Precies.

En een ouder persoon kan armoede hebben meegemaakt, traumatische ervaringen uit de oorlogsjaren of ouders hebben die het moeilijk hadden. Dus het is ook een beetje over wat het gaat, waar en wanneer.

Ik kan eigenlijk niet zo veel met dat vergelijken en vinger wijzen van generaties naar elkaar.
Als iedereen elkaar alleen maar gaat uitmaken en naampjes gaat geven dan creëeren we daar een radar voor, een cultuur waarin het de gewoonte wordt om dingen bij elkaar te zoeken voor aan de schandpaal, lijkt me weinig constructief. Sommigen maken er een sport van op de Twitters enzovoorts, waar ze zwart-wit denken, maar beter zoeken we naar oplossingen en dingen die mensen gemeen hebben. Dat zal de generatie hierna vast niet leuk vinden. ;)

Ik denk bij deze discussie aan dat liedje van van Mike and the Mechanics
Wel eens, maar toch zijn die verschillen tussen de generaties wel heel belangrijk, en in deze tijd waarschijnlijk kritiek. De klimaatcrisis, en ook bv pensioen problemen/hervormingen, zijn alleen op te lossen door de generaties te vergelijken en verantwoordelijk te houden.

Anders is het voor mij makkelijk. Ik ga geen heel erge last meer hebben van de gevolgen van de klimaatcrisis, dus laat iedereen maar vrolijk verder vliegen, en laat iedereen zich maar gek consumeren, mijn tijd zal het wel duren. Dat is heel oneerlijk tegenover de jonge generatie, en de generaties die nog daarna komen, voor wie de aarde onleefbaar wordt, en het leven ellendig. En het rare is, dat is exact wat we op dit moment doen met het klimaat. We maken allerlei mooie planetjes voor anderen, ofwel ergens anders dan in Nederland, maar nog veel meer plannetjes wat generaties na ons allemaal moeten doen. En dat alleen omdat niemand een reet om anderen geeft. Klimaat prima, maar alleen als ike er geen last van heb.

(schreef hij terwijl hij morgen naar Nederland vliegt :sneaky:)
 
Helaas, maar eens.

Des te belangrijker om minder op de man de spelen, en een meer vragende cultuur neer te zetten. En niet bij elke post van dezelfde forummer over een ander onderwerp alsnog weer je punt erin fietsen.
Maar is dat ook een algehele tendens, of zou het ook komen door het feit dat PSV al een poosje onderpresteert waardoor de sfeer hier ook wat scherper of cynischer wordt?
 
Eens dat er meer (kwalitatief goede) leraren bij moeten komen. Verder mag de wijze van onderwijs geven ook wel eens een keer tegen het licht gehouden worden. Dat moet ook gewoon efficiënter en slimmer kunnen. Ik heb meermaals bij een lerarenvergadering gezeten. Ik denk dat 90% per mail afgehandeld kan worden en dat een leraar niet meer dan 10% van zijn tijd met administratieve taken bezig moet zijn. Helaas is het anders en dat gaat ten koste van de inhoud.
In mijn perceptie is dat ook het werk waar elke docent een hekel aan heeft. Ik heb toevallig best wel wat basis en middelbare school docenten in mijn omgeving, maar die zijn dat allemaal geworden omdat ze het leuk vinden om voor de klas te staan en om interactie met kinderen / jong volwassenen te hebben. En omdat iedereen zo tegen dat soort vergaderingen op ziet, wordt het ook een ondraaglijke sessie, voor mijn gevoel.
 
Dienstplicht alleen als die retroactief wordt ingevoerd, kijken of het dan nog zo'n goed idee is!
Nog nooit aan gedacht, en best een goed plan eigenlijk. De dienstplicht zal een maatschappelijke dienstplicht zijn, dus werken in bv de zorg of natuurbeheer, dat hoeft natuurlijk niet per se door 18 jarigen gedaan te worden. En dan geen uitzonderingen, iedereen onder de 70 een jaar dienstplicht. Zal de maatschappij van opknappen.
 
Maar is dat ook een algehele tendens, of zou het ook komen door het feit dat PSV al een poosje onderpresteert waardoor de sfeer hier ook wat scherper of cynischer wordt?
Interessant punt. Het helpt niet, in ieder geval. Als men hier louter negatief gaat lopen doen over voetbalinhoudelijke zaken, zonder dat daar voor mij al te veel reden voor is, merk ik bij mijzelf al wat irritatie. Die irritatie plak je toch op avatar, denk ik. Bewust of niet.

Maar ik denk dat de discussies over bijv. Corona/vaccinaties en Qatar een veel grotere impact hebben. De juich of rouwstemming van PSV is denk ik ondergeschikt aan die maatschappelijke discussies.
 
In mijn perceptie is dat ook het werk waar elke docent een hekel aan heeft. Ik heb toevallig best wel wat basis en middelbare school docenten in mijn omgeving, maar die zijn dat allemaal geworden omdat ze het leuk vinden om voor de klas te staan en om interactie met kinderen / jong volwassenen te hebben. En omdat iedereen zo tegen dat soort vergaderingen op ziet, wordt het ook een ondraaglijke sessie, voor mijn gevoel.
Lijkt mij ook. Dus die facetten moet je óf uitbesteden óf anders organiseren. Het klinkt natuurlijk simpel zo, maar ik kan me zo voorstellen dat we daar wat aan zouden kunnen doen.
 
Maar is dat ook een algehele tendens, of zou het ook komen door het feit dat PSV al een poosje onderpresteert waardoor de sfeer hier ook wat scherper of cynischer wordt?
En de terugkeer van een bepaalde forummer. We hebben dit al eens eerder megemaakt.
 
Zo hoeft het ook niet meer te zijn. Mijn suggestie was militaire OF sociale dienstplicht.
Voor iedere jongen of meisje, zonder uitzondering, een half of heel jaar.
Kweekt o.a. saamhorigheid, empathie en verantwoordelijlkheidsgevoel.

Ik vraag me overigens af wat het verschil is tussen het invoeren van een dienstplicht of iedereen verplichten lid te worden van een sportvereniging (of culturele vereniging voor mijn part). Lijkt me makkelijker te behalen en hetzelfde effect te hebben, sterker nog het lijkt me een beter idee omdat jongeren dan niet hoeven te werken met het gevoel dat ze het doen voor de oudere generatie en er andersom niets tegenover staat.
 
Lijkt mij ook. Dus die facetten moet je óf uitbesteden óf anders organiseren. Het klinkt natuurlijk simpel zo, maar ik kan me zo voorstellen dat we daar wat aan zouden kunnen doen.
De onderwijswereld is erg, maar dan ook èrg conservatief, van wat ik ervan meekrijg. Sommige van die vrienden/kennissen gaan alweer stoppen omdat ze het gevoel hebben in alles tegengewerkt te worden als ze het vakinhoudelijke curriculum of de vergaderstructuur willen vernieuwen. Hele capabele en leuke leraren, maar binnenkort elders werkzaam...
 
De onderwijswereld is erg, maar dan ook èrg conservatief, van wat ik ervan meekrijg. Sommige van die vrienden/kennissen gaan alweer stoppen omdat ze het gevoel hebben in alles tegengewerkt te worden als ze het vakinhoudelijke curriculum of de vergaderstructuur willen vernieuwen. Hele capabele en leuke leraren, maar binnenkort elders werkzaam...
Die indruk heb ik ook. De leukste leraren gaan altijd iets anders doen.
 
Ik vraag me overigens af wat het verschil is tussen het invoeren van een dienstplicht of iedereen verplichten lid te worden van een sportvereniging (of culturele vereniging voor mijn part). Lijkt me makkelijker te behalen en hetzelfde effect te hebben, sterker nog het lijkt me een beter idee omdat jongeren dan niet hoeven te werken met het gevoel dat ze het doen voor de oudere generatie en er andersom niets tegenover staat.
Op zich geen gek idee, maar wat ontbreekt is dan het gevoel dat het normaal is om iets te doen voor een ander.
Typisch verschijnsel van de huidige tijd is dat je steeds minder vrijwilligers krijgt, of het nu gaat om begeleiding van jeugd in en rond het veld of op welk terrein ook.
Kijk voor de aardigheid maar eens naar de gemiddelde leeftijd van de talloze vrijwilligers die er nog wel zijn in dit land.
Ik ken het getal niet, maar het is denk ik verder af van de 18 dan van de 81.;)
De onderwijswereld is erg, maar dan ook èrg conservatief, van wat ik ervan meekrijg. Sommige van die vrienden/kennissen gaan alweer stoppen omdat ze het gevoel hebben in alles tegengewerkt te worden als ze het vakinhoudelijke curriculum of de vergaderstructuur willen vernieuwen. Hele capabele en leuke leraren, maar binnenkort elders werkzaam...
Mijn ervaring is niet helemaal zo als jij het hier voorstelt. De ene onderwijsvernieuwing na de andere kwam vanuit Den Haag , bedacht achter een bureau zonder dat de betrokkene ooit een 8e lesuur op vrijdag had gegeven aan Mavo 3 of Havo 4. M.a.w. veel bemoeienis van buiten, vooral na invoering van de lump-sum in de jaren 90 en de komst van managers in plaats van (con)rectoren,mensen die de werkvloer wel kenden.
En van de jongere collega's met wie ik nog veel contact heb hoor ik ook niet altijd positieve geluiden. Wel ben ik dan blij gepensioneerd te zijn zonder ooit mobieltjes in de klas te hebben moeten dulden.;)
Die indruk heb ik ook. De leukste leraren gaan altijd iets anders doen.
Na deze opmerking van jou durf ik niets meer te zeggen.
Ik heb 36 jaar met het krijtje voor het bord gestaan en "hello, how are you today?" 's morgens bij de deur van mijn lokaal gezegd tegen de bloedjes van kindertjes, sorry, pubertjes.
Zonder dat ik iets anders ben gaan doen.
Je wordt bedankt.;)
 
Mijn ervaring is niet helemaal zo als jij het hier voorstelt. De ene onderwijsvernieuwing na de andere kwam vanuit Den Haag , bedacht achter een bureau zonder dat de betrokkene ooit een 8e lesuur op vrijdag had gegeven aan Mavo 3 of Havo 4. M.a.w. veel bemoeienis van buiten, vooral na invoering van de lump-sum in de jaren 90 en de komst van managers in plaats van (con)rectoren,mensen die de werkvloer wel kenden.
En van de jongere collega's met wie ik nog veel contact heb hoor ik ook niet altijd positieve geluiden. Wel ben ik dan blij gepensioneerd te zijn zonder ooit mobieltjes in de klas te hebben moeten dulden.;)
Disclaimer: Ik heb het dus vooral uit 2e hand, dus van horen zeggen.

Die voorbeelden die ik noemde, waren eigenlijk vooral docenten Nederlands op de middelbare school. Een vak wat nu niet bepaald goed ligt bij de gemiddelde scholier, omdat het imo helemaal doodgeslagen wordt met begrijpend lezen en zinnen ontleden. Terwijl we nog nooit zoveel geschreven (getypt) gecommuniceerd hebben als nu, getuige dit Forum ook.

Initiatieven zoals het behandelen van songteksten (zeker hiphop), of samen met de geschiedenissectie een project over de veranderende taal door de eeuwen heen: Van Middeleeuwen naar Whatsapp taal, of het gebruiken en analyseren van de Nederlandse ChatGPT output. Alle initiatieven werden neergesabeld. Zelfs het accepteren van vertaalde boeken op de literatuurlijst van de onderbouw - om ze maar aan het lezen te krijgen - werd niet geaccepteerd. De andere Nederlands docenten uit de sectie wilden niet teveel aanpassen van wat ze al jaren deden, en wilden ook niet dat de parallelklassen hetzelfde zouden krijgen. Nu de 3e Nederlands docent in mijn directe omgeving die gaan stoppen. 1 houdt nog wel stand.

Bij het basisonderwijs zie ik iets soortgelijks in mijn omgeving, maar dan wel minder extreem.
 
Op zich geen gek idee, maar wat ontbreekt is dan het gevoel dat het normaal is om iets te doen voor een ander.
Typisch verschijnsel van de huidige tijd is dat je steeds minder vrijwilligers krijgt, of het nu gaat om begeleiding van jeugd in en rond het veld of op welk terrein ook.
Kijk voor de aardigheid maar eens naar de gemiddelde leeftijd van de talloze vrijwilligers die er nog wel zijn in dit land.
Ik ken het getal niet, maar het is denk ik verder af van de 18 dan van de 81.;)

Maar goed daar kunnen natuurlijk verschillende oorzaken van zijn, de gemiddelde 81-jarige heeft natuurlijk ook meer vrije tijd dan een 18-jarige. Overigens ligt het aantal vrijwilligers, volgens het CBS, het laagste bij 75-plussers en mensen in de leeftijdsgroep 25-35 jaar, en dus een stuk hoger bij 15 tot 25 jarige. Ik ga het niet voor je uitrekenen maar ik vermoed dat de gemiddelde vrijwilliger erg in het midden ligt tussen de leeftijden 18 en 81.
 
Maar goed daar kunnen natuurlijk verschillende oorzaken van zijn, de gemiddelde 81-jarige heeft natuurlijk ook meer vrije tijd dan een 18-jarige. Overigens ligt het aantal vrijwilligers, volgens het CBS, het laagste bij 75-plussers en mensen in de leeftijdsgroep 25-35 jaar, en dus een stuk hoger bij 15 tot 25 jarige. Ik ga het niet voor je uitrekenen maar ik vermoed dat de gemiddelde vrijwilliger erg in het midden ligt tussen de leeftijden 18 en 81.
Klinkt voor mij ook heel logisch, eigenlijk. 15-25 zijn ook studenten en scholieren die bij hun vereniging actief zijn en jeugdteams coachen of een bestuursjaar nemen. 25-35 zijn bezig met hun leven opbouwen, eerste baan, huis, en (jonge) kinderen. Weinig tijd voor iets ernaast.

Voor mij gaat hij iig op. Ik hoop daar wel weer een boel in op te pakken als de tropenjaren weer een tikkie voorbij zijn.
 
Wel eens, maar toch zijn die verschillen tussen de generaties wel heel belangrijk, en in deze tijd waarschijnlijk kritiek. De klimaatcrisis, en ook bv pensioen problemen/hervormingen, zijn alleen op te lossen door de generaties te vergelijken en verantwoordelijk te houden.

Anders is het voor mij makkelijk. Ik ga geen heel erge last meer hebben van de gevolgen van de klimaatcrisis, dus laat iedereen maar vrolijk verder vliegen, en laat iedereen zich maar gek consumeren, mijn tijd zal het wel duren. Dat is heel oneerlijk tegenover de jonge generatie, en de generaties die nog daarna komen, voor wie de aarde onleefbaar wordt, en het leven ellendig. En het rare is, dat is exact wat we op dit moment doen met het klimaat. We maken allerlei mooie planetjes voor anderen, ofwel ergens anders dan in Nederland, maar nog veel meer plannetjes wat generaties na ons allemaal moeten doen. En dat alleen omdat niemand een reet om anderen geeft. Klimaat prima, maar alleen als ike er geen last van heb.

(schreef hij terwijl hij morgen naar Nederland vliegt :sneaky:)
Vliegen schotse vliegtuigen nu nog niet op Whisky?
 
Op zich geen gek idee, maar wat ontbreekt is dan het gevoel dat het normaal is om iets te doen voor een ander.
Typisch verschijnsel van de huidige tijd is dat je steeds minder vrijwilligers krijgt, of het nu gaat om begeleiding van jeugd in en rond het veld of op welk terrein ook.
Kijk voor de aardigheid maar eens naar de gemiddelde leeftijd van de talloze vrijwilligers die er nog wel zijn in dit land.
Ik ken het getal niet, maar het is denk ik verder af van de 18 dan van de 81.;)

Mijn ervaring is niet helemaal zo als jij het hier voorstelt. De ene onderwijsvernieuwing na de andere kwam vanuit Den Haag , bedacht achter een bureau zonder dat de betrokkene ooit een 8e lesuur op vrijdag had gegeven aan Mavo 3 of Havo 4. M.a.w. veel bemoeienis van buiten, vooral na invoering van de lump-sum in de jaren 90 en de komst van managers in plaats van (con)rectoren,mensen die de werkvloer wel kenden.
En van de jongere collega's met wie ik nog veel contact heb hoor ik ook niet altijd positieve geluiden. Wel ben ik dan blij gepensioneerd te zijn zonder ooit mobieltjes in de klas te hebben moeten dulden.;)

Na deze opmerking van jou durf ik niets meer te zeggen.
Ik heb 36 jaar met het krijtje voor het bord gestaan en "hello, how are you today?" 's morgens bij de deur van mijn lokaal gezegd tegen de bloedjes van kindertjes, sorry, pubertjes.
Zonder dat ik iets anders ben gaan doen.
Je wordt bedankt.;)
Hehe, de uitzondering bevestigt de regel. ;)
En zoals CNG MrKrateos hierboven terecht stelt betreft het slechts onze indruk, geen voldongen feit.
 
Disclaimer: Ik heb het dus vooral uit 2e hand, dus van horen zeggen.

Die voorbeelden die ik noemde, waren eigenlijk vooral docenten Nederlands op de middelbare school. Een vak wat nu niet bepaald goed ligt bij de gemiddelde scholier, omdat het imo helemaal doodgeslagen wordt met begrijpend lezen en zinnen ontleden. Terwijl we nog nooit zoveel geschreven (getypt) gecommuniceerd hebben als nu, getuige dit Forum ook.

Initiatieven zoals het behandelen van songteksten (zeker hiphop), of samen met de geschiedenissectie een project over de veranderende taal door de eeuwen heen: Van Middeleeuwen naar Whatsapp taal, of het gebruiken en analyseren van de Nederlandse ChatGPT output. Alle initiatieven werden neergesabeld. Zelfs het accepteren van vertaalde boeken op de literatuurlijst van de onderbouw - om ze maar aan het lezen te krijgen - werd niet geaccepteerd. De andere Nederlands docenten uit de sectie wilden niet teveel aanpassen van wat ze al jaren deden, en wilden ook niet dat de parallelklassen hetzelfde zouden krijgen. Nu de 3e Nederlands docent in mijn directe omgeving die gaan stoppen. 1 houdt nog wel stand.

Bij het basisonderwijs zie ik iets soortgelijks in mijn omgeving, maar dan wel minder extreem.
Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat de gemiddelde docent Nederlands voor het vak gevallen is door zaken als ontleden en tekstbegrip. Dat is toch meer het noodzakelijke kwaad, zeg maar. Grammatica is toch een beetje de wiskunde van de taal. Zoals het lezen van noten in de muziek. Een middeltje om snel verbanden te leggen, info te delen en dingen te noteren. Zodra je daar de accenten op gaat leggen, haken mensen af. Althans, dat vermoed ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan