Stade Brest - PSV | Dinsdag 10 december | Eindstand 1-0

Journalistennapraterij.
Als je vier keer wint in de CL en gelijkspeelt tegen Leverkusen denken we in Nederland nog steeds dat ze niets kunnen :D
Goede tactiek en superfit. Die no-look ballen naar achteren (5x balverlies), daar speelt Brest op. Geen toeval.
Inderdaad wonen er veel papegaaien in Nederland die dezelfde kreten slaken als op sensatie beluste media.
En maar denken dat wij goed voetbal spelen en de rest van Europa maar wat aan klungelt.
Brest heeft helaas ons spel goed ontregeld.

Die gedachte speelt overigens al sinds de onzinnige mythe over het "totaalvoetbal" en de "hollandse school" bij de WK 1974.
Wie dat echter nuchter vergelijkt met het absolute top WK van Brazilie in 1970 weet wel beter
We hebben in jaren geen ploeg gehad zoals afgelopen jaar en dit jaar.
En bij een teleurstellend resultaat is t gelijk helemaal kut, is de trainer een uitstralingsloze zak hooi en heeft ie van tactiek geen verstand.
Dat is hier toch al jaren de standaard? Zoals na een goed resultaat iedereen naar de andere kant door de remmen schiet? De uitslag is bepalend voor de 'analyses', of het spel nu goed was of slecht. Verliezen we? Dan deugt er helemaal niets van spelers en trainer. Winnen we? Dan zijn we de Eredivisie ontgroeid en bestormen we de Europese top. Er is hier nauwelijks ruimte voor nuance en relativering - ook na de wedstrijd van vanavond niet, zo blijkt.
Ben ik het helemaal mee eens. Als we een keer falen, breekt de hel los en vergeten we alle geweldige momenten van de afgelopen 1,5 jaar. Natuurlijk had ik ook liever gezien dat we minimaal gelijk hadden gespeeld en ging door mijn hoofd ook "te klein voor tafellaken, te groot voor servet". Maar zelfs dan voert de gedachte aan het spel van de afgelopen 1,5 jaar de boventoon. Ik ben en blijf positief: die eerste 24 gaan we halen en misschien nog 1 of 2 rondjes verder en volgend jaar (bij geen totale leegloop) leggen we het tafellaken ipv het servet op schoot.
Ja, het woord NUANCE is blijkbaar geschrapt in het Nederlandse woordenboek.
Ik kan me voorstellen dat meteen na een teleurstellend resultaat er wat emotie in het oordeel is terug te vinden, maar dat "analyses" van zogenaamde experts en ook van veel supporters extreem gelinkt worden aan het resultaat, blijkt steeds meer.

Veel hangt ook af van het verwachtingspatroon.
En dat is veel te hoog voor ons mooie PSV sinds het topvoetbal en dus ook de CL beheerst wordt door GELD.
Wij , mogen wat kruimels meepikken die de superrijke clubs die geleid worden door oliemagnaten, Gazprom elite, sjeiks en dergelijke van tafel laten vallen.

Jammer dat we in Brest niet minstens een punt pakten, maar plek 24 is nog mogelijk al lees ik nu alweer overmoedige kreten als zouden we die bij Rode Ster even kunnen gaan ophalen.
Wie daar geen problemen verwacht loopt de kans op weer een kater.
Wie wel ziet hoe moeilijk het in Belgrado wordt kan wellicht uiteindelijk net zo juichen als bij de bizarre ontknoping tegen Shachter of bij het mirakuleuze puntje in Parijs.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan