Beleggen & Investeren

Bovendien aandelenmarkten prijzen vaak al een half jaar tot een jaar van tevoren ontwikkelingen in. Dus toen de vaccins nog in ontwikkeling waren, steeg de prijs al sterk.
 
Die zijn al omhoog geschoten toen de contracten getekend werden. Dat is altijd het moment. Zo zijn de aandelen van mijn werkgever in 1 dag van 18 naar 25 geschoten toen ze aankondigden het grootste contract ooit in de baggerindustrie getekend te hebben.
Van Oord?
 
KWBA (aka Boskalis) denk ik? Zitten vrijwel overal ter wereld, inclusief de nijldelta
 
Klopt, alleen de nijldelta zijn we al een tijdje weg (2017). Mijn project was in Alexandrie.



Er zijn 2 grote spelers... dus wilde gok klinkt wel wat overdreven.

En dat is dan ook DEME? Want die hebben kennelijk grootste bagger contract ooit te pakken in Egypte.
 
En dat is dan ook DEME? Want die hebben kennelijk grootste bagger contract ooit te pakken in Egypte.

Dat is voor DEME het grootste contract ooit. Niet de grootste ooit.

Manilla Bulacan Boskalis, waarde van 1.5 miljard.

Aby Qir DEME, waarde rond de 750 miljoen. Waarvan 10 procent echt awarded to DI.

In de baager zijn 4 grote spelers, Van Oord, Boskalis, Dredging International (DEME) en Jan de Nul.
 
Lijkt er op dat de SLV short squeeze een kort leven is beschoren. Veel Reddit members vertrouwen het niet en verdenken dubbelspel door een kwaadwillende.
 
Het is jullie geld dus doe ermee wat je wilt, maar zouden jullie ook gewoon eerlijk je fouten en eventuele verliezen hier willen blijven melden? Begint een beetje op een "mijn leven is geweldig" facebook/instabeeld te lijken onderhand. Noem het skeptisch maar uiteindelijk gaan er meer mensen onder jullie pijn leiden dan rijk van worden lijkt me?

Zelf ben ik bijna twee jaar geleden begonnen, een rookie dus. De beurs is sindsdien eigenlijk alleen maar gestegen - op het begin van de coronacrisis na dan. Dat brengt mij gelijk bij mijn beste zet tot nu toe, dat ik toen op tijd ben uitgestapt. Hierdoor heb ik een mooie winst kunnen boeken, hoe slecht mijn strategie of oog voor aandelen misschien ook was.

Toen ik begon was ik zo ongeveer blut (teruggekomen van een lange reis en het jaar ervoor afgestudeerd) en langzamerhand begon ik steeds meer salaris rechtstreeks naar de beurs door te sluizen. Inmiddels is 70% van mijn geld belegd, de enige reden dat ik 30% achter de hand hou is dat ik in het geval van een dip extra wil kunnen bijkopen. Dus een flink deel van mijn vermogen en dat niet alleen: ben ook steeds risicovoller geworden, ben niet vies van een optie hier en daar. Daar komt mijn mijn huidige beleggingshorizon bovenop: 1 a 2 jaar. Hier kun je eigenlijk al twee grote 'fouten' ontdekken: (1) niet op de lange termijn beleggen, (2) te veel risico nemen. Mijn argument: ik kom niet in de problemen in het geval van een fikse correctie. Ik spaar voor een huis en mocht het misgaan dan stel ik mijn aankoop uit of ga ik voor een 'goedkoop' appartement. Maar er valt veel op aan te merken, I know.

Dan nu fouten waar ik leergeld voor betaald heb:
- Proberen te daytraden (dat is toch een andere tak van sport). Bijvoorbeeld: Shell stond in de ochtend van 4 januari een paar procent in de plus. Ik dacht, ik verkoop ze en koop ze later op de dag weer goedkoper terug. Vervolgens steeg Shell keihard door naar dik 7 procent in de plus.
- Beleggen in bedrijven waar ik geen verstand van heb. Daardoor had ik geen vertrouwen en begon ik, terecht, al snel te twijfelen en weer te verkopen.
- Veel te veel kopen en verkopen, geen geduld hebben. Heb laatst eens alle transactiekosten opgesomd en dat viel zwaar tegen.
 
Zelf ben ik bijna twee jaar geleden begonnen, een rookie dus. De beurs is sindsdien eigenlijk alleen maar gestegen - op het begin van de coronacrisis na dan. Dat brengt mij gelijk bij mijn beste zet tot nu toe, dat ik toen op tijd ben uitgestapt. Hierdoor heb ik een mooie winst kunnen boeken, hoe slecht mijn strategie of oog voor aandelen misschien ook was.

Toen ik begon was ik zo ongeveer blut (teruggekomen van een lange reis en het jaar ervoor afgestudeerd) en langzamerhand begon ik steeds meer salaris rechtstreeks naar de beurs door te sluizen. Inmiddels is 70% van mijn geld belegd, de enige reden dat ik 30% achter de hand hou is dat ik in het geval van een dip extra wil kunnen bijkopen. Dus een flink deel van mijn vermogen en dat niet alleen: ben ook steeds risicovoller geworden, ben niet vies van een optie hier en daar. Daar komt mijn mijn huidige beleggingshorizon bovenop: 1 a 2 jaar. Hier kun je eigenlijk al twee grote 'fouten' ontdekken: (1) niet op de lange termijn beleggen, (2) te veel risico nemen. Mijn argument: ik kom niet in de problemen in het geval van een fikse correctie. Ik spaar voor een huis en mocht het misgaan dan stel ik mijn aankoop uit of ga ik voor een 'goedkoop' appartement. Maar er valt veel op aan te merken, I know.

Dan nu fouten waar ik leergeld voor betaald heb:
- Proberen te daytraden (dat is toch een andere tak van sport). Bijvoorbeeld: Shell stond in de ochtend van 4 januari een paar procent in de plus. Ik dacht, ik verkoop ze en koop ze later op de dag weer goedkoper terug. Vervolgens steeg Shell keihard door naar dik 7 procent in de plus.
- Beleggen in bedrijven waar ik geen verstand van heb. Daardoor had ik geen vertrouwen en begon ik, terecht, al snel te twijfelen en weer te verkopen.
- Veel te veel kopen en verkopen, geen geduld hebben. Heb laatst eens alle transactiekosten opgesomd en dat viel zwaar tegen.
Top dat je dit soort dingen deelt man, veel mensen (in ieder geval ik) hebben hier wat aan, respect
 
Meest voor de hand liggend zou zijn voor die bedrijven om gebruik te maken van de hoge koers door aandelen uit te geven en goedkoop aan funding te komen zodat ze deze COVID-periode door kunnen komen, bijvoorbeeld. Verder zouden ze verlost kunnen worden van lastige schuldeisers die hun leningen in het bedrijf om kunnen zetten naar aandelen (“debt for equity swaps”) om mee te profiteren, waardoor het bedrijf weer minder gebukt gaat onder een zware schuldenlast, hun kredietwaardigheid verbetert, ze lagere financieringskosten krijgen, etc etc. Kunnen heel veel positieve aspecten aan zitten voor de bedrijven, ja. Het probleem is alleen dat de koersen nu zo giga volatiel zijn...
Relix - om hier nog op terug te komen: AMC heeft zojuist idd geprofiteerd van de hogere koersen door aandelen uit te geven. In één klap verlost van 600m aan schulden en ook nog eens 300m nieuw kapitaal opgehaald (-: Is een bioscoopketen en hadden door COVID een omzetdaling van 90% in het laatste kwartaal van afgelopen jaar, terwijl ze al kampten van hoge schuldenlasten en een hoge rente. Hun koers daalde vorig jaar met 70%.

(Die schuldreductie van 600m komt overigens van zo'n eerder benoemde "debt-equit swap"; de investeerder van ACM had 600m aan obligaties (schuld) in het bedrijf gestoken en die omgezet in aandelen om te profiteren van de huidige koers.)

Vind dit toch een erg mooi voorbeeld van hoe de retail belegger een bedrijf uit de brand helpt en een mooie middelvinger naar de aasgieren - ik bedoel hedgefunds. Het meest bizarre is overigens dat de fundamentals een hele tijd verrot leken, juist door die hoge schuldenlast, COVID en omzetdaling, maar de koers nu zomaar structureel hoger kan blijven doordat de hele kapitaalstructuur van het bedrijf nu vele malen gezonder is. Toch zijn er uiteindelijk uiteraard simpelweg open bioscopen nodig...

Schaduwzijde is wel dat een boel retail beleggers geld gaan verliezen hierop en dat de investeerder achter het bedrijf de lachende derde is.
 
Lijkt er op dat de SLV short squeeze een kort leven is beschoren. Veel Reddit members vertrouwen het niet en verdenken dubbelspel door een kwaadwillende.
Dat heeft toch maar liefst een dag of vier geduurd.
Van de orignal poster voor de SLV squeeze:
SLV.png
Jammer want het leek te werken, nu zal het een zachte dood sterven neem ik aan. Neemt niet weg dat de fundamentals voor zilver uitstekend zijn :)
 
Hier nog een exemplarische video uit 2014 die eigenlijk relevanter dan ooit is:


Deze hedge fund crook legt schaamteloos uit hoe ze te werk gegaan.
“It’s a fun game”
“I’d never say this on TV”

Geeft gewoon toe hoe ze de boel besodemieteren. Uit zijn woorden kun je ook opmaken hoe corrupt en ongeloofwaardig dat CNBC is. Volledig in handen van dit soort maffiosi.
 
Hier nog een exemplarische video uit 2014 die eigenlijk relevanter dan ooit is:


Deze hedge fund crook legt schaamteloos uit hoe ze te werk gegaan.
“It’s a fun game”
“I’d never say this on TV”

Geeft gewoon toe hoe ze de boel besodemieteren. Uit zijn woorden kun je ook opmaken hoe corrupt en ongeloofwaardig dat CNBC is. Volledig in handen van dit soort maffiosi.

Het komt zelfs uit 2006.
 
GME sloot gisteren rond 225, staat in mijn app nu op 328 (maar de markt is nog lang niet open?) maar als ik de huidige koersinfo check handelt ie op ongeveer 170 in de premarket. Deze kan ik even niet volgen.
 
GME sloot gisteren rond 225, staat in mijn app nu op 328 (maar de markt is nog lang niet open?) maar als ik de huidige koersinfo check handelt ie op ongeveer 170 in de premarket. Deze kan ik even niet volgen.
Er kan gewoon gehandeld worden, pre-market en after-market. Maar niet door particulieren, alleen door de grote partijen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan