Beleggen & Investeren

Dat is precies wat ik bedoel. Met die gratis druk op de knop, breng je enorme hoeveelheden extra geld in de reëele economie. Geen fictieve economie, immers het wordt overgemaakt naar de schuldeisers. Ergo, de waarde van de munt ontwaard en je komt in een eindeloze loop van geldontwaarding. Geen effect op de reëele economie? Me dunkt!
Dat zou zo zijn als die schuldeiser, zeg de Saudische regering dat ergens in kon wisselen voor goud of dollars of zo. Die terugbetaling aan Saudi is weer een ander getalletje in de computer van de Saudische centrale bank. Als de Saudische regering dat geld uit zou gaan delen aan de bevolking, zou dat idd tot inflatie leiden, let wel in Saudi, niet in Japan. Om inflatie in Japan te creeren, zou de Saudische regering dat geld aan Japanners uit moeten gaan delen.

En het 'bewijs' ligt er toch? Er zijn gigantische hoeveelheden extra geld gecreerd in de financiele crisis, en nu nog veel meer in de Corona crisis. Er is nergens significante inflatie.
 
Dat zou zo zijn als die schuldeiser, zeg de Saudische regering dat ergens in kon wisselen voor goud of dollars of zo. Die terugbetaling aan Saudi is weer een ander getalletje in de computer van de Saudische centrale bank. Als de Saudische regering dat geld uit zou gaan delen aan de bevolking, zou dat idd tot inflatie leiden, let wel in Saudi, niet in Japan. Om inflatie in Japan te creeren, zou de Saudische regering dat geld aan Japanners uit moeten gaan delen.

En het 'bewijs' ligt er toch? Er zijn gigantische hoeveelheden extra geld gecreerd in de financiele crisis, en nu nog veel meer in de Corona crisis. Er is nergens significante inflatie.
Als je de cijfers volgt, begint die inflatie en vooral inflatieverwachting nu juist omhoog te lopen. Gisteren kwamen de Europese inflatieverwachtingen voor het lopende jaar uit.
EUR CPI Flash Estimate y/y 0.9% 0.6% -0.3%
EUR Core CPI Flash Estimate y/y 1.4% 0.9% 0.2%
Het eerste getal is de verwachting voor dit jaar (0,9%), het tweede getal (0,6%) wat economen inschatten wat het zou worden en het laatste getal de vorige verwachting (=0,3%). Hoe is dit niet stijgend?
Bron: https://www.forexfactory.com/calendar#detail=120284

Wat je schetst met schuldeisers die uit Saudie zouden komen. Dat is nu juist niet het geval. De Japanse centrale bank is juis degene die de schuldeiser is van de eigen staat. De inflatie wordt dus niet geëxporteerd maar blijft binnen Japan.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Wat ik opvallend vind is dat die cryptomunten dus al niet meer (voor jou) de functie hebben die een munt (in de basis) heeft. Namelijk om het uitwisselen van diensten mogelijk te maken. Hier is de munt alleen daar om winst op te maken, zodanig dat die gewisseld kan worden in een „echte“ munt. Dan is een cryptomunt eigenlijk meer kunst dan valuta. :unsure:
Nou... Nee. Niet helemaal.

Die 'munten' van mijn lijstje zijn voor het grootste gedeelte ook geen echte valuta, als ik alles van crypto goed heb begrepen. De meeste moderne blockchains draaien op Proof of Stake concepts, waarbij de hoeveelheid munten bepaald hoeveel werk jouw computer voor de blockchain mag leveren. En in sommige gevallen staat het aantal munten ook voor je bevoegdheid binnen een project. In de meeste gevallen is het niks meer dan aandelen. En in sommige gevallen valt er een leuke bonus mee te verdienen. VeChain maakt gebruik van zulk concept, waarbij je VeThor kan gebruiken om producten van VeChain te kopen. Of iets in die trend.

Er zijn naar mijn weten heel veel projecten wat gewoon projecten zijn die hun tokens als 'fuel' gebruiken en daarmee niet streven naar het worden van een valuta. Aave en Compounds zijn 'banken' die draaien op tokens, geen valuta. Naar mijn weten zijn er weinig tokens de streven naar valuta. Misschien Bitcoin, Litecoin en stablecoins. Aan Bitcoin en Litecoin doe ik zelf (nog) niet. Redenen daarvoor heb ik ook al eerder gegeven. Stablecoins zijn geen verdienmodel en net als Bitcoin en Litecoin nog ver van praktisch bruikbaar. Maar men kan nu wel al geld omschrijven naar stablecoin. Dat wordt volgens mij met name gedaan door mensen die weinig vertrouwen hebben in de huidige valuta en graag een veilig alternatief willen waarbij inflatie wordt omzeild. Reversed Rights (RSR) streeft hier met name naar en probeert een oplossing te bieden voor mensen in landen waar inflaties extreem hoog zijn. Maar ook hier geldt dat het product van Reserved Rights een safeplace is en dat tokens zover ik weet fuel vormen voor het project. En in de fuel wordt geïnvesteerd, want het product is net als ik gewone markten voor veel mensen niet direct van belang.

Als je er meer over wilt leren, dan zou ik vooral tijd steken in het begrijpen van concepten als Blockchain, Mining, Proof of Work, Proof of Stake, Staking en Stablecoin. Ik moet helaas zeggen dat alles voor mij ook niet 100% helder is. Wat ik hier typ is slechts mijn beperkte beeld bij hoe de wereld nu in elkaar steekt. Ik lees dan ook nog regelmatig artikelen over de hiervoor genoemde concepten om een steeds beter beeld te krijgen bij de technologie die schuilt achter crypto.
 
Ik heb toch weer wat aandelen van AMC gekocht, niet voor het raketje maar voor de lange termijn. Ik verwacht dat die na het coronavirus wel weer hoger gaat aantikken dan ie nu doet. Een plukje zoals Brainz dat zo mooi zegt, al is het misschien op dit moment nog eerder een haartje. Als ie nog verder zakt koop ik misschien nog wat bij. Nog steeds een gokje, maar niet meer vanwege short squeezes of soortgelijks.

Het ene aandeeltje GME laten we puur voor sentimentele redenen staan. Wie weet wat het nog wordt met de nieuwe investeerders en toekomstplannen.

BB lijkt historisch gezien weinig kans om nog een winst te kunnen bezorgen, sinds ze van hun smartphone troon zijn geflikkerd dan, vooralsnog zeker geen sprake van een squeeze, dus misschien moet ik daar maar gewoon m'n verlies op pakken. Al las ik wel dat ze dit jaar toch weer met een smartphone komen. Wellicht toch de moeite te houden.

Verder maar voorlopig weer saai gaan beleggen met de ETF's.
 
BB lijkt historisch gezien weinig kans om nog een winst te kunnen bezorgen, sinds ze van hun smartphone troon zijn geflikkerd dan, vooralsnog zeker geen sprake van een squeeze, dus misschien moet ik daar maar gewoon m'n verlies op pakken. Al las ik wel dat ze dit jaar toch weer met een smartphone komen. Wellicht toch de moeite te houden.
Iets verder inlezen op BB. De smartphone business is al lang geleden aan derde partijen overgelaten. Ze ontvangen hier nog wel royalties voor. Maar BB is getransformeerd naar een services en software company voor bijvoorbeeld de auto-industrie. Qua smartphones halen ze alleen nog geld uit royalties en patenten. Dus je oordeel gebaseerd op de smartphone tak is achterhaald.
 
Als je de cijfers volgt, begint die inflatie en vooral inflatieverwachting nu juist omhoog te lopen. Gisteren kwamen de Europese inflatieverwachtingen voor het lopende jaar uit.
EUR CPI Flash Estimate y/y 0.9% 0.6% -0.3%
EUR Core CPI Flash Estimate y/y 1.4% 0.9% 0.2%
Het eerste getal is de verwachting voor dit jaar (0,9%), het tweede getal (0,6%) wat economen inschatten wat het zou worden en het laatste getal de vorige verwachting (=0,3%). Hoe is dit niet stijgend?
Bron: https://www.forexfactory.com/calendar#detail=120284

Wat je schetst met schuldeisers die uit Saudie zouden komen. Dat is nu juist niet het geval. De Japanse centrale bank is juis degene die de schuldeiser is van de eigen staat. De inflatie wordt dus niet geëxporteerd maar blijft binnen Japan.
Het target voor inflatie is 2%.

Nog beter, de eigen staat gaat het geld niet uitdelen aan de bevolking.
 
Iets verder inlezen op BB. De smartphone business is al lang geleden aan derde partijen overgelaten. Ze ontvangen hier nog wel royalties voor. Maar BB is getransformeerd naar een services en software company voor bijvoorbeeld de auto-industrie. Qua smartphones halen ze alleen nog geld uit royalties en patenten. Dus je oordeel gebaseerd op de smartphone tak is achterhaald.

Aha. Ik weet dat ze zich nu op andere zaken richten, maar "toch weer" met een smartphone komen aldus het artikel. Als dat van elkaar gescheiden is, heeft het waarschijnlijk sowieso geen zin aan te houden.
 
De crypto allemachtig. Wanneer je lange termijnen nu al 50% van de inleg eruit halen. Ik ga sowieso nog wel flink op mijn bek vallen ergens in mijn beleggingsleven, maar die stijgende cijfers geven me wel een soort doping kick.

Ergste van alles is dat ik atm geen tijd heb/de tijd niet heb genomen om te kijken wanneer ik het beste kan uitkopen. Kan letterlijk niks anders nu dan toekijken en hopen op goed geluk :lmao:
 
De crypto allemachtig. Wanneer je lange termijnen nu al 50% van de inleg eruit halen. Ik ga sowieso nog wel flink op mijn bek vallen ergens in mijn beleggingsleven, maar die stijgende cijfers geven me wel een soort doping kick.

Ergste van alles is dat ik atm geen tijd heb/de tijd niet heb genomen om te kijken wanneer ik het beste kan uitkopen. Kan letterlijk niks anders nu dan toekijken en hopen op goed geluk :lmao:

Ik zag er inderdaad ook een aantal flink omhoog schieten. Dat zorgt er bij mij voor dat ik denk INVESTEREN. Maar ik hou het rustig, en ga eerst in wat dingen duiken voor ik er weer geld tegenaan klap en het naar beneden keldert.
 
Wat betreft Alibaba. De afgelopen week geprestenteerde kwartaalcijfers waren goed en boven verwachting. Daarnaast heeft China vandaag de anti-monopoliemaatregelen gepresenteerd - ze vallen mee en zijn niet per se gefocused op Alibaba. Ook zijn er tekenen dat de Ant IPO toch gaat plaatsvinden (al blijft het onduidelijk wanneer), hoewel het bedrijf wel aan de nodige winstgevendheid zal inboeten vanwege het moeten stoppen van activiteiten in een financiële holding. Ik ben op dit moment erg positief en denk mijn stukken nog wel een poos vast te houden. Kwestie van wachten op momentum, denk ik.
 
BTC op 44K, ik kan er gewoon om huilen.. Pruts etoro die me nu 1500e gekost heeft pff.
Ik had een heel simpel doel, ingestapt bij 5k en zou het opnemen als het ooit op 10K zou zakken, verder gewoon voor altijd laten, tot zij begonnen met prutsen en ik het op 27K moest opnemen. Om week later te zeggen sorry ons foutje iedereen mag zn crypto's toch houden :FP: Als me IQ wat lager was en me ballen wat groter dan had ik echt een baksteen naar hun hoofdkantoor gegooid
 
BTC op 44K, ik kan er gewoon om huilen.. Pruts etoro die me nu 1500e gekost heeft pff.
Ik had een heel simpel doel, ingestapt bij 5k en zou het opnemen als het ooit op 10K zou zakken, verder gewoon voor altijd laten, tot zij begonnen met prutsen en ik het op 27K moest opnemen. Om week later te zeggen sorry ons foutje iedereen mag zn crypto's toch houden :FP: Als me IQ wat lager was en me ballen wat groter dan had ik echt een baksteen naar hun hoofdkantoor gegooid
Elon Musk zet Bitcoin in z'n twitter bio = Bitcoin stijgt, zakt daarna weer rustig, Tesla maakt bekend dat je met Bitcoin kan betalen, Bitcoin stijgt weer gigantisch en gaat straks weer rustig zakken. Nu is het afwachten wat het volgende ''breaking news'' is waardoor Bitcoin gaat stijgen, want op dit moment stijgt het alleen maar omdat Elon er mee loopt te kloten. En uiteindelijk gaat die weer een keer keihard zakken.
 
Toch is het al lang stabiel tussen 27-35k, met wat uitschieters omhoog maar niks lager. Keihard zakken zie ik niet snel gebeuren
 
Elon Musk zet Bitcoin in z'n twitter bio = Bitcoin stijgt, zakt daarna weer rustig, Tesla maakt bekend dat je met Bitcoin kan betalen, Bitcoin stijgt weer gigantisch en gaat straks weer rustig zakken. Nu is het afwachten wat het volgende ''breaking news'' is waardoor Bitcoin gaat stijgen, want op dit moment stijgt het alleen maar omdat Elon er mee loopt te kloten. En uiteindelijk gaat die weer een keer keihard zakken.
De ene hype voedt de andere hype. Broken financial markets waarin allang niet meer gekeken wordt naar onderliggende waardes. Ik stap niet in bitcoin voordat die weer onder de 24K is gezakt en dan nog met alleen een klein speculatief bedragje.
 
Ik heb een dealtje met me zelf, bij 15K stort ik 15K en laat het voor langere termijn, al zakt het dan zal het heus wel weer x opleven.
 
Ik heb simpelweg geen idee wat een Bitcoin, of welke munt dan ook, waard is. Onzinnige nieuwtjes hebben een enorme invloed op de koersen. En er kan zo een andere munt in trek raken. Ik zou niet verbaasd zijn als een Bitcoin over vijf jaar 100 euro waard is en ook niet bij het duizendvoudige. Als ik veel risico wil nemen doe ik het wel met een derivaat bij een bedrijf waarvan ik de waarde kan inschatten.
 
Ik heb simpelweg geen idee wat een Bitcoin, of welke munt dan ook, waard is. Onzinnige nieuwtjes hebben een enorme invloed op de koersen. En er kan zo een andere munt in trek raken. Ik zou niet verbaasd zijn als een Bitcoin over vijf jaar 100 euro waard is en ook niet bij het duizendvoudige. Als ik veel risico wil nemen doe ik het wel met een derivaat bij een bedrijf waarvan ik de waarde kan inschatten.
Ik weet wel wat een BTC of andere bs-munt waard is; een inverse functie van de FED/ECB-geldkraan.

De bubbels die tegenwoordig vanuit elke hoek geschoten en gecreëerd kunnen worden zijn niets meer dan een reflectie van geldontwaarding. Ons geld wordt minder waard; dat is de belangrijkste les die we kunnen trekken uit die totaal achterlijke koersen die verder helemaal nergens over gaan, wat alle pseudo-experts er verder ook over willen beweren.
 
Ik weet wel wat een BTC of andere bs-munt waard is; een inverse functie van de FED/ECB-geldkraan.

De bubbels die tegenwoordig vanuit elke hoek geschoten en gecreëerd kunnen worden zijn niets meer dan een reflectie van geldontwaarding. Ons geld wordt minder waard; dat is de belangrijkste les die we kunnen trekken uit die totaal achterlijke koersen die verder helemaal nergens over gaan, wat alle pseudo-experts er verder ook over willen beweren.
Mee eens. Maar als geld, gezien de sterke stijging in de hoeveelheid ervan, een stuk minder waard is dan een jaar geleden, lijken de bubbels dan niet groter dan ze echt zijn? Als geld blijvend minder waard is, dan zijn de hogere koersen een blijvend tegengewicht, toch?
 
Mee eens. Maar als geld, gezien de sterke stijging in de hoeveelheid ervan, een stuk minder waard is dan een jaar geleden, lijken de bubbels dan niet groter dan ze echt zijn? Als geld blijvend minder waard is, dan zijn de hogere koersen een blijvend tegengewicht, toch?
Zeker. En het zou ook niet per se een probleem zijn imo, wanneer die bubbels twee eigenschappen zouden hebben, namelijk 1) dat de middenklasse ook waarde kan onttrekken aan dergelijke bubbels - gebeurt om verschillende redenen nooit (de schizofrene economie die bestaat uit een reële tegenover een financiële is er één, maar ook de afstand van de middenklasse mbt toegang tot de markten wat ervoor zorgt dat ze altijd een stap te laat zijn); en 2) als we met z’n allen zouden afspreken dat bepaalde bubbels ook echt die bepaalde bubbels blijven - gebeurt ook nooit, aangezien bubbels vroeg of laat knappen doordat men bewust wordt van het fenomeen of vanwege het feit dat het simpelweg onhoudbaar is doordat het opgeblazen object (een munt, een aandeel, een tulp of een bedrijf) haar belofte niet kan waar maken.

Als we met z’n allen zouden afspreken dat Tesla inderdaad een gerechtvaardigde waardering heeft, omdat we denken dat Elon Musk én zijn opvolgers de komende anderhalve eeuw de Tesla-belofte kunnen waarmaken, dan is het niet gek dat Tesla gewaardeerd is op een giga multiple tov hun (operationele) winst. Dan zeggen we; prima, de komende 100 jaar maakt Tesla door de economische cyclus genomen (afgezien van periodieke crises etc) gemiddeld een bepaald operationeel resultaat, met groeiperspectieven en een te verantwoorden risico, dus prima te verantwoorden die waardering. En als we die gedachte vanaf nu in elk geval de komende 30 jaar blijven volhouden dan is met de huidige waardering niet veel mis. Je kunt de rest denk ik wel invullen (-:
 
Terug
Bovenaan Onderaan