Beleggen & Investeren

Laat de eigenaar van de digitale valuta het eerst linken aan goud zoals elke munt. Zolang dat niet gebeurd is het een fictief product wat niet bestaat, maar niets meer is dan een bitje wat om kan vallen. Ik hoop ook ergens dat dat gebeurd met de bitcoin, want dat is de echte zwakte van de digitale munt, het heeft geen referenties naar een fysiek product.
Je hebt gelijk, maar dat geldt ook voor ons tegenwoordige geld. Dat heeft ook helemaal geen relatie mer met de reeele wereld, dat zijn voor het overgrote gedeelte getalletjes in een computer bij een bank. Kan ook niet echt anders.
 
Een wereldwijde gouden standaard bestond tot 1971 in de vorm van het systeem van Bretton Woods, waarin de dollar inwisselbaar was voor goud tegen een vaste prijs, en de valuta van overige landen een vaste wisselkoers ten opzichte van de dollar hadden. De zogenoemde Nixon-schok, een serie economische maatregelen van de Amerikaanse president Richard Nixon, maakte aan dit systeem een eind.

Eén van de grootste fouten in de monetaire historie wat mij betreft maar inderdaad de goudstandaard is in 1971 afgeschaft. Uiteindelijk is dit de basis-oorzaak dat we nu met zulke enorme schuldenbergen zitten dat de rente niet eens meer omhoog kan. En dan nog ontploft dit stelsel op enig moment wat mij betreft.
Met die schuldenlast bedoel ik niet alleen staatsschulden maar ook corporate debt, creditcard schulden, studieschulden, hypotheken enzovoorts. De westerse wereld drijft op schuldenlasten. De theorie zegt dat die schuldenlast verkleind kan worden door economische groei. Maar dat punt zijn we lang voorbij.
Ik wacht nog steeds op de longread van Brainz over MMT. Ik heb het boek van Stephany Kelton gelezen, en daar zat wel wat in. je kuntv staatshuishoudingen niet bezien op dezelfde manier als je eigen huishoudboekje.
 
Ik wacht nog steeds op de longread van Brainz over MMT. Ik heb het boek van Stephany Kelton gelezen, en daar zat wel wat in. je kuntv staatshuishoudingen niet bezien op dezelfde manier als je eigen huishoudboekje.
Be careful what you wish for...

Lijkt me leuk om te doen, hoor. Wellicht in ‘t weekend.
 
Ik wacht nog steeds op de longread van Brainz over MMT. Ik heb het boek van Stephany Kelton gelezen, en daar zat wel wat in. je kuntv staatshuishoudingen niet bezien op dezelfde manier als je eigen huishoudboekje.
Nee dat klopt maar als de rente op schulden groeit, ga je een probleem krijgen. Japan is het beste voorbeeld. Die betalen ondertussen 25% van de staatsinkomsten aan rente op bestaande leningen. Dit in combinatie met een vergrijzende bevolking (=sterke rem op economische groei) en je ziet een probleem ontstaan. Op dit moment kunnen de leningen alleen stand houden doordat de Japanse centrale bank deze massaal inkoopt. Oftewel, de centrale bank creëert nieuw geld waarmee het staatsbudget ondersteund wordt. Ergo, er gaat steeds meer geld om in het land, zonder bijpassende economische groei. Dat leidt tot problemen.
MMT is de meest extreme variant daarvan.
 
Be careful what you wish for...

Lijkt me leuk om te doen, hoor. Wellicht in ‘t weekend.
Mooi, lees niet altijd alle longreads ;) , maar deze ben ik wel benieuwd naar. Boek heeft mijn kijk wel iets veranderd, MMT lijkt ed oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Voor jou dan hè Rob.

Vandaag heb ik mezelf een beetje meer verdiept in het begrip 'DeFi'. Reden hiervoor was dat ik op een video landde die aan het hypen was over Compound en DeFi, waardoor ik niet langer meer om het begrip heen kon draaien. Ik ben begonnen met deze YouTube video en dit blog op CoinBase.

Ik heb een kleine samenvatting op kladblok gemaakt met alle coins en hun specifieke niche. Eindelijk is het voor mij duidelijk welke functies bepaalde 'no-go' coins op de Bitvavo lijst vervullen binnen het Crypto ecosystem. Ik kan niet alle functies uitleggen, degene die voor mij duidelijk zijn zijn lending & borrowing, decentralised exchanges, margin trading en insurance. Hieronder de samenvatting van de video:
Bekijk bijlage 3087

Er staan een paar hele bekende namen tussen. Althans, voor mij. Ik ga mezelf vooral bezig houden met lending & borrowing, decentralised exchanges en insurance. Ik denk dat het principe lending & borrowing een grote rol gaat spelen voor particulieren die zich niet willen verdiepen in Crypto maar toch een mooi rendament willen halen met rente over hun centen. De decentralised exchanges gaan naar mijn idee groot worden voor zij die zich wel willen verdiepen in Crypto en hiermee makkelijk in de wat onderbelichte coins willen inkopen, wat moeilijk gaat met simpele handelsplatformen als Coinbase en Bitvavo. En natuurlijk, goede beveiliging kan niet ontbreken in een revolutionary markt. Vandaar dat ik insurance projecten hele grote invloed zie hebben op de DeFi ecosystemen in de toekomst. Hoe meer zekerheid men heeft in het systeem, des te aantrekkelijker het wordt.

Op dit moment ben ik bezig met het opstellen van een persoonlijke strategie. Ik heb op dit moment nog geen doelstellingen binnen mijn portfolio, waardoor ik vastloop op het puntje herinvesteren. Zodra ik duidelijke doelen heb per Crypto, kan ik ook makkelijk mijn winst nemen in (doodbloedende) projecten, zonder dat het mentale aspect een grote barriere vormt. Dat vergroot mijn vermogen om te herinvesteren, maar dan heb ik wel plannen nodig waarin ik wil herinvesteren, anders ligt het geld ook maar te liggen. Het uitzoeken van nieuwe projecten en het vinden van goede uitkoopmomenten zijn atm mijn prioriteiten.
Wat ik opvallend vind is dat die cryptomunten dus al niet meer (voor jou) de functie hebben die een munt (in de basis) heeft. Namelijk om het uitwisselen van diensten mogelijk te maken. Hier is de munt alleen daar om winst op te maken, zodanig dat die gewisseld kan worden in een „echte“ munt. Dan is een cryptomunt eigenlijk meer kunst dan valuta. :unsure:
 
Nee dat klopt maar als de rente op schulden groeit, ga je een probleem krijgen. Japan is het beste voorbeeld. Die betalen ondertussen 25% van de staatsinkomsten aan rente op bestaande leningen. Dit in combinatie met een vergrijzende bevolking (=sterke rem op economische groei) en je ziet een probleem ontstaan. Op dit moment kunnen de leningen alleen stand houden doordat de Japanse centrale bank deze massaal inkoopt. Oftewel, de centrale bank creëert nieuw geld waarmee het staatsbudget ondersteund wordt. Ergo, er gaat steeds meer geld om in het land, zonder bijpassende economische groei. Dat leidt tot problemen.
MMT is de meest extreme variant daarvan.
Die vergrijzende bevolking is het probleem, niet zozeer die rente. Dat geld dat betaald wordt aan rente is helemaal geen echt geld dat aan de reeele economie wordt onttrokken. Kort gezegd zijn die rentebetalingen een getal dat iemand van de Japanse centrale bank intikt op de computer. DE financiele wereld heeft niks meer van doen met de reeele wereld, vandaar het onmogelijke dat de wereld bukt gaat onder Corona en de beurzen op recordhoogte staan, en dat de staatsschuld torenhoog oploopt, terwijl de inflatie rond de nul blijft en de werkgelegenheid intact blijft.

Volgens Heertje, die ons allemaal economie heeft geleerd, kan dat allemaal niet
 
Die vergrijzende bevolking is het probleem, niet zozeer die rente. Dat geld dat betaald wordt aan rente is helemaal geen echt geld dat aan de reeele economie wordt onttrokken. Kort gezegd zijn die rentebetalingen een getal dat iemand van de Japanse centrale bank intikt op de computer. DE financiele wereld heeft niks meer van doen met de reeele wereld, vandaar het onmogelijke dat de wereld bukt gaat onder Corona en de beurzen op recordhoogte staan, en dat de staatsschuld torenhoog oploopt, terwijl de inflatie rond de nul blijft en de werkgelegenheid intact blijft.
Als ik het zo achter elkaar leest word ik toch een beetje bang...
 
Ja, nemen we die houding aan! :S::giggle:
Onze welvaart wordt niet door de financiele markten of centrale banken bepaald, maar door ons vermogen om goederen en diensten te produceren. En daar is helemaal niks mis mee, inflatie is laag, te laag (volgens de klassieke economische theorie moet de staat dan juist meer geld gaan creeren), werkgelegenheid is prima, en de goederen en diensten zijn volop aanwezig voor iedereen. Pas als dat gaat veranderen, moeten we bang worden.

Zelfs in het 'schrikbeeld' van Japan, leeft iedereen in grote welvaart, groter dan bij ons.
 
Onze welvaart wordt niet door de financiele markten of centrale banken bepaald, maar door ons vermogen om goederen en diensten te produceren. En daar is helemaal niks mis mee, inflatie is laag, te laag (volgens de klassieke economische theorie moet de staat dan juist meer geld gaan creeren), werkgelegenheid is prima, en de goederen en diensten zijn volop aanwezig voor iedereen. Pas als dat gaat veranderen, moeten we bang worden.

Zelfs in het 'schrikbeeld' van Japan, leeft iedereen in grote welvaart, groter dan bij ons.

Het is niet alsof we er niks aan kunnen doen.
 
Onze welvaart wordt niet door de financiele markten of centrale banken bepaald, maar door ons vermogen om goederen en diensten te produceren. En daar is helemaal niks mis mee, inflatie is laag, te laag (volgens de klassieke economische theorie moet de staat dan juist meer geld gaan creeren), werkgelegenheid is prima, en de goederen en diensten zijn volop aanwezig voor iedereen. Pas als dat gaat veranderen, moeten we bang worden.

Zelfs in het 'schrikbeeld' van Japan, leeft iedereen in grote welvaart, groter dan bij ons.
Nou ongestraft uitgeven dan maar. Laat de staatsschulden maar oplopen tot 1000% van het BNP. Geen probleem, we drukken gewoon nieuw geld bij.
Zo werkt het niet natuurlijk. Waarom hebben we dan nog geld eigenlijk? Alles kan gratis zijn, betaald door de centrale banken.
Als de hele wereldbevolking 1 euro heeft en ik geef iedereen behalve Rico nog eens 99 ero. Wat doet dat met de ene euro van Rico? Die wordt relatief minder waard. Dat is inflatie.
Het schrikbeeld Japan is inderdaad een schrikbeeld. Want het percentage rentebetalingen dat de Japanse overheid jaarlijks kwijt is groeit elk jaar. Nu is dat 25% van de staatsinkomsten, over x jaar is dat 50% en nog later gaan alle staatsinkomsten naar rentebetalingen op de aangegane leningen (let wel, dit is geen aflossing van leningen!). En dan? Alle staatsinkomsten kwijt aan rentebetalingen.
 
Nou ongestraft uitgeven dan maar. Laat de staatsschulden maar oplopen tot 1000% van het BNP. Geen probleem, we drukken gewoon nieuw geld bij.
Zo werkt het niet natuurlijk. Waarom hebben we dan nog geld eigenlijk? Alles kan gratis zijn, betaald door de centrale banken.
Als de hele wereldbevolking 1 euro heeft en ik geef iedereen behalve Rico nog eens 99 ero. Wat doet dat met de ene euro van Rico? Die wordt relatief minder waard. Dat is inflatie.
Het schrikbeeld Japan is inderdaad een schrikbeeld. Want het percentage rentebetalingen dat de Japanse overheid jaarlijks kwijt is groeit elk jaar. Nu is dat 25% van de staatsinkomsten, over x jaar is dat 50% en nog later gaan alle staatsinkomsten naar rentebetalingen op de aangegane leningen (let wel, dit is geen aflossing van leningen!). En dan? Alle staatsinkomsten kwijt aan rentebetalingen.
Daarnaast hebben de schuldverleners natuurlijk de macht. Op het moment dat Japan niet meer zo goedkoop kan lenen als nu wordt het probleem snel groter. Zeg maar het Griekenland-effect.
 
Nou ongestraft uitgeven dan maar. Laat de staatsschulden maar oplopen tot 1000% van het BNP. Geen probleem, we drukken gewoon nieuw geld bij.
Dat zegt hij natuurlijk nergens. Je kunt wat hij zegt niet onderuit halen door het meest extreme tegenvoorbeeld te gebruiken, toch?

Schuld is uberhaupt niet op een zichzelf staand iets. Schuld is ook niet slechts iets wat je moet terugbetalen plus wat rente. Het gaat imo allemaal om de relatieve verhoudingen in de economie en daarin spelen ongelooflijk veel factoren en segmenten een rol. Om er een paar te noemen: wie zijn de schulddragers? Wie zijn de eisers? Wat zijn private schulden/spaargelden vs consumptieve uitgaven? Wat is de verhouding publieke vs private schulden? Waar komt de stagnatie in de economie vandaan? Is het vergrijzing, is het technologie/automatisering, outsourcing van goedkopere diensten naar lage lonen landen, zijn het FX-effecten, is het een economie die overgefocust is op bepaalde sectoren, is het de kwaliteit van de workforce, zijn het inefficiente of juist te ongereguleerde kapitaalmarkten, is het (een gebrek aan) overheidsingrijpen, belastingen, fiscale regels, de rol van de centrale bank, etc etc etc.

Overigens kan niemand van ons in de arrogantie leven dat wij het wel snappen, of dat er één waarheid is. Want zelfs in beleid van de allergrootste instituten (IMF/Wereldbank) worden nu beslissingen genomen die haaks staan op wat de filosofie tijdens de vorige crisis was. Laat staan dat wij het allemaal perfect begrijpen.

Enfin, super interessante thema's. Zou graag verder en dieper gaan (that's what sh...), maar kan nog ff niet. Later meerrrrr
 
Nou ongestraft uitgeven dan maar. Laat de staatsschulden maar oplopen tot 1000% van het BNP. Geen probleem, we drukken gewoon nieuw geld bij.
Zo werkt het niet natuurlijk. Waarom hebben we dan nog geld eigenlijk? Alles kan gratis zijn, betaald door de centrale banken.
Als de hele wereldbevolking 1 euro heeft en ik geef iedereen behalve Rico nog eens 99 ero. Wat doet dat met de ene euro van Rico? Die wordt relatief minder waard. Dat is inflatie.
Het schrikbeeld Japan is inderdaad een schrikbeeld. Want het percentage rentebetalingen dat de Japanse overheid jaarlijks kwijt is groeit elk jaar. Nu is dat 25% van de staatsinkomsten, over x jaar is dat 50% en nog later gaan alle staatsinkomsten naar rentebetalingen op de aangegane leningen (let wel, dit is geen aflossing van leningen!). En dan? Alle staatsinkomsten kwijt aan rentebetalingen.
We zullen zien wanneer Japan failliet gaat, of zelfs naar grote armoede vervalt. Ik zet mijn geld erop dat ik dat niet meer mee ga maken
 
Dat zegt hij natuurlijk nergens. Je kunt wat hij zegt niet onderuit halen door het meest extreme tegenvoorbeeld te gebruiken, toch?

Schuld is uberhaupt niet op een zichzelf staand iets. Schuld is ook niet slechts iets wat je moet terugbetalen plus wat rente. Het gaat imo allemaal om de relatieve verhoudingen in de economie en daarin spelen ongelooflijk veel factoren en segmenten een rol. Om er een paar te noemen: wie zijn de schulddragers? Wie zijn de eisers? Wat zijn private schulden/spaargelden vs consumptieve uitgaven? Wat is de verhouding publieke vs private schulden? Waar komt de stagnatie in de economie vandaan? Is het vergrijzing, is het technologie/automatisering, outsourcing van goedkopere diensten naar lage lonen landen, zijn het FX-effecten, is het een economie die overgefocust is op bepaalde sectoren, is het de kwaliteit van de workforce, zijn het inefficiente of juist te ongereguleerde kapitaalmarkten, is het (een gebrek aan) overheidsingrijpen, belastingen, fiscale regels, de rol van de centrale bank, etc etc etc.

Overigens kan niemand van ons in de arrogantie leven dat wij het wel snappen, of dat er één waarheid is. Want zelfs in beleid van de allergrootste instituten (IMF/Wereldbank) worden nu beslissingen genomen die haaks staan op wat de filosofie tijdens de vorige crisis was. Laat staan dat wij het allemaal perfect begrijpen.

Enfin, super interessante thema's. Zou graag verder en dieper gaan (that's what sh...), maar kan nog ff niet. Later meerrrrr
Ik neem een extreem voorbeeld, dat doet hij ook. MMT is praktisch de definitie van extreem. Free money for all.
 
Daarnaast hebben de schuldverleners natuurlijk de macht. Op het moment dat Japan niet meer zo goedkoop kan lenen als nu wordt het probleem snel groter. Zeg maar het Griekenland-effect.
Wat Stephanie Keloton zegt, en ik heb dat nog niet ontkracht horen worden, Japan kan vandaag al z'n schulden aflossen. iemabnd bij de japanse centrale bank kan de rekeningen van de schuldeisers met een druk op de knop crediteren met het gewenste bedrag (als de schuld in Yen is). Dan veranderen er wat cijfertjes, maar dat heeft geen effect op de reele economie.
 
Dat is precies wat ik bedoel. Met die gratis druk op de knop, breng je enorme hoeveelheden extra geld in de reëele economie. Geen fictieve economie, immers het wordt overgemaakt naar de schuldeisers. Ergo, de waarde van de munt ontwaard en je komt in een eindeloze loop van geldontwaarding. Geen effect op de reëele economie? Me dunkt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan