Roda JC

Mits Sef Vergoossen niet in het plaatje voorkomt. En anders rivhten ze hun peilen op Sef, en sowieso nooit op Ome Nol. Van zijn waarde voor Roda JC zijn ze zich wel bewust. Sef Vergoossen verwijten ze de naam Roda altijd in één adem te noemen met geen bestaansrecht en fusie is noodzakelijk. En dat willen ze niet.

Ik zag dat bewust interview met Nol Hendriks net nog een keer terug bij VI. Tamelijk treurig als je die man zo hoort, en ik zou als Roda fan ook niet te hard op hem hopen op basis van wat en hoe hij het daar uit spreekt.
 
Omdat die clubs en uit dezelfde regio komen (PSV en Ajax niet) en nauwelijks financieel bestaansrecht hebben (PSV en Ajax wel).

Het is dus meer te vergelijken met Eindhoven en Helmond Sport. Zouden de hardcore supporters ook mordicus tegen zijn. Maar dat is bij elke fusie het geval. Maar behalve voor Roda is het ook niet prettig voor Kerkrade, die met een veel te duur stadion zitten. Als Roda volgend jaar niet promoveert, dan wordt het waarschijnlijk een gevalletje MVV...of Haarlem.
 
Het is dus meer te vergelijken met Eindhoven en Helmond Sport. Zouden de hardcore supporters ook mordicus tegen zijn. Maar dat is bij elke fusie het geval. Maar behalve voor Roda is het ook niet prettig voor Kerkrade, die met een veel te duur stadion zitten. Als Roda volgend jaar niet promoveert, dan wordt het waarschijnlijk een gevalletje MVV...of Haarlem.

Of Wageningen!
 
Het is dus meer te vergelijken met Eindhoven en Helmond Sport. Zouden de hardcore supporters ook mordicus tegen zijn. Maar dat is bij elke fusie het geval. Maar behalve voor Roda is het ook niet prettig voor Kerkrade, die met een veel te duur stadion zitten. Als Roda volgend jaar niet promoveert, dan wordt het waarschijnlijk een gevalletje MVV...of Haarlem.

De gemeente heeft zich garant gesteld voor het betalen van de hypotheek. Roda zal dus in het stadion kunnen blijven zitten, maar de gemeente Kerkrade heeft dus een stevig probleem nu, want je weet zeker dat Roda de hulp van de gemeente gaat inroepen.
 
Omdat die clubs en uit dezelfde regio komen (PSV en Ajax niet) en nauwelijks financieel bestaansrecht hebben (PSV en Ajax wel).

Dat ligt er maar net aan wat je met regio bedoelt. Zo groot is Nederland niet. En hoewel de culturele verschillen tussen de Randstad en Eindhoven misschien van een andere aard zijn, zulke verschillen zijn er ook wel degelijk tussen Kerkrade en Sittard, of Maastricht.

En wat betreft financieel bestaansrecht, dat ligt maar net aan het niveau waar je het over hebt. Fortuna is het afgelopen decennium niet de meest stabiele ploeg geweest, financieel gezien, maar zover ik momenteel kan zien, zouden ze prima in staat zijn om een stabiele JL ploeg te worden/blijven. Van Roda of MVV weet ik het eerlijk gezegd niet. PSV en Ajax hebben ook geen financieel bestaansrecht als je ze wil laten concurreren in de CL, maar in de Eredivisie overleven ze prima, met af en toe een uitschieter naar boven. Op dezelfde manier denk ik dat Fortuna (en mogelijk de andere Limburgse ploegen) prima kan overleven in de JL, met misschien af en toe een uitschieter naar boven. Het kan natuurlijk altijd mis gaan (op elk niveau), maar in de kern komt het toch echt neer op "vasthouden aan de club waar je een binding mee hebt (met het risico op financiele malaise)" of "de club opofferen in de (eveneens onzekere) hoop op meer sportief succes". Roep maar wat je het meeste aanspreekt.
 
Omdat die clubs en uit dezelfde regio komen (PSV en Ajax niet) en nauwelijks financieel bestaansrecht hebben (PSV en Ajax wel).

Dat is dan juist de reden dat ze dat niet willen. Zie je bijvoorbeeld NEC en Vitesse al fuseren, of Heerenveen en Cambuur
 
Fuseren is niet waar men voor open staat, en dat snap ik ook volledig. Sporting Limburg, ik voel er 0,0 bij.

En hoe voelden de supporters van Rapid JC en Roda Sport zich in 1962 toen deze 2 fuseerden tot Roda JC???
En daarvoor de supporters van Rapid 54 en Juliana die tot Rapid JC fuseerden, en de supporters van SV Bleijerheide en SV Kerkrade toen die tot Roda Sport fuseerden??

Kortom dit is van alle tijden en an verloop van tijd zal het overgrote merendeel van de supporters zich gewoon achter Sporting Limburg scharen
 
En hoe voelden de supporters van Rapid JC en Roda Sport zich in 1962 toen deze 2 fuseerden tot Roda JC???
En daarvoor de supporters van Rapid 54 en Juliana die tot Rapid JC fuseerden, en de supporters van SV Bleijerheide en SV Kerkrade toen die tot Roda Sport fuseerden??

Kortom dit is van alle tijden en an verloop van tijd zal het overgrote merendeel van de supporters zich gewoon achter Sporting Limburg scharen

Het zou interessant zijn om hier betrouwbare cijfers over te hebben (maar ik vrees dat die er niet zijn): hoeveel bestaande supporters scharen zich achter de nieuwe club en hoeveel zijn `nieuwe generatie' supporters die geen binding met de oude teams hebben? Zo heb ik wel eens gehoord (volledig anekdotisch natuurlijk en niet de `betrouwbare cijfers' waar ik hierboven zelf om vroeg) dat na de fusie van Fortuna '54 en Sittardia tot Fortuna Sittardia Combinatie het enkele jaren duurde voor er weer goed publiek getrokken werd.

Maar het punt is ook niet zozeer of fusies mogelijk zijn. Natuurlijk zijn ze dat, want ze zijn al herhaaldelijk uitgevoerd (al is de laatste in het Nederlandse voetbal toch alweer een tijdje geleden, volgens mij). Ik wilde met mijn posts alleen maar aangeven dat het argument dat er meer kans op sportief succes is als er een fusie komt, niet het enige ter zake doende argument is. Er speelt ook de binding met de (lokale) club. Veel supporters zullen zelfs liever de eigen club onafhankelijk failliet zien gaan, dan dat er gefuseerd wordt, zeker met een lokale rivaal. In de praktijk (vanuit het supportersstandpunt) lijkt er weinig verschil tussen een faillissement en een fusie, in beide gevallen is de oude club weg en kun je je als supporter wel of niet je achter een van de overgebleven clubs, danwel de fusieclub, scharen, maar gevoelsmatig maakt dit toch wel een verschil voor veel supporters.
 
Het zou interessant zijn om hier betrouwbare cijfers over te hebben (maar ik vrees dat die er niet zijn): hoeveel bestaande supporters scharen zich achter de nieuwe club en hoeveel zijn `nieuwe generatie' supporters die geen binding met de oude teams hebben? Zo heb ik wel eens gehoord (volledig anekdotisch natuurlijk en niet de `betrouwbare cijfers' waar ik hierboven zelf om vroeg) dat na de fusie van Fortuna '54 en Sittardia tot Fortuna Sittardia Combinatie het enkele jaren duurde voor er weer goed publiek getrokken werd.

Maar het punt is ook niet zozeer of fusies mogelijk zijn. Natuurlijk zijn ze dat, want ze zijn al herhaaldelijk uitgevoerd (al is de laatste in het Nederlandse voetbal toch alweer een tijdje geleden, volgens mij). Ik wilde met mijn posts alleen maar aangeven dat het argument dat er meer kans op sportief succes is als er een fusie komt, niet het enige ter zake doende argument is. Er speelt ook de binding met de (lokale) club. Veel supporters zullen zelfs liever de eigen club onafhankelijk failliet zien gaan, dan dat er gefuseerd wordt, zeker met een lokale rivaal. In de praktijk (vanuit het supportersstandpunt) lijkt er weinig verschil tussen een faillissement en een fusie, in beide gevallen is de oude club weg en kun je je als supporter wel of niet je achter een van de overgebleven clubs, danwel de fusieclub, scharen, maar gevoelsmatig maakt dit toch wel een verschil voor veel supporters.

Ik denk dat iedereen dit begrijpt, wat doen we anders hier? Maar de vraag in Limburg is eerder of er iets van professioneel voetbal overblijft. Maar misschien moeten de supporter het leuk vinden om te zien of de club aan het eind van het seizoen nog bestaat.

En voor een niet-Limburger toch typisch: een Limburgs volkslied zingen en dan vervolgens de clubs van Sittard, Maastricht en Venlo haten. Zing dan ook geen Limburgs volkslied, maar het "stadslied" van Kerkrade (mocht dat bestaan)
 
En voor een niet-Limburger toch typisch: een Limburgs volkslied zingen en dan vervolgens de clubs van Sittard, Maastricht en Venlo haten. Zing dan ook geen Limburgs volkslied, maar het "stadslied" van Kerkrade (mocht dat bestaan)

Vraag mij niet om de supporters van Roda te begrijpen, dat is onbegonnen werk. Ik dacht altijd dat ze het Duitse volkslied zongen daar. ;)
 
Het was door politiek gekonkel en misplaatste emoties van de zogenaamde supporters dat er destijds geen FC Limburg (negentiger jaren, fusie Fortuna Sittard, MVV en Roda JC) of Sporting Limburg kwam, een fusie tussen Fortuna Sittard en Roda JC (paar jaar geleden). Het achterland is te klein om drie clubs van voldoende steun te voorzien. Naast de drie genoemde clubs zitten hier in de regio supporters en sponsoren die naar Borussia Mönchengladbach, Racing Genk, Standard Luik en Alemania Aachen gaan. Al die clubs vissen in hetzelfde achterland.

Als suikeroom Nol Hendriks Roda JC nog eens wilt steunen, redden ze het misschien en hoeven ze maar een jaartje in de Jupiler League te bivakkeren. Maar zodra die financiële injectie weer wegvalt, dan wordt het weer hommeles. En dat ligt niet aan slecht bestuur of wat dan ook. Bovendien, Nol Hendriks is een liefhebber, maar Ome Nol is niet gek.

Was er een paar jaar terug ook geen discussie dat er een fusie moest komen waarbij de supporters zich weer van hun beste kant lieten zien. Best drama dar supporters liever de club kapot zien gaan dan dat ze met een concurrent in zee stappen. Niet meer van deze tijd lijkt me.
 
En hoe voelden de supporters van Rapid JC en Roda Sport zich in 1962 toen deze 2 fuseerden tot Roda JC???
En daarvoor de supporters van Rapid 54 en Juliana die tot Rapid JC fuseerden, en de supporters van SV Bleijerheide en SV Kerkrade toen die tot Roda Sport fuseerden??

Kortom dit is van alle tijden en an verloop van tijd zal het overgrote merendeel van de supporters zich gewoon achter Sporting Limburg scharen

Precies! Een fusie is niet makkelijk, maar van alle tijden. In het begin van de 20e eeuw: RKC, NEC en NAC. In de jaren '60: AZ
 
Precies! Een fusie is niet makkelijk, maar van alle tijden. In het begin van de 20e eeuw: RKC, NEC en NAC. In de jaren '60: AZ

Helemaal waar, maar de tijden (en de mensen) veranderen. Ik geloof niet dat er in de eerste 60 jaar van de 20e eeuw veel bakstenen door ruiten vlogen als gevolg van voetbalclubfusies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan