Scouting - Algemeen & Beleid

Maar het alternatief is dus dat we 'buitenkansjes' zoals Zahavi, Mwene, Van Ginkel, Vinicius en Max, die ook geen zekerheidjes zijn gebleken maar wel veel meer aan salaris kost(t)en dan de eerder genoemde spelers. Hadden we Strootman niet moeten halen omdat hij 'slechts' goed presteerde bij Sparta? Had Feyenoord Wieffer niet moeten halen omdat hij het 'slechts' goed deed bij Excelsior? Want dat is het huidige beleid, we kijken eerst naar spelers die zich vroeger al in de Eredivisie hebben bewezen of dat in een grote competitie hebben gedaan. En als gevolg van dat beleid zitten we nu én in de financiële problemen en zijn we onder JdJ ook geen kampioen geworden.
Ik ben het grotendeels met jou eens. Maar ik vind ook echt dat je niet alleen op de Eredivisie kunt teren. Zo'n Max stond er gewoon heel goed op voordat hij hier kwam, dus ik snap de transfer nog steeds. Dat hij hier nu tegenvalt, kun je niet zo vreselijk veel aan doen. Mwene voor niks vind ik nog steeds ook een prima keuze.

Kijk het gaat allemaal om de balans. We hebben nu te weinig spelers met groeipotentie, en te veel spelers die als 'buitenkansjes' zijn gekomen. Maar een paar jongens die al wat seizoenen in een top 5 league hebben gespeeld, heeft echt wel meerwaarde. Met elftallen volledig gevuld door jongere versies van Strootman, Hateboer, van Ewijk en Schoutens, ga je er ook niet helemaal komen. Het moet gewoon een mooie mix zijn, dat is wat ik wil zeggen.
 
Inmiddels wel ja, Sarr kostte 2 miljoen, Odgaard 4 miljoen. Van Ewijk, die hier al genoemd werd op het forum toen hij nog bij ADO speelde, 6 ton. Iets met scouting.
Toen ze nog bij ADO etc speelden, waren ze niet goed genoeg voor PSV1, dan hadden ze in JPSV terecht gekomen. En dan hadden we er nooit meer wat van gehoord. Veel te makkelijk geredeneerd. PSV heeft spelers nodig die meteen een versterking zijn, die zich dus in ieder geval op eredivisienivo bewezen hebben. En dan gaat het nog heel vaak mis: Veerman, Maher, Ramselaar.
 
We hebben nu te weinig spelers met groeipotentie, en te veel spelers die als 'buitenkansjes' zijn gekomen. Maar een paar jongens die al wat seizoenen in een top 5 league hebben gespeeld, heeft echt wel meerwaarde. Met elftallen volledig gevuld door jongere versies van Strootman, Hateboer, van Ewijk en Schoutens, ga je er ook niet helemaal komen. Het moet gewoon een mooie mix zijn, dat is wat ik wil zeggen.

Alleen en alleen als die spelers ook daadwerkelijk uitzonderlijk goed zijn. De 'buitenkansjes' die wij halen zijn dat niet. Blind, Tadic, Luuk de Jong en Benitez zijn goede voorbeelden van buitenkansjes.

Wij hebben er alleen een handje van om middelmatige uitgerangeerde spelers uit het buitenland met enorme wurgcontracten voor onszelf voor meerdere jaren vast te leggen. Ik vind het echt verbijsterend om te lezen dat een Guus Til en El Ghazi ook de komende 3,4 jaar onze financiën in een houtgreep zullen houden. Hoe is het nou mogelijk dat die 2 grootverdieners zijn gemaakt in onze selectie? Dat kunnen ze nooit terugbetalen op het voetbalveld.

'Goedkoop in transfersommen' is duurkoop.
 
Maar het alternatief is dus dat we 'buitenkansjes' zoals Zahavi, Mwene, Van Ginkel, Vinicius en Max, die ook geen zekerheidjes zijn gebleken maar wel veel meer aan salaris kost(t)en dan de eerder genoemde spelers. Hadden we Strootman niet moeten halen omdat hij 'slechts' goed presteerde bij Sparta? Had Feyenoord Wieffer niet moeten halen omdat hij het 'slechts' goed deed bij Excelsior? Want dat is het huidige beleid, we kijken eerst naar spelers die zich vroeger al in de Eredivisie hebben bewezen of dat in een grote competitie hebben gedaan. En als gevolg van dat beleid zitten we nu én in de financiële problemen en zijn we onder JdJ ook geen kampioen geworden.
Strootman zat toch bij Utrecht toen we hem haalde, evenals Mertens, en kosten samen iets van 14m als ik me goed herinner, equivalent nu van 25m of zo. Dat kunnen we tegenwoordig echt niet betalen.
 
  • Leuk
Reactions: Bas
Strootman zat toch bij Utrecht toen we hem haalde, evenals Mertens, en kosten samen iets van 14m als ik me goed herinner, equivalent nu van 25m of zo. Dat kunnen we tegenwoordig echt niet betalen.

Ik zeg dus ook dat je deze jongens moet halen voordat ze naar grotere clubs in Nederland gaan. Het is niet zoals hier gesteld wordt dat ze zich daar opeens zo stormachtig ontwikkelen dat we ze niet eerder hadden kunnen halen. Strootman speelde maar een half seizoen voor Utrecht die hem voor 7 ton kochten, Odgaard speelt nu pas een half seizoen voor AZ. En een speler zoals Van Ewijk hadden we makkelijk kunnen hebben, we hadden in principe 1 rechtsback vorig seizoen toen hij voor 6 ton naar Heerenveen ging. Oftewel genoeg ruimte voor Van Ewijk om niet voor Jong-PSV te moeten spelen. Daarnaast zijn er dus ook genoeg 'bewezen' spelers geflopt, je kan nooit met 100% zekerheid voorspellen hoe goed een speler het gaat doen. Maar dan heb ik liever dat Van Ewijk gekocht wordt die wellicht flopt maar 'maar' 6 ton + salaris kost, dan een gratis 'bewezen buitenkansje' die vervolgens niet goed genoeg voor PSV blijkt, 0 doorverkoopwaarde heeft en een miljoenensalaris verdient.
 
Hoe komt het dat PSV dit soort scouts niet weet vast te leggen, terwijl het Heerenveen wel lukt...onbegrijpelijk..😡
Bewaar deze post en kijk wat Heerenveen allemaal koopt en verkoopt de komende 3 jaar. Dan kunnen we op 3 februari 2026 in dit topic erop terugkomen en de balans opmaken. En als jij gelijk hebt, doe ik :mad::mad::mad::mad: bii jouw post.;).

Kortom, ik heb geen idee of PSV hier een blunder begaat. Volgens mij is het met scouts en TDs zo'n beetje hetzelfde als met trainers die zo goed zijn als hun materiaal, ze zijn zo goed als hun portemonee.
 
Bewaar deze post en kijk wat Heerenveen allemaal koopt en verkoopt de komende 3 jaar. Dan kunnen we op 3 februari 2026 in dit topic erop terugkomen en de balans opmaken. En als jij gelijk hebt, doe ik :mad::mad::mad::mad: bii jouw post.;).

Kortom, ik heb geen idee of PSV hier een blunder begaat. Volgens mij is het met scouts en TDs zo'n beetje hetzelfde als met trainers die zo goed zijn als hun materiaal, ze zijn zo goed als hun portemonee.

In het bericht wordt ook al gemeld dat hij zich bezig moet houden met een andere markt. Wat ik sowieso apart vind, alsof ze bij Heerenveen een contract hebben met Scandinavië.
 
Je hebt wel meer spelers die in de visvijver zitten. Weinigen kunnen top PL aan, veel meer spelers kunnen Eredivisie aan. Dus je hebt meer opties.
Je kan wel heel veel goede spelers kennen en contacten mee hebben, die moeiteloos in de eredivisie kunnen uitblinken, maar als die niet naar de eredivisie willen komen, en belangrijker, als je ze niet het salaris kan betalen wat ze willen, heb je er geen ruk aan.

Volgens mij heeft een goede scout vooral goede contacten met zaakwaarnemers. De tijd dat je een goede voetballer ergens ziet op ene veldje en dan met een contract naar de ouders gaat is volgens mij voorgoed voorbij. Alle voetballers die ook mar in de burt van goed genoeg zijn voor professioneel voetbal hebben een zaakwaarnemer. En zeker de spelers die interessant zij voor PSDV hebben allemaal een zaakwaarnemer. Volgens mij is het is een rot en naar wereldje, en hebben wij een veel te romantische kijk op 'scouten'.
 
Je kan wel heel veel goede spelers kennen en contacten mee hebben, die moeiteloos in de eredivisie kunnen uitblinken, maar als die niet naar de eredivisie willen komen, en belangrijker, als je ze niet het salaris kan betalen wat ze willen, heb je er geen ruk aan.

Volgens mij heeft een goede scout vooral goede contacten met zaakwaarnemers. De tijd dat je een goede voetballer ergens ziet op ene veldje en dan met een contract naar de ouders gaat is volgens mij voorgoed voorbij. Alle voetballers die ook mar in de burt van goed genoeg zijn voor professioneel voetbal hebben een zaakwaarnemer. En zeker de spelers die interessant zij voor PSDV hebben allemaal een zaakwaarnemer. Volgens mij is het is een rot en naar wereldje, en hebben wij een veel te romantische kijk op 'scouten'.
Denk dat je wel gelijk hebt. Scouten is inderdaad veel minder de speler daadwerkelijk bekijken, en meer kijken naar statistieken, analyses en dergelijke. Natuurlijk wordt er nog wel naar de spelers gekeken, maar met de techniek van tegenwoordig zijn spelers veel makkelijker als vroeger om te turnen van een kwalitatief product (je ziet een speler spelen en gaat af op wat je ziet en wat je gevoel zegt als scout) naar een kwantitatief product (je hebt de xG van aanvallende spelers, voor verdedigende spelers percentage gewonnen (lucht)duels, tackles etc. Voor alles zijn statistieken en patronen).

Gezien geld een steeds grotere rol in voetbal is gaan spelen, en tegenwoordig voetbal domineert, zijn spelers inderdaad meer en meer echt producten geworden. Zaakwaarnemers komen zoals je zegt op elk talent af, omdat die een fikse financiele waarde vertegenwoordigen en het gewoon keihard human resource business is geworden.
 
Bewaar deze post en kijk wat Heerenveen allemaal koopt en verkoopt de komende 3 jaar. Dan kunnen we op 3 februari 2026 in dit topic erop terugkomen en de balans opmaken. En als jij gelijk hebt, doe ik :mad::mad::mad::mad: bii jouw post.;).

Kortom, ik heb geen idee of PSV hier een blunder begaat. Volgens mij is het met scouts en TDs zo'n beetje hetzelfde als met trainers die zo goed zijn als hun materiaal, ze zijn zo goed als hun portemonee.
Dat laatste is niet altijd het geval. We hebben zelf al kunnen zien dat JDJ bijna 40 miljoen over de balk heeft gegooid zonder enig resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan