wat onderbelichte coins willen inkopen, wat moeilijk gaat met simpele handelsplatformen als Coinbase en Bitvavo. En natuurlijk, goede beveiliging kan niet ontbreken in een revolutionary markt. Vandaar dat ik insurance projecten hele grote invloed zie hebben op de DeFi ecosystemen in de toekomst. Hoe meer zekerheid men heeft in het systeem, des te aantrekkelijker het wordt.

Op dit moment ben ik bezig met het opstellen van een persoonlijke strategie. Ik heb op dit moment nog geen doelstellingen binnen mijn portfolio, waardoor ik vastloop op het puntje herinvesteren. Zodra ik duidelijke doelen heb per Crypto, kan ik ook makkelijk mijn winst nemen in (doodbloedende) projecten, zonder dat het mentale aspect een grote barriere vormt. Dat vergroot mijn vermogen om te herinvesteren, maar dan heb ik wel plannen nodig waarin ik wil herinvesteren, anders ligt het geld ook maar te liggen. Het uitzoeken van nieuwe projecten en het vinden van goede uitkoopmomenten zijn atm mijn prioriteiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan