Vitesse - PSV | Zondag 29 oktober 2017 | Eindstand 2-4

Status
Je kunt niet meer reageren.
Maar daar staat tegenover dat we ook een aantal keer goed wegkwamen omdat lelijk geschutter achterin niet werd afgestraft doordat de tegenstander een vrije schietkans naast of over mikte, of omdat Zoet een goede redding had. Europees zijn dat gewoon allemaal tegendoelpunten.

Er zijn toch een aantal elementaire dingen fout gaan.
  • Mensen die niet goed meelopen met hun man (Van Ginkel 2 weken geleden, Hendrix gisteren) waardoor een tegendoelpunt valt .
  • Er ontstaan gevaarlijke situaties omdat een van de verdedigers buitenspel opheft, hoewel dat de laatste weken alweer wat beter gaat.
  • Dat eigen doelpunt, dat kwam van Locadia, maar de assist was toch wel van Brenet die als een kip zonder kop komt invliegen en de bal mist.
Er is echt nog een hoop werk aan de winkel.

Er is een verschil tussen een probleem ontkennen of dat een probleem best wel mee valt, zoals ik schrijf.

Het is beter details voor en tegen te staven met cijfers.
PSV (totaal 118) heeft respectievelijk 24 schoten en 17 schoten meer op doel tegen gekregen dan
Feyenoord (94) en
Ajax (101)

Dat zegt ook niet alles, want een schot van Beugelsdijk uit de derde lijn telt net zo zwaar als een pienantie van Bruins.

Aan de andere kant staat de aanval met hun schoten op doel:
PSV 169
Ajax 155
Feyenoord 139

Hier kan je verder allerlei conclusies aan verbinden.
1 verdediging verdient veel meer aandacht
2 verdediging zorgt juist voor aanvallende impulsen (crossballen Schwaab)
3 risico van meer aandacht voor verdedigen is minder productieve aanval (bv Luckassen voor Pereiro)
4 meer aanvallend spel heeft als logisch gevolg dat de verdediging meer voor zijn kiezen krijgt bij de omschakeling na balverlies enz enz.

(Overigens pleit ik voor Luckassen in de spits)
 
Er is een verschil tussen een probleem ontkennen of dat een probleem best wel mee valt, zoals ik schrijf.

Ik stel ook niet dat jij het probleem ontkent. Maar wat is "best meevallen"? Met gemiddeld 1 tegendoelpunt per wedstrijd ben je op koers voor 34 in een heel seizoen, en dat roept nu eenmaal herinneringen op aan eerdere seizoenen waarin PSV er lustig op los scoorde maar op het eind met lege handen stond. Dat is ook cijfermatig onderbouwen he.

Cijfermatig onderbouwen is goed, maar dat heeft alleen zin als het statistisch verantwoord is. En het handvol tegendoelpunten dat is gevallen biedt te weinig basis om iets mee te kunnen doen. Dan kun je beter naar de onderliggende fenomenen kijken. Als tegendoelpunten vallen doordat de tegenstander een bal de diepte in speelt, de buitenspeler geen buitenspel staat omdat hij precies op tijd vertrokken is, diezelfde speler ook precies met zijn passen uitkomt om een scherpe voorzet te geven waar de keeper net niet bij kan, en de spits ondanks dat die zwaar gehinderd wordt nog net een voet tegen de bal krijgt, dan kun je zeggen: goed verdedigd, maar de tegenstander speelde hun aanval perfect uit, kan een keer gebeuren. Maar zolang tegenstanders de bal in de voeten gespeeld kunnen krijgen, met 1 actie de back kunnen passeren, rugdekking te laat komt, en vervolgens een speler van de tegenstander kan uithalen omdat de dichtstbijzijnde man op 2 meter staat, is het gewoon niet goed, of daar nu meer of minder dan 10 tegendoelpunten uit komen.

Uit jouw cijfers blijkt overigens dat PSV in vergelijking met Ajax 20% meer schoten op doel incasseert en daar 10% meer schoten op het "vijandige" doel voor terugkrijgt. Ik weet niet of dat een verstandige ruil is.

 
Als reactie op mn223.

Precies. Ik vermoed dat we redelijk op een lijn zitten.

Als ze zich maar niet rijk rekenen met ‘er zijn 4 pingels tegen en een eigen doelpunt, dus eigenlijk hebben WE maar 5 goals tegen.’ Dat staat simpelweg niet in verhouding met het aantal schoten op doel. Dus het kan beter.
Wat je waarschijnlijk wel uit deze cijfers kunt concluderen is dat Zoet prima keept. (Behalve de pienanties)

Maar misschien gaat het inmiddels al een stuk beter. Ik heb de statistieken per wedstrijd niet voorhanden en de eerste potjes niet op mijn netvlies omdat ik die niet heb gezien.

Al eerder heb ik op het forum gemeld, dat ik het potje tegen Putten heb gezien en ik alles woordelijk goed heb kunnen horen. Schwaab heeft (schoorvoetend) de leiding en coacht de hele laatste lijn en verdedigende middenvelders. De rest (op Zoet na) zegt nauwelijks iets. Vond ik raar.
Wat ik zo begrepen heb is dat Isimat, Schwaab, Ginkel en Hendrix als 1 blok aan die onderlinge afstemming werken en dichterbij elkaar spelen.
 
Uit jouw cijfers blijkt overigens dat PSV in vergelijking met Ajax 20% meer schoten op doel incasseert en daar 10% meer schoten op het "vijandige" doel voor terugkrijgt. Ik weet niet of dat een verstandige ruil is.

Mooi he statistiek.
Maar liefst 20% meer tegen en maar 10% meer voor. Wat een groot verschil!

In praktijk is het totale verschil in absolute aantallen: ......3 schoten.
 
Mooi he statistiek.
Maar liefst 20% meer tegen en maar 10% meer voor. Wat een groot verschil!

In praktijk is het totale verschil in absolute aantallen: ......3 schoten.

Waarbij het de vraag is of je met deze kleine aantallen uberhaupt goede statistiek kunt bedrijven...
 
Als reactie op mn223.

Precies. Ik vermoed dat we redelijk op een lijn zitten.

Als ze zich maar niet rijk rekenen met ‘er zijn 4 pingels tegen en een eigen doelpunt, dus eigenlijk hebben WE maar 5 goals tegen.’ Dat staat simpelweg niet in verhouding met het aantal schoten op doel. Dus het kan beter.
Wat je waarschijnlijk wel uit deze cijfers kunt concluderen is dat Zoet prima keept. (Behalve de pienanties)

Maar misschien gaat het inmiddels al een stuk beter. Ik heb de statistieken per wedstrijd niet voorhanden en de eerste potjes niet op mijn netvlies omdat ik die niet heb gezien.

In de eerste wedstrijd (3-2 tegen AZ) kregen ze 25 schoten om de oren waarvan 9 op doel, en dat leidde tot 2 tegendoelpunten. Dat waren overigens ook meteen de laatste 2 tegendoelpunten in het Philips Stadion. Tegen Feijenoord 17 waarvan 5 op doel. Tegen Vitesse, een minstens zo goede tegenstander, waren het 11 schoten waarvan 4 op doel (eigen doelpunt dus niet meegerekend). Ik denk dat je wat dat betreft wel voorzichtig mag concluderen dat het beter gaat.


 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan